Gå til innhold

Hvor viktig er karakterene?

Gjest Hvor viktig er karakterene?

Anbefalte innlegg

Gjest Hvor viktig er karakterene?
Skrevet

Hvor viktig er karakterene når man skal på et jobbintervju?

Det er 10 år siden jeg gikk ut fra høyskolen og jeg hadde ikke de beste karakterene akkurat. De fagene jeg hadde best karakterer i var de fagene som var mer praktisk rettet og ikke teoretisk da jeg syntes det var mye mer motiverende. Etter at jeg gikk ut fra skolen har jeg lært meg mye, både på egenhånd og i jobbsammenheng, og har syntes det har vært kjempespennende ettersom jeg da kan sette det rett ut i praksis. Har veldig gode jobbeattester og referanser og er en veldig arbeidsom og målrettet person. Jeg er redd for at hvis jeg må ut i arbeidsmarkedet igjen så skal karakterene ødelegge for meg. Sist runde jeg hadde med jobbintervjuer var det cv'n og attestene de så mest på mener jeg å huske, og ikke karakterene. Noen steder spurte de ikke etter dem engang. Hva er vanlig prosedyre? Kan karakterene fotfølge meg hele livet? Man må vel ha mulighet for å rett opp feilene sine. Karakterene reflekterer jo overhodet ikke hvordan jeg jobber. Skulle jo tro at attestene er viktigere enn et ark med tall.

Gjest arebidr
Skrevet

Kommer vel alt an på hva slags type jobb det er, og hvor?

Aliza1365380759
Skrevet

Tror arbeidserfaring og attester/referanser teller mer enn karakterene dine fra skolen.

Gjest min erfaring
Skrevet

Karakterene har svært lite å si.. det er min erfaring (og jeg har gode karakterer). Egnethet kommer som oftest foran... har aldri måtte vise karakterene mine før ETTER at jeg har blitt ansatt.. (og knapt nok da)

Skrevet

Hvordan du oppfattes under intervju, erfaring, samt referanser er det som har vært viktigst når vi har ansatt. Særlig når man har jobbet i mange år blir karakterer lite vektlagt, det er selvfølgelig litt anderledes når man er nyutdannet. Vitnemålet har vært viktig kun for å bekrefte offentlig godkjenning.

Gjest Tannte
Skrevet

Jeg husker vi var 16 stykk i klassen min som knivet litt om en lærlingeplass. Det endte tilslutt med at jeg fikk den. Begrunnelsen var bla at jeg var den med best karakterer. Ellers har jo også karakterene har endel å si ift å komme inn på de skolene du ønsker. Når det gjelder karakterene du ender opp med etter endt utdannelse, så kommer det vel litt an på HVILKEN utdannelse. Jeg er utdannet syjkepleier den dag i dag og her har karakterene så og si ingenting å si. Så jeg tror igjen at karakterene teller dersom du søker en jobb som er veldig populær med mange søkere og hvor arbeidsgiver er på jakt etter den best mulig kvalifiserte for stillingen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...