Gå til innhold

Tapet igjen munnen på plystrende elev

Anbefalte innlegg

• Svar 53
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

14

• Mrs D

6

• morsan

4

• trollemor;o)

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Helt enig, Lillemus.

Hadde en av mine kommet hjem og fortalt at læreren hadde tapet igjen munnen hans/hennes hadde jeg regnet med at det var vel fortjent...

Til tider har jeg lyst til å gjøre det samme selv, men har ikke gjort det enda. ;o)

Skrevet

Ja, han oppførte seg nok som en drittunge som nektet å høre på rektor, men jeg synes likevel ikke rektor har noen som helst rett i å tape igjen munnen på et barn.

Skrevet

Ja, han oppførte seg nok som en drittunge som nektet å høre på rektor, men jeg synes likevel ikke rektor har noen som helst rett i å tape igjen munnen på et barn.

Han kunne jo sendt ungen på gangen slik det ble gjort da vi var små, men det spørs da om dette var i et åpent landskap slik at det ikke var mulig.

Skrevet

Det er godt jeg ikke er lærer, for noe sånt kunne sikkert jeg blitt sint nok til å gjøre....!

Skrevet

Det er godt jeg ikke er lærer, for noe sånt kunne sikkert jeg blitt sint nok til å gjøre....!

''Det er godt jeg ikke er lærer, for noe sånt kunne sikkert jeg blitt sint nok til å gjøre....!''

Jeg også... Når det gjelder snørrunger som ikke har respekt og ikke gidder høre etter har jeg null tålmodighet.

Gjest Villniss
Skrevet

Synes dette var veldig uskyldig. Hva er det man egentlig skal gjøre med slike barn som ikke vil innrette seg og tydeligvis ikke har fått nok grenser og oppdragelse hjemmefra???

Hive dem ut på gangen er jo den klassiske... men hjelper det?

Sende ham til rektor gikk jo ikke an siden det var rektor selv som hadde ansvaret for denne timen...

Tror ikke denne eleven kan ha tatt skade av dette. I verste fall ble han litt ydmyket og kanskje han faktisk lærte å få litt respekt for rektor?

Mener ikke at fysiske håndgripeligheter er en måte å skaffe seg respekt på, men dette var ikke vold. Bare en tydelig markering av hvem som faktisk er sjefen. Og såpass burde slike drittunger tåle. De terroriserer jo ofte andre uten skrupler.

Gjest Villniss
Skrevet

''Det er godt jeg ikke er lærer, for noe sånt kunne sikkert jeg blitt sint nok til å gjøre....!''

Jeg også... Når det gjelder snørrunger som ikke har respekt og ikke gidder høre etter har jeg null tålmodighet.

Helt enig igjen, Lilemus! :-)

Skrevet

''men jeg synes likevel ikke rektor har noen som helst rett i å tape igjen munnen på et barn.''

Det kunne vært interessant å vite hva du mener rektor faktisk _skulle_ gjort da?

Ikke har man lov til å bortvise eleven uten tilsyn, og ikke har man lov til å ta i dem for å få dem bort fra situasjonen om de nekter å flytte på seg. Det eneste lovlige alternativet er å la en 12-åring få ødelegge undervisninga for en hel klasse og oppfordre han til å gi seg, noe som så godt som aldri hjelper.

Selv syns jeg en bekymringsmelding til barnevernet hadde vært på sin plass etter en sånn oppførsel, det er tross alt ikke snakk om et _lite_ barn.

Skrevet

''men jeg synes likevel ikke rektor har noen som helst rett i å tape igjen munnen på et barn.''

Det kunne vært interessant å vite hva du mener rektor faktisk _skulle_ gjort da?

Ikke har man lov til å bortvise eleven uten tilsyn, og ikke har man lov til å ta i dem for å få dem bort fra situasjonen om de nekter å flytte på seg. Det eneste lovlige alternativet er å la en 12-åring få ødelegge undervisninga for en hel klasse og oppfordre han til å gi seg, noe som så godt som aldri hjelper.

Selv syns jeg en bekymringsmelding til barnevernet hadde vært på sin plass etter en sånn oppførsel, det er tross alt ikke snakk om et _lite_ barn.

På en av bloggene på VGB var det en som ville anmeldt rektor for barnemishandling om det var hans barn...

Jeg hadde da hatt vanvittig lyst til å anmeldt hans sønn for å forstyrre undervisningen for resten av klassen. Skal tro hva han hadde sagt da?

Skrevet

På en av bloggene på VGB var det en som ville anmeldt rektor for barnemishandling om det var hans barn...

Jeg hadde da hatt vanvittig lyst til å anmeldt hans sønn for å forstyrre undervisningen for resten av klassen. Skal tro hva han hadde sagt da?

''På en av bloggene på VGB var det en som ville anmeldt rektor for barnemishandling om det var hans barn.''

Nettopp fordi enkelte foreldre holder med egne barn uten evne til å se at slikt som det rektor gjorde ikke skjer uten en grunn, mener jeg det er på plass med en bekymringsmelding til barnevernet. En 12 åring skal ikke være så utagerende, og skal i alle fall ikke få støtte på at han forstyrrer alle rundt seg på den måten. Er alt for mange foreldre som mangler gangsyn, dessverre.

Skrevet

''På en av bloggene på VGB var det en som ville anmeldt rektor for barnemishandling om det var hans barn.''

Nettopp fordi enkelte foreldre holder med egne barn uten evne til å se at slikt som det rektor gjorde ikke skjer uten en grunn, mener jeg det er på plass med en bekymringsmelding til barnevernet. En 12 åring skal ikke være så utagerende, og skal i alle fall ikke få støtte på at han forstyrrer alle rundt seg på den måten. Er alt for mange foreldre som mangler gangsyn, dessverre.

''En 12 åring skal ikke være så utagerende, og skal i alle fall ikke få støtte på at han forstyrrer alle rundt seg på den måten. Er alt for mange foreldre som mangler gangsyn, dessverre.''

Aldeles enig. Det var en (sikkert flere) doler her for en del år siden som mente at ingen andre hadde noe med å snakke til hennes unger om de gjorde noe galt ute. Om mine gjør noe galt uten at jeg er der så håper jeg virkelig at noen andre voksne irettesetter dem!

Husker da godt at spesielt noen av guttene forstyrret undervisningen da jeg gikk på ungdomsskolen, de ble sendt på gangen eller til rektor og ingen laget noen dille-oppstyr omkring det.

Skrevet

Helt greit, veldig bra gjort.

Men så er det de tullinger av noen foreldre da som ikke tillater at andre snakker til barna deres. De er jo gullunger som aldri gjør noe galt. Disse foreldrene skulle de ikke ha tapet igjen kjeften på, men rett og slett brukt stiftemaskinen.

Skrevet

''En 12 åring skal ikke være så utagerende, og skal i alle fall ikke få støtte på at han forstyrrer alle rundt seg på den måten. Er alt for mange foreldre som mangler gangsyn, dessverre.''

Aldeles enig. Det var en (sikkert flere) doler her for en del år siden som mente at ingen andre hadde noe med å snakke til hennes unger om de gjorde noe galt ute. Om mine gjør noe galt uten at jeg er der så håper jeg virkelig at noen andre voksne irettesetter dem!

Husker da godt at spesielt noen av guttene forstyrret undervisningen da jeg gikk på ungdomsskolen, de ble sendt på gangen eller til rektor og ingen laget noen dille-oppstyr omkring det.

''Det var en (sikkert flere) doler her for en del år siden som mente at ingen andre hadde noe med å snakke til hennes unger om de gjorde noe galt ute.''

Neivel, og vedkommende syns sikkert det er for ille å irettesette barn i det hele tatt. Klart man ikke skal stå å se på at barn tyranniserer eller plage andre, da må man si ifra.

Gjest tidligere lærer
Skrevet

Jeg må rett og slett le. Dengangen jeg var lærer så lekte jeg ofte med klassen at de hadde glidelås eller tape for munnen som skulle lukkes. Den gikk noenganger i stykker:-)

Rektor går over en grense, men den kan være forståelig. Det er likevel slik at dette må taes opp siden han/hun legger fysisk hånd på gutten. Jeg antar at dette ikke får noen særlige konsekvenser, og rektor og eleven er fremdeles ved skolen.

Det er nok mange lærere som har hatt lyst til å gjøre noe slikt:-)

Skrevet

Jeg må rett og slett le. Dengangen jeg var lærer så lekte jeg ofte med klassen at de hadde glidelås eller tape for munnen som skulle lukkes. Den gikk noenganger i stykker:-)

Rektor går over en grense, men den kan være forståelig. Det er likevel slik at dette må taes opp siden han/hun legger fysisk hånd på gutten. Jeg antar at dette ikke får noen særlige konsekvenser, og rektor og eleven er fremdeles ved skolen.

Det er nok mange lærere som har hatt lyst til å gjøre noe slikt:-)

''Det er likevel slik at dette må taes opp siden han/hun legger fysisk hånd på gutten''

Det kan vel knapt kalles det... Husker godt da en av guttene i klassen ble slept ut på gangen etter ørene (dette var i vår 6. klasse, tilsvarer vel dagens 7.?) - bokstavelig talt! Husker guttungen hylte og bar seg og såvidt jeg husker var det ikke noe annet enn at han hadde forstyrret undervisningen med litt bråk som lå bak. Men det ble ikke noe mer baluba av det. Dette er vel 30 år siden omtrent. Guttungen tok ingen skade av det heller, selv om jeg ikke mener det var riktig gjort av læreren.

Skrevet

Det utrolige med denne saken er at den har fått så mye spalteplass i avisene!

En 12-åring er mer enn stor nok til å vite at man ikke plystrer infernalsk i timene og forstyrre hele resten av klassen. Han fikk dessuten beskjed om å slutte å plystre uten at han lystret. Det er da en bra ting at lærere griper inn og ikke tillater at andre elever forpester læringsmiljøet!

Når det er sagt kunne sikkert læreren funnet bedre måter å stoppe munnen på guttungen, men dette tok guttungen garantert ikke skade av.

Mary Poppins
Skrevet

Som fortjent synes jeg.

Skjønner ikke at dette er noe å lage så mye styr om...

Ideelt sett skulle læreren bare bedt gutten gå ut på gangen, men jeg forstår godt reaksjonen hans også.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...