Gjest ixy Skrevet 24. mars 2009 Skrevet 24. mars 2009 I dag så jeg noen merkelige insekter i vinduskarmen. De er bittesmå, ser nesten ut som svarte prikker som farer hit og dit. Hva kan dette være, er det noen erfarne huseiere som kan uttale seg? Må jeg gjøre noe med dem og eventuelt hva? 0 Siter
Gjest bananfluer Skrevet 24. mars 2009 Skrevet 24. mars 2009 Bananfluer, en type fruktfluer. Kommer hvis du har råtnende frukt eller blomster fremme eller i søppelkassen osv. Søk på bananfluer, så får du mange kjerringråd for hvordan du blir kvitt dem. 0 Siter
ikke nick i dag Skrevet 24. mars 2009 Skrevet 24. mars 2009 Bananfluer, en type fruktfluer. Kommer hvis du har råtnende frukt eller blomster fremme eller i søppelkassen osv. Søk på bananfluer, så får du mange kjerringråd for hvordan du blir kvitt dem. Bananfluer er jo litt gul-brune og flyr rundt. Disse er enda mindre og holder seg på bakken. Jeg tror ikke at de kan fly (håper ikke det heller!) 0 Siter
vilde Skrevet 24. mars 2009 Skrevet 24. mars 2009 Bananfluer er jo litt gul-brune og flyr rundt. Disse er enda mindre og holder seg på bakken. Jeg tror ikke at de kan fly (håper ikke det heller!) Jeg har også noen merkelige dyr som ligner litt på det du forklarer. De er svarte og bittesmå, litt avlange og har ikke vinger. Mine bor under badekaret og kommer frem innemellom og da er jeg rask med å drepe de, men blir ikke kvitt dem :-( Har søkt litt på internett, men finner ikke ut hva slags kryp det er. Hvis du finner ut hva det er håper jeg du kan gi meg beskjed ) 0 Siter
Lillemus Skrevet 25. mars 2009 Skrevet 25. mars 2009 Jeg har også noen merkelige dyr som ligner litt på det du forklarer. De er svarte og bittesmå, litt avlange og har ikke vinger. Mine bor under badekaret og kommer frem innemellom og da er jeg rask med å drepe de, men blir ikke kvitt dem :-( Har søkt litt på internett, men finner ikke ut hva slags kryp det er. Hvis du finner ut hva det er håper jeg du kan gi meg beskjed ) Du må da ta ned fronten på badekaret og få rengjort skikkeilg under der og sjekket hvordan det ser ut! Det tyder vel på fukt når det bor insekter på slike steder. 0 Siter
Gjest høstløv Skrevet 25. mars 2009 Skrevet 25. mars 2009 Blomsterfluer? Kommer de fra jorden i blomstene? Da kan du sette fyrstikker med svovelen ned i blomsterpottene, da blir de små svarte fluer borte. 0 Siter
vilde Skrevet 26. mars 2009 Skrevet 26. mars 2009 Du må da ta ned fronten på badekaret og få rengjort skikkeilg under der og sjekket hvordan det ser ut! Det tyder vel på fukt når det bor insekter på slike steder. Skulle gjerne gjort det, men badekaret er av en eldre type som det ikke går an å ta av fronten på. Har et par ganger spylt under der med dusjen for å få ut støv og sånn...men det blir jo ikke ordentlig rent av det, og blir vel bare mer fukt. Badet er sikkert 30 år gammelt...og antar at hun som bodde her før heller ikke fikk vaska under der...usj 0 Siter
Lillemus Skrevet 26. mars 2009 Skrevet 26. mars 2009 Skulle gjerne gjort det, men badekaret er av en eldre type som det ikke går an å ta av fronten på. Har et par ganger spylt under der med dusjen for å få ut støv og sånn...men det blir jo ikke ordentlig rent av det, og blir vel bare mer fukt. Badet er sikkert 30 år gammelt...og antar at hun som bodde her før heller ikke fikk vaska under der...usj Du bør absolutt ta frem det badekaret - der bak kryr det sikkert av både det ene og det andre! Har du silikonlister rundt kanten, eller renner det vann bak der hver gang noen dusjer i karet? Hvis det gjør det så er det garantert råte bakom der... Hos meg var det neppe vasket bak karet på 3-4 år tenker jeg da jeg i fjor høst omsider bestemte meg for å hive det ut. Jeg visste da hvordan det så ut for jeg hadde hatt ned fronten en gang for å sjekke. Jeg la silikonlister med en gang jeg oppdaget at de forrige eierne ikke hadde hatt det og latt vannet renne fritt under karet. Det så ikke ut! Malinga på golvet var løs i store flak og det lå masse dritt bak der. Heldigvis er det lettbetong / siporex i veggene så det hadde ikke gått råte i dem, men jeg skrubbet og vasket og klinte på sopp og råte-beskytter før jeg malte og fikk satt inn i dusjkabinett. Har ikke angret ett sekund! 0 Siter
vilde Skrevet 27. mars 2009 Skrevet 27. mars 2009 Du bør absolutt ta frem det badekaret - der bak kryr det sikkert av både det ene og det andre! Har du silikonlister rundt kanten, eller renner det vann bak der hver gang noen dusjer i karet? Hvis det gjør det så er det garantert råte bakom der... Hos meg var det neppe vasket bak karet på 3-4 år tenker jeg da jeg i fjor høst omsider bestemte meg for å hive det ut. Jeg visste da hvordan det så ut for jeg hadde hatt ned fronten en gang for å sjekke. Jeg la silikonlister med en gang jeg oppdaget at de forrige eierne ikke hadde hatt det og latt vannet renne fritt under karet. Det så ikke ut! Malinga på golvet var løs i store flak og det lå masse dritt bak der. Heldigvis er det lettbetong / siporex i veggene så det hadde ikke gått råte i dem, men jeg skrubbet og vasket og klinte på sopp og råte-beskytter før jeg malte og fikk satt inn i dusjkabinett. Har ikke angret ett sekund! Jeg har lister, men det er ikke helt tett så det hender det renner vann ned under badekaret. Jeg har bodd her i over seks år nå, og dersom hun som bodde her før heller aldri vaska under der (hun var gammel), så kanskje området under badekaret har fått "vokse og gro" urørt i 15-20 år...ikke vet jeg.. Jeg pleier å si på spøk til folk at jeg har et eget øko-system under badekaret mitt..hehe... Men nå begynner det å bli bare mer og mer ubehagelig å tenke på hva som skjuler seg der. Skal følge rådet ditt og få gjort noe i nærmeste fremtid! Takk for svar 0 Siter
brilleslangen Skrevet 5. april 2009 Skrevet 5. april 2009 Jeg tipper det er støvlus http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_5568&MainArea_5661=5568:0:15,3369:1:0:0:::0:0&MainLeft_5568=5544:60345::1:5570:5:::0:0 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.