Gjest påsankroken Skrevet 21. mars 2009 Skrevet 21. mars 2009 Hva betyr ordet obsternasig? Hvordan er en person som er obsternasig? 0 Siter
mil1365380270 Skrevet 21. mars 2009 Skrevet 21. mars 2009 Sier deg i mot, er stri, sta, i opposisjon mot deg. 0 Siter
Gjest moren til to barn Skrevet 21. mars 2009 Skrevet 21. mars 2009 Hvis en person er obsternasig er h*n i mine øyne frekk språklig...dvs svarer tilbake på en måte jeg ikke liker.. 0 Siter
Mrs D Skrevet 21. mars 2009 Skrevet 21. mars 2009 Frekk i kjeften? Det er i alle fall sånn uttrykket brukes der jeg kommer fra. 0 Siter
Gjest svava Skrevet 22. mars 2009 Skrevet 22. mars 2009 Hvis en person er obsternasig er h*n i mine øyne frekk språklig...dvs svarer tilbake på en måte jeg ikke liker.. kan si mye med kroppspråket også 0 Siter
Gjest gomle Skrevet 22. mars 2009 Skrevet 22. mars 2009 Tja, jeg vet godt hva det betyr, men å finne et annet ord for det er ikke så lett. Det betyr at du er litt frekk på den måten at du sier imot dine foreldre f.eks, eller andre som er "over" deg. Du kan ikke være obsternasig mot dine søsken f.eks. Jeg klarer ikke å finne noen bedre forklaring for øyeblikket :-) 0 Siter
henrikke71 Skrevet 22. mars 2009 Skrevet 22. mars 2009 Sier deg i mot, er stri, sta, i opposisjon mot deg. enig med denne, er vokst opp med uttrykket, kommer det ikke fra trøndelag? Og er det sånn det skrives, jeg har kun vært borte i det muntlig. 0 Siter
Gjest svava Skrevet 22. mars 2009 Skrevet 22. mars 2009 enig med denne, er vokst opp med uttrykket, kommer det ikke fra trøndelag? Og er det sånn det skrives, jeg har kun vært borte i det muntlig. '' kommer det ikke fra trøndelag?'' nå fikk jeg meg en god latter...... (ikke misforstå) Vil heller si at det kommer fra tysk enn fra trøndersk hehehe 0 Siter
henrikke71 Skrevet 22. mars 2009 Skrevet 22. mars 2009 '' kommer det ikke fra trøndelag?'' nå fikk jeg meg en god latter...... (ikke misforstå) Vil heller si at det kommer fra tysk enn fra trøndersk hehehe ja, det hørtes jo litt dumt ut, humre. Men har sørlendinger adoptert dette ordet? Syns ikke jeg hører det sørpå... 0 Siter
Gjest svava Skrevet 22. mars 2009 Skrevet 22. mars 2009 ''obsternasig el. obstanasig -; ( fam.) oppsetsig Etym.:omdannet av lat. obstinatus perf. pt. av obstinare være hårdnakket'' Fant denne på ordnett. Altså fra latin (måtte jo nesten sjekke he-he) 0 Siter
henrikke71 Skrevet 22. mars 2009 Skrevet 22. mars 2009 ''obsternasig el. obstanasig -; ( fam.) oppsetsig Etym.:omdannet av lat. obstinatus perf. pt. av obstinare være hårdnakket'' Fant denne på ordnett. Altså fra latin (måtte jo nesten sjekke he-he) He he, jeg har ansett det ordet som dialekt, fordi mora mi til tid og stunder kom med litt alternative, "bondske" uttrykk, men at det stammer fra latin, ja, det gjør det jo plutselig veldig korrekt, hvis man kan si det sånn. Kjekt å få oppklart det! 0 Siter
Gjest svava Skrevet 22. mars 2009 Skrevet 22. mars 2009 ja, det hørtes jo litt dumt ut, humre. Men har sørlendinger adoptert dette ordet? Syns ikke jeg hører det sørpå... Det hender at jeg hører det. Men jeg tror det er et ord som den eldre garden bruker i større grad enn "vi unge". 0 Siter
Gjest svava Skrevet 22. mars 2009 Skrevet 22. mars 2009 He he, jeg har ansett det ordet som dialekt, fordi mora mi til tid og stunder kom med litt alternative, "bondske" uttrykk, men at det stammer fra latin, ja, det gjør det jo plutselig veldig korrekt, hvis man kan si det sånn. Kjekt å få oppklart det! he-he Jeg var så sikker på at det var et tysk ord, derfor jeg syntes trøndelagteorien var så morsom Men jeg hadde ikke våget å hevde det hårdnakket, for da hadde jeg jo vært obsternasig ps. hils moren din! 0 Siter
henrikke71 Skrevet 22. mars 2009 Skrevet 22. mars 2009 he-he Jeg var så sikker på at det var et tysk ord, derfor jeg syntes trøndelagteorien var så morsom Men jeg hadde ikke våget å hevde det hårdnakket, for da hadde jeg jo vært obsternasig ps. hils moren din! ska gjør det sjø) *humre i skjægget* 0 Siter
Gjest svava Skrevet 22. mars 2009 Skrevet 22. mars 2009 Tja, jeg vet godt hva det betyr, men å finne et annet ord for det er ikke så lett. Det betyr at du er litt frekk på den måten at du sier imot dine foreldre f.eks, eller andre som er "over" deg. Du kan ikke være obsternasig mot dine søsken f.eks. Jeg klarer ikke å finne noen bedre forklaring for øyeblikket :-) Tror neppe det er noen jeg har vært mer obsternasig imot enn mine søsken ;P 0 Siter
morsan Skrevet 22. mars 2009 Skrevet 22. mars 2009 Helt siden jeg så denne overskriften har det kvernet litt rundt i hodet "hvilken sangtekst bruker ordet obsternasig"? Og nå kom jeg på det: Hans Rotmo med sin "Helvete". Herlig sang forresten:-) http://www.tihlde.org/~terjeh/Hans.Rotmo/div/jul/Helvete.html 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.