Gå til innhold

Kjøp av hund.-Rettigheter.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jepp. Det var dumt å ikke be om å få se veterinærattest! Herregud så mange ganger jeg har forbannet meg selv for den dumheten.

-Men det hjelper igrunn lite nå, og forandrer heller ikke på det faktum at oppdretter burde visst dette og ikke minst opplyst om det. -Jeg spurte henne ihvertfall, og fikk til svar at hun var frisk og rask. -Aldri vært syk. Og siden begge foreldredyrene i tillegg står oppført på dogweb med "patella U/A" stolte jeg på det hun sa... (U/A betyr da at de ikke har det, for de som ikke vet)

Håper denne oppdretteren er så seriøs at hun snakker sant - det høres ikke særlig tillitvekkende ut. Men for hundens skyld får vi håpe hun kommer til å gi den riktig behandling når den kommer tilbake til henne. Men ettersom den ikke kan/bør brukes i avl lenger er det vel noe naivt å tro at hun er villig til å bruke 20.000 på den???

candyqueen_83
Skrevet

Overlevering er greit nok, men det å bare bære hunden rett inn på toget uten å se nøyere på den er ganske rart, synes jeg.

Foreldrene mine kjøpte en valp da jeg var 7 år gammel. Moren min hadde truffet oppdretteren og hundemoren tidligere, men da valpen skulle leveres kom de hjem til oss med den (oppdretter bodde i Norge, men et stykke unna).

Oppdretteren var hos oss en stund i forbindelse med overlevering slik at min mor kunne se hunden godt (vi barna var sendt bort til besteforeldre for at hunden skulle få litt ro).

At de også hadde sjekket ut oppdretteren og fikk veterinærattest mv "goes without saying".

''men det å bare bære hunden rett inn på toget uten å se nøyere på den er ganske rart, synes jeg.''

Kan være enig i den.

*drømmende*
Skrevet

Oppsummering fra det jeg har lest i tråden til nå:

Jeg skjønner at du reagerer, og er ikke enig i meningene fra den under her som mener at du setter penger fremfor hund.

Og jeg er glad for å lese at det ser ut til å ordne seg til det beste - både ffor deg og for hunden.

Men også jeg stusser over måten handelen skjedde på, og det er bra du har lært noe av dette.

Ja, det er ikke noe annet enn tåpelig å ikke be om veterinærattest!

Dette med måten handelen skjedde på, er faktisk ganske vanlig prosedyre... Svenske oppdrettere selger valper (og i dette tilfellet voksne hunder) til Norge, og valpekjøperne møter opp på avtalt sted for å hente.

Det var to valper og to voksne hunder med denne gangen, og valpene skulle fortinnsvis til Trøndelag og Molde. Den andre voksne tispa fikk jeg ikke med meg hvos skulle, de bare hentet og reiste. -Skulle på møte på skolen. Vi andre skravlet litt, og utvekslet telefonnummere.

*drømmende*
Skrevet

Håper denne oppdretteren er så seriøs at hun snakker sant - det høres ikke særlig tillitvekkende ut. Men for hundens skyld får vi håpe hun kommer til å gi den riktig behandling når den kommer tilbake til henne. Men ettersom den ikke kan/bør brukes i avl lenger er det vel noe naivt å tro at hun er villig til å bruke 20.000 på den???

Jeg kommer til å be om å få følge henne opp etter avlevering i Sverige. Kanskje reise på besøk? Kjenner en oppdretter som holder til ikke så alt for langt derfra, og hun blir nok med på besøk tenker jeg...

*drømmende*
Skrevet

Overlevering er greit nok, men det å bare bære hunden rett inn på toget uten å se nøyere på den er ganske rart, synes jeg.

Foreldrene mine kjøpte en valp da jeg var 7 år gammel. Moren min hadde truffet oppdretteren og hundemoren tidligere, men da valpen skulle leveres kom de hjem til oss med den (oppdretter bodde i Norge, men et stykke unna).

Oppdretteren var hos oss en stund i forbindelse med overlevering slik at min mor kunne se hunden godt (vi barna var sendt bort til besteforeldre for at hunden skulle få litt ro).

At de også hadde sjekket ut oppdretteren og fikk veterinærattest mv "goes without saying".

Beklager, jeg kan ikke dette med sitering her...

"Overlevering er greit nok, men det å bare bære hunden rett inn på toget uten å se nøyere på den er ganske rart, synes jeg."

Jeg også ser den... Nå... Kan ikke si annet enn at jeg var overlykkelig over å ha henne i armene mine, og stolte på at damen snakket sant ang sykdom. Desverre! -Der og da falt det meg ikke inn engang at det kunne være noe så galt med henne. Hun tuslet jo litt rundt på gulvet der mens vi skravlet, men jeg så ikke noe da. "Forelskelse" gjør blind eller noe?

Jeg legger meg langflat og innrømmer at det er tåpelig å ikke kreve veterinærattest, og sjekke bikkja litt selv.Dèt skal aldri skje igjen! -Men jeg mener fortsatt at oppdretter (som da har hatt henne i snart 3 år) burde ha sett dette, og opplyst om det.

Skrevet

Beklager, jeg kan ikke dette med sitering her...

"Overlevering er greit nok, men det å bare bære hunden rett inn på toget uten å se nøyere på den er ganske rart, synes jeg."

Jeg også ser den... Nå... Kan ikke si annet enn at jeg var overlykkelig over å ha henne i armene mine, og stolte på at damen snakket sant ang sykdom. Desverre! -Der og da falt det meg ikke inn engang at det kunne være noe så galt med henne. Hun tuslet jo litt rundt på gulvet der mens vi skravlet, men jeg så ikke noe da. "Forelskelse" gjør blind eller noe?

Jeg legger meg langflat og innrømmer at det er tåpelig å ikke kreve veterinærattest, og sjekke bikkja litt selv.Dèt skal aldri skje igjen! -Men jeg mener fortsatt at oppdretter (som da har hatt henne i snart 3 år) burde ha sett dette, og opplyst om det.

''Men jeg mener fortsatt at oppdretter (som da har hatt henne i snart 3 år) burde ha sett dette, og opplyst om det.''

Selvfølgelig. Om hun er det minste hundevant så visste hun utmerket godt om dette på forhånd og satset vel på at du var såpass ukyndig at du ikke ville legge merke til det. Tipper jeg, men jeg er kanskje i overkant kynisk her.

At du ble overlykkelig over å se henne og holde henne i armene skjønner jeg utmerket godt. :o)

*drømmende*
Skrevet

Jeg har blitt enig med oppdretter om at voffsen og jeg tar fly til Stockholm mandag om en uke. Det passet best for henne å møtes da.

Jeg har også bedt om at vi kan møtes på utstillingen i Norrkøping i juni, eller om at Marie og jeg kommer på besøk hjemme hos dem. Marie har bekreftet at hun gjerne blir med. -Dèt var greit!

Hvis operasjonen er vellykket og oppdretter velger å omplassere henne på nytt, så kommer hun HIT igjen;)

Så nå håper jeg alt går slik jeg vil, og at hun kanskje kan bli med meg hjem igjen allerede i juni. -Dèt hadde vært fantastisk!

Skrevet

Jeg har blitt enig med oppdretter om at voffsen og jeg tar fly til Stockholm mandag om en uke. Det passet best for henne å møtes da.

Jeg har også bedt om at vi kan møtes på utstillingen i Norrkøping i juni, eller om at Marie og jeg kommer på besøk hjemme hos dem. Marie har bekreftet at hun gjerne blir med. -Dèt var greit!

Hvis operasjonen er vellykket og oppdretter velger å omplassere henne på nytt, så kommer hun HIT igjen;)

Så nå håper jeg alt går slik jeg vil, og at hun kanskje kan bli med meg hjem igjen allerede i juni. -Dèt hadde vært fantastisk!

Krysser fingrene for at alt går bra! :o)

Skrevet

Jeg håper virkelig det går som du ønsker deg og at du får en frisk hund tilbake i sommer. Jeg regner med du får tilbake det du har betalt?

Men.. i mine ører er det mye som skurrer med dette valpekjøpet. Bare prisen, overleveringsstedet, mangel på veterinærattest og det faktum at disse "oppdretterene" har avlet på en hund med alvorlig patella gjør meg veldig skeptisk, de har faktisk hatt hunden i 3 år uten å operere den. Selv en uten medisinsk erfaring vil se at en hund med patella grad 3 har problemer med knærne. Seriøse oppdrettere ville _aldri_ ha avlet på en hund med en slik arvelig og smertefull lidelse.

Som veterinæren din sier så er Patella grad 3 vanskelig å operere og siden hunden er blitt 3 år allerede er det enda vanskligere. Uten operasjon vil patella lukasjon utvikle seg til grad 4, dvs hunden vil bli invalid. Det mest humane er faktisk å avlive. Patella luksasjon er smertefullt for hunden, kneskålen til hunden din er permanent ute av av ledd..! At den ikke viser smerte betyr ikke at den ikke har vondt, den er dessverre vant til å leve i lidelse. En evnt operasjon vil være en stor påkjenning for hunden og det er heller ingen garanti for at operasjonen blir vellykket.

Du kan lese mer om patella og hva det betyr for hunden din her:

http://dyresiden.no/artikler/patellaluksasjon/

Helt ærlig, om du velger å levere hunden tilbake til "oppdretter" så håper jeg du følger med på Blocket eller Finn. Jeg tror nemlig du vil se hunden til salgs igjen om litt, uoperert. Det har hendt mange ganger før...

Min bønn: sjekk med chi miljøet i Norge og Sverige før du evnt levere hunden tilbake, hver _100%_ sikker på at du levere den til seriøse oppdrettere. Evnt ta regningen for en operasjon eller avliving selv. Hunden har det vondt.

Skrevet

Jeg håper virkelig det går som du ønsker deg og at du får en frisk hund tilbake i sommer. Jeg regner med du får tilbake det du har betalt?

Men.. i mine ører er det mye som skurrer med dette valpekjøpet. Bare prisen, overleveringsstedet, mangel på veterinærattest og det faktum at disse "oppdretterene" har avlet på en hund med alvorlig patella gjør meg veldig skeptisk, de har faktisk hatt hunden i 3 år uten å operere den. Selv en uten medisinsk erfaring vil se at en hund med patella grad 3 har problemer med knærne. Seriøse oppdrettere ville _aldri_ ha avlet på en hund med en slik arvelig og smertefull lidelse.

Som veterinæren din sier så er Patella grad 3 vanskelig å operere og siden hunden er blitt 3 år allerede er det enda vanskligere. Uten operasjon vil patella lukasjon utvikle seg til grad 4, dvs hunden vil bli invalid. Det mest humane er faktisk å avlive. Patella luksasjon er smertefullt for hunden, kneskålen til hunden din er permanent ute av av ledd..! At den ikke viser smerte betyr ikke at den ikke har vondt, den er dessverre vant til å leve i lidelse. En evnt operasjon vil være en stor påkjenning for hunden og det er heller ingen garanti for at operasjonen blir vellykket.

Du kan lese mer om patella og hva det betyr for hunden din her:

http://dyresiden.no/artikler/patellaluksasjon/

Helt ærlig, om du velger å levere hunden tilbake til "oppdretter" så håper jeg du følger med på Blocket eller Finn. Jeg tror nemlig du vil se hunden til salgs igjen om litt, uoperert. Det har hendt mange ganger før...

Min bønn: sjekk med chi miljøet i Norge og Sverige før du evnt levere hunden tilbake, hver _100%_ sikker på at du levere den til seriøse oppdrettere. Evnt ta regningen for en operasjon eller avliving selv. Hunden har det vondt.

''Helt ærlig, om du velger å levere hunden tilbake til "oppdretter" så håper jeg du følger med på Blocket eller Finn. Jeg tror nemlig du vil se hunden til salgs igjen om litt, uoperert. Det har hendt mange ganger før...''

Jepp, det er det jeg er redd for også. Det var vel på TV2 hjelper deg det var en tilsvarende sak nylig med en oppdretter av småhunder som solgte syke hunder og etterpå, da sykdommene kom for en dag, fikk ingen tak i vedkommende selvfølgelig. Etterhvert ble de vel lovet pengene tilbake, men så ingenting til dem osv osv osv.

mil1365380270
Skrevet

Det er akkurat dèt jeg er redd for også... -At hun bare vil selge den igjen, og denne gangen kanskje til noen som ikke har erfaring med dyr. Vi har to chihuahuaer fra før, og så (desverre, for hennes del kanskje) veldig godt forskjellen med en gang.

Har snakket med NKK i dag. De har ingen juridisk avdeling, så de kunne ikke hjelpe stort. Ringte derfor også SKK, som har juridisk avdeling. Den var stengt, men har åpent mandag 12-14. Skal selvfølgelig ringe da!

-Men som damen hos SKK sa: Selv om det virker logisk for både meg og veterinæren vår at hun MÅ ha visst om dette, så blir det vanskelig å BEVISE det!

Huff... Jeg aner virkelig ikke hva jeg skal gjøre... Er så fortvila, og ikke minst irritert på meg selv for at jeg ikke ba om å få se veterinærattest! -But then again; Da hadde hun fortsatt vært der, og blitt solgt til noen andre...

Har snakket med en oppdretter i dag og. Hun mener avliving er det beste uansett. Operasjonen må sannsynligvis tas i to omganger, og det blir en lang og smertefull rekonvalens. Det er heller ikke sikkert det hjelper noe særlig.

Om operasjon ikke blir aktuelt,altså om det har blitt for mye slitasjeskader til at det i det hele tatt vil hjelpe, så kan hun leve greit med smertestillende, betennelsesdempende og muligens noe sprøyter. Men... ?

Den lider jo ingen nød av å dø, det er sikkert. Men vanskelig med en livsglad og ung hund, så klart. Ville spurt flere veterinører. Tatt røntgen og bedt om uttalelse. Mange veterinærer er i overkant opptatt av å tjene penger, og mange hundemennesker har et lettvint forhold til avliving, så finn en mellomvei.

Men jeg må si, at å basere livet til hunden på medisiner....da må dere i hvert fall kjøre på så hun ikke har vondt, også opplever dere kanskje at kroppen takker for seg etter få år. Å la henne ha "litt" vondt for at hun skal vare lenger er utilgivelig i forhold til avliving. Syns jeg :-)

*drømmende*
Skrevet

Dolla vår skal IKKE til Sverige igjen!!!

Dèt å skulle få henne tilbake til oppdretter ble fryktelig vanskelig. Oppdretter skulle ikke være i Sverige selv, så hun måtte sende noen for å "plukke henne opp" på avtalt sted.

Dette, og flere andre ting gjorde at jeg bestemte meg for å IKKE sende henne tilbake. Jeg tør ikke å tro at hun faktisk får den behandlingen hun trenger om hun reiser "hjem".

-I dag fikk jeg omsider svar på mitt forslag til ny avtale. Og den ble godkjent! Så Dolla vår blir her! *happy*

Skrevet

Dolla vår skal IKKE til Sverige igjen!!!

Dèt å skulle få henne tilbake til oppdretter ble fryktelig vanskelig. Oppdretter skulle ikke være i Sverige selv, så hun måtte sende noen for å "plukke henne opp" på avtalt sted.

Dette, og flere andre ting gjorde at jeg bestemte meg for å IKKE sende henne tilbake. Jeg tør ikke å tro at hun faktisk får den behandlingen hun trenger om hun reiser "hjem".

-I dag fikk jeg omsider svar på mitt forslag til ny avtale. Og den ble godkjent! Så Dolla vår blir her! *happy*

Bra det ble en skikkelig ordning på dette da. For jeg antar at du sørger for at hun får den behandlingen hun trenger?

Og denne oppdretteren høres bare enda mer useriøs ut nå...

*drømmende*
Skrevet

Bra det ble en skikkelig ordning på dette da. For jeg antar at du sørger for at hun får den behandlingen hun trenger?

Og denne oppdretteren høres bare enda mer useriøs ut nå...

Jepp. Ellers kunne jeg jo like gjerne sendt henne hjem;)

Her blir det hyppige kontroller hos vet, og medisiner etter behov.

-Vi skal også drive litt svømme-trening i håp om å få bygget litt muskler rundt kneleddene, som forhåpentligvis da vil "støtte opp"/stabilisere leddene og minske luksasjonene. -Jeg vet ikke om dette vil fungere slik jeg vil, men ble nå anbefalt å gi det et forsøk av en oppdretter her hjemme. Så vi prøver;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...