Gjest østrogen-jowo Skrevet 3. august 2001 Del Skrevet 3. august 2001 Jeg er 57 år og har brukt østrogen (Cyclabil) i ca 4 år (siden menstruasjonen forsvant). Jeg har ikke hatt noen problemer med dette. Jeg har vært til kontroll hos gynekolog en gang etter at jeg startet med østrogen. Jeg har lymfeødem i venstre fot. Dette har jeg hatt så lenge jeg kan huske. Ellers har jeg ingen sykdommer eller plager. I sommer oppsøkte jeg en som driver med lymfedrenasje for kanskje å bli kvitt ødemet. Hun sa (etter noen målinger) at jeg hadde for mye østrogen i kroppen, og at jeg burde gå over til å ta progesteron i stedet for østrogen. Hun anbefalte at jeg hadde en overgangsperiode med begge midlene i en tre-måneders periode. Kan jeg gjøre dette uten problemer? Hva dersom jeg ønsker å begynne med østrogen igjen, kan jeg da bare starte på nytt? østrogen-jowo 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/32637-%C3%B8strogen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 4. august 2001 Del Skrevet 4. august 2001 Hvis du har hatt lymfødem 'så lenge du kan huske' har det vel ikke noe med hormoner å gjøre. Man kan bare måle østrogennivået ved en blodprøve. Er det progesteron-krem som du er foreslått å bruke?. Det er ikke vitenskapelig vist at den har effekt for overgangsplager. Den er kostbar og inneholder minimalt med hormon. Hvis du likevel vil prøve den foreslår jeg at du helt kutter ut Cyclabil og begynner med kremen og ser hvordan den virker på deg. I løpet av en måned vil du få det avklart. Hvis du vil begynne med aktive hormoner igjen kan du overveie om du i stedet for å få månedlige blødninger på Cyclabil vil bruke f.eks. Activelle som ikke gir blødning. Men er det greit med blødninger, kan du gjerne fortsette med Cyclabil. PS hvis du velger progesteron-behandlingen ber jeg deg gi tilbakmelding om effekten, takk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/32637-%C3%B8strogen/#findComment-127854 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.