Gå til innhold

Kjøp av hund.-Rettigheter.

Anbefalte innlegg

*drømmende*
Skrevet

På mandag var jeg å hentet meg ei herlig lita chihuahua-tispe på snart 3 år. Oppdretter skulle levere valper i Oslo, og kom derfor fra Sverige med dem alle. Herlig! Lettvint og greit;)

Allerede når vi kom hjem skjønte jeg at det var noe i veien med bakbena hennes. Hun vil aller helst ikke gå tur,og når hun skjønte at hun måtte gå _litt_ så gikk hun fryktelig sakte, og med en usedvanlig rar vinkel/stilling på bakbena.

Jeg sendte mail til oppdretter og spurte om hun hadde lagt merke til dette, og dèt hadde hun. De haddetil og med vært hos veterinær pga det, og fått beskjed om at det var en vanlig gange, og at hun ikke har vondt.

Prøvde å slå meg til ro med det, men det lot seg ikke gjøre. Heldigvis. Så i dag har vi vært hos veterinær med henne, og fikk en veldig vond beskjed. Hun har patella luxasjon grad 3.

Siden hun er 3 år gammel, og PL ofte opptrer ved ganske tidlig alder mente veterinær at det ikke vil være noen vits å operere. Hun har gått med det for lenge. Men hun henviser oss til Norges veterinærhøyskole for skikkelig sjekk just in case.

Jeg ringte for å få prisoverslag på eventuell operasjon, og det blir mellom 15-24000,- avhengig av om de må operere bena hver for seg. Altså to operasjoner. Mest sannsynlig ville det bli to.

Min forsikring dekker det ikke. Da dette ikke er en skjult feil. Oppdretter bør ha sett dette! Dessuten er det en karentstid på 20 dager fra man tegner forsikringen.

Det er mulig forrige eier`s forsikring kan dekke det, men mannen jeg snakket med hos Agria dyreforsikring trodde ikke dèt.

Litt generell info:

Vi fikk henne på avbetaling, og kjøpesummen er avtalt til 7500,- (allerede der burde det vel skurret...) i 3 avdrag. Det er skrevet kjøpeavtale og omregistrerings skjema er fylt ut. Men sendes ikke inn til NKK/SKK før hunden er ferdig betalt selvfølgelig. (Jeg fikk med kopi av begge)

Prisen var lav fordi hun ikke skal brukes i avl. -Og dèt var jeg fullstendig inneforstått med. Helt i orden! Hun har forøvrig hatt et kull før. (med PL grad 3. Sykt)

Jeg sjekket foreldrene på dogweb, og fant at begge var PL-testet-fri. Hun selv var ikke testet, fordi hun ikke skulle brukes i avl. Spurte henne om tispa var frisk og rask. -Og dèt var hun. Aldri vært syk. Men desverre spurte jeg ikke etter veterinærattest på det! Dumme, dumme neket!!!

Sendte henne mail etter besøk hos veterinær i dag og informerte om dette, og at jeg vil heve kjøpet. Sendte også med veterinærattest med diagnosen og prisoverslag på operasjonen.

-Men hva om hun slår seg vrang? Har vi noe rettigheter? Sånn med tanke på at hun erkjøpt i Sverige mener jeg... Vanskeligere enn om det hadde vært innenlands vil jeg tro...?

Jeg vil IKKE sende henne tilbake dit. (har hun gått med PL i 3 år uten noe hjelp, og til og med blitt satt kull på,så får hun nok ikke noe hjelp med det nå heller.) -Og tenkte å foreslå at vi dekker operasjon mot at vi får bikkja. (på den tiden var det snakk om at operasjonen ville koste 12000,- Damen på veterinærhøyskolen trodde det var snakk om ett ben) Men så ble jo prisen doblet, og det har vi rett og slett ikke hverken lyst eller råd til å betale. Dette må jo oppdretter ha visst om, så hun har jo lurt oss.

Så jeg føler at vi må sende henne hjem.

Har bare lyst til å grine. Denne jenta er så herlig. Skjønt lynne, utrolig kosete.... Elsker barna... -Drømmehunden vår;) Hadde bare ikke drømt om at hun skulle bli SÅ kostbar!

Er det noen her som har greie på rettigheter i forbindelse med kjøp av hund?

Svært takknemlig for svar.

mil1365380270
Skrevet

Vet ikke, siden det er Sverige, men du har sikkert krav på å levere tilbake hunden og få pengene tilbake.

Min skepsis tilsier at hun har prøvd å selge hunden før, og vil prøve igjen. Og vil aldri gi henne behandling så klart. Dere kan henvende dere til nkk og høre hva de sier om hvordan dere skal gå frem. Men jeg håper dere ikke sender den tilbake. Siden den ikke vil gå tur en gang, virker det som avliving er bedre enn å komme tilbake dit.

Om jeg var dere, ville jeg spurt nkk, kjørt hardt på for å få tilbake pengene, men aldri overlevert hunden. Så hadde jeg finansiert behandling uansett. Men jeg forstår at det ikke er alle som kan det. Og da ville jeg i så fall kontaktet alle som driver med omplassering i Norge, og hørt med de. Det er dyrekjøre mennesker og noen driver t.o.m. med fadderordning og sponsing for å redde dyr.

*drømmende*
Skrevet

Vet ikke, siden det er Sverige, men du har sikkert krav på å levere tilbake hunden og få pengene tilbake.

Min skepsis tilsier at hun har prøvd å selge hunden før, og vil prøve igjen. Og vil aldri gi henne behandling så klart. Dere kan henvende dere til nkk og høre hva de sier om hvordan dere skal gå frem. Men jeg håper dere ikke sender den tilbake. Siden den ikke vil gå tur en gang, virker det som avliving er bedre enn å komme tilbake dit.

Om jeg var dere, ville jeg spurt nkk, kjørt hardt på for å få tilbake pengene, men aldri overlevert hunden. Så hadde jeg finansiert behandling uansett. Men jeg forstår at det ikke er alle som kan det. Og da ville jeg i så fall kontaktet alle som driver med omplassering i Norge, og hørt med de. Det er dyrekjøre mennesker og noen driver t.o.m. med fadderordning og sponsing for å redde dyr.

Det er akkurat dèt jeg er redd for også... -At hun bare vil selge den igjen, og denne gangen kanskje til noen som ikke har erfaring med dyr. Vi har to chihuahuaer fra før, og så (desverre, for hennes del kanskje) veldig godt forskjellen med en gang.

Har snakket med NKK i dag. De har ingen juridisk avdeling, så de kunne ikke hjelpe stort. Ringte derfor også SKK, som har juridisk avdeling. Den var stengt, men har åpent mandag 12-14. Skal selvfølgelig ringe da!

-Men som damen hos SKK sa: Selv om det virker logisk for både meg og veterinæren vår at hun MÅ ha visst om dette, så blir det vanskelig å BEVISE det!

Huff... Jeg aner virkelig ikke hva jeg skal gjøre... Er så fortvila, og ikke minst irritert på meg selv for at jeg ikke ba om å få se veterinærattest! -But then again; Da hadde hun fortsatt vært der, og blitt solgt til noen andre...

Har snakket med en oppdretter i dag og. Hun mener avliving er det beste uansett. Operasjonen må sannsynligvis tas i to omganger, og det blir en lang og smertefull rekonvalens. Det er heller ikke sikkert det hjelper noe særlig.

Om operasjon ikke blir aktuelt,altså om det har blitt for mye slitasjeskader til at det i det hele tatt vil hjelpe, så kan hun leve greit med smertestillende, betennelsesdempende og muligens noe sprøyter. Men... ?

Gjest penger viktigere enn hunden??
Skrevet

driter i hunden,men er mest opptatt av penger tilbake??litt av en eier du er!gjelder det samme for barn??at barna skal være friske,ellers er det samme faen??ikke at barn og hund er det samme,men vinknlingen din sier jo sitt!!:Ø((at du sender hunden tilbake fordi hun er helt frisk sier jo sitt!!huff,fy faen!

*drømmende*
Skrevet

driter i hunden,men er mest opptatt av penger tilbake??litt av en eier du er!gjelder det samme for barn??at barna skal være friske,ellers er det samme faen??ikke at barn og hund er det samme,men vinknlingen din sier jo sitt!!:Ø((at du sender hunden tilbake fordi hun er helt frisk sier jo sitt!!huff,fy faen!

Ikke er helt frisk (antar jeg du mente) er en underdrivelse føler jeg. Hun har alvorligste grad av patella luxasjon, noe oppdretter MÅ ha visst om. Hun har med andre ord gått inn for å lure oss trill rundt, og det klarte hun desverre.

Jeg har, som jeg skrev, ikke det minste lyst til å sende henne tilbake. Men slik situasjonen er ser jeg ingen annen råd? Hjelp meg gjerne å se mulighetene, det var igrunn dèt jeg bad om.

Har en aldri så liten forhåpning om at oppdretter vil prøve å få det dekket på sin forsikring. Men det er vel lite sannsynlig at det kommer til å skje. HUN er tydeligvis bare ute etter penger.

Jeg skal ikke ha noe tilbake. -Men jeg vil gjerne slippe å betale resten ja...

Synes du det er greit at det sitter oppdrettere rundt omkring å lurer folk til å kjøpe syke dyr?

candyqueen_83
Skrevet

Ikke er helt frisk (antar jeg du mente) er en underdrivelse føler jeg. Hun har alvorligste grad av patella luxasjon, noe oppdretter MÅ ha visst om. Hun har med andre ord gått inn for å lure oss trill rundt, og det klarte hun desverre.

Jeg har, som jeg skrev, ikke det minste lyst til å sende henne tilbake. Men slik situasjonen er ser jeg ingen annen råd? Hjelp meg gjerne å se mulighetene, det var igrunn dèt jeg bad om.

Har en aldri så liten forhåpning om at oppdretter vil prøve å få det dekket på sin forsikring. Men det er vel lite sannsynlig at det kommer til å skje. HUN er tydeligvis bare ute etter penger.

Jeg skal ikke ha noe tilbake. -Men jeg vil gjerne slippe å betale resten ja...

Synes du det er greit at det sitter oppdrettere rundt omkring å lurer folk til å kjøpe syke dyr?

Jeg syns du reagerer helt normalt. Selvfølgelig vil man alt det beste for hunden, men samtidig ikke la oppdretter slippe unna. Gud vet hvor mange andre syke hunder hun har solgt.

Jeg syns det er trist å høre :o(

Skrevet

Du kjøpte en voksen hund og oppdaget ikke at den ikke kunne gå før du kom hjem?

Det er nesten som å kjøpe en bil uten å oppdage at den ikke har hjul.

candyqueen_83
Skrevet

Den ble jo kjøpt usett da, og sikkert tatt rett i bilen?

*drømmende*
Skrevet

Vi avtalte å møtes på Oslo S, siden hun skulle dit å levere valper også. De ble luftet alle sammen før vi møttes inne på Oslo S. -Så jeg bar henne på armen rett til tog hjem, og vel hjemme gikk vi rett inn etter en kjapp tisse-pause. Hun hadde allerede hatt en lang tur, så hvile var viktigere enn å strene rett ut på tur syntes jeg...

Et par timer senere gikk vi ut for å gå tur, og da oppdaget vi at hun ikke ville gå noe særlig. Hun _kan_ gå, og hun går hvis hun må, men hun har en pussig gange. -Så sånn var dèt.

Og det ser værre ut når hun er ute enn inne, kanskje pga mer ulendt terreng ute? Jeg vet ikke... Inne går hun tilnærmet lik normalt, og kan til og med løpe litt. Men hun forandrer seg totalt omtrent i dèt vi går ut døra.

Men nå har jeg fått svar fra oppdretter. Hun beklager det hele, inkl at hun burde sjekket gangen hennes ytterligere til tross for at veterinær har sagt at det ikke var noe galt med den. (kan det tenkes at vet sa det fordi h*n da bare så hunden gå innomhus?)-Og hun vil sørge for å få henne operert i Sverige.

Det er også mulig hun kommer hit igjen etter operasjon og rekonvalens;)

Skrevet

Den ble jo kjøpt usett da, og sikkert tatt rett i bilen?

Å kjøpe hund usett og i tillegg ikke be om å få se en (ny) dyrlegeattest... Say no more.

Skrevet

Vi avtalte å møtes på Oslo S, siden hun skulle dit å levere valper også. De ble luftet alle sammen før vi møttes inne på Oslo S. -Så jeg bar henne på armen rett til tog hjem, og vel hjemme gikk vi rett inn etter en kjapp tisse-pause. Hun hadde allerede hatt en lang tur, så hvile var viktigere enn å strene rett ut på tur syntes jeg...

Et par timer senere gikk vi ut for å gå tur, og da oppdaget vi at hun ikke ville gå noe særlig. Hun _kan_ gå, og hun går hvis hun må, men hun har en pussig gange. -Så sånn var dèt.

Og det ser værre ut når hun er ute enn inne, kanskje pga mer ulendt terreng ute? Jeg vet ikke... Inne går hun tilnærmet lik normalt, og kan til og med løpe litt. Men hun forandrer seg totalt omtrent i dèt vi går ut døra.

Men nå har jeg fått svar fra oppdretter. Hun beklager det hele, inkl at hun burde sjekket gangen hennes ytterligere til tross for at veterinær har sagt at det ikke var noe galt med den. (kan det tenkes at vet sa det fordi h*n da bare så hunden gå innomhus?)-Og hun vil sørge for å få henne operert i Sverige.

''Vi avtalte å møtes på Oslo S, siden hun skulle dit å levere valper også.''

Og det ringte absolutt _ingen_ bjeller hos deg???

*drømmende*
Skrevet

Nei? Det er slett ingen uvanlig måte å gjøre det på... Men JEG kommer nok ikke til å gjøre det igjen... Har lært nå!

Skrevet

Nei? Det er slett ingen uvanlig måte å gjøre det på... Men JEG kommer nok ikke til å gjøre det igjen... Har lært nå!

Er det vanlig å møtes på en jernbanestasjon for å kjøpe en hund du aldri har sett og heller ikke spør etter dyrlegeattest på??? Det har jeg problemer med å tro, men på den annen side har jeg aldri vært i hundemiljøet heller. Men at det skal være vanlig blant seriøse oppdrettere nekter jeg faktisk å tro.

candyqueen_83
Skrevet

Så bra det mest sannsynlig ordner seg :o)

candyqueen_83
Skrevet

Det er faktisk helt vanlig ved kjøp av hunder i Sverige. Mange oppdrettere reiser til Oslo for å levere.

Skrevet

Det er faktisk helt vanlig ved kjøp av hunder i Sverige. Mange oppdrettere reiser til Oslo for å levere.

Javel. Høres ut som en merkelig praksis, men det stemmer vel.

candyqueen_83
Skrevet

Er det vanlig å møtes på en jernbanestasjon for å kjøpe en hund du aldri har sett og heller ikke spør etter dyrlegeattest på??? Det har jeg problemer med å tro, men på den annen side har jeg aldri vært i hundemiljøet heller. Men at det skal være vanlig blant seriøse oppdrettere nekter jeg faktisk å tro.

Mange oppdrettere kommer faktisk til Norge med valpene/hundene. Så må hundekjøperne møtes på den plassen. Uansett om det er med bil, fly, tog, buss. Men er enig i at å ikke få se veterinærattest før man tar i mot en voksen hund er litt rart.

Skrevet

Oppsummering fra det jeg har lest i tråden til nå:

Jeg skjønner at du reagerer, og er ikke enig i meningene fra den under her som mener at du setter penger fremfor hund.

Og jeg er glad for å lese at det ser ut til å ordne seg til det beste - både ffor deg og for hunden.

Men også jeg stusser over måten handelen skjedde på, og det er bra du har lært noe av dette.

*drømmende*
Skrevet

Å kjøpe hund usett og i tillegg ikke be om å få se en (ny) dyrlegeattest... Say no more.

Jepp. Det var dumt å ikke be om å få se veterinærattest! Herregud så mange ganger jeg har forbannet meg selv for den dumheten.

-Men det hjelper igrunn lite nå, og forandrer heller ikke på det faktum at oppdretter burde visst dette og ikke minst opplyst om det. -Jeg spurte henne ihvertfall, og fikk til svar at hun var frisk og rask. -Aldri vært syk. Og siden begge foreldredyrene i tillegg står oppført på dogweb med "patella U/A" stolte jeg på det hun sa... (U/A betyr da at de ikke har det, for de som ikke vet)

Skrevet

Mange oppdrettere kommer faktisk til Norge med valpene/hundene. Så må hundekjøperne møtes på den plassen. Uansett om det er med bil, fly, tog, buss. Men er enig i at å ikke få se veterinærattest før man tar i mot en voksen hund er litt rart.

Overlevering er greit nok, men det å bare bære hunden rett inn på toget uten å se nøyere på den er ganske rart, synes jeg.

Foreldrene mine kjøpte en valp da jeg var 7 år gammel. Moren min hadde truffet oppdretteren og hundemoren tidligere, men da valpen skulle leveres kom de hjem til oss med den (oppdretter bodde i Norge, men et stykke unna).

Oppdretteren var hos oss en stund i forbindelse med overlevering slik at min mor kunne se hunden godt (vi barna var sendt bort til besteforeldre for at hunden skulle få litt ro).

At de også hadde sjekket ut oppdretteren og fikk veterinærattest mv "goes without saying".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...