Gå til innhold

Should we stay or should we go?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har vi vært i Gnore i 1 1/2 år etter 6 år i utlandet. nick jr snakker norsk nå, han skal begynne på skolen til høsten. Vi har så smått skapt en bekjentskapskrets og livet er i grunnen greit.

Jeg har fått tilbud om jobb ute igjen. 2-3 år, muligens lengre, muligens kortere. Muligens resten av livet dersom vi ønsker det.

Bedre livsstil, hushjelp, varmt og godt, pool, luksusbiler, båt, reiser, etc, etc.

nick jr har ikke noe problem med å dra, han er ikke en gang født i Norge. Sheila er litt mere lunken, men villig.

Er det egentlig noen grunn til å bli her?

Det er bare alt som må gjøres som gjør meg litt sliten i hodet. Huset skal leies ut eller selges, bilene skal selges, noe skal pakkes og sendes, resten pakkes og lagres. Sist vi satt ting til lagring, så heiv vi det meste da vi kom hjem.

Det er så jævla mye styr, men jeg har bodd ute såpass mange år av livet mitt, at jeg nesten ikke finner meg til rette i Norge.

Hmm?

Skrevet

Hvorfor kom dere hjem?

Høres ut til å være mange gode grunner til å reise ut igjen; eneste motargument måtte være at nick jr. sin oppvekst kan blir preget av litt vel mange oppbrudd?

Jeg tenker forøvrig fortsatt av og til på historiene dine om hans start i norsk barnehage...*s*

Skrevet

Norge er eit møkkaland, og vi kan risikere Frp i regjering fra høsten av, så kom deg ut om du har muligheten.

Ps! Godt å høre at Sheila er villig...:)

Gjest ViViola
Skrevet

Jeg skulle gjerne hatt en mann med utenlandsmuligheter og ikke minst -interesser, så jeg sier GO-GO-GO!

(Men jeg tror nok jeg ville ha vært sikker på at det faktisk ble minst 2 år, for som du sier - mye styr er det jo.)

Lucky you! (Er det lov å spørre i hvilken bransje du driver?)

Gjest florentine
Skrevet

Jeg hadde ikke hatt problemer med valget, men slike valg må en ta ut fra sine forutsetninger. Hva er viktig for dere som familie?

Gjest florentine
Skrevet

Jeg skulle gjerne hatt en mann med utenlandsmuligheter og ikke minst -interesser, så jeg sier GO-GO-GO!

(Men jeg tror nok jeg ville ha vært sikker på at det faktisk ble minst 2 år, for som du sier - mye styr er det jo.)

Lucky you! (Er det lov å spørre i hvilken bransje du driver?)

Hva med deg selv og dine utenlandsmuligheter? Er det bare mulig å flytte etter mannen?

Gjest ViViola
Skrevet

Hva med deg selv og dine utenlandsmuligheter? Er det bare mulig å flytte etter mannen?

He-he, ser at jeg framstår som en smule - diltende...

Dessverre er ikke kroppen min medgjørlig i forhold til jobb, og derfor må jeg "bare bli med".

Og om jeg skulle bli frisk igjen (hvilket jeg håper på og jobber hardt for!), så får jeg ikke gubben med meg. Han har ikke den helt store eventyrlysten. :-/

Skrevet

Hvorfor kom dere hjem?

Høres ut til å være mange gode grunner til å reise ut igjen; eneste motargument måtte være at nick jr. sin oppvekst kan blir preget av litt vel mange oppbrudd?

Jeg tenker forøvrig fortsatt av og til på historiene dine om hans start i norsk barnehage...*s*

''Jeg tenker forøvrig fortsatt av og til på historiene dine om hans start i norsk barnehage...*s*''

Har du en link? Det høres ut som fornøyelig lesning ;-D

Gjest Ytterst alene
Skrevet

Det eneste motargumentet jeg kommer på er: kontakt med familie og slekt.

Livet går jo helst greit, men hva hvis noe vanskelig skjer? Har du/dere et nettverk da? Slektninger som kommer støttende til?

Selv sitter jeg i utlandet uten en eneste slektning i nærheten - mistet mannen min plutselig og ble alene med en ungeflokk. Kjenner veldig på kropp og sjel hvor alene jeg er uten noen fra nær familie her, dette var ikke noe problem så lenge livet var "normalt" _Nå_ hadde det imidlertid vært veldig greit med noen som var litt mer enn "bare" venner og bekjente.

Skrevet

Norge er eit møkkaland, og vi kan risikere Frp i regjering fra høsten av, så kom deg ut om du har muligheten.

Ps! Godt å høre at Sheila er villig...:)

''Ps! Godt å høre at Sheila er villig...:)''

Hold nu grisepraten for Dem selv! ;-)

Skrevet

Selv er jeg glad i å bo i Norge, og ønsker at barna i hovedsak skal voks opp her. Et par år ute, kunne jeg likevel gjerne ha tenkt meg. Men er usikker på om skolestart-året er det beste? Eller kanskje det er det? Hmmm...

I tillegg mister man jo lett kontakt med familie og venner hjemme, både voksne og barn. Rotløshet osv. (Som du kanskje allerede er litt rammet av?)

''Bedre livsstil, hushjelp, varmt og godt, pool, luksusbiler, båt, reiser, etc, etc.''

Jeg er heller ikke nødvendigvis enig i at dette er en bedre livsstil (men behageligere livsstil, er det). Er selv skeptisk til å la barna vokse opp i en tydelig overklasse, der husarbeid osv. er jobber som man leier inn folk til å gjøre. Hvis hele oppveksten blir slik, risikerer man at barna får problemer med å leve et normalt liv i Norge som voksne.

Skrevet

Hvorfor ikke? Dersom dere synes det er det rette for dere, reis og kos dere! Norge forsvinner jo ikke i mellomtiden, og dersom dere vil tilbake, så er det jo fullt ut mulig.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

''Nå har vi vært i Gnore i 1 1/2 år etter 6 år i utlandet. nick jr snakker norsk nå, han skal begynne på skolen til høsten. Vi har så smått skapt en bekjentskapskrets og livet er i grunnen greit''

Betyr det at junior ikke kunne norsk da dere flyttet tilbake til Norge? Da ville jeg vært skeptisk til å flytte ham igjen. Det er viktig at barn i den alderen får et godt språkfundament, mye av språket dannes i alderen 4-7 år.

Mitt råd er å utsette det noen år, til sønnen din har blitt større.

Gjest florentine
Skrevet

''Nå har vi vært i Gnore i 1 1/2 år etter 6 år i utlandet. nick jr snakker norsk nå, han skal begynne på skolen til høsten. Vi har så smått skapt en bekjentskapskrets og livet er i grunnen greit''

Betyr det at junior ikke kunne norsk da dere flyttet tilbake til Norge? Da ville jeg vært skeptisk til å flytte ham igjen. Det er viktig at barn i den alderen får et godt språkfundament, mye av språket dannes i alderen 4-7 år.

Mitt råd er å utsette det noen år, til sønnen din har blitt større.

Det språkfundamentet trenger ikke å være norsk.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Det språkfundamentet trenger ikke å være norsk.

''Det språkfundamentet trenger ikke å være norsk.''

Det er riktig. Men siden gutten skal begynne på skolen til høsten, så regner jeg med at han er ca 6 år, og dermed midt i den aldersperioden da språkfundamentet dannes. Så det er et veldig uheldig tidspunkt å bytte språk.

Gjest Vanskelig å svare på
Skrevet

Du sier ikke noe om hvor dere eventuelt skal og da blir det vanskelig å svare på.

Gjest florentine
Skrevet

Det er riktig. Men siden gutten skal begynne på skolen til høsten, så regner jeg med at han er ca 6 år, og dermed midt i den aldersperioden da språkfundamentet dannes. Så det er et veldig uheldig tidspunkt å bytte språk.

Hvor har du det fra at dette er midt i den perioden hvor språkfundamentet dannes+

Gjest har tenkt tanken
Skrevet

Vil det lønne seg for dere om dere planlegger å komme tilbake til Norge igjen? Mye styr for ingenting?

Hvor lett vil det egentlig bli for junior å takle en til flytting når han nettopp har funnet seg til rett, lære et nytt språk og er midt i perioden hvor ting slår rot, også siden dere ikke vet hvor lenge dere blir på en plass før dere flytter igjen?

Jeg luftet ideen for mine sjefer om muligheten til et par år ved hovedkontoret i USA for å lære mer og prøve noe annet, men for meg ville det bety et stort skritt tilbake økonomisk siden de ikke kunne konkurrere med lønningene her i Norge, styret med å leie bort hus/selge og eventuelt kjøpe nytt ved tilbakekomst. Det eneste som eventuelt kunne forsvare det var om en hadde lyst på en internasjonal karriere, men da risikerer en å måtte flytte på seg kanskje hvert 2. år og det blir ikke aktuelt for en familie på 5. For oss blir det riktigere at jeg forsetter å jobbe i Norge. Har store utviklingsmuligheter her også.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Hvor har du det fra at dette er midt i den perioden hvor språkfundamentet dannes+

Det er velkjent kunnskap. Bare spør lærere, forskulelærere, helsesøstre, leger osv rundt deg. Eller søk på nettet.

mariaflyfly
Skrevet

''Men siden gutten skal begynne på skolen til høsten, så regner jeg med at han er ca 6 år, og dermed midt i den aldersperioden da språkfundamentet dannes. Så det er et veldig uheldig tidspunkt å bytte språk.

''

Veit du det siste, eller er det noe du synser? Hva mener du med "språkfundamentet"?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...