Gå til innhold

Du som kjørte foran meg i dag


Anbefalte innlegg

tzatziki1365380058
Skrevet

Som jeg har sagt før, hva er det med de som kjører og lager køer? Klarer de ikke å koble det de ser på speedometeret og hva de ser i speilet? Hvorfor kjøres det ikke til side når bilene hoper seg opp bak? Dette er for meg helt uffatterlig.

Jeg kjører og lager kø, men det er fordi jeg FØLGER fartsgrensene, ikke fordi jeg ligger under dem. Det er kul umulig å IKKE lage kø på de veiene jeg kjører hver dag, dersom jeg ikke liger min. 15 km over fartsgrensen.

Det gidder jeg ikke å bry meg om, og ikke fillern om jeg kjører ut for å slippe forbi folk som skal kjøre for fort. Det er ikke mitt problem, rett og slett. Men jeg har definitivt inntrykk av at mange av dem synes det, der de kliner seg inn i rumpa på bilen min....

  • Svar 58
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • mrxx

    17

  • Lillemus

    10

  • morsan

    6

  • tzatziki1365380058

    6

Skrevet

Jeg kjører og lager kø, men det er fordi jeg FØLGER fartsgrensene, ikke fordi jeg ligger under dem. Det er kul umulig å IKKE lage kø på de veiene jeg kjører hver dag, dersom jeg ikke liger min. 15 km over fartsgrensen.

Det gidder jeg ikke å bry meg om, og ikke fillern om jeg kjører ut for å slippe forbi folk som skal kjøre for fort. Det er ikke mitt problem, rett og slett. Men jeg har definitivt inntrykk av at mange av dem synes det, der de kliner seg inn i rumpa på bilen min....

Det er ikke sikkert at speedometeret ditt viser riktig, kanskje viser det for mye, .....forresten, det gjør stort sett alle speedometer, mellom 5 og 10 % for lite.

Det kan også være at du har en kjørestil som gjør at du lager køer, derfor skal du tenke på alt dette når du kjører. Det er en grunn for at det blir mange biler bak deg, ikke nødvendigvis at de ønsker å kjøre så mye over fartsgrensen.

Det er farlig også at du lager køer. Alle køer har en trekkspillvirkning, det betyr at i noen tilfeller kan det gå i 60, selv om du kjører i 80 og de kan komme opp i 90 til 100, litt avhengig av hvor lang køen er. Disse som opplever dette blir mektig irritert over at det av og til går i 60 og farlige forbikjøringer kan bli resultatet.

Du bør tenke deg godt om nesten gang du lager kø, det tyder på dårlig trafikkforståelse.

Derfor burde det ikke være så vanskelig å forstå at du burde kjøre tilside av og til og slippe dem forbi.

tzatziki1365380058
Skrevet

Det er ikke sikkert at speedometeret ditt viser riktig, kanskje viser det for mye, .....forresten, det gjør stort sett alle speedometer, mellom 5 og 10 % for lite.

Det kan også være at du har en kjørestil som gjør at du lager køer, derfor skal du tenke på alt dette når du kjører. Det er en grunn for at det blir mange biler bak deg, ikke nødvendigvis at de ønsker å kjøre så mye over fartsgrensen.

Det er farlig også at du lager køer. Alle køer har en trekkspillvirkning, det betyr at i noen tilfeller kan det gå i 60, selv om du kjører i 80 og de kan komme opp i 90 til 100, litt avhengig av hvor lang køen er. Disse som opplever dette blir mektig irritert over at det av og til går i 60 og farlige forbikjøringer kan bli resultatet.

Du bør tenke deg godt om nesten gang du lager kø, det tyder på dårlig trafikkforståelse.

Derfor burde det ikke være så vanskelig å forstå at du burde kjøre tilside av og til og slippe dem forbi.

Speedometeret vårt viser feil, ja - men det kompenserer vi naturligvis for.

.Jeg kjører mest til og fra jobb, som de fleste andre - over en strekning med 50 - og 60 soner og mange fotobokser. Det er alltid kø der, uansett - veien tar ikke unna all trafikken i rushen. Men likevel er det noen idioter som absolutt skal forbi - naturligvis på strekningene mellom fotoboksene, og som presser seg opp i rumpa på bilen foran uansett om den er tiende eller første i rekka. Ikke kom og si at det er kjørestilen som er problemet. Det er gærningene bak.

Enig med deg dersom man generelt lager kø feks på motorvei. Men selv på motorvei er det idioter som skal forbi selv om man selv ligger 10 - 15 over fartsgrensen. Da blir det jo ikke kø, bare akkurat, men sabla irriterende!

Og det er mange flere av de fartsidiot-tullingene enn det er av de som ligger 10 km under fartsgrensen. Gedigen ansvarsfraskrivelse å si at det er dem som er de verste i trafikken. De skaper farlige situasjoner, men det er ikke akkurat disse folka som er hovedårsaken til ulykkene. Dessuten må folk ta ansvar for forbikjøringene sine, uansett hvor irriterte de er. Rart at det i trafikken skal være lov å skylde på at man ble irritert og provosert, men ikke ellers.

Skrevet

Speedometeret vårt viser feil, ja - men det kompenserer vi naturligvis for.

.Jeg kjører mest til og fra jobb, som de fleste andre - over en strekning med 50 - og 60 soner og mange fotobokser. Det er alltid kø der, uansett - veien tar ikke unna all trafikken i rushen. Men likevel er det noen idioter som absolutt skal forbi - naturligvis på strekningene mellom fotoboksene, og som presser seg opp i rumpa på bilen foran uansett om den er tiende eller første i rekka. Ikke kom og si at det er kjørestilen som er problemet. Det er gærningene bak.

Enig med deg dersom man generelt lager kø feks på motorvei. Men selv på motorvei er det idioter som skal forbi selv om man selv ligger 10 - 15 over fartsgrensen. Da blir det jo ikke kø, bare akkurat, men sabla irriterende!

Og det er mange flere av de fartsidiot-tullingene enn det er av de som ligger 10 km under fartsgrensen. Gedigen ansvarsfraskrivelse å si at det er dem som er de verste i trafikken. De skaper farlige situasjoner, men det er ikke akkurat disse folka som er hovedårsaken til ulykkene. Dessuten må folk ta ansvar for forbikjøringene sine, uansett hvor irriterte de er. Rart at det i trafikken skal være lov å skylde på at man ble irritert og provosert, men ikke ellers.

Alle må ta sitt ansvar i trafikken, det gjelder deg som lager køer og det gjelder de som kjører for fort. Begge er med på å lage farlige situasjoner. Jeg fatter ikke hvofor dette er så vanskelig å forstå.

De gangene jeg stort sett ser de farligste forbikjøringene er faktisk når jeg kjører i saktegående kø.

Når du sier at det er flere som kjører forbi enn de som kjører sakte er jeg ikke enig med deg. Jeg tror at du stadig opplever det fordi du stadig lager kø. Hver dag jeg kjører til og fra jobb, så ligger jeg i kø hvor den første kjører 20 km under fartsgrensen, men det er svært få jeg ser kjører forbi.

Jeg skjønner ikke hva du tenker på når du hele tiden opplever å ligge først i køen og enda ikke forstår at kjøringen din ikke er helt tilpasset andre. Som jeg har sagt, det er en grunn for at du lager kø, så hvorfor ikke kjøre tilside av og til? Det hjelper alle, både deg og dine medtrafikanter. Det er ikke annet enn velvilje som mangler

tzatziki1365380058
Skrevet

Alle må ta sitt ansvar i trafikken, det gjelder deg som lager køer og det gjelder de som kjører for fort. Begge er med på å lage farlige situasjoner. Jeg fatter ikke hvofor dette er så vanskelig å forstå.

De gangene jeg stort sett ser de farligste forbikjøringene er faktisk når jeg kjører i saktegående kø.

Når du sier at det er flere som kjører forbi enn de som kjører sakte er jeg ikke enig med deg. Jeg tror at du stadig opplever det fordi du stadig lager kø. Hver dag jeg kjører til og fra jobb, så ligger jeg i kø hvor den første kjører 20 km under fartsgrensen, men det er svært få jeg ser kjører forbi.

Jeg skjønner ikke hva du tenker på når du hele tiden opplever å ligge først i køen og enda ikke forstår at kjøringen din ikke er helt tilpasset andre. Som jeg har sagt, det er en grunn for at du lager kø, så hvorfor ikke kjøre tilside av og til? Det hjelper alle, både deg og dine medtrafikanter. Det er ikke annet enn velvilje som mangler

Jeg spissformulerte nok kraftig i første svaret, og jeg ligger slett ikke alltid først i køen. Jeg ligger sjelden først i køen, og siden trafikken uansett er så tett, så er det vel strengt tatt umulig å si hvem som ligger først. Det "bare er kø". Og det er alltid idioter som skal presse seg frem, uansett. Det er ikke stillestående kø, på langt nær, når jeg kjører til og fra jobb. Stort sett følger køen fartsgrensen, men trekkspilleffekten slipper man jo ikke helt unna. Det er uansett alltid idioter som skal forbi, naturligvis mellom fotoboksene. De situasjonene nekter jeg å ta ansvar for.

Det er dessuten altfor enkelt å si at dersom man lager kø, har man ikke trafikkforståelse osv. Helt uavhengig om jeg kjører selv eller sitter på, så er det sånn at noen alltid skal forbi, selv om man så kjører i 100 på motorvei. Det er helt sykt! Og jeg tipper at det er de samme idiotene som hisser seg opp over en stakkar som kjører under fartsgrensen - de fikser bare ikke å ikke ligge først, og gud forby å ligge bak noen som kjører SAKTERE enn grensen.

Det er samme greia som når folk abslolutt skal forbi biler med L-skilt på bakruta, eller til og med kjøreskole-biler. Det er ikke snakk om å vise hensyn, overhodet. Kjenner en sjåførlærer i Oslo som er helt overgitt over hvordan folk oppfører seg i trafikken så snart de ser en sånn bil. Helt snodig.

Du kan naturligvis mene at det er sinkene som er verstingene ute i trafikken, men jeg er bare ikke enig med deg. Uansett hvordan du snur og vender på det, så er det stort sett farten som dreper. Og de som kjører bak en sinke, må faktisk ta ansvar for trafikkatferden sin, uansett hvor iriiterte de er.

Skrevet

Alle må ta sitt ansvar i trafikken, det gjelder deg som lager køer og det gjelder de som kjører for fort. Begge er med på å lage farlige situasjoner. Jeg fatter ikke hvofor dette er så vanskelig å forstå.

De gangene jeg stort sett ser de farligste forbikjøringene er faktisk når jeg kjører i saktegående kø.

Når du sier at det er flere som kjører forbi enn de som kjører sakte er jeg ikke enig med deg. Jeg tror at du stadig opplever det fordi du stadig lager kø. Hver dag jeg kjører til og fra jobb, så ligger jeg i kø hvor den første kjører 20 km under fartsgrensen, men det er svært få jeg ser kjører forbi.

Jeg skjønner ikke hva du tenker på når du hele tiden opplever å ligge først i køen og enda ikke forstår at kjøringen din ikke er helt tilpasset andre. Som jeg har sagt, det er en grunn for at du lager kø, så hvorfor ikke kjøre tilside av og til? Det hjelper alle, både deg og dine medtrafikanter. Det er ikke annet enn velvilje som mangler

''Hver dag jeg kjører til og fra jobb, så ligger jeg i kø hvor den første kjører 20 km under fartsgrensen, men det er svært få jeg ser kjører forbi.''

Det var spesielt... Det hører til sjeldenhetene her vi bor. Og i Oslo er vel køen ikke slik heller - der står den vel pga. for mange biler - ikke fordi en foran kjører langsomt?

Skrevet

Jeg spissformulerte nok kraftig i første svaret, og jeg ligger slett ikke alltid først i køen. Jeg ligger sjelden først i køen, og siden trafikken uansett er så tett, så er det vel strengt tatt umulig å si hvem som ligger først. Det "bare er kø". Og det er alltid idioter som skal presse seg frem, uansett. Det er ikke stillestående kø, på langt nær, når jeg kjører til og fra jobb. Stort sett følger køen fartsgrensen, men trekkspilleffekten slipper man jo ikke helt unna. Det er uansett alltid idioter som skal forbi, naturligvis mellom fotoboksene. De situasjonene nekter jeg å ta ansvar for.

Det er dessuten altfor enkelt å si at dersom man lager kø, har man ikke trafikkforståelse osv. Helt uavhengig om jeg kjører selv eller sitter på, så er det sånn at noen alltid skal forbi, selv om man så kjører i 100 på motorvei. Det er helt sykt! Og jeg tipper at det er de samme idiotene som hisser seg opp over en stakkar som kjører under fartsgrensen - de fikser bare ikke å ikke ligge først, og gud forby å ligge bak noen som kjører SAKTERE enn grensen.

Det er samme greia som når folk abslolutt skal forbi biler med L-skilt på bakruta, eller til og med kjøreskole-biler. Det er ikke snakk om å vise hensyn, overhodet. Kjenner en sjåførlærer i Oslo som er helt overgitt over hvordan folk oppfører seg i trafikken så snart de ser en sånn bil. Helt snodig.

Du kan naturligvis mene at det er sinkene som er verstingene ute i trafikken, men jeg er bare ikke enig med deg. Uansett hvordan du snur og vender på det, så er det stort sett farten som dreper. Og de som kjører bak en sinke, må faktisk ta ansvar for trafikkatferden sin, uansett hvor iriiterte de er.

Nå har du sagt to ganger at jeg mener at sinkene er verstingene. Det finner du ikke noe sted jeg har sagt. Det jeg sier er at både de som kjører for fort og sinkene har et ansvar å kjøre på en måte som ikke lager farlige situasjoner. Du som av og til lager kø vil ikke ta dette ansvaret.

Jeg kan selvsagt ikke uttale meg om der du kjører til vanlig. Det er stor forskjell på ei sammenhengende kø og der hvor enkelte billister kjører først og til stadighet lager kø.

Bare ved å kjøre over til Sverige så ser du en helt annen kjørekultur, der legger de seg ganske raskt ut tilside når det kommer biler bak, altså hjelper bilene bak forbi, de gangene de ikke gjør det kan du banne på at det er en nordmann.

Skrevet

''Hver dag jeg kjører til og fra jobb, så ligger jeg i kø hvor den første kjører 20 km under fartsgrensen, men det er svært få jeg ser kjører forbi.''

Det var spesielt... Det hører til sjeldenhetene her vi bor. Og i Oslo er vel køen ikke slik heller - der står den vel pga. for mange biler - ikke fordi en foran kjører langsomt?

Oslo blir litt spesielt fordi det er sammenhengende kø. Jeg bor ikke i Oslo, men har jobbet der i en periode på nesten 20 år så jeg kjenner trafikken der godt.

Det er mer utenfor byene dette er ett problem, der hvor det ikke er nødvendig å kjøre for sakte, hvis ikke vær og føreforholdene tilsier det da, men det er ikke disse unntakene jeg snakker om.

Kjør på ferie i Norge og du tar igjen bobiler, vanlige personbiler, biler med campingvogn osv, som kjører i 60 i milevis, bilene hoper seg opp, køen blir lenger og lenger, men absolutt ingen vilje til å kjøre til side. De kjører bare 20 km fortere enn en traktor på superveier, tørt fint sommerføre, hvor regn har vært ett fremmedord i flere uker. Man kan da begynne å lure hva som rører seg i topplokket på sånne billister.

Skrevet

Oslo blir litt spesielt fordi det er sammenhengende kø. Jeg bor ikke i Oslo, men har jobbet der i en periode på nesten 20 år så jeg kjenner trafikken der godt.

Det er mer utenfor byene dette er ett problem, der hvor det ikke er nødvendig å kjøre for sakte, hvis ikke vær og føreforholdene tilsier det da, men det er ikke disse unntakene jeg snakker om.

Kjør på ferie i Norge og du tar igjen bobiler, vanlige personbiler, biler med campingvogn osv, som kjører i 60 i milevis, bilene hoper seg opp, køen blir lenger og lenger, men absolutt ingen vilje til å kjøre til side. De kjører bare 20 km fortere enn en traktor på superveier, tørt fint sommerføre, hvor regn har vært ett fremmedord i flere uker. Man kan da begynne å lure hva som rører seg i topplokket på sånne billister.

Som sagt,- jeg kjenner meg ikke igjen i det du skriver med mindre du overdriver både med farten og med frekvensen av hendelsene ;-)

Skrevet

Jeg spissformulerte nok kraftig i første svaret, og jeg ligger slett ikke alltid først i køen. Jeg ligger sjelden først i køen, og siden trafikken uansett er så tett, så er det vel strengt tatt umulig å si hvem som ligger først. Det "bare er kø". Og det er alltid idioter som skal presse seg frem, uansett. Det er ikke stillestående kø, på langt nær, når jeg kjører til og fra jobb. Stort sett følger køen fartsgrensen, men trekkspilleffekten slipper man jo ikke helt unna. Det er uansett alltid idioter som skal forbi, naturligvis mellom fotoboksene. De situasjonene nekter jeg å ta ansvar for.

Det er dessuten altfor enkelt å si at dersom man lager kø, har man ikke trafikkforståelse osv. Helt uavhengig om jeg kjører selv eller sitter på, så er det sånn at noen alltid skal forbi, selv om man så kjører i 100 på motorvei. Det er helt sykt! Og jeg tipper at det er de samme idiotene som hisser seg opp over en stakkar som kjører under fartsgrensen - de fikser bare ikke å ikke ligge først, og gud forby å ligge bak noen som kjører SAKTERE enn grensen.

Det er samme greia som når folk abslolutt skal forbi biler med L-skilt på bakruta, eller til og med kjøreskole-biler. Det er ikke snakk om å vise hensyn, overhodet. Kjenner en sjåførlærer i Oslo som er helt overgitt over hvordan folk oppfører seg i trafikken så snart de ser en sånn bil. Helt snodig.

Du kan naturligvis mene at det er sinkene som er verstingene ute i trafikken, men jeg er bare ikke enig med deg. Uansett hvordan du snur og vender på det, så er det stort sett farten som dreper. Og de som kjører bak en sinke, må faktisk ta ansvar for trafikkatferden sin, uansett hvor iriiterte de er.

''Det er samme greia som når folk abslolutt skal forbi biler med L-skilt på bakruta, eller til og med kjøreskole-biler. Det er ikke snakk om å vise hensyn, overhodet. Kjenner en sjåførlærer i Oslo som er helt overgitt over hvordan folk oppfører seg i trafikken så snart de ser en sånn bil. ''

Det er amnge biler som er "en sånn bil" som folk flest ikke vil ligge bak, dersom de har muligheten til å velge det bort. Det merker vi jo hver gang vi kjører med tilhenger - kan ha akkurat samme fart som uten, menser aldri noen som legger seg inn BAK oss, he he.

Ei jeg kjenner hadde for mange år siden en rosa boble. Den var snerten og rask. Hun mente at det var forskjell på hvilke bilmerker som "godtok" å bli forbikjørt av henne, og BMW-eiere godtok det _aldri_. de la seg på hjul og kjørte forbi henne igjen rett etterpå...

Skrevet

Som sagt,- jeg kjenner meg ikke igjen i det du skriver med mindre du overdriver både med farten og med frekvensen av hendelsene ;-)

Da spørs det hvor du kjører og om du følger godt nok med. Det er nesten ikke unntak, kjører jeg på E6 her jeg bor så kan du vedde fanden på at jeg havner i en større kø hvor den første kjører under fartsgrensen og avstandene jeg kjører er ikke mer enn litt over ei mil. Kjører jeg gamle E6 så ligger det alltid noen i 60. Jeg kjører svært sjeldent i fartsgrensen på disse strekningene.

Kjører du ikke på ferie i Norge? Da er det ikke uvanlig å ligge langt under fartsgrensen, fordi en som ikke gidder å kjøre tilside av og til eller å ikke kjøre i farstsgrensen som ligger først.

Der jeg jobber hører jeg stadig de klager fordi de ligger i saktegående køer, det er på E6 eller på andre strekninger. Så at du ikke har fått med deg dette synes jeg er veldig rart.

I Sverige har de en helt annen kjørekultur, der kjører de langt ut tilsiden og slipper andre forbi hvis du når dem igjen. I alle fall stort sett. Er det noen som ikke gjør det så kan du banne på at det er en nordmann.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Da spørs det hvor du kjører og om du følger godt nok med. Det er nesten ikke unntak, kjører jeg på E6 her jeg bor så kan du vedde fanden på at jeg havner i en større kø hvor den første kjører under fartsgrensen og avstandene jeg kjører er ikke mer enn litt over ei mil. Kjører jeg gamle E6 så ligger det alltid noen i 60. Jeg kjører svært sjeldent i fartsgrensen på disse strekningene.

Kjører du ikke på ferie i Norge? Da er det ikke uvanlig å ligge langt under fartsgrensen, fordi en som ikke gidder å kjøre tilside av og til eller å ikke kjøre i farstsgrensen som ligger først.

Der jeg jobber hører jeg stadig de klager fordi de ligger i saktegående køer, det er på E6 eller på andre strekninger. Så at du ikke har fått med deg dette synes jeg er veldig rart.

I Sverige har de en helt annen kjørekultur, der kjører de langt ut tilsiden og slipper andre forbi hvis du når dem igjen. I alle fall stort sett. Er det noen som ikke gjør det så kan du banne på at det er en nordmann.

''I Sverige har de en helt annen kjørekultur, der kjører de langt ut tilsiden og slipper andre forbi hvis du når dem igjen. I alle fall stort sett. Er det noen som ikke gjør det så kan du banne på at det er en nordmann.''

Ja, det er enorm forskjell. Men i Sverige er det også lagt mye bedre til rette for å slippe forbi trafikk. Der er det brede veiskuldre til det formålet.

Skrevet

''Det er samme greia som når folk abslolutt skal forbi biler med L-skilt på bakruta, eller til og med kjøreskole-biler. Det er ikke snakk om å vise hensyn, overhodet. Kjenner en sjåførlærer i Oslo som er helt overgitt over hvordan folk oppfører seg i trafikken så snart de ser en sånn bil. ''

Det er amnge biler som er "en sånn bil" som folk flest ikke vil ligge bak, dersom de har muligheten til å velge det bort. Det merker vi jo hver gang vi kjører med tilhenger - kan ha akkurat samme fart som uten, menser aldri noen som legger seg inn BAK oss, he he.

Ei jeg kjenner hadde for mange år siden en rosa boble. Den var snerten og rask. Hun mente at det var forskjell på hvilke bilmerker som "godtok" å bli forbikjørt av henne, og BMW-eiere godtok det _aldri_. de la seg på hjul og kjørte forbi henne igjen rett etterpå...

Selv om man kjører med tilhenger og må kjøre litt saktere enn andre så er det ikke nødvendig å lage kø. Jeg kjører ofte med tilhenger med bil bakpå, i alle fall på sommeren, og jeg lager aldri kø. Doningen min blir ganske stor, for det er en stor bil og en stor henger og med en mellmstor bil oppå der igjen. Det er ikke annet enn vilje det står på, jeg kjører tilside, hjelper de som ligger bak forbi og forsøker så godt jeg kan å være minst mulig til hinder for andre.

Skrevet

''I Sverige har de en helt annen kjørekultur, der kjører de langt ut tilsiden og slipper andre forbi hvis du når dem igjen. I alle fall stort sett. Er det noen som ikke gjør det så kan du banne på at det er en nordmann.''

Ja, det er enorm forskjell. Men i Sverige er det også lagt mye bedre til rette for å slippe forbi trafikk. Der er det brede veiskuldre til det formålet.

Ja, det er lagt mer til rett for det, men jeg har ingen tro på at en nordmann hadde lagt seg ut om det var like brede skuldre her.

Selv om de smale skuldrene vi har her til lands er det mulig å legge seg godt ut til siden så bilene bak kan smette forbi. Men tror du sinkene gjør det? Aldri i verden.

Skrevet

Selv om man kjører med tilhenger og må kjøre litt saktere enn andre så er det ikke nødvendig å lage kø. Jeg kjører ofte med tilhenger med bil bakpå, i alle fall på sommeren, og jeg lager aldri kø. Doningen min blir ganske stor, for det er en stor bil og en stor henger og med en mellmstor bil oppå der igjen. Det er ikke annet enn vilje det står på, jeg kjører tilside, hjelper de som ligger bak forbi og forsøker så godt jeg kan å være minst mulig til hinder for andre.

Enig at man ikke trengeer å skape kø, men det var ikke det jeg tenkte på - det er det at man MÅ inn foran - uansett. F eks har vi kjørt i høyre fil på tofelts vei - det er utrolig mange som kjører forbi for deretter å kjøre like sakte/fort foran oss. Det er akkurat som om det ikke går an å ligge bal noen med henger.

Jeg er jo litt slik selv også, spesielt liker jeg ikke å ligge bak trailere på våte dager...;-)

tzatziki1365380058
Skrevet

Selv om man kjører med tilhenger og må kjøre litt saktere enn andre så er det ikke nødvendig å lage kø. Jeg kjører ofte med tilhenger med bil bakpå, i alle fall på sommeren, og jeg lager aldri kø. Doningen min blir ganske stor, for det er en stor bil og en stor henger og med en mellmstor bil oppå der igjen. Det er ikke annet enn vilje det står på, jeg kjører tilside, hjelper de som ligger bak forbi og forsøker så godt jeg kan å være minst mulig til hinder for andre.

Mener du virkelig at alle køer skapes fordi førstemann kjører for sakte, altså? Og at det overhodet ikke har noe med at noen ønsker å kjøre fortere enn fartsgrensen tilsier?

Det er det rene visvas. Ligger man i 80 kan man banne på at det etter 3 minutter ligger et par biler bak som SKAL forbi, og som gjerne ender med å kjøre forbi og forsvinne før du sett snurten av dem. Det er ikke fordi de følger fartsgrensen, for å si det sånn.

Jeg skjønner hva du snakker om dersom du utelukkende mener ei lang kø med 5- 6 biler eller mer. Da er jeg enig i at det ofte er førstemann sitt ansvar.

Og ikke kom med kjørestilen min igjen. For det første har jeg ikke noen generelt kø-skapende kjørestil, dessuten opplever jeg det like gjerne når jeg sitter på med andre som når jeg kjører selv. Dersom man kjører ettrer fartsgrensene, kommer det alltid folk bak som vil kjøre fortere enn fartsgrensene.

Og forestill deg at folk fulgte fartsgrensene på motrovei. Gjør man det i Oslo-området er man en skikkelig sinke, og skaper kø. Trafikken flyter stort sett i 100 - 110 på de veiene, ikke i 90. Fatter ikke at du gidder å krangle på det en gang.

Og i tillegg er det jo noen biler folk får fullstendig noia av å ligge bak - feks rosa bobler og L-biler. Hvilket forteller meg at hensyn er det siste folk er interessert i å ta. Hvordan tror du det er for en uerfaren sjåfør i L-bil å oppleve stressa folk som vil forbi i ett kjør?

Skrevet

Mener du virkelig at alle køer skapes fordi førstemann kjører for sakte, altså? Og at det overhodet ikke har noe med at noen ønsker å kjøre fortere enn fartsgrensen tilsier?

Det er det rene visvas. Ligger man i 80 kan man banne på at det etter 3 minutter ligger et par biler bak som SKAL forbi, og som gjerne ender med å kjøre forbi og forsvinne før du sett snurten av dem. Det er ikke fordi de følger fartsgrensen, for å si det sånn.

Jeg skjønner hva du snakker om dersom du utelukkende mener ei lang kø med 5- 6 biler eller mer. Da er jeg enig i at det ofte er førstemann sitt ansvar.

Og ikke kom med kjørestilen min igjen. For det første har jeg ikke noen generelt kø-skapende kjørestil, dessuten opplever jeg det like gjerne når jeg sitter på med andre som når jeg kjører selv. Dersom man kjører ettrer fartsgrensene, kommer det alltid folk bak som vil kjøre fortere enn fartsgrensene.

Og forestill deg at folk fulgte fartsgrensene på motrovei. Gjør man det i Oslo-området er man en skikkelig sinke, og skaper kø. Trafikken flyter stort sett i 100 - 110 på de veiene, ikke i 90. Fatter ikke at du gidder å krangle på det en gang.

Og i tillegg er det jo noen biler folk får fullstendig noia av å ligge bak - feks rosa bobler og L-biler. Hvilket forteller meg at hensyn er det siste folk er interessert i å ta. Hvordan tror du det er for en uerfaren sjåfør i L-bil å oppleve stressa folk som vil forbi i ett kjør?

''Ligger man i 80 kan man banne på at det etter 3 minutter ligger et par biler bak som SKAL forbi, og som gjerne ender med å kjøre forbi og forsvinne før du sett snurten av dem. ''

Skjønner hva du mener. I forbindelse med besøk til mit gamle hjemsted kjører jeg ofte langs veier hvor det sjelden dannes køer. Hvis veien er tørr og fin, må jeg innrømme at jeg gjerne kjører litt over fartsgrensene. Men selv om jeg kjører jevnt i 90, kommer det ALLTID en eller annen bakfra i rå fart, og som ikke kan ha ett sekund på å irritere seg over at jeg ikke slipper forbi, for disse kan godt finne på å kjøre forbi rett før en sving osv. De suser så fort framover at de er ute av syne før jeg får sagt "dæven døtte".

Enkelte ganger har jeg hatt hjertet helt i halsen for at det skal komme noen i mot, for jeg ville neppe klart å la være å kræsje inn i vraket foran meg da.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Ja, det er lagt mer til rett for det, men jeg har ingen tro på at en nordmann hadde lagt seg ut om det var like brede skuldre her.

Selv om de smale skuldrene vi har her til lands er det mulig å legge seg godt ut til siden så bilene bak kan smette forbi. Men tror du sinkene gjør det? Aldri i verden.

:)

Det finnes noen norske sinker som gjør det. Jeg for eksempel. Siden jeg ikke liker å bryte fartsgrensene, er det ikke uvanlig at det danner seg kø bak meg. Men jeg er veldig oppmerksom på det, og sørger for å slippe forbi trafikken bak meg.

Skrevet

Enig at man ikke trengeer å skape kø, men det var ikke det jeg tenkte på - det er det at man MÅ inn foran - uansett. F eks har vi kjørt i høyre fil på tofelts vei - det er utrolig mange som kjører forbi for deretter å kjøre like sakte/fort foran oss. Det er akkurat som om det ikke går an å ligge bal noen med henger.

Jeg er jo litt slik selv også, spesielt liker jeg ikke å ligge bak trailere på våte dager...;-)

Det er jeg enig med deg i, det er mange som ikke liker å ligge bak og jeg har til og med opplevd at de kjører forbi og kjører saktere når de har kommet forbi.

Det er svært mange som ikke tenker på trafikken bak, bare de selv får ligge først. Det skulle man tro var stessende, jeg liker i alle fall ikke å ligge først og sperre for alle andre.

Skrevet

Det er jeg enig med deg i, det er mange som ikke liker å ligge bak og jeg har til og med opplevd at de kjører forbi og kjører saktere når de har kommet forbi.

Det er svært mange som ikke tenker på trafikken bak, bare de selv får ligge først. Det skulle man tro var stessende, jeg liker i alle fall ikke å ligge først og sperre for alle andre.

Men disse folkene bryr seg jo ikke om at de sperrer andre så da blir de jo heller ikke stresset av det:-)

Jeg kan forresten noen ganger ønske å kjøre forbi noen - ikke fordi de kjører for sakte - men fordi de kjører ujevn og bremser brått osv, og da er det jo slitsomt å ligge bak.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...