Gå til innhold

Nattsvette

Anbefalte innlegg

Gjest svettisen
Skrevet

Jeg svetter sånn om natta! Ofte våkner jeg av at jeg er helt søkkvåt, både meg, dyna og puta. Ofte våkner jeg ikke av det heller, men merker det når det er på tide å starte dagen at jeg er dyvåt. Jeg er en kvinne på 28 år og svetter egentlig en del på dagen også. Selv når jeg fryser og er kald så kan jeg svette under armene, og er nesten alltid klam på bena. Utrolig plagsomt, spesielt med armhulesvettingen. Jeg liker å ha det varmt, også når jeg sover, så jeg pakker meg godt inn i dyna og har vanlig romtemperatur på soverommet.

Men på jobben nå nylig (jeg jobber på natta) så fikk jeg meg en time på øyet, da sov jeg altså bare på sofaen med kun arbeidsantrekket og et helseteppe over, og våknet klam, varm og våt.

Er jeg bare en stor svetter (jeg er slank) eller bør jeg oppsøke lege?

Gjest Tidligere nattesvetter
Skrevet

Jeg var sånn da jeg var på din alder, i flere år. Er kvitt det nå. Har tenkt på om det var noe hormonelt, jeg brukte jo p-piller på den tida. Gjør du det?

Nå er jeg snart femti og svetter ikke under armene, ikke på føttene (det er det deiligste å være kvitt) og ikke om natta. Jeg også svetta selv om jeg var kald på hender og føtter, ekkelt var det.

Oriflame har en antisvettefotkrem (hadde iallefall) som hjalp meg mye, og så er det noe som heter Helsedeo (krystalldeo) i helsekosten som også var veldig bra. Det var de to tinga som hjalp meg.

Noe annet som er en løsning på nattesvetten er å sove i ullsengetøy av lanolin. Du svetter likevel, men den klamme følelsen slipper du. Jeg tar fortsatt fram ullsengetøyet mitt når jeg har influensa og feber. Da svetter en jo, og det er behagelig å ligge i ull. Det høres rart ut,m en det må oppleves rett og slett. Det virket iallefall for meg.

Lykke til!

Gjest svettisen
Skrevet

Har du normalt stoffskifte?

Har ikke sjekka det, men regner da med det?

Gjest Aannhild
Skrevet

Har du normalt stoffskifte?

Jeg skulle til å spørre om det samme. Jeg har et stoffskifte som svinger mellom høyt og lavt, og når det er lavt svetter jeg så alt blir klissvått om natta. Jeg svetter aldri om dagen.

Gjest svettisen
Skrevet

Jeg var sånn da jeg var på din alder, i flere år. Er kvitt det nå. Har tenkt på om det var noe hormonelt, jeg brukte jo p-piller på den tida. Gjør du det?

Nå er jeg snart femti og svetter ikke under armene, ikke på føttene (det er det deiligste å være kvitt) og ikke om natta. Jeg også svetta selv om jeg var kald på hender og føtter, ekkelt var det.

Oriflame har en antisvettefotkrem (hadde iallefall) som hjalp meg mye, og så er det noe som heter Helsedeo (krystalldeo) i helsekosten som også var veldig bra. Det var de to tinga som hjalp meg.

Noe annet som er en løsning på nattesvetten er å sove i ullsengetøy av lanolin. Du svetter likevel, men den klamme følelsen slipper du. Jeg tar fortsatt fram ullsengetøyet mitt når jeg har influensa og feber. Da svetter en jo, og det er behagelig å ligge i ull. Det høres rart ut,m en det må oppleves rett og slett. Det virket iallefall for meg.

Lykke til!

Jeg har brukt hormonspiral i ca 2 år inntil ganske nylig. Nå går jeg på p-piller. Husker ikke åssen det var før spiralen ble satt inn, men jeg har alltid vært plaget med svette under ermer og på føtter hvertfall, i voksen alder. Men så har jeg jo gått på p-piller siden jeg var 17 også da, og før det husker jeg HVERTFALL ikke hvordan det var med nattesvetten..

Gjest comsicomsa
Skrevet

Har ikke sjekka det, men regner da med det?

Man kan ikke regne med det, blodprøve hos legen viser om det er i orden eller ikke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...