Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Å bygge Ikea-møbler er litt som å legge et gigantisk puslespill uten at du egentlig har lyst. Du får utdelt 500 biter og bildet det skal bli til slutt, noe som naturligvis oppmuntrer deg litt. Det bildet vil du ha!

Så starter du, da. Men i motsetning til andre puslespill er det her snakk om ren muskelkraft for å få bitene på plass. I tillegg passer mange biter både oppned og bakfram, så du ender ofte opp med å legge de siste 30 bitene på nytt, fordi du ikke innså at steg 32 forutsetter at steg 5 ble gjort på nøyaktig riktig måte.

Etter timer med hardt arbeid, og førti pauser for å unngå at du knuser hele puslespillet (og dermed snyter deg selv for det fine resultatet du er lovet til slutt), er du ferdig. I puslespillets ånd mangler du naturligvis en bit eller to. Eventuelt kan du ha noen til overs, noe som gir deg en uggen følelse i magen. Det lover da ikke godt? (Løsningen er å ta fatt på mange Ikea-puslespill på en gang, slik at det går opp i opp allikevel.)

Men det ferdige resultatet... Som med alle andre puslespill er ikke hva du har foran deg det nydelige, glatte bildet på esken. Joda, formen er det samme og det ligner jo, om du myser litt. Boksen nevnte ingenting om skranglingen eller delene som ikke passer helt sammen, selv etter at du har brukt all din styrke på å tvinge de på plass.

Allikevel - jeg kommer nok en gang fra et møblert hjem! Vi har fått det kjempefint i vår nye leilighet nå :) Ville bare dele gleden ;)

Skrevet

Artig historie:-)

Ser at mange andre har lignende historier om dette temaet, men må innrømme at jeg ikke kjenner meg igjen. Jeg synes det stort sett er greie puzzlespill og at resultatet blir bra....

Skrevet

Jeg er nok litt merkelig skrudd sammen selv, for jeg _elsker_ å sette sammen flatpakka møbler. Er supersystematisk, og som regel blir faktisk møblene som de skal :-) Jeg får komme innom neste gang noe skal skrus sammen ;-)

Skrevet

Jeg er nok litt merkelig skrudd sammen selv, for jeg _elsker_ å sette sammen flatpakka møbler. Er supersystematisk, og som regel blir faktisk møblene som de skal :-) Jeg får komme innom neste gang noe skal skrus sammen ;-)

Jeg kan også synes det er morsomt - i små doser...

Cluet er å lese bruksanvisningen godt - det er kjipt å oppdage etterpå at den delen man trodde var helt symmetrisk i alle retninger ikke var det 100%...

Skrevet

Jeg kan også synes det er morsomt - i små doser...

Cluet er å lese bruksanvisningen godt - det er kjipt å oppdage etterpå at den delen man trodde var helt symmetrisk i alle retninger ikke var det 100%...

Jupp - og jeg (i min nerdeflatpakkebyggingsmodus) pleier å sortere og telle over alle skruer, plugger og andre smådeler, for å være sikker på at jeg har fått alt.

Aldri artig å komme halvveis, for så å oppdage at noe mangler, gitt....

Skrevet

Jupp - og jeg (i min nerdeflatpakkebyggingsmodus) pleier å sortere og telle over alle skruer, plugger og andre smådeler, for å være sikker på at jeg har fått alt.

''Aldri artig å komme halvveis, for så å oppdage at noe mangler, gitt....''

Det er vel heldigvis sjeldnere og sjeldnere,- etter som jeg har forstått både av egne erfaringer og andres (med IKEA-saker, altså). Før var det jo nesten en regel :-)

Skrevet

''og jeg (i min nerdeflatpakkebyggingsmodus) pleier å sortere og telle over alle skruer, plugger og andre smådeler, for å være sikker på at jeg har fått alt.''

Det gjør jeg også - etter den gangen vi begynte å skru sammen et garderobeskap - bare for å oppdage at det manglet en skrue. Da var skapet halvveis montert, dette var en lørdag, og det halvveis monterte skapet lå og sperret halve gangen i flere dager før vi fikk tak i skruen som manglet! :-(

Skrevet

Det er vel heldigvis sjeldnere og sjeldnere,- etter som jeg har forstått både av egne erfaringer og andres (med IKEA-saker, altså). Før var det jo nesten en regel :-)

Ja, det er sant. Jeg har ikke opplevd manko i nyere tid:-)

Gjest annlovinda
Skrevet

Også er det ikke artig å ha brukt feil skrue på feil plass. Og merke det når du kun bitte litt igjen før du er ferdig.

Det gjorde jeg når jeg skulle sette sammen et skap av et slag. Syntes skruen jeg brukte helt i starten var litt 'rar' til det bruket, men fant ut at det måtte da være riktig. Den passet jo tross alt.

Men den jeg skulle ha brukt passet ikke til slutt der den første skrua skulle vært brukt.......

Var ikke akkurat fornøyd da kan en si

Skrevet

Syns IKEA-møbler er enkle å sette sammen bare man dobbelsjekker delene for å unngå å sette dem sammen opp/ned som du sier. Må du bruke rå muskelkraft er sansynligheten stor for at det nettopp er opp/ned eller bak/frem du prøver deg på.

Skrevet

Det som fascinerer med IKEA er at de greier ha akkurat rett antall skruer, plugger og smådingser. Er neimen ikke ofte det er noe til overs etter at møbelet er ferdig. Ikke mangler det noe heller.

Gjest Elextra
Skrevet

''Jeg er nok litt merkelig skrudd sammen selv, for jeg _elsker_ å sette sammen flatpakka møbler.''

*dåne*

Skrevet

Jeg også! Flatpakker er kjempegøy!!! :o) Og Ikea-møblene er jo de letteste å skru sammen - har derimot en seng fra Bohus som fikk høre noen gloser under montering....

Skrevet

''Jupp - og jeg (i min nerdeflatpakkebyggingsmodus) pleier å sortere og telle over alle skruer, plugger og andre smådeler, for å være sikker på at jeg har fått alt.''

Det gjør jeg aldri, men jeg pleier å legge alle delene slik det står i bruksanvisningen under montering og om det går galt så er det alltid min egen feil fordi jeg har vært for kjapp til å lese bruksanvisningen.

Skrevet

''Jupp - og jeg (i min nerdeflatpakkebyggingsmodus) pleier å sortere og telle over alle skruer, plugger og andre smådeler, for å være sikker på at jeg har fått alt.''

Det gjør jeg aldri, men jeg pleier å legge alle delene slik det står i bruksanvisningen under montering og om det går galt så er det alltid min egen feil fordi jeg har vært for kjapp til å lese bruksanvisningen.

Naturligvis er det ens egen feil :) Det gjør det jo desto mer irriterende ;)

Skrevet

Hehe, det må du gjerne ;)

Jeg har ikke så mye i mot det som det høres ut, men når man har femten-seksten flatpakker å skru sammen i en fart, så er det plutselig ikke spesielt gøy lengre... ;)

Skrevet

Hehe, det må du gjerne ;)

Jeg har ikke så mye i mot det som det høres ut, men når man har femten-seksten flatpakker å skru sammen i en fart, så er det plutselig ikke spesielt gøy lengre... ;)

Nei, og da bør du ha elektisk skrutrekker. Jeg slet med betennelse i en skulder i flere måneder etter en slik runde. Vi hadde bare en elektrisk skrutrekker og den fikk gubben som har senebetennelse.

Skrevet

Vi er nok flere som er skrudd sånn sammen :-) Jeg synes også sånt er gøy.

Det hele minner meg om en kollega som kjøpte skrivebord med skuffeseksjon til 9-10-åringen sin på IKEA. Han skrudde det sammen selv. Selvfølgelig, sa mammaen, han har hatt dilla på lego siden han var en neve stor!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...