Gå til innhold

Alkohol er rus det også.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, jeg drikker alkohol når barna er til stede, som feks ved en god middag, eller en kald øl i solveggen på hytta. Og jeg har ikke dårlig samvittighet for det. Vi er voksne mennesker som koser oss, og blir ikke noe særlig gærnere enn vi er til vanlig. ;o)

Eldstemann, som går i tredje klasse, spurte meg for ikke lenge siden om jeg kjenner noen som har vært full noen gang - det sier vel litt om at han ikke akkurat oppfatter oss som særlig elleville på flaska.

Dette med drikkepress (blant oss voksne, altså) er ikke noe jeg føler meg truffet av. Hvis vi feks har middagsgjester, blir de tilbudt et valg mellom flere forskjellige ting, f.eks vin, mineralvann, vann - og det valget er selvfølgelig reelt. Ingen som sier nei takk får noen kommentarer på det. Men jeg er absolutt klar over at det ikke er sånn i alle miljøer og sammenhenger, altså.

Men jeg kommer ikke til å kjøpe alkohol til ungene mine før de er gamle nok til å kjøpe den selv. Hvis de på død og liv vil drikke før de når lovlig alder, får de jaggu ta seg bryet med å prøve å skaffe det på egen hånd. Vi vet jo at barn som får alkohol hjemmefra, ender opp med å drikke mer. Det er et faktum.

''Eldstemann, som går i tredje klasse, spurte meg for ikke lenge siden om jeg kjenner noen som har vært full noen gang - det sier vel litt om at han ikke akkurat oppfatter oss som særlig elleville på flaska.''

Så du fleska ikke til med noen freske historier om deg selv? ;-)

• Svar 69
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Katt-ja

9

• KaVa

5

• Mrs. Wallace

4

• Bookworm

4

Mest aktive i denne tråden

Mrs. Wallace
Skrevet

''Eldstemann, som går i tredje klasse, spurte meg for ikke lenge siden om jeg kjenner noen som har vært full noen gang - det sier vel litt om at han ikke akkurat oppfatter oss som særlig elleville på flaska.''

Så du fleska ikke til med noen freske historier om deg selv? ;-)

Hahaha, nei - det får vel evt vente til han når myndighetsalder. Jeg har noen historier som ikke egner seg for sarte, små.

Mrs. Wallace
Skrevet

''Det må gå an å kose seg uten alkohol med i bildet.''

Fest uten alkohl = møte

:D

:o)

Skrevet

''Det må gå an å kose seg uten alkohol med i bildet.''

Fest uten alkohl = møte

:D

Hehe,ja det er vel så : )

Bare reagerer litt på enkelte om sommeren,de skal ha alkohol til enhver anledning,og folk sitter mye på terassen og koser seg med et glass. Sier ikke at det er galt,det må være opp til hver enkelt men jeg opplever altså drikkepress,og det gjør samboeren min også.

Har tatt drukket vin og cider jeg også med ungene tilstede,ser ikke på det som galt. Og i romjulen var jeg på byen med en venninne,ungene var våkne når jeg kom hjem,god og full.

Hadde lovet meg selv at ungene aldri skulle se meg full,men det gjorde de da. Men tror ikke de har tatt skade av det heller,jeg lo litt og var i godt humør,så gikk jeg og la meg. Men jeg liker ikke at de såg meg sånn.

Gjest Elextra
Skrevet

Hahaha, nei - det får vel evt vente til han når myndighetsalder. Jeg har noen historier som ikke egner seg for sarte, små.

''Jeg har noen historier som ikke egner seg for sarte, små.''

Hehe, det har jeg også, og antakelig de fleste andre som ikke har fortrengt dem?

Tror de får vente til barna mine er _godt_ over myndighetsalderen *S*

Gjest Elextra
Skrevet

Hehe,ja det er vel så : )

Bare reagerer litt på enkelte om sommeren,de skal ha alkohol til enhver anledning,og folk sitter mye på terassen og koser seg med et glass. Sier ikke at det er galt,det må være opp til hver enkelt men jeg opplever altså drikkepress,og det gjør samboeren min også.

Har tatt drukket vin og cider jeg også med ungene tilstede,ser ikke på det som galt. Og i romjulen var jeg på byen med en venninne,ungene var våkne når jeg kom hjem,god og full.

Hadde lovet meg selv at ungene aldri skulle se meg full,men det gjorde de da. Men tror ikke de har tatt skade av det heller,jeg lo litt og var i godt humør,så gikk jeg og la meg. Men jeg liker ikke at de såg meg sånn.

Jeg opplever at det er helt greit å si nei om man ikke vil ha, selv på en terrasse på sommeren.

Men nå er det ikke så ofte jeg sier nei, da ;P

Skrevet

Jeg opplever at det er helt greit å si nei om man ikke vil ha, selv på en terrasse på sommeren.

Men nå er det ikke så ofte jeg sier nei, da ;P

Det er bra : )

Både meg og samboeren min drakk ikke på noen år,og da ble vi sett på som sære,og jammen ble det mye mas.

Gjest mora2
Skrevet

''Drikker du alkohol når ditt barn er der?''

Aldri.

''Og hva synes du om de som sier "det er bedre de får alkohol hjemme,da vet vi i alle fall hva de drikker"?''

Nja. Litt innviduelt. Kommer ann på ungdommen. Jeg fikk penger hjemmefra til øl. Slik at jeg ikke skulle kjøpe sprit.

''Og hvorfor drikker man egentlig alkohol,er det for å kose seg og å slappe av,eller hva?''

For å bli beruset, fremheve smaken i maten, og for kos.

''Det er drikkepress når man er voksen hvis noen ikke vil drikke "neimen skal du ikke drikke,hvorfor ikke det,jo ta deg et glass da og kos deg".

Hva lærer vi da barna våre?''

Jeg er selv festemenneske, og syns det er helt greit at noen ikke drikker. Samme for meg. Bestevenninna mi er alltid edru hun, og hun har det like gøy som oss andre.

Hva lærer barna..Det kommer vel helt ann på hvordan foreldrene forholder seg til alkohol.

Gjest Elextra
Skrevet

Aldri.

''Og hva synes du om de som sier "det er bedre de får alkohol hjemme,da vet vi i alle fall hva de drikker"?''

Nja. Litt innviduelt. Kommer ann på ungdommen. Jeg fikk penger hjemmefra til øl. Slik at jeg ikke skulle kjøpe sprit.

''Og hvorfor drikker man egentlig alkohol,er det for å kose seg og å slappe av,eller hva?''

For å bli beruset, fremheve smaken i maten, og for kos.

''Det er drikkepress når man er voksen hvis noen ikke vil drikke "neimen skal du ikke drikke,hvorfor ikke det,jo ta deg et glass da og kos deg".

Jeg er selv festemenneske, og syns det er helt greit at noen ikke drikker. Samme for meg. Bestevenninna mi er alltid edru hun, og hun har det like gøy som oss andre.

Hva lærer barna..Det kommer vel helt ann på hvordan foreldrene forholder seg til alkohol.

''Nja. Litt innviduelt. Kommer ann på ungdommen. Jeg fikk penger hjemmefra til øl. Slik at jeg ikke skulle kjøpe sprit.''

Hehe. Om du var voksen nok til å kjøpe øl og sprit var vel ikke dette noen særlig relevant problemstilling?

Gjest mora2
Skrevet

''Nja. Litt innviduelt. Kommer ann på ungdommen. Jeg fikk penger hjemmefra til øl. Slik at jeg ikke skulle kjøpe sprit.''

Hehe. Om du var voksen nok til å kjøpe øl og sprit var vel ikke dette noen særlig relevant problemstilling?

Hehe, spriten var hjemmebrent, og øl kjøpte kompisene mine ;0)

trollemor;o)
Skrevet

Ja, det hendre at vi drikker når barna er tilstede, men aldri mye.

Jeg kommer aldri til å kjøpe alkohol til barna mine. Skal de drikke før de er 18 så får de få tak i alkoholen selv.

Jeg drikker alkohol fordi det er godt og det kjennes godt i hele kroppen:o)

Det med drikkepresset er en veldig merkelig greie. Rett og slett.

Jeg håper at våre alkoholvaner gjør at våre barn får et sunt forhold til alkohol. Jeghåper også at de venter til de er 18 år. ungdommer som gjør det ståre det respekt av!!

Skrevet

Ja det hender på sommervarme dager.

Jeg er ikke helt der nei. En politimann som jobber med ungdom og rusproblemer, fortalte at nettopp at det er det mange som riser sin egen bak på den måten. Det blir det de får i tillegg til det de skaffer seg utenom mente han.

Nytelse, kos og avslapping.

''Det er drikkepress når man er voksen hvis noen ikke vil drikke "neimen skal du ikke drikke,hvorfor ikke det,jo ta deg et glass da og kos deg".''

Jeg presser ingen, jeg er selv ofte avholdende mens andre smaker litt

''Hva lærer vi da barna våre?''

Ikke usunne drikkevaner i allefall. Det er fint at de ser hvordan og AT alkohol nytes og ikke misbrukes.

Gjest vingla
Skrevet

Jeg drikker alkohol fordi det er godt med et glass vin en gang i blandt eller en øl. Jeg drikker det fordi det smaker godt og gjør godt for kroppen.

Jeg har ingen barn selv. Men når jeg får barn, kommer jeg ikke til å drikke foran barna i mengder. Men om vi tar et glass vin eller en øl til maten så synes jeg ikke det er noe som helst galt i det. Jeg har ikke tro på hysteri rundt alkohol. Men jeg vil heller ikke være beruset forran barn.

hidi, the scorpion
Skrevet

Men jeg synes det er manger snerpete mødre her inne...

Og mange naive.

Om dere tror at deres vin-nipping, fører til barn som er like flinke til å omgås alkohol... Da er dere virkelig naive.

Snerpete mødre og fedre får oftest de fulleste barna.

Barn som vokser opp med moderate/liberale foreldre, har de enkleste ungdommene!

Jeg tror ungdom er like drit lei av å høre "vi drikker et glass vin eller to", som de er av avholdsforeldre.

Hva i svarte er så galt om ungdommer fester avogtil, de gjør de jo uansett, men hva med å ha litt kontroll! At ungdommen forteller deg hvor festen er, er jo det viktigste!

Men skjønner at de ikke gidder med så mange "surmaga" foreldre...

Blir helt matt av dere "perfekte" foreldre!

Skrevet

Utrolig sjelden at jeg drikker i det hele tatt, et og annet glass vin eller et glass øl til mat. Har ikke gjort noe stort vesen av det ift ungene, mister mann her er veldig glad i alkoholfritt øl også. Men vi har diskutert med tenåringene her hva som er "fornuftig" bruk. De har nok aldri sett oss påvirket, og de har nok uansett prøvd seg litt fram uten at vi er detaljinformert om det... Rus er rus, og det handler også litt om å ta valg, å ha kontroll og evne til å ta vare på seg selv. Eneste jeg har vært strix med er 18-års aldersgrensa. (Snål opplevelse å handle inn til jul på polet og attenåringen her "delte" handlevogn...)

Skrevet

Ja, men med måte. Drikker ei flakse øl eller et glass vin. De er ikke tilstede på "fest".

De er ikke kommet i den alderen ennå, men har alltid følt at det kommer i tillegg til de de alikevel får tak i andre steder. Jeg fikk aldri noe hjemme, men vi hadde alltid noe å drikke hvis vi ville.

Ja, begge deler. Det er godt.

''Det er drikkepress når man er voksen hvis noen ikke vil drikke "neimen skal du ikke drikke,hvorfor ikke det,jo ta deg et glass da og kos deg".''

Det føler jeg ikke. Jeg drikker hvis jeg vil, men sier også nei takk hvis jeg ikke vil. Ofte synes jeg det er bedre med brus eller vann til maten, og da drikker jeg det selv om andre drikker andre ting.

''Hva lærer vi da barna våre?''

Et forhåpentligvis naturlig forhold til alkohol. Og at en kan drikke bare litt, og ikke alt på en gang.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Ja, men barna mine har aldri sett meg beruset.

Undersøkelser har vist at barn driker det de får hjemme i tillegg til annen alkohol, ikke i stedet for. Så de kommer ikke til å få alkohol her, til å ta med seg. Men når de er gamle nok, kommer de til å få smake alkohol hjemme.

Jeg drikker alkohol fordi det smaker godt. Men jeg tar gjerne "svensk øl", siden alkoholprosenten er lavere enn i den norske, mens smaken er like god.

Barna mine har ikke opplevd drikkepress blant voksne. Her blir det respektert at noen ikke vil ha, og de som kjører bil blir ikke en gang spurt.

Gjest vinglepetter
Skrevet

kjenner da flere som blir brisne på 3 glass vin,som ble nevnt under her...så hvor går grensa???hvis man drikker for å kose seg,er det jo effekten man søker.noen liker smaken,men vel så mange liker effekten

mener

Riktig! å ruse seg på Alkohol- er det samme som å dope seg!

Ser ingen forskjell på det!

Gjest vinglepetter
Skrevet

Hehe,- nei - og jeg vet faktisk at noe lignende skjedde min tenåring. Man blir påvirket av de andre, og skal være med i gjengen og ikke være mer skikkelig enn dem :-)

Og hvis da fornuften er der "i bunnen", da hjelper det å ha noen øl (det er veldig begrenset hvor full man kan bli på bare øl...) - så man kan være med på festen uten å eksperimentere med alt mulig :-) Det har i alle fall fungert fint hos oss. Og jeg husker jo hvordan det var - det er bare de aller særeste som holder seg unna alkohol helt til de er 18...

er det begrenset hvor full man kan bli av øl? ja, da vet du ikke hva du snakker om!

'Og ruse seg på Alkohol er det samme som å dope seg.

Skrevet

er det begrenset hvor full man kan bli av øl? ja, da vet du ikke hva du snakker om!

'Og ruse seg på Alkohol er det samme som å dope seg.

Med "begrenset" mener jeg at man har vanskelig for å drikke seg alvorlig syk på øl. Få for høy promille - trenge pumping, falle i koma. OK? Jeg mener selvsagt ikke at man ikke blir full av øl...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...