Gå til innhold

Hvordan "blåse ut" egget?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ungene skal ha med seg utblåste egg på skolen for å dekorere. Jeg får det ikke til - de knuser/sprekker før de er tømt for innhold :-(

Hvordan lage stort nok hull? (lite hull i den ene enden, litt større i den andre?)

Evt. bruke ei sprøyte å trekke ut innholdet?

Har noen egg tykkere skall enn andre? *ser fortvilt bort på en skål med mange egg*

Gjest ViViola
Skrevet

Du tuller???? Skolen ber ikke om sånt, vel???? NEI?????

Herregud, det der får ikke jeg til om det står om livet, engang.

Stakkars deg! Nei, jeg aner ikke. Men jeg hadde protestert veldig om skolen kom med slike forslag!

Skrevet

Stikk hull med sånn eggehuller først, utvid hullet med en tannpirker eller stoppenål etterpå. Da kan du samtidig røre litt rundt inni egget så hinnene rundt plomme og hvite går i stykker. Så er det bare å puste dypt inn og trøkke til.

-og ha pannekaker til middag etterpå.

Skrevet

Jeg har bare brukt en tynn nå først for å få hullet, så en tykkere nål hvor jeg pirker hullet litt større. 2-3 mm vil jeg tro jeg hadde, og da gikk det greit å blå ut innholdet.

Skrevet

Stakkars deg! Nei, jeg aner ikke. Men jeg hadde protestert veldig om skolen kom med slike forslag!

''Du tuller???? Skolen ber ikke om sånt, vel???? NEI?????

Stakkars deg! Nei, jeg aner ikke. Men jeg hadde protestert veldig om skolen kom med slike forslag!''

Jeg tuller ikke. Jo, de lager dekorasjoner som de skal ta med hjem til påske, og lærerne har ikke tid til å blåse ut 2 egg pr unge i skoletida.

Hvorfor protestere? Er det for mye forlangt fra skolen side? Jeg må innrømme at jeg har mer problemer med foreldre som bruker tida si på å protestere veldig på sånt...

Skrevet

Du må ha et lite hull som du blåser inn i, og et litt større der innholdet kommer ut, siden jeg bruker en fyrstikke for å henge opp egget har jeg som regel det store hullet litt større enn bakenden på en fyrstikk.

Åsså må du ikke blåse drithardt så egget sprekker da, bare legge på et visst trykk en liten stund, så det går hull på hinna, gjerne finne noe langt å stikke inn i egget så innholder blir litt most!

Jeg sier bare lykke til, er flere år siden jeg har gjort dette nå, og det er like bra tror jeg!

Skrevet

Trikset er å få stukket skikkelig hull på plommen, slik at man ikke har en svær plomme som ut.

Gjest ViViola
Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1238062836' post='4120406]

''Du tuller???? Skolen ber ikke om sånt, vel???? NEI?????

Stakkars deg! Nei, jeg aner ikke. Men jeg hadde protestert veldig om skolen kom med slike forslag!''

Jeg tuller ikke. Jo, de lager dekorasjoner som de skal ta med hjem til påske, og lærerne har ikke tid til å blåse ut 2 egg pr unge i skoletida.

Hvorfor protestere? Er det for mye forlangt fra skolen side? Jeg må innrømme at jeg har mer problemer med foreldre som bruker tida si på å protestere veldig på sånt...

For det første: Jeg prøvde å være litt ironisk, å blåse ut egg er ikke noe jeg klarer. Og dette med protest var ment som en spøk.

Beklager.

Skrevet

Det er da ikke uvanlig at skolen ber om det?

Gjest @krøll
Skrevet

Som de andre her sier. Et lite hull i den ene enden, og ett litt større i den andre. Og stikk noe spisst langt inn i egget så du får hull på plommen. Bare pass på at egget er romtemperert før du begynner ellers så sprekker de mye fortere.

Gjest ViViola
Skrevet

Det er da ikke uvanlig at skolen ber om det?

Huff, da vil aldri mine få med slikt... Men nå prøvde jeg å være litt ironisk, da, nettopp fordi jeg er så dårlig til slike ting... Beklager.

Skrevet

Huff, da vil aldri mine få med slikt... Men nå prøvde jeg å være litt ironisk, da, nettopp fordi jeg er så dårlig til slike ting... Beklager.

Ja, jeg skjønte at du mente det ironisk på en senere kommentar:-)

Skrevet

Sug heller, jeg tror du er bedre til det:-)

Det er godt å leve i troen ;-)

Skrevet

Bruk en litt lang nål for å stikke hull på hinner osv. Det store hullet (i den butte enden) lager du ved å stikke mange ganger med nålen. Så blåser du til du blir blå i trynet :-)

Skolen vår skulle ha delte eggeskall i år, heldigvis. Slik de blir etter å ha spist bløtkokt egg :-)

Skrevet

Bruk en litt lang nål for å stikke hull på hinner osv. Det store hullet (i den butte enden) lager du ved å stikke mange ganger med nålen. Så blåser du til du blir blå i trynet :-)

Skolen vår skulle ha delte eggeskall i år, heldigvis. Slik de blir etter å ha spist bløtkokt egg :-)

''Skolen vår skulle ha delte eggeskall i år, heldigvis''

*snøft* Hvorfor får du plussoppgaven, mens jeg får den uforståelige ligninga.. ;-(

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1238067285' post='4120505]

''Skolen vår skulle ha delte eggeskall i år, heldigvis''

*snøft* Hvorfor får du plussoppgaven, mens jeg får den uforståelige ligninga.. ;-(

''*snøft* Hvorfor får du plussoppgaven, mens jeg får den uforståelige ligninga.. ;-(''

Fordi vi fortjener det ;-)

brilleslangen
Skrevet

Jeg kjøpte engang en eggutblåser(pumpe) på hobbyforretning. Vel anvendte penger og anbefales på det sterkeste. Det følger med en slags syl som man tar hull i eggeskallet med, og så stikker jeg inn pumpa og bare klemmersammen pumpa noen ganger med tommel/pekefinger til egget er tømt... Kjempelett...

Skrevet

Jeg kjøpte engang en eggutblåser(pumpe) på hobbyforretning. Vel anvendte penger og anbefales på det sterkeste. Det følger med en slags syl som man tar hull i eggeskallet med, og så stikker jeg inn pumpa og bare klemmersammen pumpa noen ganger med tommel/pekefinger til egget er tømt... Kjempelett...

Det hørtes magisk ut..! :-)

Skrevet

Jeg bruker en slik dings som man lager hull i egget med når man skal koke det i eggekoker. Lager flere små hull rett ved siden av hverandre - slik at hullet blir større. Bruker evt. en strikkepinne for å gjøre hullet litt større.

Et litt mindre hull i den andre enden - og så blåser jeg til jeg nesten svimer av :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...