Gå til innhold

- Folketallet i Norge bør ned

Anbefalte innlegg

Gjest høstløv
Skrevet

Rart at mennesker med så outrerte meninger får så mye spalteplass i nyhetsmedia!

hidi, the scorpion
Skrevet

Rart at mennesker med så outrerte meninger får så mye spalteplass i nyhetsmedia!

Virker litt søkt, ja...Ikke tror jeg at Storbritannia klarer å halvere befolkningen heller ;p

mariaflyfly
Skrevet

Gidder ikke gjøre meg opp noen mening om det egentlig, men fyren har jo utvilsomt et poeng i at jorda er overbefolka og at befolkningstallet generelt bør gå litt ned.

Skrevet

Jorda er generelt sett kraftig overbefolket, så det er jo ikke noe sjokkerende å mene at folketallet generelt sett bør reduseres.

At dette også skulle gjelde Norge er en for meg uvant tanke, som jeg aldri har tenkt før. Men jeg legger til grunn at dette skyldes at vi alltid har vært vant til å se på folketallet som et problem når det gjelder fordeling av ressurser, inklusive tilgjengelig plass i vedkommende land.

Om befolkningskutt i Storbritannia sies det: ''Hensikten er å få bukt med voksende klimautslipp og å kunne brødfø egen befolkning på en bærekraftig måte.''

Og på spørsmålet om Norge er overbefolket svarer Lem:

''- Ikke i forhold til arealet, men vi belaster miljøet sterkt. Store deler av vårt enorme forbruk gir utslipp i Kina, og i jordbruket importerer vi kraftfôr fra Amazonas. Vi forsyner oss grovt med fangarmer rundt i verden, sier Lem.

...

- Det er en fordel om vi klarer å redusere befolkningen på jorden, og spesielt i rike land, som forurenser mest. Lavere befolkningstall vil gjøre det lettere å løse de store miljøproblemene og gi plass til andre arter enn mennesket, sier Lem. ''

''

Dette er jo absolutt tanker jeg kan forstå, og som jeg ihvertfall isolert sett synes kan ha mye for seg.

Men jeg kjenner ikke godt nok til temaet i et bredere perspektiv for å vite om det når alt tas i betraktning likevel er den beste løsningen med reduksjon av folketallet i de landene som i dag forurenser mest, eller om andre virkemidler er vel så effektive.

Jeg konstaterer dog at jeg har "gjort mitt" ved at jeg både tok utdannelse og derfor fikk barn "sent", samt at jeg har etterlevd ettbarnspolitikken...;-)

Skrevet

Hvorfor synes du det er rart at en representant for Fremtiden i Våre Hender uttaler seg om måter å spare miljøet på? Det er tross alt spesialområdet til Steinar lem, og det fremgår av artikkelen at dette ikke bare er et norskt "påfunn".

Jeg synes det er rarere at pressen slipper til Stein Erik Hagen som en slags rikssynser over trippeldrapet i Tromsø!

Gjest høstløv
Skrevet

Hvorfor synes du det er rart at en representant for Fremtiden i Våre Hender uttaler seg om måter å spare miljøet på? Det er tross alt spesialområdet til Steinar lem, og det fremgår av artikkelen at dette ikke bare er et norskt "påfunn".

Jeg synes det er rarere at pressen slipper til Stein Erik Hagen som en slags rikssynser over trippeldrapet i Tromsø!

Jeg uttalte meg ikke om at det var noe rart med hans meninger, men at det var rart at en med så outrerte meninger fikk tildelt på mye spalteplass.

Sitat: "Jeg synes det er rarere at pressen slipper til Stein Erik Hagen som en slags rikssynser over trippeldrapet i Tromsø!"

Jeg også.

Skrevet

Det er en stund siden jeg mistet rspekt for teoriene til Steinar Lem

Skrevet

Virker litt søkt, ja...Ikke tror jeg at Storbritannia klarer å halvere befolkningen heller ;p

''Virker litt søkt, ja...Ikke tror jeg at Storbritannia klarer å halvere befolkningen heller ;p – hidi, the scorpion''

Enig. Sterk nedgang i befolkningtall kommer vanligvis fra epidemier og kriger. Ettbarnspolitikken China fører for å begrense folkningsveksten er brutal.

Noen store land har befolkningsreduksjon selv om det ikke har vært planlagt politikk. Russland med sine 140 mill mennesker har en befolkningsreduksjon på 0.467% årlig.

Gjest vingla
Skrevet

Jeg er faktisk litt enig.

Befolkningen bør nok i enda større grad reduseres i uland hvor det fra før er ekstrem befolkningsvekst. Men det kan vel være et poeng her også..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...