Gå til innhold

Hvordan bygge tillit med katten?

Anbefalte innlegg

Gjest hønselovisa
Skrevet

Jeg har tatt inn en fosterkatt som er veldig redd og sky ennå, han gjemmer seg stort sett, tusler litt rundt når det er stille i huset. Er her på 3. dagen nå, så jeg tenker at det går seg nok til med tiden. Men har ikke mye erfaring med halvville katter, så derfor spør jeg her. Er det riktig strategi å la han være for seg selv til han tar initiativ til kontakt selv? Er det noe jeg kan gjøre for at han skal bli raskere trygg på meg?

Skrevet

ja, la han få være for seg selv. ikke stirr for mye på ham iallefall, det blir gjerne oppfattet som veldig fiendlig på kattespråket. å ignorere enn katt (sånn væremessig sett, ikke ang stell!) er som å fortelle katten at du respekterer og er glad i den. om du får lov til å nærme deg den kan jeg anbefale deg å fysisk gå ned på kattens nivå, og gjerne vise den håret ditt. funker alltid på min katt når den har sine dårlig, supersjenerte dager. da vil den KOSE. ;)

Gjest minnah
Skrevet

Ang kroppsspråk - om du blunker litt til den (sakte, bedagelige blunk) og så ser vekk, er det en vennlig gest mot katten. Slikk deg gjerne litt om munnen samtidig, eller gjesp litt. Sitt stille på gulvet, mys littegrann når du ser på den, blunk, se vekk, gjesp, osv. Dette er vennlige signaler til katten.

Du kan godt prøve å lokke på den, men det er nok viktig at du venter på at katten kommer til deg.

Skrevet

Har vært borti det samme med vår katt. Det kan ta tid. Bare la katten være. Pass på å ha sandfat og mat/vann tilgjengelig. Overse katten og ikke ta kontakt med den. Hvis den ligger under en seng, bare la den være der. Den kommer fram når den blir sulten. Katter er sosiale dyr og den vil helt sikkert bli slskapssyk etterhvert. Da kommer den til deg.

Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...