Gå til innhold

Skatten igjen

Gjest jepp, jeg innrømmer det, er misunnelig

Anbefalte innlegg

Gjest Mirakelet
Skrevet

Det kommer an på avskrivningene dine og hva du har trukket i forskuddsskatt.

Vil du sikre deg mot å bli skyldig så kan du be arbeidsgiver trekke deg litt ekstra i måneden.

Men, pengene er tross alt dine og det betyr at du har spart penger hos kemneren.

Hvis du f.eks får igjen 12.000 på skatten så betyr det at den eldste tusenlappen er 1,5 år gammel når du får den igjen fra kemneren. Det er mye bedre om du har den tusenlappen i januar 1,5 år før, ikke sant?

Det er ikke noe å misunne andre å få igjen på skatten, fordi det er tross alt deres egne penger og ikke noe de har fått i fra kemneren. Det mest økonomiske er å bli skyldig under kr. 300,- for da slipper du å betale tilbake.

Amen :)

Gjest Mirakelet
Skrevet

Jeg kommer til å få igjen en del på skatten neste år pga jeg har tabelltrekk og ikke har gjort noe med skatten...

Jeg har nemlig siden da fått et barn som nå går i barnehage, og kan trekke utgifter til barnepass, pluss jeg hadde en del permisjon uten lønn, så i år har jeg tjent mindre enn ventet.... kanskje jeg får 18000 igjen neste år ;-)

Skrevet

De som får igjen har jo innbetalt for mye i løpet av året.

Sjekk vedlegget til skattekortet ditt. Dersom informasjonen der er korrekt, så skal du komme ut på ca. 0. Men du har full mulighet til å be arbeidsgiver trekke deg mer hver mnd.

Å være misunnelig her blir litt dumt ettersom de som får igjen har betalt for mye.

Gjest høstløv
Skrevet

Ja, har fått det gnidd inn av morsan-,.-)

Beklager, jeg så det etterpå.

:-)

Gjest ViViola
Skrevet

Legg heller 1500,- til side hver måned selv, du, så overfører du de tilbake til lønnskontoen i juni - og vips! så har du fått din helt private skatt! :-)

Som alle andre sier - vi som får igjen har betalt for mye gjennom hele året. Så mens du har hatt mer å rutte med alle andre måneder, så har vi hatt mindre.

Jeg fikk igjen veldig mye nå, og jeg visst godt at det ble slik.

Gjest høstløv
Skrevet

De som får igjen har jo innbetalt for mye i løpet av året.

Sjekk vedlegget til skattekortet ditt. Dersom informasjonen der er korrekt, så skal du komme ut på ca. 0. Men du har full mulighet til å be arbeidsgiver trekke deg mer hver mnd.

Å være misunnelig her blir litt dumt ettersom de som får igjen har betalt for mye.

Det er ikke alltid så enkelt, for det er forskjellige fradragsposter, som ligningskontoret ikke vil ta hensyn til ved utskrivning av skattekortet.

Skrevet

Det er ikke alltid så enkelt, for det er forskjellige fradragsposter, som ligningskontoret ikke vil ta hensyn til ved utskrivning av skattekortet.

Og hva skulle det være?

Gjest høstløv
Skrevet

Og hva skulle det være?

Selvangivelsens post 3.3.7 Andre fradrag. Gaver til frivillige organisasjoner mv. Fradrag for inntil kr 12.000,-.

Selvangivelsens post 3.5.4 Særfradrag for uvanlig store sykdomskostnader. Fradrag settes lik utgifter som minst skal utgjøre kr. 9.180,-.

Bl.a.

Skrevet

Selvangivelsens post 3.3.7 Andre fradrag. Gaver til frivillige organisasjoner mv. Fradrag for inntil kr 12.000,-.

Selvangivelsens post 3.5.4 Særfradrag for uvanlig store sykdomskostnader. Fradrag settes lik utgifter som minst skal utgjøre kr. 9.180,-.

Bl.a.

Det visste jeg ikke. Men da får man jo heller snike disse med under en annen post. Eller vente til man da får igjen på skatten:-)

Gjest høstløv
Skrevet

Det visste jeg ikke. Men da får man jo heller snike disse med under en annen post. Eller vente til man da får igjen på skatten:-)

Det er vanskelig å føre det opp som rentefradrag, når en ike har gjeld. :-)

Gjest mora2
Skrevet

Vi har ikke fått vår enda engang.... :0(

Men ja, du må nok trekke mer i skatt, om du vil ha mer igjen.

Gjest høstløv
Skrevet

Vi har ikke fått vår enda engang.... :0(

Men ja, du må nok trekke mer i skatt, om du vil ha mer igjen.

Du kan finne den på nettet.

www.altinn.no

Gjest mora2
Skrevet

Du kan finne den på nettet.

www.altinn.no

Jeg vet..Men er noe spesielt å åpne den også..Så får bare vente..Hehe!

Men takk for link! :0)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...