Gå til innhold

Interessant brev? Not.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal sjekke med økokrim, tenker jeg. Mulig politiet drukner i slike henvendelser.

Men om de "drukner" i slike henvendelser, så får de i det minste en riktigere oversikt over omfanget av slike brev...

• Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

5

• Lotte :o)

5

• jubalong70

4

• Orio

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Anmelde er sikkert det riktige, men tviler på at jeg hadde giddet det i en slik sak. Da må du til politistasjonen og fylle ut diverse skjema etc.

''Anmelde er sikkert det riktige, men tviler på at jeg hadde giddet det i en slik sak. Da må du til politistasjonen og fylle ut diverse skjema etc.''

Tung-rodd system. Men det motsatte er å akseptere av slike brev dumper ned i postkassa.

Gjest Elextra
Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1237557006' post='4115986]

''Anmelde er sikkert det riktige, men tviler på at jeg hadde giddet det i en slik sak. Da må du til politistasjonen og fylle ut diverse skjema etc.''

Tung-rodd system. Men det motsatte er å akseptere av slike brev dumper ned i postkassa.

Har som sagt fått lignende brev flere ganger, og jeg har ikke giddet å anmelde, nei.

Det jeg kunne giddet vars selvfølgelig å scanne og maile brevet til Økokrim - det er vel det rette å gjøre.

Skrevet

Jeg sier ikke at det er feil, men jeg lurer bare på om det har noe for seg. Dette er neppe rettet mot meg personlig, jeg er bare en av mange som får slikt brev. Derfor er jeg litt i tvil om dette er noe å bruke politiets ressurser på.

''Derfor er jeg litt i tvil om dette er noe å bruke politiets ressurser på.''

Det er ikke opp til deg å avgjøre. Din borgerplikt er å varsle fra, for å stoppe svindlerne.

Gjest mora2
Skrevet

Jeg ville gått å vist det til Politiet.

Snakk om frekke folk!

:0)

Skrevet

Har som sagt fått lignende brev flere ganger, og jeg har ikke giddet å anmelde, nei.

Det jeg kunne giddet vars selvfølgelig å scanne og maile brevet til Økokrim - det er vel det rette å gjøre.

''Det jeg kunne giddet vars selvfølgelig å scanne og maile brevet til Økokrim - det er vel det rette å gjøre.''

Jepp. Det gjør jeg også. Eller pakke det i en konvolutt og videresende det til politiet.

Skrevet

Anmelde er sikkert det riktige, men tviler på at jeg hadde giddet det i en slik sak. Da må du til politistasjonen og fylle ut diverse skjema etc.

Jeg skjønner veldig godt hva du mener, og er enig i at det virker sombortkastet tid i en travel hverdag.

Men da kan man vurdere å nøye seg med å "melde fra" selv om man ikke "anmelder" :-)

Jeg har fått ymse ting ("Nigeriabrev o.l.) til anonym mailboks som jeg ikke gidder å gjøre noe med.

En gang ble vi utsatt for et svindelforsøk i forbindelse med salg av bruktbil via finn.no, og den sendte vi informasjon om til Økokrim.

En annen gang ble jeg utsatt for svindelforsøk fra noen som ville lure seg til passordet mitt på PayPal, og da nøyde jeg meg med å varsle nettopp PayPal.

Jeg vurderte aldri å komme med en personlig anmeldelse - det er tidskrevende for meg og politiet må utføre en del administrativt arbeid i den forbindelse, og jeg har ihvertfall tenkt at det er formålsløs sløsing med tid og ressurser for begge parter.

Gjest ViViola
Skrevet

Takk for alle svar.

Jeg valgte å ringe Økokrim, men der var det ikke særlig interesse å spore. Jeg kom jo ikke lenger enn til sentralbordet, for jeg måtte jo forklare saken.

Og da sier damen - etter å ha spurt om vi hadde tatt kontakt som brevet ber oss om - at det er bare å kaste det. Jeg spør om de vil se det, men nei, de har nok sett det før. Uten at hun vet noe mer enn som så.

Så - da kastes brevet, og jeg har gjort min borgerplikt i forhold til Økokrim for siste gang. Det var nærmest ubehagelig, som om jeg lagde bråk for dama eller noe.

Igjen - tusen takk for alle svar!

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Takk for alle svar.

Jeg valgte å ringe Økokrim, men der var det ikke særlig interesse å spore. Jeg kom jo ikke lenger enn til sentralbordet, for jeg måtte jo forklare saken.

Og da sier damen - etter å ha spurt om vi hadde tatt kontakt som brevet ber oss om - at det er bare å kaste det. Jeg spør om de vil se det, men nei, de har nok sett det før. Uten at hun vet noe mer enn som så.

Så - da kastes brevet, og jeg har gjort min borgerplikt i forhold til Økokrim for siste gang. Det var nærmest ubehagelig, som om jeg lagde bråk for dama eller noe.

Uhøflige folk kan man oppleve overalt, dessverre. Så ikke la den opplevelsen hindre deg i å melde fra en annen gang.

Skrevet

Takk for alle svar.

Ja, slik er det dessverre i mange sammenhenger at trikset er å komme seg forbi forværelset!!

Det er derfor jeg har sendt dette på mail - da har de ihvertfall fått noe som kanskje noen andre enn forværelsesdama ser på.

Gjest ViViola
Skrevet

Ja, slik er det dessverre i mange sammenhenger at trikset er å komme seg forbi forværelset!!

Det er derfor jeg har sendt dette på mail - da har de ihvertfall fått noe som kanskje noen andre enn forværelsesdama ser på.

Har ikke tilgang på scanner, sjø, ellers hadde jeg nok gjort det.

Det var faktisk ikke noe hyggelig i det heletatt. Rett og slett.

Gjest ViViola
Skrevet

Uhøflige folk kan man oppleve overalt, dessverre. Så ikke la den opplevelsen hindre deg i å melde fra en annen gang.

Njæ, jeg velger meg nok heller min lokale politistasjon ved en eventuell senere anledning.

Og forøvrig har jeg lurt litt på avisa, om de burde skrive en snutt om denne svindleren. Vet det har vært mye styr om disse Nigeria-brevene, da ble folk oppfordret til å ta kontakt med lokalavisa om de hadde tilsvarende saker å melde om. Mange her i distriktet gikk fem på dengang.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Njæ, jeg velger meg nok heller min lokale politistasjon ved en eventuell senere anledning.

Og forøvrig har jeg lurt litt på avisa, om de burde skrive en snutt om denne svindleren. Vet det har vært mye styr om disse Nigeria-brevene, da ble folk oppfordret til å ta kontakt med lokalavisa om de hadde tilsvarende saker å melde om. Mange her i distriktet gikk fem på dengang.

Siden det er nytt at de nå sender brev i posten til folk, syns jeg godt du kan kontakte avisen også. Håper bare ikke de også har en sånn sentralborddame ;)

Gjest ViViola
Skrevet

Siden det er nytt at de nå sender brev i posten til folk, syns jeg godt du kan kontakte avisen også. Håper bare ikke de også har en sånn sentralborddame ;)

He-he, i lokalavisen har jeg en helt egen inngang. :-)

Ja, jeg lurer litt på om jeg ikke skal ta kontakt med dem, de velger jo selv hva de vil skrive om.

Gjest trondhjemer
Skrevet

Takk for alle svar.

Dt var et stort oppslag om akkurat dette brevet i adresseavisen i dag.

Gjest høstløv
Skrevet

Fant ikke noe om det, jeg.

Gjest trondhjemer
Skrevet

Fant ikke noe om det, jeg.

Jeg leste det i alle fall i en avis i lunsjen på jobb i dag. En avis i papirutgaven altså :-p

Gjest høstløv
Skrevet

Jeg leste det i alle fall i en avis i lunsjen på jobb i dag. En avis i papirutgaven altså :-p

Ok, jeg så på Internett utgaven.

Gjest ViViola
Skrevet

Vi er neppe de første som får. :-/

Skrevet

Takk for alle svar.

Det var jo egentlig ikke overraskende, siden det har florert med slike brev og e-poster i årevis. Økokrim er nok veldig godt kjent med hva dette handler om, og trenger ikke ett brev til, liksom...:-) Det er jo bare å kaste brevet...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...