Gå til innhold

Hva om...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blått blod er for krepsdyr! ;-)

Hos noen arter inneholder blodet et kobberholdig stoff som gjør at blodet deres er blått.

Psss: Blått blod kommer av at det i gamle dager var populært å være blekest mulig, og det var adelen og de kongelige som hadde muligheten til å holde seg unna solen (arbeiderne måtte jo være ute)... Dermed ble huden deres såpass blek av blodårene så blåe ut:-)

• Svar 84
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• trollemor;o)

26

• Bookworm

13

• morsan

8

• candyqueen_83

7

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Gammeldags!!

Dét er det eneste argumentet du har?

Skrevet

Psss: Blått blod kommer av at det i gamle dager var populært å være blekest mulig, og det var adelen og de kongelige som hadde muligheten til å holde seg unna solen (arbeiderne måtte jo være ute)... Dermed ble huden deres såpass blek av blodårene så blåe ut:-)

I know:-)

Så i det perspektivet har jo de fleste av oss "blått blod". Jeg er ihvertfall såpass blek at de ser blå ut hele året...;-)

Skrevet

I know:-)

Så i det perspektivet har jo de fleste av oss "blått blod". Jeg er ihvertfall såpass blek at de ser blå ut hele året...;-)

Jeg også kunne ha glidd rett inn i kongefamilien på det kriteriset (men jeg har ikke noe overveldende ønske om å gjøre det):-)

trollemor;o)
Skrevet

Det er selvfølgelig like mye deres barn, men om det adopterte barnet bør ha rett til å arve tronen er jeg ikke helt sikker på om jeg er enig i.

Hvorfor?

trollemor;o)
Skrevet

Ja, og tidlligere sto det også at bare mannlige etterkommere hadde arverett.

Det var altså ikke slik i Norge da at en kvinne ville kunne bli dronning dersom hun ikke hadde en bror, slik som f eks dronningene Elisabeth og Margrethe. Hadde ikke Kong Olav fått Harald, ville ikke Ragnhild ha hatt arverett.

Det går altså fremover, også i det norske kongehus. Det ville derfor være helt naturlig at de endret grunnloven og gjorde det mulig for eventuelle adopterte barn å arve tronen.

Hva om Håkon ville giftet seg med en mann?

trollemor;o)
Skrevet

Jeg er vel like gammeldags som enkelte andre her i tråden.

Blått blod.

Usj, skikkelig old fashion. Hva om Håkon M giftet seg med en mann?

trollemor;o)
Skrevet

Nja, jeg vet ikke helt. Men uansett er det vel ikke lov om det hadde skjedd.

Nei, men det burde bli lov. Marta L fikk ikke arve tronen fordi hun var jente. Det er skikkelig gammeldags. Det går heldigvis fremover i kongehuset også, og det neste burde være å gi eventuelle adopterte barn arverett.

trollemor;o)
Skrevet

Nettopp, i GAMLE DAGER! der sa du det;o)

trollemor;o)
Skrevet

Dét er det eneste argumentet du har?

jeg mener at grunnloven burde endres. Den er gammeldags. Marta L fikk ikke arve tronen fordi hun er jente. Er ikke det gammeldags? Det går fremover også i det norske kongehuset og det neste burde bli å la eventuelle adoptivbarn få arverett til tronen.

Joda, jeg vet at dette ikke er aktuelt i praksis, men e kan likevel endre grunnloven.

Skrevet

jeg mener at grunnloven burde endres. Den er gammeldags. Marta L fikk ikke arve tronen fordi hun er jente. Er ikke det gammeldags? Det går fremover også i det norske kongehuset og det neste burde bli å la eventuelle adoptivbarn få arverett til tronen.

Joda, jeg vet at dette ikke er aktuelt i praksis, men e kan likevel endre grunnloven.

Jeg er uenig, da må heller monarkiet avskaffes.

trollemor;o)
Skrevet

Jeg er uenig, da må heller monarkiet avskaffes.

Jeg kan ikke med min beste evne skjønne at mennesker av 2009 har slike holdninger. Jeg er tildels rystet av at det går an å ha slike meninger og holdninger. Jeg blir rett og slett lei meg på mine barns vegne.

candyqueen_83
Skrevet

Jeg kan ikke med min beste evne skjønne at mennesker av 2009 har slike holdninger. Jeg er tildels rystet av at det går an å ha slike meninger og holdninger. Jeg blir rett og slett lei meg på mine barns vegne.

Men dine barn hadde vel uansett ikke vært arvinger til tronen, slik som våre (fremtidige) barn ikke er det. Kongelige skal ha blodsbånd, ellers er det jo like greit å droppe hele kongehuset.

Gjest xbellax
Skrevet

Nja, jeg vet ikke helt. Men uansett er det vel ikke lov om det hadde skjedd.

Om det er lov aner jeg ikke, men jeg må jo ærlig talt si at jeg blir rystet (men ikke sjokkert, ting tar tid her tillands) om så ikke er tilfelle (at et adoptert barn ikke kan bli konge/dronning i 2009), det får virkelig være grenser til diskriminering. Et barn er like "ekte" om det er adoptert eller ikke, og hvem pokker bryr seg hvor barnet kommer fra uansett..

trollemor;o)
Skrevet

Men dine barn hadde vel uansett ikke vært arvinger til tronen, slik som våre (fremtidige) barn ikke er det. Kongelige skal ha blodsbånd, ellers er det jo like greit å droppe hele kongehuset.

Jeg skjønner ikke dette tulle med blod og bånd. Det betyr null og nix for meg. Kongehus eller ei.

trollemor;o)
Skrevet

Om det er lov aner jeg ikke, men jeg må jo ærlig talt si at jeg blir rystet (men ikke sjokkert, ting tar tid her tillands) om så ikke er tilfelle (at et adoptert barn ikke kan bli konge/dronning i 2009), det får virkelig være grenser til diskriminering. Et barn er like "ekte" om det er adoptert eller ikke, og hvem pokker bryr seg hvor barnet kommer fra uansett..

Bra sagt! Mine (adopterte) barn er så inderlig mine! Jeg greier ikke å se at blod er så utrolig viktig.

Gjest xbellax
Skrevet

Bra sagt! Mine (adopterte) barn er så inderlig mine! Jeg greier ikke å se at blod er så utrolig viktig.

Presis, du er deres ekte mor. Den eneste forskjellen er at de ikke vokste i magen din, de vokste i hjertet istedet.

trollemor;o)
Skrevet

Presis, du er deres ekte mor. Den eneste forskjellen er at de ikke vokste i magen din, de vokste i hjertet istedet.

Jepp. Det sies at blod er tykkere enn vann, og det er det jo. en det betyr ikke at de som har samme blod er mer glad i ungene sine enn vi som har adoptert.

trollemor;o)
Skrevet

Nei, mine barn vil nok ikke arve tronen. Men det var da en lite "kvinnelig seier " den dagen det ble bestemt at jenter skulle få samme retten til å arve tronen? De fleste jenter/damer syns vel at det var rettferdig og det eneste riktige?

På samme måte vil kanskje mine og andres adopterte barn føle en "seier" dersom grunnloven ble endret?

Spiller kanskje ingen rolle hva de føler?

Eller?

Skrevet

Prinsesse Alexandra var aldri kronprinsesse, hun var gift med lillebroren til arveprisen; prins Joachim.

Men barna hennes _kan_ bli konger en gang ettersom de er i arverekkefølgen et eller annet sted (nr 5 og 6, kanskje?). Og det kan de, altså rent teoretisk bli selv om moren hadde vært adoptert. :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...