Gå til innhold

Selvangivelsen

Anbefalte innlegg

Gjest bustebeisah
Skrevet

Fikk denne i dag. Men jeg får ikke vite om jeg har restskatt eller beløp til gode. På det arket hvor beregningen skulle stått sto det bare: du har arbeidet i utlandet og får derfor skatteoppgjøret til høsten.

Jeg ser heller ikke utifra selvangivelsen hvor mye jeg har betalt i skatt. Jeg har ikke tilføyninger til det som er utfylt. Skjønner litt lite akkurat nå...

Skrevet

Du må vente til høsten, rett og slett.

Gjest bustebeisah
Skrevet

Jaja...så en evt restskatt skal ikke betales inn før den tiden da, right?:-)

Gjest bustebeisah
Skrevet

Du må vente til høsten, rett og slett.

oops, skrev svar til meg selv lengre oppe her, var ment til deg.

Skrevet

oops, skrev svar til meg selv lengre oppe her, var ment til deg.

Det tror jeg. Alt jeg har av erfaring er eks-samboeren min, som var engelsk. Jeg mener at han fikk skattesmell et år og skulle ikke betale noe før skatteoppgjøret kom på høsten.

Skrevet

Jaja...så en evt restskatt skal ikke betales inn før den tiden da, right?:-)

Ja, det er riktig, men fordelen ved å vite allerede nå hva restskatten ville bli, er at du kan betale inn før 30/4 og slippe renter.

Ellers ser du av lønns- og trekkoppgaven din hvor mye som er betalt inn i forskuddstrekk via trekk i lønn, og dersom du i tillegg har betalt inn forskuddsskatt, må du nesten bare finne gamle kvitteringer/sjekke nettbanken din, evt ring kemneren og spør.

Skrevet

Skatteetaten har lagt ut et enkelt skatteberegningsprogram, der kan du beregne om du får restskatt eller baksmell.

http://www.skatteetaten.no/Templates/Selvbetjening.aspx?id=92024&epslanguage=NO

''Har du lønn, pensjon, andre inntekter eller formue som er skattepliktig både til Norge og utlandet kan du ikke benytte denne beregneren.''

Så da kan den neppe benyttes i dette tilfellet, hvor hun har hatt inntekt fra utlandet.

Gjest høstløv
Skrevet

''Har du lønn, pensjon, andre inntekter eller formue som er skattepliktig både til Norge og utlandet kan du ikke benytte denne beregneren.''

Så da kan den neppe benyttes i dette tilfellet, hvor hun har hatt inntekt fra utlandet.

Sitat: "Jeg har ikke tilføyninger til det som er utfylt."

Inntekter fra utlandet er ikke lagt inn i den forhåndsutfylte selvangivelsen.

Trådstarter skrev slik, og av innledningen forsto jeg det slik, at det hun ikke hadde hatt noe inntekt fra utlandet. Hun skrev jo slik

Sitat: "Skjønner litt lite akkurat nå..."

Skrevet

Sitat: "Jeg har ikke tilføyninger til det som er utfylt."

Inntekter fra utlandet er ikke lagt inn i den forhåndsutfylte selvangivelsen.

Trådstarter skrev slik, og av innledningen forsto jeg det slik, at det hun ikke hadde hatt noe inntekt fra utlandet. Hun skrev jo slik

Sitat: "Skjønner litt lite akkurat nå..."

Ja, jeg vet ikke hvor hun har inntekter fra;-)

Hun kan jo ha jobbet i utlandet for et norskt selskap, og da er jo lønna rapportert inn til norske skattemyndigheter, slik at lønna står på den forhåndsutfylte selvangivelsen.

Likevel kan det hende at hun har krav på særskilt skattenedsettelse. det kommer an på forholdene forøveig rundt utenlandsoppholdet.

Gjest høstløv
Skrevet

Hun kan jo ha jobbet i utlandet for et norskt selskap, og da er jo lønna rapportert inn til norske skattemyndigheter, slik at lønna står på den forhåndsutfylte selvangivelsen.

Likevel kan det hende at hun har krav på særskilt skattenedsettelse. det kommer an på forholdene forøveig rundt utenlandsoppholdet.

Hun har bare krev på særskilt skattenedsettelse, hvis hun har utenlandsinntekt som er skattepliktig i utbetalingslandet.

Og i tilfelle slik utenlandsinntekt, så et det spesielle skjemaer en må utfylle får å få en slik skattenedsettelse.

Er all inntekt oppgitt på den forhåndsutfylte selvangivelsen, kommer hun ikke inn under disse reglene.

Skrevet

Hun har bare krev på særskilt skattenedsettelse, hvis hun har utenlandsinntekt som er skattepliktig i utbetalingslandet.

Og i tilfelle slik utenlandsinntekt, så et det spesielle skjemaer en må utfylle får å få en slik skattenedsettelse.

Er all inntekt oppgitt på den forhåndsutfylte selvangivelsen, kommer hun ikke inn under disse reglene.

Der er det feil i alle avsnitt, høstløv! ;-)

Gjest bustebeisah
Skrevet

Har jobbet i utlandet for norsk selskap ja.

Skrevet

Har jobbet i utlandet for norsk selskap ja.

Hvor lenge jobbet du i utlandet, da?

Skrevet

rettelse: Annet avsnitt er jeg enig i:-)

Gjest høstløv
Skrevet

Der er det feil i alle avsnitt, høstløv! ;-)

Hvilke feil?

Jeg har selv hatt utenlandsinntekt i årevis, og trodde virkelig at jeg hadde innsikt i problematikken.

Gjest bustebeisah
Skrevet

Hvilke feil?

Jeg har selv hatt utenlandsinntekt i årevis, og trodde virkelig at jeg hadde innsikt i problematikken.

Forskjell på inntekt fra norsk arbeidsgiver ved arbeid i utlandet, og inntekt fra utenlandsk arbeidsgiver ved arbeid i Norge, osv...

Gjest bustebeisah
Skrevet

Hvor lenge jobbet du i utlandet, da?

9 måneder.

Skrevet

Hvilke feil?

''Hun har bare krev på særskilt skattenedsettelse, hvis hun har utenlandsinntekt som er skattepliktig i utbetalingslandet.''

Nei, det er ikke noe absolutt krav om at utenlandsinntekten må være skatteplikttig i utlandet. Det kommer helt an på omstendighetene forørvirg. For eksempel kan en som har hatt et arbeidsopphold i utlandet på minst ett års varighet få skattenedsettelse i norsk skatt på lønn for arbeid utført i utlandet, dersom nærmere vilkår er oppfylt. Dette er altdå en forholdsmessig nedsettelse av den norske skatten og ikke et fradrag for skatt betalt i utlandet.

Dessuten er "utbetalingslandet" en ikke relevant term i denne sammenheng, da det ikke spiller noen rlle hvor lønna utbetales, men hvor den er opptjent.

''Er all inntekt oppgitt på den forhåndsutfylte selvangivelsen, kommer hun ikke inn under disse reglene.''

Dette er feil. det at en inntektspost står oppført på selvangivelsen betyr bare at den er rapportert til norske skattemyndigheter fra norsk arbeidsgiver, norsk bank osv. Om inntekten i det hele tatt er skattepliktig eller ikke etter f eks skatteavtale avhenger av ander regler enn innrapporteringsreglene.

Jeg vet ikke hva slags erfaring du har, men vhis det først og fremst gjelder renteinntekter o.l. fra annet land, stiller dette seg annerledes enn dersom man har lønn opptjent ved arbeid i utlandet.

Skrevet

9 måneder.

OK.

Denne lønna er fullt ut skattepliktig til Norge, og du kan derfor i prinsippet benytte deg av det skatteberegningsprogrammet som høstløv linket til.

Men jeg antar at du også har blitt skattepliktig til vedkomme utland for denne lønna, og du må derfor kreve fradrag i norsk skatt for den skatten du har betalt i dette landet. Hvilket jo kan være litt ptoblematisk, all den tid utenlandsk skatt trolig ikke er endelig fastsatt ennå.

men du må skaffe dokumentasjon på hva du har betalt i utlandet.

Har ikke det norske selskapet du har arbeidet for noen som kan bistå deg med dette?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...