Gå til innhold

adopsjon for lesbiske

Anbefalte innlegg

Mrs. Wallace
Skrevet

Slik jeg tolket bikku, mente hun at norske myndigheter burde likestille homofile og heterofile uten å ta hensyn til at giverlandene ikke åpner for homofil adopsjon, men at hun fryktet at dette ville føre til at giverlandene nekter å adpotere bort barn til Norge, fordi de da ikke er enige det norske synet.

Det at Sverige og USA har åpnet for at homofile kan adoptere har ikke ført til at giverlandenen "stenger krana", sier du, men for at dette skal være en reell sammenligning med bikkus forslag/synspunkter, holder det ikke at disse landene faktisk åpner for homoadopsjon, men at de ha latt homofile få adoptere i strid med giverlandenes krav.

Nå må vi holde tunga rett i munnen her. Det er snakk om to forskjellige godkjenninger: Norsk godkjenning, og et evt annen giverlands godkjenning.

At man blir godkjent for adopsjon i Norge, betyr ikke automatisk at man blir godkjent i alle giverland.

Der er det mange forskjellige regler, spesifikke for hver enkelt giverland. Noen land krever f.eks høyere utdannelse hos søkerne, andre krever at søkerne er medlem av et kirkesamfunn, noen godtar ikke enslige adoptanter, o.l.

At norske myndigheter likestiller homofile og heterofile m.h.t adopsjon, har selvsagt bare betydning for den norske delen. Norske myndigheter har ingen som helst muligheter til å få gjennomført adopsjoner i et giverland dersom et søkerpar ikke oppfyller giverlandenes krav. Og det finnes ingen adopsjonsforeninger som sender en adopsjonssøknad til et land dersom ikke søkerne oppfyller landets krav, uavhengig om det dreier seg om legning, utdanning eller andre ting. Man sender f.eks ikke søknad om ensligadopsjon til et land som ikke godkjenner ensligadopsjon.

Så når man er godkjent av norske myndigheter, må man altså allikevel forholde seg til realitetene mht hvor man kan regne med at søknaden vil bli mottatt. For homofile par i dag, vil det i praksis si Norge, ettersom det ikke finnes noen samarbeidsland som godtar homofile søkerpar. Selvsagt kan ikke norske myndigheter overprøve dette, vi har ikke noen mulighet til å gripe inn i andre lands lovgivning.

Skrevet

Det er ingen land som adopsjonsforeningene i Norge samarbeider med som tar imot søknader fra lesbiske/homofile.

Sør-Afrika godtar dette, men kun innenlandsadopsjon.

Eneste dere har muligheten til, er å søke norsk adopsjon. Det er muligheten dere har pr i dag. Skal man søke norsk adopsjon er det også strenge regler. Med strenge mener jeg; dere kan kun stå på liste for adopsjon i Norge i ett år. Har dere ikke blitt valgt ut i løpet av dette ene året, får dere ikke stå på listen lenger, og dere får aldri sette dere på den lista igjen. (likt for alle, hetrofile og lesbiske/homofile)

Det er ikke mange norskfødte barn i året som adopteres bort, mellom 5 og ti i følge statistikkene.

Jeg ble trist av å lese dette, jeg...

Trodde lesbiske og homofile ble mer likestilte med den nye ekteskapsloven, men der tok jeg dessverre feil. Er det virkelig ingen land som har adopsjon åpen for lesbsike/homofile par?

Mrs. Wallace
Skrevet

Jeg ble trist av å lese dette, jeg...

Trodde lesbiske og homofile ble mer likestilte med den nye ekteskapsloven, men der tok jeg dessverre feil. Er det virkelig ingen land som har adopsjon åpen for lesbsike/homofile par?

''Trodde lesbiske og homofile ble mer likestilte med den nye ekteskapsloven, men der tok jeg dessverre feil. Er det virkelig ingen land som har adopsjon åpen for lesbsike/homofile par?''

Men du trodde vel ikke for alvor at den norske ekteskapsloven ville ha noen direkte innvirkning på andre lands lovverk?

Skrevet

''Trodde lesbiske og homofile ble mer likestilte med den nye ekteskapsloven, men der tok jeg dessverre feil. Er det virkelig ingen land som har adopsjon åpen for lesbsike/homofile par?''

Men du trodde vel ikke for alvor at den norske ekteskapsloven ville ha noen direkte innvirkning på andre lands lovverk?

Nei, det var ikke det jeg mente. Visste bare ikke at det i praksis er umulig for norske homofile/lesbiske å adoptere fra utlandet.

Skrevet

Nå må vi holde tunga rett i munnen her. Det er snakk om to forskjellige godkjenninger: Norsk godkjenning, og et evt annen giverlands godkjenning.

At man blir godkjent for adopsjon i Norge, betyr ikke automatisk at man blir godkjent i alle giverland.

Der er det mange forskjellige regler, spesifikke for hver enkelt giverland. Noen land krever f.eks høyere utdannelse hos søkerne, andre krever at søkerne er medlem av et kirkesamfunn, noen godtar ikke enslige adoptanter, o.l.

At norske myndigheter likestiller homofile og heterofile m.h.t adopsjon, har selvsagt bare betydning for den norske delen. Norske myndigheter har ingen som helst muligheter til å få gjennomført adopsjoner i et giverland dersom et søkerpar ikke oppfyller giverlandenes krav. Og det finnes ingen adopsjonsforeninger som sender en adopsjonssøknad til et land dersom ikke søkerne oppfyller landets krav, uavhengig om det dreier seg om legning, utdanning eller andre ting. Man sender f.eks ikke søknad om ensligadopsjon til et land som ikke godkjenner ensligadopsjon.

Så når man er godkjent av norske myndigheter, må man altså allikevel forholde seg til realitetene mht hvor man kan regne med at søknaden vil bli mottatt. For homofile par i dag, vil det i praksis si Norge, ettersom det ikke finnes noen samarbeidsland som godtar homofile søkerpar. Selvsagt kan ikke norske myndigheter overprøve dette, vi har ikke noen mulighet til å gripe inn i andre lands lovgivning.

''Det er snakk om to forskjellige godkjenninger: Norsk godkjenning, og et evt annen giverlands godkjenning.''

Ja, jeg skjønner jo det, da, men tolket bikku som om hun mente at norske myndigheter skulle prøve å omgå dette.

Mrs. Wallace
Skrevet

''Det er snakk om to forskjellige godkjenninger: Norsk godkjenning, og et evt annen giverlands godkjenning.''

Ja, jeg skjønner jo det, da, men tolket bikku som om hun mente at norske myndigheter skulle prøve å omgå dette.

Det har de selvfølgelig ingen myndighet til å gjøre.

Men når det er sagt, mener jeg det er viktig at man åpner for full likestilling mht adopsjonsrettigheter i det norske regelverket. Både prinsipielt, og fordi det tross alt forekommer norske adopsjoner.

Skrevet

Det har de selvfølgelig ingen myndighet til å gjøre.

Men når det er sagt, mener jeg det er viktig at man åpner for full likestilling mht adopsjonsrettigheter i det norske regelverket. Både prinsipielt, og fordi det tross alt forekommer norske adopsjoner.

Det er jeg helt enig med deg i!

Mrs. Wallace
Skrevet

Det er jeg helt enig med deg i!

Dessuten kan homofile bli fosterforeldre på lik linje med heterofile. Ved langtidsplassering hender det av og til at det er aktuelt med adopsjon. Da er det veldig viktig at det eksisterer en likestilling.

Skrevet

''Ja, jeg skjønner jo det, da, men tolket bikku som om hun mente at norske myndigheter skulle prøve å omgå dette.''

Det trodde jeg også bikku mente. Etterpå skjønte jeg at hun vel egentlig snakker om innenlandsadopsjon. Vi er selvsagt ikke så suverene i Norge at vi kan overprøve andre lands lovgivning. Det er tross alt en enorm tillitserklæring at disse landene overhodet lar oss adoptere barna deres.

Jeg vet ikke om du husker en sak fra noen år tilbake der kinesiske myndigheter stoppet saken til en adopsjonssøker og hennes mann fordi hun ble definert som lettere psykisk utviklingshemmet? Kinesiske myndigheter ga den gang sterkt inntrykk av at de hadde større krav til hvilken oppvekst barna deres skulle ha.

Skrevet

Nei, det var ikke det jeg mente. Visste bare ikke at det i praksis er umulig for norske homofile/lesbiske å adoptere fra utlandet.

Det visste tydeligvis ikke Jan Thomas heller. Eller at nedre aldersgrense for adopsjon er 25 år. :-D

Mrs. Wallace
Skrevet

Det visste tydeligvis ikke Jan Thomas heller. Eller at nedre aldersgrense for adopsjon er 25 år. :-D

Jan Thomas tror sikkert at de er villige til å gjøre et unntak for folk som har penger og god klesstil. ;o)

Skrevet

''Eller at nedre aldersgrense for adopsjon er 25 år. :-D''

Dett vil altså si at istedenfor å vente 6 år til han blir 25 slik at han får adoptert ham, så kunne han like godt gifte seg med han? ;-)

Skrevet

''Eller at nedre aldersgrense for adopsjon er 25 år. :-D''

Dett vil altså si at istedenfor å vente 6 år til han blir 25 slik at han får adoptert ham, så kunne han like godt gifte seg med han? ;-)

Hehe, det så sikkert ut som en god løsning der og da. ;-D

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...