Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vanvittig tannlegeskrekk, kan gå søvnløs i flere dager før jeg skal til tannlegen. Vel, i dag var jeg på en rutinesjekk. Tok imovane for å sove i går, sobril før jeg gikk, men hadde fortsatt mye angst. Jeg hadde selvfølgelig et lite hull. Tannlegen spurte om det var greit at vi tok det med en gang. Siden selve sjekken hadde tatt så kort tid, og jeg ikke hadde en masse tannstein som måtte fjernes (det hater jeg), sa jeg ja. Selvfølgelig var det ikke det som var det fantastiske. Tannlegen spurte om jeg ville ha bedøvelse, det skulle jeg selvfølgelig få hvis jeg ville, men han anbefalte at jeg prøvde uten. Dette var i en fortann, og der kan det være litt ubehagelig å sette bedøvelse (men jeg tror ikke det ville vært det med tannlegen min), så jeg sa ja, under sterk tvil og i trygg forvissing om at med en gang jeg sa fra ville få bedøvelse. Og det gikk faktisk greit. Jeg kjente kanskje noe i fire-fem sekunder. Men det som var verst var lyden og det å ligge der tilbakelent mens han holdt på inni munnen min.

Jeg måtte bare skryte av hvor modig jeg var som sa jeg kunne prøve uten bedøvelse. Og så vil jeg gjerne ha litt skryt fra dere andre. :- )

Skrevet

Bravo!! Jeg syns du var kjempeflink!

Det står stor respekt av å utfordre sin egen angst.

Gjest bloppi
Skrevet

*skryt. skryt*. Kjenner meg godt igjen. Og det er vondt å sette bedøvelse foran - au!. Så bra du klarte deg uten. Vil bare nevne at ørepropper i øra med god musikk demper mye av disse fæle lydene man hører hos tannlegen :)

mariaflyfly
Skrevet

*imponert* Jeg må ha 10-15 mg Vival hos tannlegen sjøl, bare for å klare å gjennomføre et besøk. ;)

Skrevet

Knallflink!!!!

Jeg har også vært hos tannlegen i dag, null hull, men to gamle fyllinger som trenger litt fiksing.

Skrevet

Gratulerer!!!!!!!!!!

Du kan evt. få maaaange gullstjerner på kortet ditt.

Gjest Har pene tenner
Skrevet

Du har vært veldig flink :)

Og jeg skulle ønske de som deg som er så redd tannlegen kunne skjønne at dess oftere dere går dess mindre må dere gjøre hver gang :)

Mange flekker på tenene kan fjernes av deg ved bruk av tanntråd f.eks. Hvis du venter lange tider mellom hver gang du går så kan disse flekkene få blitt hull og da er du i gang med boring og styring som jeg regner med er en av de tingene som skremmer deg.

Nei, bruk tanntråd, ha normal tannhygiene og gå en gang i halvåret eller sånn er mitt tips :)

Skrevet

Du har vært veldig flink :)

Og jeg skulle ønske de som deg som er så redd tannlegen kunne skjønne at dess oftere dere går dess mindre må dere gjøre hver gang :)

Mange flekker på tenene kan fjernes av deg ved bruk av tanntråd f.eks. Hvis du venter lange tider mellom hver gang du går så kan disse flekkene få blitt hull og da er du i gang med boring og styring som jeg regner med er en av de tingene som skremmer deg.

Nei, bruk tanntråd, ha normal tannhygiene og gå en gang i halvåret eller sånn er mitt tips :)

Jeg har nå greid å ta greit vare på tennene de siste årene, til tross for veldig tannlegeskrekk. Det er "gamle synder" jeg sliter med.

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1237572798' post='4116162]

Flinke du :-))) *skryter av Orio*

Takk. Det er viktig med litt skryt og anerkjennelse i hverdagen.

Skrevet

Gratulerer!!!!!!!!!!

Du kan evt. få maaaange gullstjerner på kortet ditt.

Jeg vil ha gullstjerner. Gullstjerner er fint. Og et varig bevis på at jeg har gjort noe bra.

Skrevet

Knallflink!!!!

Jeg har også vært hos tannlegen i dag, null hull, men to gamle fyllinger som trenger litt fiksing.

Synes jeg også.

Lykke til med fiksinga.

Skrevet

*imponert* Jeg må ha 10-15 mg Vival hos tannlegen sjøl, bare for å klare å gjennomføre et besøk. ;)

Da vet du hvor vanskelig det er. Og hvor viktig det er å ha tillit til tannlegen, hadde jeg ikke hatt det ville det ikke vrt nok beroligende i verden til å få meg i nærheten av en tannlege.

Klarer du sove før du skal til tannlegen? Jeg tok en sovepille kvelden før, tror det at jeg sov natta i forveien var med på at jeg klarte å gjennomføre det.

Skrevet

Takk. Det er viktig med litt skryt og anerkjennelse i hverdagen.

Det har du helt rett i :-)

Skrevet

*skryt. skryt*. Kjenner meg godt igjen. Og det er vondt å sette bedøvelse foran - au!. Så bra du klarte deg uten. Vil bare nevne at ørepropper i øra med god musikk demper mye av disse fæle lydene man hører hos tannlegen :)

Takk. Takk.

Har prøvd musikk, men det fungerte ikke så bra for meg. Fikk ikke fulgt like godt med på hva som skjedde, noe som bare økte angsten.

Skrevet

Bravo!! Jeg syns du var kjempeflink!

Det står stor respekt av å utfordre sin egen angst.

Takk. Takk.

Jeg overrasket meg selv, kan du si.

mariaflyfly
Skrevet

Da vet du hvor vanskelig det er. Og hvor viktig det er å ha tillit til tannlegen, hadde jeg ikke hatt det ville det ikke vrt nok beroligende i verden til å få meg i nærheten av en tannlege.

Klarer du sove før du skal til tannlegen? Jeg tok en sovepille kvelden før, tror det at jeg sov natta i forveien var med på at jeg klarte å gjennomføre det.

Nå klarer jeg faktisk å blokke det helt ut, så jeg sover greit. Slik var det ikke før. ;)

Jeg blokkerer fullstendig tanken på at jeg skal dit, og nekter liksom å forholde meg til at jeg skal dit. Så er det bare å våkne opp om morran, konsentrere meg om å fortsatt ikke forholde meg til det, komme meg på t-banen og gå i riktig retning. Når jeg først kommer dit, holder jeg omtrent på å besvime når jeg kjenner lukta av tannlegekontor, men da er Vivalen innen rekkevidde, og jeg får den kjapt av hun søte sekretæren som passer på meg. ;) Og da er det bare å konse om å puste, så går det (nesten) greit.

mariaflyfly
Skrevet

Takk. Takk.

Har prøvd musikk, men det fungerte ikke så bra for meg. Fikk ikke fulgt like godt med på hva som skjedde, noe som bare økte angsten.

Musikk hjelper for meg dersom jeg må gjøre noe som lager lyd. Da er det Iron Maiden på full guffe rett i øra for å prøve å overdøve. ;)

Skrevet

Jeg vil ha gullstjerner. Gullstjerner er fint. Og et varig bevis på at jeg har gjort noe bra.

Hvor mange synes du er passende? Hva med 9 stk?

Skrevet

Hvor mange synes du er passende? Hva med 9 stk?

Ni høres veldig bra ut.

:- )

Noen formening om hvor lenge jeg bør holde på på treningssykkelen også? Har holdt på en halvtime, men merker at det begynner å bli litt lite. Er det da best å øke tiden eller øke belastningen i første omgang? Kanskje øke belastningen? Tar ganske lang tid før jeg begynner å bli varm.

*irriterende å komme i bedre form*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...