Gå til innhold

Rett til ulønnet permisjon skoleferien?

Anbefalte innlegg

Gjest apple
Skrevet

Søkte i fjor om en ukes permisjon uten lønn for å kunne dekke litt mer av min 10-årings 8 ukers sommerferie, og fikk "nei".

(Uten noen spesiell grunn.) Jobber i privat bedrift, og orka ikke bråk, men lurer på om det finnes noen lover som gir foreldre til barn under 12 år noen rettigheter i slike situasjoner? Det er jo snakk om ulønnet permisjon her, i en del av året det er svært stille i bedriften.) Så kommer, høst,- jule,- vinter, - og påskefere....

Skrevet

Jeg har jobbet en god del med lønn, men aldri hørt noe om at du har krav på det. Men det er jo litt merkelig om bedriften nekter det dersom det er så stille på den tiden. De vil jo også spare penger på at du tar deg fri.

Jeg synes du skal spørre om hvorfor, og også påpeke at de sparer jo penger.

Skrevet

Nei, det har du nok ikke rett til. Men det går jo an å spørre arbeidsgiver om en begrunnelse for avslaget og understreke hva det betyr for deg og at det ikke får store konsekvenser for arbeidsgiver.

Gjest Elextra
Skrevet

Du har ikke rett til ulønnet permisjon hvis det er til (vesentlig)ulempe for arbeidsgiver (litt usikker på vesentlighetskriteriet).

Her jeg jobber er det nok svært mange som kunne tenkt seg et par uker ulønnet permisjon på sommeren (jeg selv inkludert), i tillegg til den tre ukers ferien, men det er ikke gjennomførbart.

Gjest spør på nytt i år
Skrevet

Det er opp til arbeidsgiver å definere hvor stor ulempe det er for bedriften å gi deg omsorgspermisjon uten lønn en uke om sommeren.

Men får å komme dem litt i møte, kunne du jo på en hyggelig måte sendt en e-post (eller spurt direkte, du vet selv hva som er best mht din leder) hvor du sier feks at familien deres er i samme situasjon i år som i fjor, at både du og mannen din vil søke om en uke fri uten lønn, men at du spør din leder først slik at han har størst mulighet til å tilpasse den tiden det allikevel er mest sommerstille i deres bedrift.

Jeg sitter selv i / nær ledelsen her jeg jobber, og ser at argumentasjon hvor man sier at ektefellen skal ta sin del av omsorgsforpliktelsene når det gjelder barna, faller i god jord hos ledelsen, fordi vi har en del ansatte som overlater lite slikt til ektefellen og alltid er hjemme ti dager med sykt barn før ektefellen skal ta av sin kvote osv. Så å presisere det som for mange er en selvfølge (at man deler på sykedager, permisjon osv) kan være positivt.

Å gi lederen anledning til å finne en uke som passer bedriften best (selv om den ansatte sikkert er like flink til å se dette selv), gir kanskje mulighet for en mer positiv behandling av søknaden.

Du kan jo også be om alternative løsninger, så får du jo heller vurdere selv om disse er praktiske i deres feriehverdag.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...