Gå til innhold

Tapet igjen munnen på plystrende elev

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må rett og slett le. Dengangen jeg var lærer så lekte jeg ofte med klassen at de hadde glidelås eller tape for munnen som skulle lukkes. Den gikk noenganger i stykker:-)

Rektor går over en grense, men den kan være forståelig. Det er likevel slik at dette må taes opp siden han/hun legger fysisk hånd på gutten. Jeg antar at dette ikke får noen særlige konsekvenser, og rektor og eleven er fremdeles ved skolen.

Det er nok mange lærere som har hatt lyst til å gjøre noe slikt:-)

''Dengangen jeg var lærer så lekte jeg ofte med klassen at de hadde glidelås eller tape for munnen som skulle lukkes. Den gikk noenganger i stykker:-)''

Her er det neppe snakk om en glidelås som går i stykker innimellom, men en som er konstant åpen. Hva slags konsekvenser mener du det skal få når noen forstyrrer undervisningen med plystring selv etter oppfordring om å slutte?

Jeg har omtrent 20 år fartstid som lærer, og har du jobbet som lærer så vet du meget godt at det er fint lite man kan gjøre med sånne "små tyranner" uten å bryte loven, og at enkelte elever hverken kan godsnakkes med eller er mulige å leke glidelås med. Er ikke alltid det hjelper å snakke med foresatte heller, og hva gjør man _da_?

• Svar 53
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

14

• Mrs D

6

• morsan

4

• trollemor;o)

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Som fortjent synes jeg.

Skjønner ikke at dette er noe å lage så mye styr om...

Ideelt sett skulle læreren bare bedt gutten gå ut på gangen, men jeg forstår godt reaksjonen hans også.

''Ideelt sett skulle læreren bare bedt gutten gå ut på gangen, men jeg forstår godt reaksjonen hans også.''

Det kan jo være prøvd uten at eleven tok notis av det. Det skjer ganske ofte at enkeltelever driter i hva læreren sier og gjør som de vil uansett, dessverre.

trollemor;o)
Skrevet

Hohoho, kul rektor!! Regner med at gutten ikke ypper seg flere ganger.

trollemor;o)
Skrevet

Det utrolige med denne saken er at den har fått så mye spalteplass i avisene!

En 12-åring er mer enn stor nok til å vite at man ikke plystrer infernalsk i timene og forstyrre hele resten av klassen. Han fikk dessuten beskjed om å slutte å plystre uten at han lystret. Det er da en bra ting at lærere griper inn og ikke tillater at andre elever forpester læringsmiljøet!

Når det er sagt kunne sikkert læreren funnet bedre måter å stoppe munnen på guttungen, men dette tok guttungen garantert ikke skade av.

Syns det var en svært effektiv måte å stoppe gutten på jeg.

trollemor;o)
Skrevet

''Dengangen jeg var lærer så lekte jeg ofte med klassen at de hadde glidelås eller tape for munnen som skulle lukkes. Den gikk noenganger i stykker:-)''

Her er det neppe snakk om en glidelås som går i stykker innimellom, men en som er konstant åpen. Hva slags konsekvenser mener du det skal få når noen forstyrrer undervisningen med plystring selv etter oppfordring om å slutte?

Jeg har omtrent 20 år fartstid som lærer, og har du jobbet som lærer så vet du meget godt at det er fint lite man kan gjøre med sånne "små tyranner" uten å bryte loven, og at enkelte elever hverken kan godsnakkes med eller er mulige å leke glidelås med. Er ikke alltid det hjelper å snakke med foresatte heller, og hva gjør man _da_?

Da setter man tape på munnen:o)

Gjest tidligere lærer
Skrevet

''Det er likevel slik at dette må taes opp siden han/hun legger fysisk hånd på gutten''

Det kan vel knapt kalles det... Husker godt da en av guttene i klassen ble slept ut på gangen etter ørene (dette var i vår 6. klasse, tilsvarer vel dagens 7.?) - bokstavelig talt! Husker guttungen hylte og bar seg og såvidt jeg husker var det ikke noe annet enn at han hadde forstyrret undervisningen med litt bråk som lå bak. Men det ble ikke noe mer baluba av det. Dette er vel 30 år siden omtrent. Guttungen tok ingen skade av det heller, selv om jeg ikke mener det var riktig gjort av læreren.

Nei derfor tror jeg ikke det blir gjort så mye ut av dette. Synes det er dumt å skrive om det i media, og viser den grenseløsheten som er blitt i de mediakåte samfunnet.

Gjest tidligere lærer
Skrevet

Jeg var lærer på barneskole, ungdomsskole og videregående tilsammen i ca. 20 år. Jobber fremdeles i skoleverket og besøker mange skoler.

Jeg vet utmerket godt hvilken elevtype det er snakk om, og har full forståelse for rektors handlinger. Jeg kunne likevel vært i den situasjonen å måtte gå inn og se på denne saken og da er det viktig å se alle sider.

En fantasert glidelås og tape holdt ikke alltid mange sekunder hos noen, men de som hadde problemer fikk ofte hjelp fra medelver og leken var utrolig morsom og givende mange ganger:-) Derfor smiler jeg nå. Og ja jeg var ofte fristet til å gjøre som denne rektoren, og har full forståelse for handlingen.

Skrevet

Spørs hvor lurt det er at 12-åringen på dette viset lærer at:

1. Det er _rektor_ som får reaksjoner i ettertid, og

2. Selveste rektor står maktesløs i å takle unger som ikke oppfører seg - hvilken tillitt skal man da ha til at rektors underordnede kan klare det?

Oppsummert: Idiotisk påfunn av rektor, selv om jeg i og for seg kan forstå frsutrasjonen.

Skrevet

Spørs hvor lurt det er at 12-åringen på dette viset lærer at:

1. Det er _rektor_ som får reaksjoner i ettertid, og

2. Selveste rektor står maktesløs i å takle unger som ikke oppfører seg - hvilken tillitt skal man da ha til at rektors underordnede kan klare det?

Oppsummert: Idiotisk påfunn av rektor, selv om jeg i og for seg kan forstå frsutrasjonen.

''Selveste rektor står maktesløs i å takle unger som ikke oppfører seg - hvilken tillitt skal man da ha til at rektors underordnede kan klare det?''

Det der er egentlig litt pussig - husker jo godt, særlig på ungdomsskolen - at det var noen lærere vi hadde så stor respekt for at vi knapt torte puste uten lov i timen. Andre ga vi omtrent blanke i. Hva det kom av kan jeg ikke sette fingeren på.

Skrevet

''Selveste rektor står maktesløs i å takle unger som ikke oppfører seg - hvilken tillitt skal man da ha til at rektors underordnede kan klare det?''

Det der er egentlig litt pussig - husker jo godt, særlig på ungdomsskolen - at det var noen lærere vi hadde så stor respekt for at vi knapt torte puste uten lov i timen. Andre ga vi omtrent blanke i. Hva det kom av kan jeg ikke sette fingeren på.

..men verst av alt var trusselen om å bli sendt inn på rektors kontor, selv om alle visste at den sinteste læreren var en av lektorene.

Skrevet

..men verst av alt var trusselen om å bli sendt inn på rektors kontor, selv om alle visste at den sinteste læreren var en av lektorene.

Det er sant - REKTOR, han hadde vi respekt for!

Skrevet

Når vi er inne på lærere og elever, jeg snakket med en mann på 87 år i går, da han gikk i 6 klasse så slo læreren ut ei fortann på han. Han beklaget seg da han kom hjem, men faren sa at "da var det vel fortjent da"...så var den saken ute av verden, hehe. Det var harde tider:-)

Men jeg hadde en lærer som tok oss kraftig i kragen når vi laget bråk av fysisk art, da var det ikke noe tull, han nærmest bar oss ut i kragen og kastet oss ut på gangen. Det hadde vi fanken ikke vondt av heller.

Skrevet

Når vi er inne på lærere og elever, jeg snakket med en mann på 87 år i går, da han gikk i 6 klasse så slo læreren ut ei fortann på han. Han beklaget seg da han kom hjem, men faren sa at "da var det vel fortjent da"...så var den saken ute av verden, hehe. Det var harde tider:-)

Men jeg hadde en lærer som tok oss kraftig i kragen når vi laget bråk av fysisk art, da var det ikke noe tull, han nærmest bar oss ut i kragen og kastet oss ut på gangen. Det hadde vi fanken ikke vondt av heller.

''Men jeg hadde en lærer som tok oss kraftig i kragen når vi laget bråk av fysisk art, da var det ikke noe tull, han nærmest bar oss ut i kragen og kastet oss ut på gangen. Det hadde vi fanken ikke vondt av heller.''

Hadde noen sånne jeg også og i ettertid ser jeg at det hadde en preventiv effekt overfor oss andre + at vedkommende elev syntes det var så nedverdigende og pinlig at han (det var stort sett gutta!) oppførte seg som folk etterpå.

Skrevet

''Men jeg hadde en lærer som tok oss kraftig i kragen når vi laget bråk av fysisk art, da var det ikke noe tull, han nærmest bar oss ut i kragen og kastet oss ut på gangen. Det hadde vi fanken ikke vondt av heller.''

Hadde noen sånne jeg også og i ettertid ser jeg at det hadde en preventiv effekt overfor oss andre + at vedkommende elev syntes det var så nedverdigende og pinlig at han (det var stort sett gutta!) oppførte seg som folk etterpå.

En ting er sikkert, vi turte aldri å lage stort av bråk når vi hadde denne læreren. Respekten var stor.

Nå har det gått for langt andre veien, de kan jo knapt snakke til elevene uten idiotiske foreldre omtrent går bananas fordi noen har snakket litt hardt til den snørrete gullungen.

Skrevet

Da setter man tape på munnen:o)

;-D

Gjest Sophus Lauring
Skrevet

Akkurat slik var det i min tid også.

Gjest hønse-Magda
Skrevet

Vikarer derimot...

Gjest mora2
Skrevet

Haha! Godt ikke han fant frem stiftemaskinen da..

Men jeg syns nok rektor burde ha andre metoder for å sette seg i respekt.... At tålmodigheten kan ta slutt forstår jeg, men dette er situasjoner en rektor faktisk bør takle.

Husker vår rektor ble så sint han knakk blyanter...Det var skummelt det ;0)

Jeg vet ikke hvordan jeg hadde reagert om det var min unge. Men jeg hadde nok ikke likt det nei. Selv om jeg har hatt lyst å tape igjen selv, er det ikke en ting man gjør.

Gjest Villniss
Skrevet

Synes dette har gått for langt. Barn _trenger_ grenser, og de _må_ få vite _og_erfare at det får konsekvenser om de bryter grensene.

Kanskje det man burde gjøre er å få til en offenltlig samfunnsadebatt omkring temaet? (Generelt)

Og i helt spesielle akutte tilfeller, sende bekymringsmelding til barnevernet. Det er vel det en skulle ha gjort.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...