Gjest prust Skrevet 2. august 2001 Del Skrevet 2. august 2001 Jeg er 30 år, og fødte mitt første barn vaginalt for to år siden (4400 g, med vakuum, 18 dager etter termin) og fikk mitt andre barn nå i sommer med hastesectio, lengdesnitt, (4815 g, 14 dager etter termin)pga bl.a. at ansiktet lå frem. Er det mulig for meg å føde vaginalt ved et eventuelt seinere svangerskap? Vil du anbefale det? Hvis vi finner ut at vi ønsker oss et barn til - hvor lang tid bør det minst være mellom nr 2 og 3? Fødselsopplevelsen ble mye sterkere da jeg fødte vaginalt i forhold til keisersnittet, så hvis det er sikkert nok for banet, ville jeg ønske å føde vaginalt en eventuell neste gang. Fysisk var den siste fødselen lettest og kortest, men det er tungvint å måtte ta det rolig så lenge + at jeg fikk litt komplikasjoner med såret. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/32628-hastekeisersnitt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 4. august 2001 Del Skrevet 4. august 2001 Etter et slikt snitt vil vel de fleste anbefale keisersnitt neste gangen også. Hvis det blir et planlagt snitt kan du få spinalbedøvelse og være våken og ha din mann med deg. Såret er grodd etter noen måneder. UTERUSRUPTUR-SPREKK I LIVMOR ETTER KEISERSNITT Keisersnitt etterlater seg et arr i livmoren, et svekket område som kan tenkes å øke faren for at livmoren revner (ruptur) ved neste graviditet eller fødsel. Ved å legge snittet på tvers i livmoren reduserer man risikoen. Da vil evt ruptur vanligvis først skje under fødsel og jordmor eller lege vil få mistanke om det ved smerter og ømhet i livmoren hos den fødende. Et langsgående snitt i livmoren har større tendens til å kunne sprekke i graviditeten. Også her vil rupturen komme gradvist og vanligvis gi symptomer. Risikoen for ruptur totalt sett er ca 1 promille hvis det utføres keisersnitt neste gang, 5 promille ved vanlig fødsel. Risikoen øker hvis fødselen må settes i gang. Ved ruptur øker risiko for fosterdød fra de 'normale' 0.5% til 5%. Hvis det er lagt lengdesnitt i livmoren vil man i de fleste tilfeller foreta keisersnitt nesten gangen, mens man ved tverrsnitt kan tillate vanlig fødsel. NB snittet i huden sier ikke noe om hvordan snittet i livmoren er lagt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/32628-hastekeisersnitt/#findComment-127851 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.