Gå til innhold

Alkohol er rus det også.

Anbefalte innlegg

Gjest Elextra
Skrevet

''Drikker du alkohol når ditt barn er der?''

Ja, men med måte, selvfølgelig.

''Og hva synes du om de som sier "det er bedre de får alkohol hjemme,da vet vi i alle fall hva de drikker"?''

Det er jeg ikke helt sikker på, men vil nok ikke fôre barna mine med alkohol når de skal på fest, nei!

''Og hvorfor drikker man egentlig alkohol,er det for å kose seg og å slappe av,eller hva?''

Fordi det smaker godt, særlig til mat. Og for å kose seg og slappe av, men denne typen "alkoholbruk" skjer mest når barna ikke er tilstede.

''Det er drikkepress når man er voksen hvis noen ikke vil drikke "neimen skal du ikke drikke,hvorfor ikke det,jo ta deg et glass da og kos deg".''

Javel? En kan vel oppfatte det som press, men hensikten kan være hyggelig, faktisk.

''Hva lærer vi da barna våre?''

Når det gjelder alkohol, mener du? Jeg vil gjerne lære barna mine måtehold.

• Svar 69
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Katt-ja

9

• KaVa

5

• Mrs. Wallace

4

• Bookworm

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg kan drikke alkohol når barnet er tilstede ja, som i et par glass med vin, aldri full. Dessuten ekstremt sjelden.

Jeg ville aldri ha servert alkohol til mitt barn.

Hva jeg lærer barnet? At det går fint å ta seg et par glass alkohol til spesielle anledninger, at man ikke trenger å bli full selv om man drikket alkohol, og at ingen under 18 (21) kan drikke alkohol...

Gjest Elextra
Skrevet

det har jeg allerde svart på...(nei)men jeg mener at det er jo ingen grunn til å overhode drikke sammen med barn

Helt enig i at det er langt bedre helt å avstå fra alkohol sammen med barna enn å drikke et glass for mye når barna er til stede.

Skrevet

''Noen av oss kjenner ungene våre også, og har fornuftige unger. ''

Kom bare til å tenke på min egen ungdom, da jeg leste dette. Jeg er vokst opp med relativt strenge foreldre, og jeg var skoleflink, sportsinteressert, og (sett i etterkant) avskyelig fornuftig på denne tida. Men jeg drakk meg likevel av føttene på dårlig hjemmebrendt blanda med tropisk nektar (kan ikke fordra noen av delene den dag i dag). Det tror jeg verken mine foreldre, mine storesøstre eller lærere ville trodd om meg, nei.

Hehe,- nei - og jeg vet faktisk at noe lignende skjedde min tenåring. Man blir påvirket av de andre, og skal være med i gjengen og ikke være mer skikkelig enn dem :-)

Og hvis da fornuften er der "i bunnen", da hjelper det å ha noen øl (det er veldig begrenset hvor full man kan bli på bare øl...) - så man kan være med på festen uten å eksperimentere med alt mulig :-) Det har i alle fall fungert fint hos oss. Og jeg husker jo hvordan det var - det er bare de aller særeste som holder seg unna alkohol helt til de er 18...

Skrevet

jeg drikker ikke sammen med barn.det er en regel jeg har vokst opp med,og som jeg er komfortabel med.barn trenger ikke se meg full.må man på dødø og liv drikke alkohol ved alle anledninger??

''barn trenger ikke se meg full.''

Det er jeg helt enig i, men jeg drikker meg langt fra full hver gang jeg drikker alkohol - måtehold, vet du.

Skrevet

Dette synes jeg er et personlig valg - og det er et helt OK standpunkt.

Men jeg tror heller ikke det skader unger at mamma eller pappa tar et glass vin eller et glass øl til maten.

Jeg tror IKKE det er bra å drikke sånn at man blir påvirka.

''Men jeg tror heller ikke det skader unger at mamma eller pappa tar et glass vin eller et glass øl til maten. Jeg tror IKKE det er bra å drikke sånn at man blir påvirka.''

Helt enig:-)

Gjest nevermind_who
Skrevet

Jeg kan drikke alkohol når barnet er tilstede ja, som i et par glass med vin, aldri full. Dessuten ekstremt sjelden.

Jeg ville aldri ha servert alkohol til mitt barn.

Hva jeg lærer barnet? At det går fint å ta seg et par glass alkohol til spesielle anledninger, at man ikke trenger å bli full selv om man drikket alkohol, og at ingen under 18 (21) kan drikke alkohol...

aldersgrensa for sprit er ikke 21,men 20...(ble lagt om for noen år tilbake)

Skrevet

Aha:-) Da lærer jeg mine barn at bare folk over 18 (20) har lov til å drikke alkohol;-)

Gjest nevermind_who
Skrevet

kjenner da flere som blir brisne på 3 glass vin,som ble nevnt under her...så hvor går grensa???hvis man drikker for å kose seg,er det jo effekten man søker.noen liker smaken,men vel så mange liker effekten

mener

Skrevet

kjenner da flere som blir brisne på 3 glass vin,som ble nevnt under her...så hvor går grensa???hvis man drikker for å kose seg,er det jo effekten man søker.noen liker smaken,men vel så mange liker effekten

mener

Grensen går vel der den enkelte føler at de ikke er beruset. Man har jo gjerne litt erfaring og kjenner på kroppen hva dagens tålegrense er.

Jeg drikker vin for å kose meg, fordi jeg liker smaken. Akkurat som jeg spiser sjokolade for å kose meg, fordi jeg liker smaken.

Skrevet

det må være mange år siden, for jeg fikk ihvertfall kjøpt sprit da jeg var 20.

Hvilket jo ikke er så lenge siden, når jeg tenker meg om *host*

Skrevet

Ja, men alt med måte!

''Og hva synes du om de som sier "det er bedre de får alkohol hjemme,da vet vi i alle fall hva de drikker"?''

Jeg tror på rapportene som sier at alkohol fra foreldrene kommer i tillegg til annen alkohol.

''Og hvorfor drikker man egentlig alkohol,er det for å kose seg og å slappe av,eller hva?''

Et godt måltid kan smake enda bedre med et glass vin til, så det er for å kose seg, ja.

''Det er drikkepress når man er voksen hvis noen ikke vil drikke "neimen skal du ikke drikke,hvorfor ikke det,jo ta deg et glass da og kos deg".''

Jeg synes ikke jeg opplever noe drikkepress - går fint å la være å drikke f eks fordi man kjører bil eller annet. Elextra nevnte under her at en slik oppfrodring kan være hyggelig ment fra dem som frembringer den, og det er jeg enig i.

Jeg håper jeg kan lære barnet mitt opp til at måtehold er bra, og at man kan kose seg med alkohol uten å bli full.

Skrevet

Jeg kan ta ett glass vin i teorien, men jeg har aldri gjort det. Jeg har noen ganger drukket ett eller to glass etter at han har lagt seg.

Jeg tror ikke de har lest nok statistikk til å forstå hvor dumt dette er.

Tja, det er mange grunner. Jeg fordømmer personlig ikke rus. Normal "bruk" av rusmidler er ikke bekymringsverdig og det er menneskelig å ønske den effekten en gang i blant. Om jeg tar ett glass vin, så er det i forbindelse med mat. Hvis jeg går ut med vennene mine og drikker fire-fem drinker, så er det for å få at avbrekk, en forandring. Jeg drikker meg tilnærmet aldri full, forøvrig.

Jeg har aldri opplevd det.

Jeg vet ikke hva andre ønsker å lære barna sine, men jeg ønsker at sønnen min skal få et normalt forhold til rusmidler. Det er stor forskjell på bruk og misbruk.

Forøvrig vil jeg aldri drikke mer enn ett-to glass vin foran sønnen min. Voksne forandrer seg fortere enn de tror av alkohol og jeg har svært dårlige minner i så måte.

Skrevet

jeg drikker ikke sammen med barn.det er en regel jeg har vokst opp med,og som jeg er komfortabel med.barn trenger ikke se meg full.må man på dødø og liv drikke alkohol ved alle anledninger??

Et godt poeng!

Det må gå an å kose seg uten alkohol med i bildet.

Skrevet

mener

Ja det tror jeg også,smaken kan være god men effekten har også mye å si.

Skrevet

Ja det tror jeg også,smaken kan være god men effekten har også mye å si.

Når jeg drikker et glass vin til maten, så er det på grunn av smaken.

Når jeg er på fest (uten unger) betyr effekten minst like mye :-)

Skrevet

Ok ; )

Ja,det er vel logisk. Får ikke mye effekt av et glass vin heller.

Mrs. Wallace
Skrevet

Ja, jeg drikker alkohol når barna er til stede, som feks ved en god middag, eller en kald øl i solveggen på hytta. Og jeg har ikke dårlig samvittighet for det. Vi er voksne mennesker som koser oss, og blir ikke noe særlig gærnere enn vi er til vanlig. ;o)

Eldstemann, som går i tredje klasse, spurte meg for ikke lenge siden om jeg kjenner noen som har vært full noen gang - det sier vel litt om at han ikke akkurat oppfatter oss som særlig elleville på flaska.

Dette med drikkepress (blant oss voksne, altså) er ikke noe jeg føler meg truffet av. Hvis vi feks har middagsgjester, blir de tilbudt et valg mellom flere forskjellige ting, f.eks vin, mineralvann, vann - og det valget er selvfølgelig reelt. Ingen som sier nei takk får noen kommentarer på det. Men jeg er absolutt klar over at det ikke er sånn i alle miljøer og sammenhenger, altså.

Men jeg kommer ikke til å kjøpe alkohol til ungene mine før de er gamle nok til å kjøpe den selv. Hvis de på død og liv vil drikke før de når lovlig alder, får de jaggu ta seg bryet med å prøve å skaffe det på egen hånd. Vi vet jo at barn som får alkohol hjemmefra, ender opp med å drikke mer. Det er et faktum.

Mrs. Wallace
Skrevet

Godt poeng, jeg må nok si meg litt enig i det. ;o)

Gjest Elextra
Skrevet

Et godt poeng!

Det må gå an å kose seg uten alkohol med i bildet.

''Det må gå an å kose seg uten alkohol med i bildet.''

Fest uten alkohl = møte

:D

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...