Gå til innhold

Alkohol er rus det også.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Drikker du alkohol når ditt barn er der?

Og hva synes du om de som sier "det er bedre de får alkohol hjemme,da vet vi i alle fall hva de drikker"?

Og hvorfor drikker man egentlig alkohol,er det for å kose seg og å slappe av,eller hva?

Det er drikkepress når man er voksen hvis noen ikke vil drikke "neimen skal du ikke drikke,hvorfor ikke det,jo ta deg et glass da og kos deg".

Hva lærer vi da barna våre?

• Svar 69
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Katt-ja

9

• KaVa

5

• Mrs. Wallace

4

• Bookworm

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

''Drikker du alkohol når ditt barn er der?''

Svært sjelden, og når det skjer, er det snakk om et glass vin til maten.

''Og hva synes du om de som sier "det er bedre de får alkohol hjemme,da vet vi i alle fall hva de drikker"?''

Naive foreldre. Får man med seg noe hjemmefra, er det bonus - i tillegg til det andre man har fått tak i.

''Og hvorfor drikker man egentlig alkohol,er det for å kose seg og å slappe av,eller hva?''

Når jeg drikker, er det fordi det er godt, fordi jeg er i godt selskap og fordi det er artig. Det er _svært_ lenge siden jeg har vært "Slap me silly"full - men det var jaggu artig det og...

''Det er drikkepress når man er voksen hvis noen ikke vil drikke "neimen skal du ikke drikke,hvorfor ikke det,jo ta deg et glass da og kos deg".''

Ja, det kan nok føles som et press. Men de gangene jeg har valgt å gå på fest og ikke drikke, har jeg aldri hatt noen problemer - verken med å la være å drikke eller å si klart i fra at i dag drikker jeg ikke.

'

''Hva lærer vi da barna våre?''

At det går an å være måteholden med alkohol, og alikavel ha det artig :-)

Skrevet

Nei.

''Og hva synes du om de som sier "det er bedre de får alkohol hjemme,da vet vi i alle fall hva de drikker"?''

All statistikk viser vel at de som får med seg alkohol hjemmefra drikker mer enn andre så det er ingen grunn til å gi barna alkohol hjemme.

''Og hvorfor drikker man egentlig alkohol,er det for å kose seg og å slappe av,eller hva?''

Jeg synes det er godt med et lite glass hvitvin en gang i blant, men siden min kjære ikke drikker så er det temmelig sjeldent jeg selv kjøper vin også.

Gjest ikke avholds,men drikker i voksent selskap
Skrevet

jeg drikker ikke sammen med barn.det er en regel jeg har vokst opp med,og som jeg er komfortabel med.barn trenger ikke se meg full.må man på dødø og liv drikke alkohol ved alle anledninger??

Skrevet

Svært sjelden, og når det skjer, er det snakk om et glass vin til maten.

Naive foreldre. Får man med seg noe hjemmefra, er det bonus - i tillegg til det andre man har fått tak i.

Når jeg drikker, er det fordi det er godt, fordi jeg er i godt selskap og fordi det er artig. Det er _svært_ lenge siden jeg har vært "Slap me silly"full - men det var jaggu artig det og...

''Det er drikkepress når man er voksen hvis noen ikke vil drikke "neimen skal du ikke drikke,hvorfor ikke det,jo ta deg et glass da og kos deg".''

Ja, det kan nok føles som et press. Men de gangene jeg har valgt å gå på fest og ikke drikke, har jeg aldri hatt noen problemer - verken med å la være å drikke eller å si klart i fra at i dag drikker jeg ikke.

'

At det går an å være måteholden med alkohol, og alikavel ha det artig :-)

Enig i det aller meste :-)

Drikker gjerne vin med barna mine tilstede,- men da et glass eller 2 - eller til nød 3. Uten at jeg egentlig har noen grense. De tåler fint å se at jeg kanskje blir litt bedre humør...

Det eneste jeg ikke skriver _helt_ under på, er at alle foreldre som forsyner en nesten voksen tenåring med noe drikke, er naive. Noen av oss kjenner ungene våre også, og har fornuftige unger. Og det er bedre med 4-5 øl enn en eller annens fyrs spritflaske med evt. suspekt innhold...

Skrevet

Ja det gjør vi. Det dreier seg stort sett om vin til maten, eller etter maten. ;-)

Jeg syns de er i overkant naive.

Ja.

Synd at du føler det slik. For meg får folk drikke eller la være akkurat som de vil.

Forhåpentligvis at det går an å barbere seg uten å skjære hodet av seg.

Skrevet

Ja det gjør jeg, men jeg drikker ikke så jeg blir beruset.

Jeg er ikke enig i det utsagnet. Mine barn er ganske små enda, så det har ikke vært aktuelt, men de vil nok få smake vin til maten hjemme når de er gamle nok etter loven.

Jeg drikker alkoholholdige drikker fordi jeg synes det smaker godt. Ved noen anledninger er det også et ønske om å oppnå beruselse, men aldri når barna er til stede og, det skjer veldig skjelden nå for tiden.

Jeg som voksen opplever ikke drikkepress i det hele tatt. Hvis jeg ikke vil drikke, er det greit for de rundt meg.

Skrevet

jeg drikker ikke sammen med barn.det er en regel jeg har vokst opp med,og som jeg er komfortabel med.barn trenger ikke se meg full.må man på dødø og liv drikke alkohol ved alle anledninger??

''jeg drikker ikke sammen med barn.det er en regel jeg har vokst opp med,og som jeg er komfortabel med.barn trenger ikke se meg full.''

Og derav leser jeg at du alltid blir full når du drikker?

Tror i så fall det er bedre for unger å se at man faktisk kan drikke med måte - uten å bli full.

Skrevet

Drikker gjerne vin med barna mine tilstede,- men da et glass eller 2 - eller til nød 3. Uten at jeg egentlig har noen grense. De tåler fint å se at jeg kanskje blir litt bedre humør...

Det eneste jeg ikke skriver _helt_ under på, er at alle foreldre som forsyner en nesten voksen tenåring med noe drikke, er naive. Noen av oss kjenner ungene våre også, og har fornuftige unger. Og det er bedre med 4-5 øl enn en eller annens fyrs spritflaske med evt. suspekt innhold...

Men du, tror du de andre som forsyner ungene sine med alkohol, de som har ungdom som drikker den alkoholen i tillegg til den andre de drikker, ikke syns at de kjenner ungene sine?

Skrevet

''Noen av oss kjenner ungene våre også, og har fornuftige unger. Og det er bedre med 4-5 øl enn en eller annens fyrs spritflaske med evt. suspekt innhold...''

Mulig at dine unger er skikkelige på dette området, men all forskning viser at det i de aller fleste tilfeller IKKE er sånn. Dersom man sender med 4-5 øl, kommer de i tillegg til "en annen fyrs spritflaske med suspekt innhold". Men selvsagt er det individuelle forskjeller også her.

Gjest ikke avholds...
Skrevet

''jeg drikker ikke sammen med barn.det er en regel jeg har vokst opp med,og som jeg er komfortabel med.barn trenger ikke se meg full.''

Og derav leser jeg at du alltid blir full når du drikker?

Tror i så fall det er bedre for unger å se at man faktisk kan drikke med måte - uten å bli full.

nei,jeg synes ikke barn og alkohol hører sammen.uansett hvor "normalt" man oppfører seg.

feil å kalle meg dranker nærmest,pga mitt standpunkt!

Skrevet

"Drikker du alkohol når ditt barn er der?"

Kan gjerne ta et glass vin til maten, eller sitte på kvelden med en boks cider eller to, med barna tilstede. Men de har aldri sett meg brisen/full, og det skal de aldri få se heller.

"Og hva synes du om de som sier "det er bedre de får alkohol hjemme,da vet vi i alle fall hva de drikker"?"

Jeg synes ikke noe om å gi alkohol til ungdom under 18 år.

"Og hvorfor drikker man egentlig alkohol,er det for å kose seg og å slappe av,eller hva?"

For å slappe av eller ha det litt ekstra moro :-)

"Det er drikkepress når man er voksen hvis noen ikke vil drikke "neimen skal du ikke drikke,hvorfor ikke det,jo ta deg et glass da og kos deg".

Hva lærer vi da barna våre?"

Ja det er drikkepress. Jeg tror de fleste som drikker opplever det som veldig kipt når de skal drikke og slippe seg litt løs, og så sitter det en person der og helt edru og "følger med". En slik person kan nok ofte bli oppfattet som en festbrems... Kjedelig med sånne som ikke vil være med på leken liksom ;-)

Jeg tror det beste man gjør når det gjelder alkohol og barn, er at man fremstår som et godt eksempel og viser at alkohol kan være noe positivt når man drikker det i mindre mengder og koser seg med det. Slik vil man overføre gode alkohol-vaner til barna tror jeg.

Gjest Elextra
Skrevet

''barn trenger ikke se meg full.må man på dødø og liv drikke alkohol ved alle anledninger??''

Må du nødvendigvis drikke deg full hver gang du nyter alkohol?

Skrevet

''Noen av oss kjenner ungene våre også, og har fornuftige unger. Og det er bedre med 4-5 øl enn en eller annens fyrs spritflaske med evt. suspekt innhold...''

Mulig at dine unger er skikkelige på dette området, men all forskning viser at det i de aller fleste tilfeller IKKE er sånn. Dersom man sender med 4-5 øl, kommer de i tillegg til "en annen fyrs spritflaske med suspekt innhold". Men selvsagt er det individuelle forskjeller også her.

Ja,- det er nettopp det det er. Individulle forskjeller. Jeg er enig i at det statistisk sett er en sanhet - men med unntak :-)

Skrevet

''Noen av oss kjenner ungene våre også, og har fornuftige unger. ''

Kom bare til å tenke på min egen ungdom, da jeg leste dette. Jeg er vokst opp med relativt strenge foreldre, og jeg var skoleflink, sportsinteressert, og (sett i etterkant) avskyelig fornuftig på denne tida. Men jeg drakk meg likevel av føttene på dårlig hjemmebrendt blanda med tropisk nektar (kan ikke fordra noen av delene den dag i dag). Det tror jeg verken mine foreldre, mine storesøstre eller lærere ville trodd om meg, nei.

Skrevet

nei,jeg synes ikke barn og alkohol hører sammen.uansett hvor "normalt" man oppfører seg.

feil å kalle meg dranker nærmest,pga mitt standpunkt!

Det var en helt logisk konklusjon av dine egne utsagn, som satte meg på tanken at du blir full når du drikker ;-)

Gjest ikke avholds,mne...
Skrevet

''barn trenger ikke se meg full.må man på dødø og liv drikke alkohol ved alle anledninger??''

Må du nødvendigvis drikke deg full hver gang du nyter alkohol?

det har jeg allerde svart på...(nei)men jeg mener at det er jo ingen grunn til å overhode drikke sammen med barn

Gjest ikke avholds...
Skrevet

Det var en helt logisk konklusjon av dine egne utsagn, som satte meg på tanken at du blir full når du drikker ;-)

jeg skriver i en fei,sitter ikke og tenker gjennom ord for ord.SÅ mye energi legger jeg ikke i å svare på en tråd!

Skrevet

det har jeg allerde svart på...(nei)men jeg mener at det er jo ingen grunn til å overhode drikke sammen med barn

Dette synes jeg er et personlig valg - og det er et helt OK standpunkt.

Men jeg tror heller ikke det skader unger at mamma eller pappa tar et glass vin eller et glass øl til maten.

Jeg tror IKKE det er bra å drikke sånn at man blir påvirka.

Skrevet

Men du, tror du de andre som forsyner ungene sine med alkohol, de som har ungdom som drikker den alkoholen i tillegg til den andre de drikker, ikke syns at de kjenner ungene sine?

Jeg tror ikke jeg vet _alt_ om mine nesten voksne tenåringer, nei... Men jeg _vet_ at min tenåring drikker enten minimalt - eller helt ingenting utenom de ølene h*n har fått med seg noen ganger - og jeg _vet_ at uten dem, vil h*n bli påspandert et eller annet - som kanskje ikke er like uskyldig som øl. Det har fungert ypperlig. Men det skal sies at h*n er en fornuftig og grei ungdom,- og nok blant de "snillere" i gjengen. Hadde h*n kommet døddrukken hjem etter å ha fått med seg de 4 ølene,- så hadde jeg merket det...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...