Gå til innhold

husk å slukke lyset!

Gjest Du blir vel med på dette!

Anbefalte innlegg

Skrevet

''Når man ikke en gang klarer å bli med på en symbolhandling, hvor mye kan man da forvente i praksis?''

Fint å skru av lyset i en time, men hva hjelper det for egentlig? Hva er meningen?

Det har jeg også lurt på.

• Svar 88
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Bookworm

14

• morsan

12

• cathlin

11

• Colette

8

Mest aktive i denne tråden

trollemor;o)
Skrevet

Dette var virkelig en stor skuffelse. Vi slukket lysene, og tok barne ut på biltur for å vise dem at folk ønsker å stå sammen om en symbolhandling for å vise at vi ønsker å verne miljøet.

Jommen sa jeg smør! Det var ikke så mye mørkere ute at det gjorde noe. Norge er offiselt med på det, men når vegbelysningen ikke slukkes, er det ikke mye effekt. Vi så en del bedrifter som hadde slukket lysene inne, men reklameskiltene og utelysene lyste friskt.

Når man ikke en gang klarer å bli med på en symbolhandling, hvor mye kan man da forvente i praksis?

Ingen av naboene slukket lysene sine heller. Det er så jeg lurer på om folk følger så lite med på nyhetene at de ikke får med seg hva som skjer.

Her i vår by slukket de alle gatelys. Men det var ikke så veldig mange naboer som slukket lysene. Jeg hørte faktisk ikke om dette før i går kveld og det kan tenkes at det var en god del mennesker som ikke visste om det.

Skrevet

''Vi slukket lysene, og tok barne ut på biltur for å vise dem at folk ønsker å stå sammen om en symbolhandling for å vise at vi ønsker å verne miljøet''

Biltur for å vise at verden står sammen om å verne om miljøet? Blir ikke det litt feil?

Det samme tenkte jeg da jeg leste det :-)

Skrevet

Snart. Har det av om natten uansett. :- )

Hehe, ja jeg skal markere igjen om et par timer...

Husk å flytte klokka forresten;-)

trollemor;o)
Skrevet

''Når man ikke en gang klarer å bli med på en symbolhandling, hvor mye kan man da forvente i praksis?''

Fint å skru av lyset i en time, men hva hjelper det for egentlig? Hva er meningen?

En symbolsk handling som kanskje får mennesker til å tenke litt mer bevisst på dette med strømbruk?

Vi hadde en uvanlig, fredlig og veldig koselig time med levende lys og brettspill.

Skrevet

Her hvor jeg bor, så har vi så mange ufrivillige strømbrudd i løpet av året, at jeg synes jeg har gjort mitt :-) På det meste har de vart opp til 8 timer - og da er det mer enn lysene som blir borte :-)

trollemor;o)
Skrevet

Aldri på en lørdag. Helga er så hellig at jeg spanderer ikke bort en time midt i beste familietid..

Vi hadde den koseligste timen vi har hatt på årevis vi, nettopp fordi vi slo av TV`n og slukket lysene. Vi koste oss med stearinlys og brettspill. Dette blir en kveld ungene kommer til å huske:o)

Det er ca 51 andre lørdager i året hvor du kan gjøre den vanlige lørdagsgreia di.

Skrevet

Her hvor jeg bor, så har vi så mange ufrivillige strømbrudd i løpet av året, at jeg synes jeg har gjort mitt :-) På det meste har de vart opp til 8 timer - og da er det mer enn lysene som blir borte :-)

Det er ikke du som har gjort ditt når det er strømbrudd, vet du:-)

Men datteren min sa akkurat det samme, strømmen var borte her forrige helg, og hun lurte på hvorfor det ikke kunne ha vært Earth Hour da i stedet;-)

Skrevet

Det er ikke du som har gjort ditt når det er strømbrudd, vet du:-)

Men datteren min sa akkurat det samme, strømmen var borte her forrige helg, og hun lurte på hvorfor det ikke kunne ha vært Earth Hour da i stedet;-)

Nei, du sier noe der....:-) Men jeg mener bestemt at jeg har hatt min Earth Hour opp til flere ganger, hvert eneste år :-) Her lærer vi å sette pris på de dagene vi har strøm :-)

Skrevet

Nei, du sier noe der....:-) Men jeg mener bestemt at jeg har hatt min Earth Hour opp til flere ganger, hvert eneste år :-) Her lærer vi å sette pris på de dagene vi har strøm :-)

Ikke sant:-)

Skrevet

Ikke sant:-)

Ikke bare mister jeg lys og varme når strømmen går - men jeg mister vannet også :-( Så jeg er virkelig av de som ofrer meg :-)

Skrevet

Ikke bare mister jeg lys og varme når strømmen går - men jeg mister vannet også :-( Så jeg er virkelig av de som ofrer meg :-)

Ja, det gjør du virkelig da.

Det er først når strøm og vann er borte, man legger merke til hvor mye man er avhengig av nettopp det.

Mrs. Wallace
Skrevet

''Vi slukket lysene, og tok barne ut på biltur for å vise dem at folk ønsker å stå sammen om en symbolhandling for å vise at vi ønsker å verne miljøet''

Biltur for å vise at verden står sammen om å verne om miljøet? Blir ikke det litt feil?

Haha, akkurat det samme tenkte jeg. ;o)

Skrevet

Ja, det gjør du virkelig da.

Det er først når strøm og vann er borte, man legger merke til hvor mye man er avhengig av nettopp det.

Ja, det er helt utrolig hvor ille alt blir når strømmen forsvinner. Jeg husker en gang for et par år tilbake. Det var desember og kaldt + at det var lørdag. Strømmen forsvant på formiddagen og kom tilbake ved 18-tiden. Det var et ekstatisk øyeblikk da strømmen kom tilbake :-)

Man vet jo ikke hva man har før man har mister det. Det viser seg gang på gang:-)

Skrevet

Hehe,- la merke til den jeg også :-)

Gjest giggli
Skrevet

Dette var virkelig en stor skuffelse. Vi slukket lysene, og tok barne ut på biltur for å vise dem at folk ønsker å stå sammen om en symbolhandling for å vise at vi ønsker å verne miljøet.

Jommen sa jeg smør! Det var ikke så mye mørkere ute at det gjorde noe. Norge er offiselt med på det, men når vegbelysningen ikke slukkes, er det ikke mye effekt. Vi så en del bedrifter som hadde slukket lysene inne, men reklameskiltene og utelysene lyste friskt.

Når man ikke en gang klarer å bli med på en symbolhandling, hvor mye kan man da forvente i praksis?

Ingen av naboene slukket lysene sine heller. Det er så jeg lurer på om folk følger så lite med på nyhetene at de ikke får med seg hva som skjer.

Jeg kan vedde på at jeg gjør mye mer i praksis enn de fleste som var med i går. At man ikke deltar på meningsløse symbolhandlinger har ingen verdens ting å gjøre med hvor mye man bryr seg om noe.

Gjest giggli
Skrevet

Det er synd at så mange kritiserer dem som valgte ikke å være med i går. Symbolhandlinger kan være positivt, det er jeg helt enig i. Hvis det kan få flere til å gjøre miljøbevisste valg i hverdagen, så er det jo fint.

Men man bør virkelig ikke glemme at det viktigste er hva man gjør hver dag. Jeg tror ikke nødvendigvis dem som skrur av lyset under Earth Hour er dem som gjør mest til hverdags. Blir overrasket over hvor mange negative utsagn som rettes mot dem som hadde på lyset.

Skrevet

Det er synd at så mange kritiserer dem som valgte ikke å være med i går. Symbolhandlinger kan være positivt, det er jeg helt enig i. Hvis det kan få flere til å gjøre miljøbevisste valg i hverdagen, så er det jo fint.

Men man bør virkelig ikke glemme at det viktigste er hva man gjør hver dag. Jeg tror ikke nødvendigvis dem som skrur av lyset under Earth Hour er dem som gjør mest til hverdags. Blir overrasket over hvor mange negative utsagn som rettes mot dem som hadde på lyset.

Jeg er HELT enig med deg i at det er det man gjør i hverdagen som teller.

Dette med å slå av lyset kan være en fin symbolhandling som når mange gjør det og det blir masse oppmerksomhet rundt dette kan vise folk at det nytter. MEN det er samtidig en stor fare for at dette blir en lettvint ting som man gjør bare for å vise naboer og andre at "se her er en som bryr seg, ja".

Generelt når det gjelder miljøet, er jeg redd for at folk synes det er viktigere å velge ut de miljøtiltak som _synes_ for omverdenen, og ikke der det monner mest.

Skrevet

*knis* Men får håpe de ikke skrudde av lysene på bilen, da;-)

Skrevet

Jeg glemte hele greia.

*skammer meg*

Jeg også...men skammer meg ikke å mye egentlig..-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...