Gå til innhold

Folk skriver ulikt

Anbefalte innlegg

Gjest Lek med ord
Skrevet

Heter det alikevel eller likevel?

Gjest bloppi
Skrevet

Kan man ikke bruke begge deler da, men allikevel med 2 l'er

Aliza1365380759
Skrevet

Allikevel og likevel har samme betydning, men jeg synes det er viktig at man er konsekvent når man skriver, og ser ikke helt poenget med å bruke allikevel når likevel har samme betydning bare uten en betydningsløs forstavelse, så jeg bruker likevel.

Gjest svava
Skrevet

Det heter allikevel eller likevel.

Personlig liker jeg best allikevel :)

Skrevet

Allikevel og likevel har samme betydning, men jeg synes det er viktig at man er konsekvent når man skriver, og ser ikke helt poenget med å bruke allikevel når likevel har samme betydning bare uten en betydningsløs forstavelse, så jeg bruker likevel.

hmmmm, tror jeg aldri har sett "allikevel" starte en leddsetning etter komma?

Skrevet

Eller, delsetning, heter det kanskje - ikke leddsetning.

Gjest Elextra
Skrevet

Tror begge deler kan brukes, men skriftlig bruker jeg bare likevel. Muntlig bruker jeg likevel mest allikevel, tror jeg.

:D

Aliza1365380759
Skrevet

hmmmm, tror jeg aldri har sett "allikevel" starte en leddsetning etter komma?

Nei, det kan godt hende, men jeg tror ikke det er noen regel på det. Generelt synes jeg likevel er "tryggere" å bruke enn allikevel, da jeg får en følelse av at det skriftlige språket virker barnslig eller "anstrengt" ved bruk av allikevel. Språket mister flyten og den naturlige framdriften synes jeg.

Skrevet

Nei, det kan godt hende, men jeg tror ikke det er noen regel på det. Generelt synes jeg likevel er "tryggere" å bruke enn allikevel, da jeg får en følelse av at det skriftlige språket virker barnslig eller "anstrengt" ved bruk av allikevel. Språket mister flyten og den naturlige framdriften synes jeg.

Okey, interessant. Jeg kjenner at jeg er enig i at allikevel kan høres eller se litt mer "barnlig" ut... :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...