mrxx Skrevet 29. mars 2009 Skrevet 29. mars 2009 Mener du virkelig at alle køer skapes fordi førstemann kjører for sakte, altså? Og at det overhodet ikke har noe med at noen ønsker å kjøre fortere enn fartsgrensen tilsier? Det er det rene visvas. Ligger man i 80 kan man banne på at det etter 3 minutter ligger et par biler bak som SKAL forbi, og som gjerne ender med å kjøre forbi og forsvinne før du sett snurten av dem. Det er ikke fordi de følger fartsgrensen, for å si det sånn. Jeg skjønner hva du snakker om dersom du utelukkende mener ei lang kø med 5- 6 biler eller mer. Da er jeg enig i at det ofte er førstemann sitt ansvar. Og ikke kom med kjørestilen min igjen. For det første har jeg ikke noen generelt kø-skapende kjørestil, dessuten opplever jeg det like gjerne når jeg sitter på med andre som når jeg kjører selv. Dersom man kjører ettrer fartsgrensene, kommer det alltid folk bak som vil kjøre fortere enn fartsgrensene. Og forestill deg at folk fulgte fartsgrensene på motrovei. Gjør man det i Oslo-området er man en skikkelig sinke, og skaper kø. Trafikken flyter stort sett i 100 - 110 på de veiene, ikke i 90. Fatter ikke at du gidder å krangle på det en gang. Og i tillegg er det jo noen biler folk får fullstendig noia av å ligge bak - feks rosa bobler og L-biler. Hvilket forteller meg at hensyn er det siste folk er interessert i å ta. Hvordan tror du det er for en uerfaren sjåfør i L-bil å oppleve stressa folk som vil forbi i ett kjør? ''Mener du virkelig at alle køer skapes fordi førstemann kjører for sakte, altså? Og at det overhodet ikke har noe med at noen ønsker å kjøre fortere enn fartsgrensen tilsier?'' Nei, det har jeg ikke sagt, men i mange av tilfellene er det slik. Det er alltid noen som ønsker å kjøre langt over fartsgrensen, men dem om det. Jeg har ikke forsvart fartsbøllene. Det fritar deg likevel ikke ansvaret i å få dem forbi deg hvis det skulle bli kø ut av det. Det er ikke din oppgave å bestemme hvor fort andre skal kjøre. Det er bare vilje som skal til, får å løse det, det kan kjøres litt ut til siden, bruke blinklys eller kjøre innpå en rasteplas i to sekunder, hvis det blir kø. ''Jeg skjønner hva du snakker om dersom du utelukkende mener ei lang kø med 5- 6 biler eller mer. Da er jeg enig i at det ofte er førstemann sitt ansvar. '' Dette jeg har snakket om hele tiden, men det skader likevel ikke noe om man sørger å få dem forbi som vil forbi. ''Og ikke kom med kjørestilen min igjen. For det første har jeg ikke noen generelt kø-skapende kjørestil, dessuten opplever jeg det like gjerne når jeg sitter på med andre som når jeg kjører selv. Dersom man kjører ettrer fartsgrensene, kommer det alltid folk bak som vil kjøre fortere enn fartsgrensene. '' Din kjørestil vet jeg ikke noe om, men jeg sier at det kan være kjørestil som lager kø, selv om bilisten kjører i fartsgrensene. Det kan være oppbremsningene mot svinger og kryss, treg til å komme i gang igjen osv. osv. Det er en grunn til at noen stadig opplever å ha biler som stanger i baken på en. Særlig på sommeren så kjører jeg endel med en stor bil, liten lastebil, med biltralle og med en mellomstor bil oppå der igjen. Jeg lager aldri kø, grunnen er at jeg sørger for å få dem som når meg igjen forbi, enten ved at jeg kjører godt ut tilsiden og blinker dem forbi eller at jeg kjører inn på en rasteplass. Jeg stopper sjeldent der, jeg bare kjører inn og utpå igjen med en gang. Det sinker meg ikke i det hele tatt. ''Og forestill deg at folk fulgte fartsgrensene på motrovei. Gjør man det i Oslo-området er man en skikkelig sinke, og skaper kø. Trafikken flyter stort sett i 100 - 110 på de veiene, ikke i 90. Fatter ikke at du gidder å krangle på det en gang.'' Hva har jeg kranglet på her?? Forøvrig må de som kjøre sakte ligge i høyre felt og ikke ligge og tusle i venstre felt, det er jaggu meg nok av dem også. ''Og i tillegg er det jo noen biler folk får fullstendig noia av å ligge bak - feks rosa bobler og L-biler. Hvilket forteller meg at hensyn er det siste folk er interessert i å ta. Hvordan tror du det er for en uerfaren sjåfør i L-bil å oppleve stressa folk som vil forbi i ett kjør?'' Det er jeg enig i, men L biler og bobiler skal også skal lære seg å slippe andre forbi hvis de lager kø, det er et ansvar vi alle har. Nå snakket jeg med en 18 åring som bare ventet på å kjøre opp. Jeg spurte han om han hadde lært å kjøre til siden hvis det ble kø bak og det hadde kjørelæreren aldri sagt ett ord om. Da må jeg si jeg blir meget betenkt. Alle burde lære seg å kjøre på en slik måte at de var til minst mulig hinder for andre, det er faktisk ett meget godt utgangspunkt for en god trafikkultur. 0 Siter
mrxx Skrevet 29. mars 2009 Skrevet 29. mars 2009 Det finnes noen norske sinker som gjør det. Jeg for eksempel. Siden jeg ikke liker å bryte fartsgrensene, er det ikke uvanlig at det danner seg kø bak meg. Men jeg er veldig oppmerksom på det, og sørger for å slippe forbi trafikken bak meg. Ja, men det er akkurat det som er poenget, verre er det faktisk ikke:-) 0 Siter
mrxx Skrevet 29. mars 2009 Skrevet 29. mars 2009 Men disse folkene bryr seg jo ikke om at de sperrer andre så da blir de jo heller ikke stresset av det:-) Jeg kan forresten noen ganger ønske å kjøre forbi noen - ikke fordi de kjører for sakte - men fordi de kjører ujevn og bremser brått osv, og da er det jo slitsomt å ligge bak. Jeg skjønner meg ikke på sånne bilførere i det hele tatt, snakker om egoisme. Det siste du beskriver her er akkurat det jeg har diskutert med tzatziki nå i flere innlegg og hvor jeg ikke når frem. Jeg fatter bare at dette ikke er forståelig for at det er køskapende. Selv om du ikke ønsker å kjøre over fartsgrensene selv, så er dette irriterende og det er køskapende, men førstemann skjønner ikke hvorfor det blir kø og tror bare at det er fartsbøllene som når dem igjen, fordi de kjører jo i fartsgrensene. 0 Siter
morsan Skrevet 29. mars 2009 Skrevet 29. mars 2009 Jeg skjønner meg ikke på sånne bilførere i det hele tatt, snakker om egoisme. Det siste du beskriver her er akkurat det jeg har diskutert med tzatziki nå i flere innlegg og hvor jeg ikke når frem. Jeg fatter bare at dette ikke er forståelig for at det er køskapende. Selv om du ikke ønsker å kjøre over fartsgrensene selv, så er dette irriterende og det er køskapende, men førstemann skjønner ikke hvorfor det blir kø og tror bare at det er fartsbøllene som når dem igjen, fordi de kjører jo i fartsgrensene. Det mest irriterende er vel dette: Greit nok at noen kjører ekstra sakte i svinger osv, men så snart det kommer en lang fin rettstrektning - gjett hvem som plutselig ser sitt snitt til å kjøre i 110?! Tror forresten du & tzatsiki diskuterer hver deres greie. 0 Siter
mrxx Skrevet 29. mars 2009 Skrevet 29. mars 2009 Det mest irriterende er vel dette: Greit nok at noen kjører ekstra sakte i svinger osv, men så snart det kommer en lang fin rettstrektning - gjett hvem som plutselig ser sitt snitt til å kjøre i 110?! Tror forresten du & tzatsiki diskuterer hver deres greie. Hehe, ja da har man ikke mulighet for å komme forbi. Det er kanskje en måte å prøve å holde farten oppe på, men i virkeligheten så skaper det bare enda mer irritasjon, enkleste er å slippe dem bak forbi. ''Tror forresten du & tzatsiki diskuterer hver deres greie.'' Jeg ser ikke bort i fra det, vi ser kanskje for oss forskjellige situasjoner, men kø er kø, uansett hvordan man ser på det. 0 Siter
tzatziki1365380058 Skrevet 29. mars 2009 Skrevet 29. mars 2009 ''Mener du virkelig at alle køer skapes fordi førstemann kjører for sakte, altså? Og at det overhodet ikke har noe med at noen ønsker å kjøre fortere enn fartsgrensen tilsier?'' Nei, det har jeg ikke sagt, men i mange av tilfellene er det slik. Det er alltid noen som ønsker å kjøre langt over fartsgrensen, men dem om det. Jeg har ikke forsvart fartsbøllene. Det fritar deg likevel ikke ansvaret i å få dem forbi deg hvis det skulle bli kø ut av det. Det er ikke din oppgave å bestemme hvor fort andre skal kjøre. Det er bare vilje som skal til, får å løse det, det kan kjøres litt ut til siden, bruke blinklys eller kjøre innpå en rasteplas i to sekunder, hvis det blir kø. ''Jeg skjønner hva du snakker om dersom du utelukkende mener ei lang kø med 5- 6 biler eller mer. Da er jeg enig i at det ofte er førstemann sitt ansvar. '' Dette jeg har snakket om hele tiden, men det skader likevel ikke noe om man sørger å få dem forbi som vil forbi. ''Og ikke kom med kjørestilen min igjen. For det første har jeg ikke noen generelt kø-skapende kjørestil, dessuten opplever jeg det like gjerne når jeg sitter på med andre som når jeg kjører selv. Dersom man kjører ettrer fartsgrensene, kommer det alltid folk bak som vil kjøre fortere enn fartsgrensene. '' Din kjørestil vet jeg ikke noe om, men jeg sier at det kan være kjørestil som lager kø, selv om bilisten kjører i fartsgrensene. Det kan være oppbremsningene mot svinger og kryss, treg til å komme i gang igjen osv. osv. Det er en grunn til at noen stadig opplever å ha biler som stanger i baken på en. Særlig på sommeren så kjører jeg endel med en stor bil, liten lastebil, med biltralle og med en mellomstor bil oppå der igjen. Jeg lager aldri kø, grunnen er at jeg sørger for å få dem som når meg igjen forbi, enten ved at jeg kjører godt ut tilsiden og blinker dem forbi eller at jeg kjører inn på en rasteplass. Jeg stopper sjeldent der, jeg bare kjører inn og utpå igjen med en gang. Det sinker meg ikke i det hele tatt. ''Og forestill deg at folk fulgte fartsgrensene på motrovei. Gjør man det i Oslo-området er man en skikkelig sinke, og skaper kø. Trafikken flyter stort sett i 100 - 110 på de veiene, ikke i 90. Fatter ikke at du gidder å krangle på det en gang.'' Hva har jeg kranglet på her?? Forøvrig må de som kjøre sakte ligge i høyre felt og ikke ligge og tusle i venstre felt, det er jaggu meg nok av dem også. ''Og i tillegg er det jo noen biler folk får fullstendig noia av å ligge bak - feks rosa bobler og L-biler. Hvilket forteller meg at hensyn er det siste folk er interessert i å ta. Hvordan tror du det er for en uerfaren sjåfør i L-bil å oppleve stressa folk som vil forbi i ett kjør?'' Det er jeg enig i, men L biler og bobiler skal også skal lære seg å slippe andre forbi hvis de lager kø, det er et ansvar vi alle har. Nå snakket jeg med en 18 åring som bare ventet på å kjøre opp. Jeg spurte han om han hadde lært å kjøre til siden hvis det ble kø bak og det hadde kjørelæreren aldri sagt ett ord om. Da må jeg si jeg blir meget betenkt. Alle burde lære seg å kjøre på en slik måte at de var til minst mulig hinder for andre, det er faktisk ett meget godt utgangspunkt for en god trafikkultur. OK, da - da er vi ikke rivende uenige likevel... 0 Siter
tzatziki1365380058 Skrevet 29. mars 2009 Skrevet 29. mars 2009 Jeg skjønner meg ikke på sånne bilførere i det hele tatt, snakker om egoisme. Det siste du beskriver her er akkurat det jeg har diskutert med tzatziki nå i flere innlegg og hvor jeg ikke når frem. Jeg fatter bare at dette ikke er forståelig for at det er køskapende. Selv om du ikke ønsker å kjøre over fartsgrensene selv, så er dette irriterende og det er køskapende, men førstemann skjønner ikke hvorfor det blir kø og tror bare at det er fartsbøllene som når dem igjen, fordi de kjører jo i fartsgrensene. Joda, jeg skjønner og er helt enig i at sånn -" fort på flate strekninger, bråbremse foran svinger osv" - er en kjørestil som kan skape kø. Men det er ikke sånne situasjoner jeg egentlig har diskutert. Og når man kjører sånn, så kjører man jo ikke akkurat etter fartsgrensene, vil jeg påstå... Man gjør det på rette strekninger, men ligger plutselig uforholdsmessig langt under i svinger osv. 0 Siter
mrxx Skrevet 30. mars 2009 Skrevet 30. mars 2009 Joda, jeg skjønner og er helt enig i at sånn -" fort på flate strekninger, bråbremse foran svinger osv" - er en kjørestil som kan skape kø. Men det er ikke sånne situasjoner jeg egentlig har diskutert. Og når man kjører sånn, så kjører man jo ikke akkurat etter fartsgrensene, vil jeg påstå... Man gjør det på rette strekninger, men ligger plutselig uforholdsmessig langt under i svinger osv. Dette er jo bare ett eksempel på hvordan kjørestil påvirker trafikken og foråsaker kø. Problemet er at en bilfører vet ofte ikke selv at måten han kjører på gir kø, det er ikke så lett å se og skjønne selv. Men når de til stadighet lager kø, så burde de forstå at det har en grunn, det er jo ikke uten grunn at det er de samme som lager kø hver gang. Men for å løse dette, så er det ikke verre en at man hjelper de bak forbi, enten ved å kjøre litt ut til siden eller å kjøre inn på en busslomme eller en rasteplass. 0 Siter
Katt-ja Skrevet 1. april 2009 Skrevet 1. april 2009 Da spørs det hvor du kjører og om du følger godt nok med. Det er nesten ikke unntak, kjører jeg på E6 her jeg bor så kan du vedde fanden på at jeg havner i en større kø hvor den første kjører under fartsgrensen og avstandene jeg kjører er ikke mer enn litt over ei mil. Kjører jeg gamle E6 så ligger det alltid noen i 60. Jeg kjører svært sjeldent i fartsgrensen på disse strekningene. Kjører du ikke på ferie i Norge? Da er det ikke uvanlig å ligge langt under fartsgrensen, fordi en som ikke gidder å kjøre tilside av og til eller å ikke kjøre i farstsgrensen som ligger først. Der jeg jobber hører jeg stadig de klager fordi de ligger i saktegående køer, det er på E6 eller på andre strekninger. Så at du ikke har fått med deg dette synes jeg er veldig rart. I Sverige har de en helt annen kjørekultur, der kjører de langt ut tilsiden og slipper andre forbi hvis du når dem igjen. I alle fall stort sett. Er det noen som ikke gjør det så kan du banne på at det er en nordmann. Nei,- jeg kjører nok ikke så mye på ferie i Norge :-) Kjører stort sett på E18 - og der synes jeg ikke det er så ofte at folk ligger langt under grensen. I Sverige er det jo brede veiskuldre til å kjøre inn på for å slippe folk forbi - veiskuldrene her er vel ikke lov til å kjøre i? Så det blir litt forskjellig... 0 Siter
Lillemus Skrevet 1. april 2009 Forfatter Skrevet 1. april 2009 Nei,- jeg kjører nok ikke så mye på ferie i Norge :-) Kjører stort sett på E18 - og der synes jeg ikke det er så ofte at folk ligger langt under grensen. I Sverige er det jo brede veiskuldre til å kjøre inn på for å slippe folk forbi - veiskuldrene her er vel ikke lov til å kjøre i? Så det blir litt forskjellig... Veiskuldre?! I Norge?! de er vel 15 cm brede i beste fall... 0 Siter
Katt-ja Skrevet 1. april 2009 Skrevet 1. april 2009 Veiskuldre?! I Norge?! de er vel 15 cm brede i beste fall... Nja,- litt bredere enn det er de da her i området,- men kanskje ikke i dine trakter? Der har jeg nemlig aldri vært... 0 Siter
mrxx Skrevet 1. april 2009 Skrevet 1. april 2009 Nei,- jeg kjører nok ikke så mye på ferie i Norge :-) Kjører stort sett på E18 - og der synes jeg ikke det er så ofte at folk ligger langt under grensen. I Sverige er det jo brede veiskuldre til å kjøre inn på for å slippe folk forbi - veiskuldrene her er vel ikke lov til å kjøre i? Så det blir litt forskjellig... E18 er en av de bedre stedene å kjøre bortsett fra at der det er to-felt så er det mange som kjører for sakte i venstre fil og ikke slipper andre forbi, de burde ha lagt seg inn i høyre fil så fort muligheten er der. Vegskuldrene går det helt fint å bruke her til lands også, selv om de er mye smalere enn i Sverige. I forhold til vanlig posisjon så henter du fort inn 1.0 til 1.5 meter hvis du legger deg ut og da kan bilene bak smette raskere forbi. Dette er absloutt ikke noe probem med en vanlig personbil. Som sagt det er kun vilje det står på og ikke noe annet. 0 Siter
Katt-ja Skrevet 1. april 2009 Skrevet 1. april 2009 E18 er en av de bedre stedene å kjøre bortsett fra at der det er to-felt så er det mange som kjører for sakte i venstre fil og ikke slipper andre forbi, de burde ha lagt seg inn i høyre fil så fort muligheten er der. Vegskuldrene går det helt fint å bruke her til lands også, selv om de er mye smalere enn i Sverige. I forhold til vanlig posisjon så henter du fort inn 1.0 til 1.5 meter hvis du legger deg ut og da kan bilene bak smette raskere forbi. Dette er absloutt ikke noe probem med en vanlig personbil. Som sagt det er kun vilje det står på og ikke noe annet. Ja,- jeg kjører sjelden så sakte at jeg trenger å legge meg inn for å slippe forbi folk, da,- men det er vel ikke lov å legge seg ut på skuldrene..? Om en politi skulle se det, mener jeg.. 0 Siter
mrxx Skrevet 1. april 2009 Skrevet 1. april 2009 Ja,- jeg kjører sjelden så sakte at jeg trenger å legge meg inn for å slippe forbi folk, da,- men det er vel ikke lov å legge seg ut på skuldrene..? Om en politi skulle se det, mener jeg.. Det kom de ikke til å bry seg om. Når du skal slippe andre forbi så gjør du jo det bare i korte strekninger om gangen og der det passer i forhold lange strekker og motgående trafikk. Jeg kjører av og til med en liten lastebil, altså stor bil, men tilhenger med bil oppå hengeren og den er mye bredere enn en vanlig bil og jeg klarer å kjøre ut til siden og slippe biler forbi og jeg lager ikke køer. Da burde billister med vanlige biler klare det. 0 Siter
Lillemus Skrevet 1. april 2009 Forfatter Skrevet 1. april 2009 Nja,- litt bredere enn det er de da her i området,- men kanskje ikke i dine trakter? Der har jeg nemlig aldri vært... Finnes knapt nok veiskuldre her. 0 Siter
Lillemus Skrevet 1. april 2009 Forfatter Skrevet 1. april 2009 E18 er en av de bedre stedene å kjøre bortsett fra at der det er to-felt så er det mange som kjører for sakte i venstre fil og ikke slipper andre forbi, de burde ha lagt seg inn i høyre fil så fort muligheten er der. Vegskuldrene går det helt fint å bruke her til lands også, selv om de er mye smalere enn i Sverige. I forhold til vanlig posisjon så henter du fort inn 1.0 til 1.5 meter hvis du legger deg ut og da kan bilene bak smette raskere forbi. Dette er absloutt ikke noe probem med en vanlig personbil. Som sagt det er kun vilje det står på og ikke noe annet. Her i landsdelen min er det mer vanlig at veiskuldra er 2 cm utenfor hvitstripa og er du dum nok til å legge deg utpå den på riksveiene så havner du garantert i grøfta fordi veiskuldra da raser ut... Hurra for gode veier. 0 Siter
mrxx Skrevet 1. april 2009 Skrevet 1. april 2009 Her i landsdelen min er det mer vanlig at veiskuldra er 2 cm utenfor hvitstripa og er du dum nok til å legge deg utpå den på riksveiene så havner du garantert i grøfta fordi veiskuldra da raser ut... Hurra for gode veier. Joda, det er mange slike veier, men det hjelper å legge seg på hvitstripa også, det blir mye bedre plass å smette forbi på. 0 Siter
Gjest Joilet Skrevet 1. april 2009 Skrevet 1. april 2009 Hva slags føre var det? Tviler sterkt på din uttalelse om at vedkommende kjørte i over 100 km/t på slettene, hvis ikke vedkommende er bipolar da. 0 Siter
Lillemus Skrevet 1. april 2009 Forfatter Skrevet 1. april 2009 Hva slags føre var det? Tviler sterkt på din uttalelse om at vedkommende kjørte i over 100 km/t på slettene, hvis ikke vedkommende er bipolar da. Knusketørt sommerføre. Og det var ikke på flat mark, men motbakke og jeg lå bak vedkommende i fila ved siden av, tok ikke igjen vedkommende og mitt speedometer viste 103km/t.... 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.