Gå til innhold

Kjønnslemlestelse av gutter

Gjest Bør forbys i likhet med kj.l. av jenter

Anbefalte innlegg

Gjest Kayia
Skrevet

Jeg er enig i at omskjæring av jenter er noe helt annet enn omskjæring av gutter.

Men jeg mener det er en avsporing av debatten dersom man sier at fordi det er så utrolig mye verre med omskjæring av jenter, så er omskjæring av gutter helt ok.

Det er fint at de guttene som HAR blitt omskjært, enten det skyldes rituelle, tradisjonelle eller medisinske årsaker, kan forsikres om at de kan ha et helt flott liv etterpå.

Men jeg synes ikke dette forsvarer omskjæring i stor stil uten medisinsk begrunnelse. Man får heller lære opp guttene sine til å vaske seg skikkelig.

Jeg er forsåvidt enig i det, og syns personlig ikke dette er et valg voksne skal ta på vegne av barn.

• Svar 48
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

7

• Mirabell

2

• løvinne71

2

• ecbole

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det kan ikke sammenlignes med omskjæring av gutter og jenter. Dette dreier seg ikke om kjønnslemlestelse og jeg ser ingen grunn til å forby dette.

Det er mange avgjørelser som foreldre tar for sine barn, og jeg synes det er helt greit. Det er heller problemet at for mange foreldre tar for lite avgjørelser enn for mange.

Men hva i all verden er hensikten???

Man utsetter jo gutten for unødvendig smerte og ubehag. Og hvilken fordeler oppnår man liksom ved dette??

Jeg vet jo at dette er en religiøs greie i enkelte samfunn. Men man hører jo om folk som VELGER omskjæring uten å ha noe religiøst / tradisjonellt motiv.

Jeg synes dette burde være forbudt - på lik linje med kjønnslemlesting av jenter.

Det er forkastelig å utsette forsvarsløse barn for slikt - uansett hva som er motivet.

Gjest florentine
Skrevet

men de utføres heller ikke på nyfødte barn...

Du mener at de som er enige med deg forstår DET.

Jeg bryr meg ikke om omskjæring, men jeg har snakket med mange menn som er omskårne og foreldre som har fått guttene sine omskårt. De har sine argumenter alle sammen som bør respekteres like mye som dine og morsans argumenter. Det er ingen medisinske argumenter mot omskjæring.

Skrevet

Jeg bryr meg ikke om omskjæring, men jeg har snakket med mange menn som er omskårne og foreldre som har fått guttene sine omskårt. De har sine argumenter alle sammen som bør respekteres like mye som dine og morsans argumenter. Det er ingen medisinske argumenter mot omskjæring.

?

Gjest Bør forbys...
Skrevet

Det er flere medisinske argumenter mot omsjæring som. f.eks. blødninger, infeksjoner, komplikasjoner, nedsatt følsomhet..ikke minst at det som regel er helt unødvendig.

Greit nok at mange har argumenter og grunner til at det bør gjøres, men da bør det være på sin egen kropp og ikke på sitt barns.

Skrevet

Mannen min ble omskåret da han var liten, ettersom han tisset i alle retninger! Han har aldri hatt problemer med følsomhet nei, og jeg takker heller ikke nei til nedsatt risiko for en rekke krefttyper! Han har aldri hatt noen problemer med dette!

mvh

Gjest Moratil1
Skrevet

Det er flere medisinske argumenter mot omsjæring som. f.eks. blødninger, infeksjoner, komplikasjoner, nedsatt følsomhet..ikke minst at det som regel er helt unødvendig.

Greit nok at mange har argumenter og grunner til at det bør gjøres, men da bør det være på sin egen kropp og ikke på sitt barns.

Du skriver så bra ellers, så det er sikkert bare av hastverk, men det heter jo omskjære og omskåret... :)

Gjest Bør forbys...
Skrevet

Du skriver så bra ellers, så det er sikkert bare av hastverk, men det heter jo omskjære og omskåret... :)

Sier å skjære, har skjært jeg... Skåret høres så finfint ut, men sikkert riktig :)

Skrevet

Nå ville aldri jeg funnet på å omskjære min jr, men syns likevel ikke man kan sidestille onskjæring av jenter og gutter. For jenter blir klitoris fjernet, og dette vil for all framtid innvirke direkte på jentas framtidige seksuelle nytelse. For gutter sitter ikke den seksuelle nytelsen i hudfolden som fjernes, faktisk sier derimot mange omskjærte gutter at de ikke kunne tenkt seg å ikke være omskjært, både av seksuelle og hygieniske årsaker.

Når gutter / menn som er omskjært, sier at de ikke kunne tenke seg noe annerledes, så har de jo egentlig ikke noe sammenligningsgrunnlag.

De aner ikke hvordan det ville ha føltes å være "normal." Og siden de ikke har direkte plager av omskjæringen, så er det jo logisk at de synes de har det helt ok som de er...

Men jeg tror nok naturen selv vet hva som er mest ideelt, for det er jo en grunn for at man er skapt som man er..

Gjest Kayia
Skrevet

Når gutter / menn som er omskjært, sier at de ikke kunne tenke seg noe annerledes, så har de jo egentlig ikke noe sammenligningsgrunnlag.

De aner ikke hvordan det ville ha føltes å være "normal." Og siden de ikke har direkte plager av omskjæringen, så er det jo logisk at de synes de har det helt ok som de er...

Men jeg tror nok naturen selv vet hva som er mest ideelt, for det er jo en grunn for at man er skapt som man er..

''Når gutter / menn som er omskjært, sier at de ikke kunne tenke seg noe annerledes, så har de jo egentlig ikke noe sammenligningsgrunnlag''

tja, da forutsetter du at alle menn blir omskjært som barn, og det er jo ikke tilfelle.

''Men jeg tror nok naturen selv vet hva som er mest ideelt, for det er jo en grunn for at man er skapt som man er..''

Men vi er jo født med både lillefinger, og en rekke andre "unødvendige" kroppsdeler også, så man kunne jo tenke seg at forhud er en av dem? ;) *kverulerer*

Men gir meg her, før jeg ender opp som trådens forsvarer av en praksis jeg IKKE er for - HOS BARN. Voksne menn får gjøre som de vil, og der ser jeg ikke bort fra at dette er en uproblematisk og ufarlig praksis. :)

Skrevet

''Når gutter / menn som er omskjært, sier at de ikke kunne tenke seg noe annerledes, så har de jo egentlig ikke noe sammenligningsgrunnlag''

tja, da forutsetter du at alle menn blir omskjært som barn, og det er jo ikke tilfelle.

''Men jeg tror nok naturen selv vet hva som er mest ideelt, for det er jo en grunn for at man er skapt som man er..''

Men vi er jo født med både lillefinger, og en rekke andre "unødvendige" kroppsdeler også, så man kunne jo tenke seg at forhud er en av dem? ;) *kverulerer*

Men gir meg her, før jeg ender opp som trådens forsvarer av en praksis jeg IKKE er for - HOS BARN. Voksne menn får gjøre som de vil, og der ser jeg ikke bort fra at dette er en uproblematisk og ufarlig praksis. :)

''Men vi er jo født med både lillefinger, og en rekke andre "unødvendige" kroppsdeler også, så man kunne jo tenke seg at forhud er en av dem? ;) *kverulerer*''

Nå tror jeg du blander med lilletåa! ;-)

'' Voksne menn får gjøre som de vil, ''

Helt enig! Det er vel ingen i tråden som vil forby omskjæring av voksne menn, og heller ikke av barn der det er medisinske årsaker til omskjæringen. :-)

Gjest Kayia
Skrevet

''Men vi er jo født med både lillefinger, og en rekke andre "unødvendige" kroppsdeler også, så man kunne jo tenke seg at forhud er en av dem? ;) *kverulerer*''

Helt enig! Det er vel ingen i tråden som vil forby omskjæring av voksne menn, og heller ikke av barn der det er medisinske årsaker til omskjæringen. :-)

Stemmer, det er tåa de snakker om ja, pytt sann ;-)

Ut over det skjønner jeg at jeg i grunnen er sams med folk i tråden, har bare hatt det innmari travelt og bare vært innom og svart på Svar til meg...

Skrevet

Lilletåen unødvendig?

Er det ikke nettopp det at man skulle _tro_ at den var unødvendig,- men at den faktisk har en del å si for balansen?

Skrevet

Lilletåen unødvendig?

Er det ikke nettopp det at man skulle _tro_ at den var unødvendig,- men at den faktisk har en del å si for balansen?

nei, jeg har hørt at den ikke (lenger) har en funksjon, et rudiment fra forna dar! ;-)

Skrevet

Ligg unna lillefingeren min, den trenger jeg!! Begge to!

*skuler olmt på Kayia*

Gjest Kayia
Skrevet

Ligg unna lillefingeren min, den trenger jeg!! Begge to!

*skuler olmt på Kayia*

:D Morsan mente det var lilletåen, ikke lillefingeren, men så kom det noen og mente at det var noe med den og balanse også, hehe. La oss bare slå fast en gang for alle at det ikke er stort annet enn blindtarm som er overflødig... ;-)

Skrevet

Jeg synes ikke at det kan sammenlignes med omskjæring av jenter, men jeg er enig i at det burde være en aldersgrense. Det er jo en ganske unødvendig operasjon og man burde få velge selv. Det blir jo endel smerter for en liten baby også...

Gjest mora2
Skrevet

Jeg syns det det skulle vært forbudt....

Ser ingen hensikt med det, og heller ingen fordeler.

Skrevet

Overskriften din har definisjonsfeil:

Kjønnslemlestelse er fjerning av kjønnsorgan og etterfølges av plager resten av livet. Når jenter omskjæres, fjernes klitoris og jentene blir berøvet seksualitet, får enorme smerter, problem med vannlating og ofte infeksjoner i lang tid.

Når gutter omskjæres, fjernes kun en liten hudflik, ikke hele kjønnet. Det foregår hygienisk og med bedøvelse. Det har nesten ingen innvirkning på seksualiteten og gjør det litt lettere å holde seg ren.

Argumentasjon ut fra definisjonsfeil er demagogi.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...