Gå til innhold

Hva går penger til gode på skatten til?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg får igjen ca. 8000,- på skatten :o) Har noen rettinger, så vet ikke eksakt sum. Dere som får igjen penger, hva skal dere bruke de til? Spares de, eller brukes de på noe dere trenger/øsnker dere?

Jeg ser på pengene som penger jeg har spart, siden jeg har spart i BSU, og får fratrekk på det + at jeg har skattet litt ekstra hver mnd. I år tipper jeg at de skal gå i potten til sydentur til høsten for poden, samboern og meg.. Vi har pussa opp nå i 2 mnd. og brukt altfor mye penger, og brukt mye tid og krefter - så vi tenger litt kvalitetstid sammen alle sammen..

Hva bruker dere pengene til?

Gjest dyrt å leve
Skrevet

det går vel ned i det store sluket av regninger her,tenker jeg:( men er jo godt å få NOE igjen:)

Skrevet

Vanligvis brukes de til å betale ektefellens restskatt. Deretter er det som regel ikke så mye igjen at det går til annet enn regninger.

Gjest høstløv
Skrevet

Jeg liker ikke den tvangssparing som ligningskontoret driver med. Selv om alle tallene på grunnlag for skattekort er rett i forhold til selvangivelsen, får vi alltid tilbake på skatten.

Jeg mener at jeg fullt ut selv er i stand til å spare de pengene i en bank, og vil hellere ha flere penger å rutte med hver måned, enn at betale de i forskuddsskatt, og allikevel få de tilbake etter nesten to år. (Får skatteoppgjøret til høsten).

Pengene går inn på sparekontoen, når de kommer, men det irriterer meg at Skatteetaten vil "oppbevare" pengene for meg og ikke gi meg råderett over mine egne penger i så lang tid,.

Skrevet

Vi får vel omtrent 20000 til sammen.

Dette går går til nedbetaling av lån :o)

Gjest florentine
Skrevet

Jeg regner med å få restskatt, men det blir ikke før til høsten. Antar at jeg får restskatt på 15000 kr + -.

Før i tiden da jeg fikk tilbake så gikk de til å betale ned på lån, og muligens litt ekstra kos om sommeren.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Jeg liker ikke den tvangssparing som ligningskontoret driver med. Selv om alle tallene på grunnlag for skattekort er rett i forhold til selvangivelsen, får vi alltid tilbake på skatten.

Jeg mener at jeg fullt ut selv er i stand til å spare de pengene i en bank, og vil hellere ha flere penger å rutte med hver måned, enn at betale de i forskuddsskatt, og allikevel få de tilbake etter nesten to år. (Får skatteoppgjøret til høsten).

Pengene går inn på sparekontoen, når de kommer, men det irriterer meg at Skatteetaten vil "oppbevare" pengene for meg og ikke gi meg råderett over mine egne penger i så lang tid,.

Hvis du ser sånn på det, hvorfor sørger du ikke for å få justert skattetrekket da?

Du kan bare fylle ut et skjema, så trekkes du mindre i skatt, og kan om du ønsker det få baksmell hvert år fremover i stedet.

Gjest Shira :o)
Skrevet

Det er mine feriepenger. Siden jeg har lav inntekt og dermed forsvinner fort sparing i det store sluket, velger jeg å trekke for mye skatt. På den måten har jeg også penger i ferien (jeg får ikke feriepenger).

I år er jeg usikker på om jeg setter pengene bort og venter med ferie, eller om vi skal ta oss en ferie sammen i sommer. Jeg avventer beskjed på en operasjon, så det er vel egentlig den som avgjør hva vi gjør.

Skrevet

Forutsatt at det blir noe igjen etter at vi har omfordelt utgifter og fradrag, går de til å komme seg over den økonomiske kneika vi nå er i.

Gjest høstløv
Skrevet

Hvis du ser sånn på det, hvorfor sørger du ikke for å få justert skattetrekket da?

Du kan bare fylle ut et skjema, så trekkes du mindre i skatt, og kan om du ønsker det få baksmell hvert år fremover i stedet.

Jeg sørger for å justere skattetrekket hvert år, men noen av fradragspostene vil ligningskontoret ikke ta hensyn til ved utskriving av skattekortet.

Skrevet

Her hos oss går de direkte til nedbetaling av boliglånet, får tilbake 42.000,-. I fjor fikk vi 60.000,- og de puttet vi også inn der. Har flexilån, og det er utrolig motiverende å se hvordan lånet minker etter et sånt giga-avdrag!

God helg alle sammen!

Gjest Emmie
Skrevet

Jeg har betalt for lite i skatt, så jeg vet hva feriepengene skal brukes til i år. Jeg får heller sørge for å få litt tilbake neste år, og da tenker jeg det meste av dem vil bli brukt til nedbetaling av lån.

Gjest Aimabel
Skrevet

Jeg sørger for å justere skattetrekket hvert år, men noen av fradragspostene vil ligningskontoret ikke ta hensyn til ved utskriving av skattekortet.

klart det, i det store og hele blir det vel endel renteinntekt på det

Skrevet

Får godt igjen, med vilje. De kommer til å gå med til noen litt uforutsette utgifter. Hvis det blir litt igjen blir det ny mobil på meg. Lån orker jeg ikke å betale ned på nå. Hadde jeg ikke hatt disse utgiftene, hadde det blitt en ferie på oss og resten til det store sluket.

...den evige natteravn...
Skrevet

Vet ikke før til høsten hvordan det går, men i fjor fikk jeg baksmell på i overkant av kr. 60.000,-

Skulle det bli penger tilgode setter jeg de i banken og har i reserve til det dukker opp uforutsette utgifter og det gjør det jo alltid, dessverre.

Skrevet

Jeg får igjen noen titalls tusen :-))) De skal øremerkes oppussing.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...