Gå til innhold

Kjønnslemlestelse av gutter

Gjest Bør forbys i likhet med kj.l. av jenter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en venninne som nettopp har omskjært sønnen sin. Etter min mening er dette et overgrep mot barnet. Ja, jeg vet det er veldig vanlig (ca 20 % på verdensbasis) og enkelte påstår det har fordeler, men å gjøre det mot et barn som ikke kan si sin mening om saken er helt grusomt synes jeg. Den huden vi har på kjønnsorganene våre skal være der for å beskytte den ømfintlige huden innenfor. Det burde vært 18-års grense for omskjæring slik at alle får ta et eget valg.

"En ting er at inngrepet er smertefullt og uopprettelig. Enda verre er det at det nedsetter penis sin følsomhet. Forhuden er ment fra naturens side å beskytte glansen ytterst på penis. Og mye av den seksuelle stimuli kommer når forhuden glir fram og tilbake over penishodet. Dette er en parallell til omskjæring av jenter. Følsomheten beskjæres", sier mannsforskeren Jørgen Lorentzen i en artikkel i Dagsavisen. Han mener regjeringen må forby rituell omskjæring av gutter. – "Dette er en bestialsk skikk og fører til nedsatt følsomhet for gutten"

Mulig de som er omskjært synes det er helt ok, men sansynligvis lever de lykkelig uvitende om at de kunne vært mye mere følsom. En omskjæring kan redusere følsomheten med opptil 50 %. Faktisk har jeg hørt om menn i USA som saksøker foreldrene sine pga. dette. Hva mener dere?

• Svar 48
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

7

• Mirabell

2

• løvinne71

2

• ecbole

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg mener at man ikke bør omskjære gutter når det ikke er nødvendig.

Hvis gutten har så trang forhud at et inngrep er nødvendig for å bedre livskvaliteten til gutten mener jeg det er like horribelt å vente til han er 18 år med å gjøre inngrepet.

Kjønnslemlestelse av jenter er et mye større inngrep og fører til mye større plager enn omskjæring av gutter, så jeg synes ikke det skal likestilles.

Skrevet

Jeg mener at man ikke bør omskjære gutter når det ikke er nødvendig.

Hvis gutten har så trang forhud at et inngrep er nødvendig for å bedre livskvaliteten til gutten mener jeg det er like horribelt å vente til han er 18 år med å gjøre inngrepet.

Kjønnslemlestelse av jenter er et mye større inngrep og fører til mye større plager enn omskjæring av gutter, så jeg synes ikke det skal likestilles.

Det blir selvfølgelig en helt annen sak om det er medisinske grunner til å fjerne forhuden. Uansett fjernes mye mindre dersom man gjør det pga. trang forhud enn ved en omskjæring. Synes det blir et litt teit argument. Det blir som om en religiøs gruppe fjernet øreflippene på barna sine, og så lagde vi et forbud mot det. Da ville vi jo likevel fjernet øreflippen på et barn som fikk en kreftsvulst i den. Det er en HELT annen sak.

Det finnes forskjellige varianter av omsskjæring av jenter. En variant er å fjerne forhud på klitoris, og det kan jo så absolutt sammenlignes med omskjæring av gutter. Men uansett er ikke poenget her å sammenligne. Et overgrep er et overgrep!

Skrevet

Med mindre det er medisinske grunner til det kan det godt innføres 18-årsgrense for omskjæring.

På den annen side vil vi da få en oppblomstring av små gutter som havner på sykehus med komplikasjoner etter ulovlige omskjæringer.

Skrevet

Jeg er totalt motstander av rituell/tradisjonell omskjæring av gutter, og er helt enig med deg i at det er grusomt å gjennomføre slikt på noen som ikke har muligheten til å uttale seg om saken.

Men om forbud er veien å gå, er jeg usikker på.

Gjest Kayia
Skrevet

Nå ville aldri jeg funnet på å omskjære min jr, men syns likevel ikke man kan sidestille onskjæring av jenter og gutter. For jenter blir klitoris fjernet, og dette vil for all framtid innvirke direkte på jentas framtidige seksuelle nytelse. For gutter sitter ikke den seksuelle nytelsen i hudfolden som fjernes, faktisk sier derimot mange omskjærte gutter at de ikke kunne tenkt seg å ikke være omskjært, både av seksuelle og hygieniske årsaker.

Skrevet

Nå ville aldri jeg funnet på å omskjære min jr, men syns likevel ikke man kan sidestille onskjæring av jenter og gutter. For jenter blir klitoris fjernet, og dette vil for all framtid innvirke direkte på jentas framtidige seksuelle nytelse. For gutter sitter ikke den seksuelle nytelsen i hudfolden som fjernes, faktisk sier derimot mange omskjærte gutter at de ikke kunne tenkt seg å ikke være omskjært, både av seksuelle og hygieniske årsaker.

Som sagt i et annet innlegg her finnes det flere former for omskjæring av jenter, den ene varianten innebærer at kun forhuden på klitoris fjernes. Uansett er ikke poenget her å vurdere hvilket av overgrepene som er det groveste, men faktisk å begynne å vurdere alle disse inngepene som nettopp det -_overgrep_.

Gjest Bør forbys i likhet med kj.l. av jenter.
Skrevet

Jeg er totalt motstander av rituell/tradisjonell omskjæring av gutter, og er helt enig med deg i at det er grusomt å gjennomføre slikt på noen som ikke har muligheten til å uttale seg om saken.

Forbud er nok ikke veien å gå. Men en 18-års grense synes jeg det burde bli. Da sender vi signaler om at det er ikke ok å gjøre inngep på barn uten medisinsk grunn og uten personens samtykke.

Skrevet

''Men om forbud er veien å gå, er jeg usikker på.''

Jeg trodde det var forbudt i Norge, hvis det ikke er medisinsk begrunnet? Det offentlige helsevesenet gjør det vel i hvert fall ikke.

Skrevet

Jeg trodde det var forbudt i Norge, hvis det ikke er medisinsk begrunnet? Det offentlige helsevesenet gjør det vel i hvert fall ikke.

Men det er vel ikke forbudt, selv om norske sykehus ikke tilbyr omskjæringer som ikke er medisinks betinget?

Jeg husker forresten at de gjorde det på vanlige norske sykehus da jeg fikk mitt barn for snart 12 år siden. En ung jente hadde fått barn med en utlending hun ikke var kjæreste med, men mente at sønnen hennes burde omskjæres, slik som denne faren. Jeg husker hvor sårt babyen gråt hver gang han tisset i bleia...huff...

Skrevet

Men det er vel ikke forbudt, selv om norske sykehus ikke tilbyr omskjæringer som ikke er medisinks betinget?

Jeg husker forresten at de gjorde det på vanlige norske sykehus da jeg fikk mitt barn for snart 12 år siden. En ung jente hadde fått barn med en utlending hun ikke var kjæreste med, men mente at sønnen hennes burde omskjæres, slik som denne faren. Jeg husker hvor sårt babyen gråt hver gang han tisset i bleia...huff...

Ja, det er kanskje lovlig, da? Leger som gjør det, blir i alle fall ikke straffeforfulgt.

Skrevet

Jeg er enig i at omskjæring av jenter er noe helt annet enn omskjæring av gutter.

Men jeg mener det er en avsporing av debatten dersom man sier at fordi det er så utrolig mye verre med omskjæring av jenter, så er omskjæring av gutter helt ok.

Det er fint at de guttene som HAR blitt omskjært, enten det skyldes rituelle, tradisjonelle eller medisinske årsaker, kan forsikres om at de kan ha et helt flott liv etterpå.

Men jeg synes ikke dette forsvarer omskjæring i stor stil uten medisinsk begrunnelse. Man får heller lære opp guttene sine til å vaske seg skikkelig.

Gjest florentine
Skrevet

Det kan ikke sammenlignes med omskjæring av gutter og jenter. Dette dreier seg ikke om kjønnslemlestelse og jeg ser ingen grunn til å forby dette.

Det er mange avgjørelser som foreldre tar for sine barn, og jeg synes det er helt greit. Det er heller problemet at for mange foreldre tar for lite avgjørelser enn for mange.

Gjest florentine
Skrevet

Jeg er enig i at omskjæring av jenter er noe helt annet enn omskjæring av gutter.

Men jeg mener det er en avsporing av debatten dersom man sier at fordi det er så utrolig mye verre med omskjæring av jenter, så er omskjæring av gutter helt ok.

Det er fint at de guttene som HAR blitt omskjært, enten det skyldes rituelle, tradisjonelle eller medisinske årsaker, kan forsikres om at de kan ha et helt flott liv etterpå.

Men jeg synes ikke dette forsvarer omskjæring i stor stil uten medisinsk begrunnelse. Man får heller lære opp guttene sine til å vaske seg skikkelig.

Det er ingen medisinsk begrunnelse for mange skjønnhetsoperasjoner, men de er ikke forbudt.

Gjest Nei - ikke i dag....
Skrevet

Mannen min er omskjært. (Er født i et land hvor dette er vanlig) Han er i hvert fall følsom nok.

Men generelt så virker det jo ikke fornuftig å reparere noe som ikke er i stykker.

Skrevet

Det er ingen medisinsk begrunnelse for mange skjønnhetsoperasjoner, men de er ikke forbudt.

men de utføres heller ikke på nyfødte barn...

Gjest Bør forbys...
Skrevet

Det kan ikke sammenlignes med omskjæring av gutter og jenter. Dette dreier seg ikke om kjønnslemlestelse og jeg ser ingen grunn til å forby dette.

Det er mange avgjørelser som foreldre tar for sine barn, og jeg synes det er helt greit. Det er heller problemet at for mange foreldre tar for lite avgjørelser enn for mange.

Da synes jeg avgjørelser i helt andre sammenhenger enn om en velskapt kroppsdel skal fjernes eller ei, er å foretrekke.

Gjest Bør forbys
Skrevet

Amen.

Gjest Bør forbys...
Skrevet

men de utføres heller ikke på nyfødte barn...

Nettopp! Det er det som er poenget her... Uff, enkelte her har tydeligvis misforstått litt. Du morsan ha forstått det :-)

Gjest Bør forbys...
Skrevet

Det gjøres gratis på sykehus i forbindelse med fødsel. Dersom man vil få det utført senere må det gjøres på private klinikker.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...