This is me Skrevet 20. mars 2009 Skrevet 20. mars 2009 Nå har jeg søkt og søkt på nettet, men blir ikke klok. Jeg går på Diane-piller, og på mandagen i den siste uken av brettet, falt pillen i vasken. Det jeg gjorde var da å ta tirsdagspillen i stedet. Jeg skulle tatt siste pille torsdag, men siden jeg hadde én pille for lite (siden den falt i vasken), ble siste pille i perioden onsdag. Jeg har ikke tenkt at dette gjorde noe, siden jeg var i siste uken, og jeg hadde sex i går. Jeg tenkte jeg skulle google litt bare for sikkerhets skyld, og nå leser jeg tvetydige innlegg om at det er ille å utelate en pille i slutten av brettet. Gjelder dette også for Diane, og selv om det bare er aller siste pille på brettet som jeg ikke tok? 0 Siter
Aliza1365380759 Skrevet 20. mars 2009 Skrevet 20. mars 2009 Med monofasepiller, som jo Diane kan sies å være selv om den ikke er en p-pille, så er det uke 1 og uke 3 som ikke kan rotes med uten å øke sjansen for graviditet. Man kan glemme/miste en pille i uke 2 uten at det gjør noe, men ikke i uke 1 og 3. Det du bør gjøre når du glemmer/mister en pille i uke 3 er å fortsette å ta p-pillene til du har tatt dem ei hel uke uten å ha glemt ei eneste pille. Man skal alltid starte og avslutte brettet med sju piller til riktig tid, og ikke glemme/miste en pille mer enn hver sjuende dag mellom første og siste uke. For meg som tar tre brett i ett (ni uker) betyr det at jeg må ta de sju første til riktig tid, samt de sju i uke ni, og kan glemme en pille i uke to, tre fire osv, så lenge det ikke går mindre enn sju dager mellom hver glemte. 0 Siter
This is me Skrevet 20. mars 2009 Forfatter Skrevet 20. mars 2009 Med monofasepiller, som jo Diane kan sies å være selv om den ikke er en p-pille, så er det uke 1 og uke 3 som ikke kan rotes med uten å øke sjansen for graviditet. Man kan glemme/miste en pille i uke 2 uten at det gjør noe, men ikke i uke 1 og 3. Det du bør gjøre når du glemmer/mister en pille i uke 3 er å fortsette å ta p-pillene til du har tatt dem ei hel uke uten å ha glemt ei eneste pille. Man skal alltid starte og avslutte brettet med sju piller til riktig tid, og ikke glemme/miste en pille mer enn hver sjuende dag mellom første og siste uke. For meg som tar tre brett i ett (ni uker) betyr det at jeg må ta de sju første til riktig tid, samt de sju i uke ni, og kan glemme en pille i uke to, tre fire osv, så lenge det ikke går mindre enn sju dager mellom hver glemte. Okay... Det var vel ikke akkurat gode nyheter for meg. Men setter stor pris på ditt svar! Takk. 0 Siter
Aliza1365380759 Skrevet 20. mars 2009 Skrevet 20. mars 2009 Okay... Det var vel ikke akkurat gode nyheter for meg. Men setter stor pris på ditt svar! Takk. Det du kan gjøre er å begynne på nytt brett igjen i dag eller i morgen, slik at du ikke går den pillefrie uka fullt ut, tror du _kanskje_ kan redde deg med det, selv om du sannsynligvis ikke kommer til å få mensen hvis du begynner på nytt brett nå. Sjansen for graviditet er uansett relativt liten vil jeg tro, men naturligvis større enn hvis du ikke hadde tatt en pille for lite. 0 Siter
miia Skrevet 20. mars 2009 Skrevet 20. mars 2009 Nå bare syneser jeg litt her, men tror det skal gå greit dersom du starter på nytt brett igjen en dag for tidlig... Man kan forkorte den pillefrie uken, men aldri forlenge den! 0 Siter
This is me Skrevet 22. mars 2009 Forfatter Skrevet 22. mars 2009 Det du kan gjøre er å begynne på nytt brett igjen i dag eller i morgen, slik at du ikke går den pillefrie uka fullt ut, tror du _kanskje_ kan redde deg med det, selv om du sannsynligvis ikke kommer til å få mensen hvis du begynner på nytt brett nå. Sjansen for graviditet er uansett relativt liten vil jeg tro, men naturligvis større enn hvis du ikke hadde tatt en pille for lite. Jeg var så usikker med det å begynne på nytt brett, liksom, to dager etter jeg tok siste pille. Jeg tok altså nå siste pille onsdag, i stedet for torsdag. Nå venter jeg på mensen. Er det sånn at om jeg får mensen nå snart, så er jeg antageligvis ikke gravid? SKjønner ikke helt alt dette, jeg. For om jeg skulle blitt gravid, så måtte jo et evnt. egg blitt befrukta på fredag, eller lørdag, eller noe. Klarer kroppen å reagere så raskt, at jeg ikke vil få mensen i dag (søndag) eller mandag? 0 Siter
Aliza1365380759 Skrevet 22. mars 2009 Skrevet 22. mars 2009 Jeg var så usikker med det å begynne på nytt brett, liksom, to dager etter jeg tok siste pille. Jeg tok altså nå siste pille onsdag, i stedet for torsdag. Nå venter jeg på mensen. Er det sånn at om jeg får mensen nå snart, så er jeg antageligvis ikke gravid? SKjønner ikke helt alt dette, jeg. For om jeg skulle blitt gravid, så måtte jo et evnt. egg blitt befrukta på fredag, eller lørdag, eller noe. Klarer kroppen å reagere så raskt, at jeg ikke vil få mensen i dag (søndag) eller mandag? Nei, den mensen du får når du tar p-piller er jo "falsk" uansett, siden du får mensen uten at du har hatt eggløsning når du tar p-piller, men ved å ta for få p-piller vil hormonnivået som normalt undertrykker eggløsningen kunne bli for lavt, for eksempel hvis du har en pillefri periode på åtte piller i stedet for sju, som jo vil være tilfelle hvis du ikke starter på nytt brett før den dagen du normalt ville startet ellers. Det er ikke det at kroppen slipper et egg straks du misser en p-pille, men at modningen av egget ikke undertrykkes slik den skal, og kroppen setter i gang en potensiell eggløsning. Egget er ikke modent og klart for befruktning på et par ukers tid uansett, avhengig av hvor lang den naturlige syklusen din er (det vet jeg selvsagt ingenting om :-)), og syklusen din er jo undertrykket av p-pillene vanligvis og dermed blir det ekstra vanskelig å beregne når denne eventuelle eggløsningen kan skje. Hvis du får eggløsning og har regelmessig sex, så kan sædceller overleve i dine eggledere i tre-fire dager, mens egget overlever i under et døgn. Det er som sagt vanskelig å beregne nøyaktig når eggløsningen skjer, og dermed vanskelig å beregne når man kan ha ubeskyttet sex uten å risikere å bli gravid. Hvis du er så uheldig at egget befruktes, så gjør p-pillene at levevilkårene for et befruktet egg er dårlige, fordi livmorhinnen blir ugjestmild (husker ikke nøyaktig hvordan), og ved at det slimet som ellers skal hjelpe sædcellene fra skjeden til livmoren blir tykkere og mindre ”svømbart”. Det kan likevel hende at sædcellene kommer seg fram for å befrukte egget, og at det befruktede egget klarer å sette seg fast, og da er du gravid enten du vil eller ikke. Som du sikkert skjønner skal du ha ganske stor ”uflaks” hvis du blir gravid, men muligheten er faktisk til stedet. Beklager hvis jeg gjør deg unødig urolig med dette innlegget! 0 Siter
This is me Skrevet 24. mars 2009 Forfatter Skrevet 24. mars 2009 Nei, den mensen du får når du tar p-piller er jo "falsk" uansett, siden du får mensen uten at du har hatt eggløsning når du tar p-piller, men ved å ta for få p-piller vil hormonnivået som normalt undertrykker eggløsningen kunne bli for lavt, for eksempel hvis du har en pillefri periode på åtte piller i stedet for sju, som jo vil være tilfelle hvis du ikke starter på nytt brett før den dagen du normalt ville startet ellers. Det er ikke det at kroppen slipper et egg straks du misser en p-pille, men at modningen av egget ikke undertrykkes slik den skal, og kroppen setter i gang en potensiell eggløsning. Egget er ikke modent og klart for befruktning på et par ukers tid uansett, avhengig av hvor lang den naturlige syklusen din er (det vet jeg selvsagt ingenting om :-)), og syklusen din er jo undertrykket av p-pillene vanligvis og dermed blir det ekstra vanskelig å beregne når denne eventuelle eggløsningen kan skje. Hvis du får eggløsning og har regelmessig sex, så kan sædceller overleve i dine eggledere i tre-fire dager, mens egget overlever i under et døgn. Det er som sagt vanskelig å beregne nøyaktig når eggløsningen skjer, og dermed vanskelig å beregne når man kan ha ubeskyttet sex uten å risikere å bli gravid. Hvis du er så uheldig at egget befruktes, så gjør p-pillene at levevilkårene for et befruktet egg er dårlige, fordi livmorhinnen blir ugjestmild (husker ikke nøyaktig hvordan), og ved at det slimet som ellers skal hjelpe sædcellene fra skjeden til livmoren blir tykkere og mindre ”svømbart”. Det kan likevel hende at sædcellene kommer seg fram for å befrukte egget, og at det befruktede egget klarer å sette seg fast, og da er du gravid enten du vil eller ikke. Som du sikkert skjønner skal du ha ganske stor ”uflaks” hvis du blir gravid, men muligheten er faktisk til stedet. Beklager hvis jeg gjør deg unødig urolig med dette innlegget! Det var faktisk veldig oppklarende! Det er egentlig tragisk hvor lite jeg vet, og jeg tror det er mange flere med meg. Så saken er den at egget KAN ha blitt modnet, og KAN bli befruktet en eller annen gang når jeg er ferdig med mensen (har mensen nå)..... Takk for at du tok deg tid til å forklare! 0 Siter
Aliza1365380759 Skrevet 24. mars 2009 Skrevet 24. mars 2009 Det var faktisk veldig oppklarende! Det er egentlig tragisk hvor lite jeg vet, og jeg tror det er mange flere med meg. Så saken er den at egget KAN ha blitt modnet, og KAN bli befruktet en eller annen gang når jeg er ferdig med mensen (har mensen nå)..... Takk for at du tok deg tid til å forklare! Ja, det er mye "om og men og kanskje" involvert. Bare hyggelig å kunne være til hjelp! :-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.