Gå til innhold

Dyrt å søke jobb

Anbefalte innlegg

Gjest grumpy man
Skrevet

Var på et intervju hos g4s i forhold til en jobb som vekter. Etter jobbintervju fikk jeg beskjed om å dra til lege og politi for attester. Helseattesten kostet 300kr. Disse attestene fikk jeg beskjed om å komme og levere der jeg var på intervju. Transportkostnadene (politi, lege...) ca 300kr til sammen. Totalt 600kr ut av vinduet.

Selv om helseattesten(stod anbefalt for jobben av legen) var topp uten sykdommer etc(jeg er også blodgiver) og politiattesten var uten merknader fikk jeg ikke jobben. Altså var det poengløst å sende meg ut for å få tak i disse attestene siden jeg ikke ville fått jobben uansett. Fikk bare beskjed på mail 1 uke etter at attestene var levert at det var mange gode søkere bla bla.

Her har jeg ikke jobb og dermed dårlig økonomi også bare "kaster" jeg 600kr ut av vinduet. Sånne ting gjør meg litt sur. Får vel ikke sånt dekket heller?. Sendte mail til selskapet for 2 uker siden i forhold til om det var mulig å få dekket legetimen på kr 300 men ikke noe svar å få heller.

mil1365380270
Skrevet

Mener du at selskapet du ikke fikk jobb hos skal dekke legetimen din? Om du sendte dem mail om det, tror jeg du kan være ganske sikker på å aldri på jobb der i alle fall.

Hvis du kjøper deg en ny bukse til et intervju, mener du de du søker hos skal dekke den også?

Du må nok tenke at helseattesten kan brukes i forb. med neste jobbsøknad, evt. at det var penger ut av vinduet.

Du fikk frem smilet her, det skal du ha ;-)

Gjest mallet
Skrevet

Mener du at selskapet du ikke fikk jobb hos skal dekke legetimen din? Om du sendte dem mail om det, tror jeg du kan være ganske sikker på å aldri på jobb der i alle fall.

Hvis du kjøper deg en ny bukse til et intervju, mener du de du søker hos skal dekke den også?

Du må nok tenke at helseattesten kan brukes i forb. med neste jobbsøknad, evt. at det var penger ut av vinduet.

Det er ikke uvanlig at en arbeidsgiver dekker f.eks flybilletter for å komme på intervju dersom en lovende søker bor langt unna. Sånn sett ville det ikke være veldig rart om andre tilsvarende utgifter ble dekket også. Men man har selvsagt ikke krav på det.

Skrevet

Jeg synes det hørtes veldig merkelig ut å spørre etter dette FØR du får tilbud om jobb. Mer naturlig å spørre etter det og si at dette er et vilkår for at du får jobben.

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg ville ikke forventet at arbeidsgiver dekket dette, men jeg synes det burde være totalt undøvendig å kreve dette av alle søkere. Dette burde kunne vente til like før ansettelse, evt. i forbindelse med evt. intervju.

Gjest forståelsesfull dame
Skrevet

Skjønner veldig godt at du er litt grumpy.

Merkelig praksis å be om slike attester på gitt tidspunkt. Selv er jeg nyansatt innen skoleverket, men jeg måtte ikke levere slik attest før etter at jeg hadde fått jobben.

Hadde klaget på praksisen deres, slik at de ikke gjør det i fortsettelen.

Skrevet

Det er ikke uvanlig at en arbeidsgiver dekker f.eks flybilletter for å komme på intervju dersom en lovende søker bor langt unna. Sånn sett ville det ikke være veldig rart om andre tilsvarende utgifter ble dekket også. Men man har selvsagt ikke krav på det.

Det skjer vel mer i tilfeller hvor de som utlyser stillingen, egentlig vet hvem de ønsker å ansette - og ikke den gjengse arbeidssøker...?

Skrevet

Jeg fikk nettopp tilbakebetalt over 5000 i forbindelse med et intervju jeg var på. Tidligere har andre arbeidsgivere betalt meg for tapt arbeidsfortjeneste i forbindelse med intervju og har også tidligere fått tilbake ganske store reiseregninger.

Hadde jeg vært grumpy man her, ville jeg nok snakket med dem på forhånd da de spurte etter attestene om hvem som skulle betale dem.

Gjest mallet
Skrevet

Det skjer vel mer i tilfeller hvor de som utlyser stillingen, egentlig vet hvem de ønsker å ansette - og ikke den gjengse arbeidssøker...?

Nei, jeg vet om flere som har fått dekket slike kostnader selv om de har søkt på en jobb der de er "ukjente" for arbeidsgiver. Da har de gjerne hatt et telefonintervju på forhånd, blitt vurdert som meget interessante kandidater, og blitt bedt om å komme til intervju på stedet, med dekket reise.

Skrevet

Til Mil: Legetime?. Snakker ikke om en vanlig personlig legetime her da skjønner du. Snakker om en time som "arbeidsgiver" ønsker.

Bukse?. Blir for dumt å sammenligne bukser, genser, hårklipp eller hva du måtte finne på med dette. Du skjønner tydeligvis ikke at det er unødvendig å sende folk for attester som uansett ikke ville fått jobben. De burde i alle fall informert om denne praksisen.

Neste jobbintervju?. Jeg har fått jobb i en helt annen bransje, ergo ble denne attesten ubrukelig for meg. Hvis jeg på et senere tidspunkt skulle søke tilsvarende jobb, så må jeg ha ny legeattest uansett. Ikke har firmaet sendt meg legeattesten i retur heller. Skrev mail for 2 uker siden, men ikke svar å få.

mil1365380270
Skrevet

Til Mil: Legetime?. Snakker ikke om en vanlig personlig legetime her da skjønner du. Snakker om en time som "arbeidsgiver" ønsker.

Bukse?. Blir for dumt å sammenligne bukser, genser, hårklipp eller hva du måtte finne på med dette. Du skjønner tydeligvis ikke at det er unødvendig å sende folk for attester som uansett ikke ville fått jobben. De burde i alle fall informert om denne praksisen.

Neste jobbintervju?. Jeg har fått jobb i en helt annen bransje, ergo ble denne attesten ubrukelig for meg. Hvis jeg på et senere tidspunkt skulle søke tilsvarende jobb, så må jeg ha ny legeattest uansett. Ikke har firmaet sendt meg legeattesten i retur heller. Skrev mail for 2 uker siden, men ikke svar å få.

Så du vet at da du fikk beskjed om at de trengte helseattest, så var stillingen allerede besatt? Eller?

Og nå har du jobb, det er bra. Gratulerer! På tide å glemme de kronene da kanskje? Hvis ikke må jeg si du virker som en vanskelig person....

Gjest ikke trådstarter,men grumpy jeg og...
Skrevet

Så du vet at da du fikk beskjed om at de trengte helseattest, så var stillingen allerede besatt? Eller?

Og nå har du jobb, det er bra. Gratulerer! På tide å glemme de kronene da kanskje? Hvis ikke må jeg si du virker som en vanskelig person....

ikke alle som er født med en sølvskje opp i ræva!synes du viser deg å være vel så vanskelig!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...