Gå til innhold

Hva betyr obsternasig?

Anbefalte innlegg

Gjest påsankroken
Skrevet

Hva betyr ordet obsternasig? Hvordan er en person som er obsternasig?

mil1365380270
Skrevet

Sier deg i mot, er stri, sta, i opposisjon mot deg.

Gjest moren til to barn
Skrevet

Hvis en person er obsternasig er h*n i mine øyne frekk språklig...dvs svarer tilbake på en måte jeg ikke liker..

Skrevet

Frekk i kjeften? Det er i alle fall sånn uttrykket brukes der jeg kommer fra.

Gjest svava
Skrevet

Hvis en person er obsternasig er h*n i mine øyne frekk språklig...dvs svarer tilbake på en måte jeg ikke liker..

kan si mye med kroppspråket også ;)

Gjest gomle
Skrevet

Tja, jeg vet godt hva det betyr, men å finne et annet ord for det er ikke så lett. Det betyr at du er litt frekk på den måten at du sier imot dine foreldre f.eks, eller andre som er "over" deg. Du kan ikke være obsternasig mot dine søsken f.eks. Jeg klarer ikke å finne noen bedre forklaring for øyeblikket :-)

Skrevet

Sier deg i mot, er stri, sta, i opposisjon mot deg.

enig med denne, er vokst opp med uttrykket, kommer det ikke fra trøndelag? Og er det sånn det skrives, jeg har kun vært borte i det muntlig.

Gjest svava
Skrevet

enig med denne, er vokst opp med uttrykket, kommer det ikke fra trøndelag? Og er det sånn det skrives, jeg har kun vært borte i det muntlig.

'' kommer det ikke fra trøndelag?''

nå fikk jeg meg en god latter...... :D (ikke misforstå)

Vil heller si at det kommer fra tysk enn fra trøndersk hehehe

Skrevet

'' kommer det ikke fra trøndelag?''

nå fikk jeg meg en god latter...... :D (ikke misforstå)

Vil heller si at det kommer fra tysk enn fra trøndersk hehehe

ja, det hørtes jo litt dumt ut, humre. Men har sørlendinger adoptert dette ordet? Syns ikke jeg hører det sørpå...

Gjest svava
Skrevet

''obsternasig el. obstanasig -; ( fam.) oppsetsig

Etym.:omdannet av lat. obstinatus perf. pt. av obstinare være hårdnakket''

Fant denne på ordnett.

Altså fra latin :)

(måtte jo nesten sjekke he-he)

Skrevet

''obsternasig el. obstanasig -; ( fam.) oppsetsig

Etym.:omdannet av lat. obstinatus perf. pt. av obstinare være hårdnakket''

Fant denne på ordnett.

Altså fra latin :)

(måtte jo nesten sjekke he-he)

He he, jeg har ansett det ordet som dialekt, fordi mora mi til tid og stunder kom med litt alternative, "bondske" uttrykk, men at det stammer fra latin, ja, det gjør det jo plutselig veldig korrekt, hvis man kan si det sånn. Kjekt å få oppklart det!

Gjest svava
Skrevet

ja, det hørtes jo litt dumt ut, humre. Men har sørlendinger adoptert dette ordet? Syns ikke jeg hører det sørpå...

Det hender at jeg hører det. Men jeg tror det er et ord som den eldre garden bruker i større grad enn "vi unge". :)

Gjest svava
Skrevet

He he, jeg har ansett det ordet som dialekt, fordi mora mi til tid og stunder kom med litt alternative, "bondske" uttrykk, men at det stammer fra latin, ja, det gjør det jo plutselig veldig korrekt, hvis man kan si det sånn. Kjekt å få oppklart det!

he-he

Jeg var så sikker på at det var et tysk ord, derfor jeg syntes trøndelagteorien var så morsom ;)

Men jeg hadde ikke våget å hevde det hårdnakket, for da hadde jeg jo vært obsternasig ;)

ps. hils moren din! ;)

Skrevet

he-he

Jeg var så sikker på at det var et tysk ord, derfor jeg syntes trøndelagteorien var så morsom ;)

Men jeg hadde ikke våget å hevde det hårdnakket, for da hadde jeg jo vært obsternasig ;)

ps. hils moren din! ;)

ska gjør det sjø:)) *humre i skjægget*

Gjest svava
Skrevet

Tja, jeg vet godt hva det betyr, men å finne et annet ord for det er ikke så lett. Det betyr at du er litt frekk på den måten at du sier imot dine foreldre f.eks, eller andre som er "over" deg. Du kan ikke være obsternasig mot dine søsken f.eks. Jeg klarer ikke å finne noen bedre forklaring for øyeblikket :-)

Tror neppe det er noen jeg har vært mer obsternasig imot enn mine søsken ;P

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...