Gå til innhold

Hva om...

Anbefalte innlegg

candyqueen_83
Skrevet

Men barna hennes _kan_ bli konger en gang ettersom de er i arverekkefølgen et eller annet sted (nr 5 og 6, kanskje?). Og det kan de, altså rent teoretisk bli selv om moren hadde vært adoptert. :-)

Men faren deres er jo adelig. Så det blir jo ikke det samme.

• Svar 84
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• trollemor;o)

26

• Bookworm

13

• morsan

8

• candyqueen_83

7

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg kan ikke med min beste evne skjønne at mennesker av 2009 har slike holdninger. Jeg er tildels rystet av at det går an å ha slike meninger og holdninger. Jeg blir rett og slett lei meg på mine barns vegne.

Men det du da ikke skjønner med mine meninger, er at de ikke har noe med adoptivbarn å gjøre i det hele tatt! Selvfølgelig skal adopterte barn ha samme rettigheter som biologiske barn, men akkurat når det gjelder kongerekken så skal det være strenge regler.

Nå er jeg da imot monarkiet i utgangspunktet (aha: Nettopp pga dets gamle holdninger og hva som var intensjonen med adel i utgangspunktet). Derfor mener jeg at med tidenes utvikling, så holder ikke kongehuset "dagens standard" og derfor synes jeg at det hadde vært mer relevant med en president i Norge.

Jeg har overhodet ikke diskutert adoptivbarn og deres rettigheter generelt i denne tråden.

trollemor;o)
Skrevet

Men det du da ikke skjønner med mine meninger, er at de ikke har noe med adoptivbarn å gjøre i det hele tatt! Selvfølgelig skal adopterte barn ha samme rettigheter som biologiske barn, men akkurat når det gjelder kongerekken så skal det være strenge regler.

Nå er jeg da imot monarkiet i utgangspunktet (aha: Nettopp pga dets gamle holdninger og hva som var intensjonen med adel i utgangspunktet). Derfor mener jeg at med tidenes utvikling, så holder ikke kongehuset "dagens standard" og derfor synes jeg at det hadde vært mer relevant med en president i Norge.

Jeg har overhodet ikke diskutert adoptivbarn og deres rettigheter generelt i denne tråden.

Neida, jeg skjønner at du sidestiller adoptivbarn ellers, men jeg mener at det burde sidestilles også i kongehuset. Skulle det en gang i fremtiden bli aktuellt så endrer de kanskje grunnloven da.

Hm, jeg var mye hissigere inne i hodet og hjertet mitt i natt enn jeg er nå;-)

Skrevet

Det går altså fremover, også i det norske kongehus. Det ville derfor være helt naturlig at de endret grunnloven og gjorde det mulig for eventuelle adopterte barn å arve tronen.

Hva om Håkon ville giftet seg med en mann?

Verden går fremover, ja, men det at man i det hele tatt har arvelige posisjoner i et moderne land er jo en anakronisme.

Så selv om verden går fremover f eks ved at det nå tillatels homofile ekteskap, spørs det vel om man heller hadde avskaffet kongedømmet fremfor å godta en arveprins som gifter seg med en mann og adopterer denne mannens barn.

Skrevet

Men faren deres er jo adelig. Så det blir jo ikke det samme.

Sant nok, det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...