Gå til innhold

Hva gjør man med tenåringer som driver terror?

Anbefalte innlegg

Gjest huff for ett liv.......
Skrevet

Datteren min er i opposisjon, 16 år og vet og kan alt. Dette har vart veldig lenge nå. Hun streber med å være voksen, noe hun ikke er. Har ikke tatt de beste valg i livet så lagt, men håper hun lærer etterhvert av sine feiltrinn. Har lett for å komme i konflikter med folk, da hun er dramaqueen. Hun har nå sluttet skolen, og ligger til langt på dag. Orker ikke komme seg opp for å få en jobb. har hjulpet henne med søknader og søkt på nytt skole til høsten. Vi har snakket med henne utallige ganger på en fornuftig måte, men avviser oss på alle plan. Sier alt er vår feil. Hun sier hun ikke trenger oss, og at hun skal ordne opp i sine egne problem, noe hun slett ikke gjør. Er lei vår innblanding. Har spurt om vi skal hjelpe henne til å få hjelp, noe hun slett ikke ønsker. Hun har bestemt seg for å ikke svare oss foreldre når vi snakker til henne, og slik er det nå. Det virker som om hun hater oss på alle plan. Skjønner jo at hormonene løper løpsk og at hun ikke har det så enkel. Vi har gitt henne en helt normal oppvekst og oppdragelsen og fått omsorg og kjærlighet. Hun nekter å spise middag, hun svarer ikke på meldinger vi sender, og tar ikke telefonen. Spør vi henne om noe svarer hun ikke. Kjenner tålmodigheten min begynner å ta slutt nå. Hva gjør en med en slik tenåringen som manipulerer og driver en form for psykisk terror med oss foreldre og lillesøster? Historien er nok mye lengre, men det var dagens sukk.

Gjest grrrjeg blir sint
Skrevet

Pakk kofferten hennes og sett den utenfor døra "Hadet bra!".

Enten så skjerper hun seg og får bli, ellers så må hun ordne alt på egen hånd.

Gjest ViViola
Skrevet

Si til henne at om hun ikke snur om på et bedre blad, så får dere overlate omsorgen for henne til barnevernet. Og faktisk ta kontakt med barnevernet. De vil neppe ha henne, men de kan sikkert komme med gode ideer for hvordan man får en egoistisk ungdom ut av dvalen.

Og guri som jeg gruer meg til min lille dramaqueen blir tenåring... Sukk!

Skrevet

Jeg ville vel forsøkt med to ting. Det førset er å kontakte barnevernet for å høre om de har noen gode råd og tips. De har masse kunnskap, og de er der for at vi skal kunne bruke dem:-)

Det andre jeg hadde gjort var å frata jenta ALLE goder. Dvs. 0 kroner. Ikke lommpenger, ikke betale mobilregning, ikke penger til klær. Penger henger sammen med at barna gjør sin jobb, og hennes jobb er å gå på skole eller å jobbe!!!

Slutt å varte opp rundt henne. Ikke vask klær osv.

Men husk at du må fortelle henne om dette FØR du setter i gang slik at ho vet hva som gjelder her. Et slikt liv vil nok på ganske kort sikt bli forferdelig kjedelig. Mens vennene går på kino, shopping osv. så har ikke ho penger til å være med.

Skrevet

Sett alle sakene hennes på trappen og be henne flytte.

Skrevet

Du må følge mere med på Dr Phil!

Hva er barnets valuta? Hva er det hun ikke kan greie seg uten? Så bruker du dette til å kontrollere trollet.

Skjønner ikke at dere får jenter. Gutter er så mye greiere. Litt mere gass i småbarnsperioden, Deretter er det bare å gi dem en pakke kondomer og sende dem ut døra når de kommer i tenårene.

Gjest grrrjeg blir sint
Skrevet

Du må følge mere med på Dr Phil!

Hva er barnets valuta? Hva er det hun ikke kan greie seg uten? Så bruker du dette til å kontrollere trollet.

Skjønner ikke at dere får jenter. Gutter er så mye greiere. Litt mere gass i småbarnsperioden, Deretter er det bare å gi dem en pakke kondomer og sende dem ut døra når de kommer i tenårene.

Jeg elsker dine svar *hehe*

Gutter er enklere enn jenter, I know.

Gjest florentine
Skrevet

Spyler dem ned i do......neida, men det er ikke lett å gi råd. Når de kommer til videregående så forandrer mye seg. De har rett til plass, men ikke plikt til å gå der.

Vis dobbelt så mye mer tålmodighet enn dere eier. Hvordan dere skal gjøre det vet jeg ikke. Prøv å engasjere henne positivt og overse det negative. Sett noen få, men absolutte regler. Hvis hun er mye ute så er det kanskje viktigst å ta tak i det, og da overse at hun ligger til langt på dag og ikke rydder på rommet sitt. Finn oppgaver i huset og betal henne for dem innenfor rimelighetens grenser. Da mener jeg vaske vegger, male eller rydde i kjelleren f.eks.

For all del ikke gi opp selvom det frister.

Gjest florentine
Skrevet

Sett alle sakene hennes på trappen og be henne flytte.

Det er ikke så enkelt når de er så unge. Om to år er det lovlig å gjøre det slik, men jeg ville neppe gjort det da heller.

Å kaste ungen sin ut i den stygge verden på den måten er neppe noe noen foreldre ønsker, og loven forbyr det.

Skrevet

Kanskje det kunne vært litt smart å søke henneinn på skole borte fra dere. Folkehøyskole.

Da må hun lære seg endel siden hun er der på egenhånd.

Skrevet

Kanskje det kunne vært litt smart å søke henneinn på skole borte fra dere. Folkehøyskole.

Da må hun lære seg endel siden hun er der på egenhånd.

Hvis tenåringen selv kan tenke seg folkehøyskole er det et glimrende alternativ.

Miljøbytte og selvstendigheten kan virke bra for barnet - - og et år kan gi mye modning.

Et mye mer konstruktivt forslag enn kutt i lommepenger, kaste ut vedk etc...

Gjest togli
Skrevet

Jeg ville vel forsøkt med to ting. Det førset er å kontakte barnevernet for å høre om de har noen gode råd og tips. De har masse kunnskap, og de er der for at vi skal kunne bruke dem:-)

Det andre jeg hadde gjort var å frata jenta ALLE goder. Dvs. 0 kroner. Ikke lommpenger, ikke betale mobilregning, ikke penger til klær. Penger henger sammen med at barna gjør sin jobb, og hennes jobb er å gå på skole eller å jobbe!!!

Slutt å varte opp rundt henne. Ikke vask klær osv.

Men husk at du må fortelle henne om dette FØR du setter i gang slik at ho vet hva som gjelder her. Et slikt liv vil nok på ganske kort sikt bli forferdelig kjedelig. Mens vennene går på kino, shopping osv. så har ikke ho penger til å være med.

Godt svar!

Gjest togli
Skrevet

Si til henne at om hun ikke snur om på et bedre blad, så får dere overlate omsorgen for henne til barnevernet. Og faktisk ta kontakt med barnevernet. De vil neppe ha henne, men de kan sikkert komme med gode ideer for hvordan man får en egoistisk ungdom ut av dvalen.

Og guri som jeg gruer meg til min lille dramaqueen blir tenåring... Sukk!

Pøh..Du har ingenting å klage over! Jeg har tre av dem!!! ;-)

Heldigvis er de målbevisste, så jeg har et håp om at det skal redde oss ;)

Gjest ViViola
Skrevet

Pøh..Du har ingenting å klage over! Jeg har tre av dem!!! ;-)

Heldigvis er de målbevisste, så jeg har et håp om at det skal redde oss ;)

OK - har du 3 med dramaqueen-takter?! Stakkars, stakkars deg! Her er "bare" den eldste slik, men man vet jo ikke hva hun andre finner på etterhvert...

Stønn...!

Gjest togli
Skrevet

OK - har du 3 med dramaqueen-takter?! Stakkars, stakkars deg! Her er "bare" den eldste slik, men man vet jo ikke hva hun andre finner på etterhvert...

Stønn...!

Mellomste er iallefall drama-queen til de grader.. Hun blir ni i mai, så det aner meg hva som ligger foran oss ;) Heldigvis blir hun ikke oppfatta som drama-queen på skolen og blant venner, så jeg satser på det holdes innenfor husets fire vegger ;)

Eldste og yngste er litt mer avslappa, men med tendenser iblant - men det er kanskje innenfor normalen - håper jeg ;)

Gjest ViViola
Skrevet

Mellomste er iallefall drama-queen til de grader.. Hun blir ni i mai, så det aner meg hva som ligger foran oss ;) Heldigvis blir hun ikke oppfatta som drama-queen på skolen og blant venner, så jeg satser på det holdes innenfor husets fire vegger ;)

Eldste og yngste er litt mer avslappa, men med tendenser iblant - men det er kanskje innenfor normalen - håper jeg ;)

"Min" dramaqueen er 8. Kanskje de burde møtes?! :-)

Det er i hovedsak her det skjer, men læreren ser tendenser. Huttetu!

Gjest togli
Skrevet

"Min" dramaqueen er 8. Kanskje de burde møtes?! :-)

Det er i hovedsak her det skjer, men læreren ser tendenser. Huttetu!

Hehe, det kunne antagelig blitt litt i overkant av forsvarlig dersom de møttes ;-P

Gjest ViViola
Skrevet

Hehe, det kunne antagelig blitt litt i overkant av forsvarlig dersom de møttes ;-P

Det har du sikkert rett i. Men de kunne jo også fått det utrolig gøy, da, for med dramaqueen-taktene følger også mye teater og moro! :-)

Gjest togli
Skrevet

Det har du sikkert rett i. Men de kunne jo også fått det utrolig gøy, da, for med dramaqueen-taktene følger også mye teater og moro! :-)

Ja, det er sant!! Akkurat nå har hun besøk av to venninner og de øver på en dans de skal framføre på skolen. Dessuten skal hun spille Goldilocks (Gullhår) på den samme tilstelningen. Hun elsker drama og teater ;)

Gjest ViViola
Skrevet

Ja, det er sant!! Akkurat nå har hun besøk av to venninner og de øver på en dans de skal framføre på skolen. Dessuten skal hun spille Goldilocks (Gullhår) på den samme tilstelningen. Hun elsker drama og teater ;)

He-he, ser dem for meg, ja! Her er det også _mye_ framføring. _MYE_.

(Med lillesøster som støtterekvisitt.)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...