Gå til innhold

Slutte å røyke - for ørtende gang

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så har jeg sluttet å røyke. Igjen. Det er nok tredje gangen eller så, men jeg vil gjerne at det skal vare. Da må jeg også forandre holdningen min til røyk.

For øyeblikket slutter jeg for samboeren min og sønnen min. De vil ikke at jeg skal bli syk, dø, lukte røyk osv. Mens jeg personlig... Vel, jeg bryr meg ikke så veldig mye. Selv om kols skremmer meg ganske mye, da. Men jeg er jo så ung? Jeg kan jo utsette røykeslutt et par år? ;)

Kreft, jada. Jeg vet om kreft og kols og hjerteinfarkt. Men det blir så fjernt. Så nå trenger jeg litt hjelp. Motiver meg! Fortell meg hvorfor jeg skal slutte for min EGEN skyld! Jeg vil ikke begynne å røyke igjen om en måned eller et år, jeg vil slutte å røyke for godt.

• Svar 98
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Glimtipper

19

• morsan

17

• Lillemus

5

• KaVa

5

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Hadde du møtt min kolsrammede svigerfar, som må ta pause midt i trappa, som har blitt sendt på sykehuset akutt flere ganger og som ikke orker å gjøre noe av det han tidligere elsket å gjøre, hadde nok motivasjonen kommet....

Men siden du ikke møter han:

Motiv 1: PENGER! Putt det du ellers ville brukt på røyk i en krukke, og bruk dem til en helgetur en eller annen plass du ønsker å dra.

motiv 2: Du blir penere! Huden blir friskere, tennene blir mindre gule og du slipper å lukte røyk.

motiv 3: Du er et forbilde for ungene dine. Vis at du er sterk nok til å bryte med røyken!

motiv 4: minske faren for kreft/kols/hjertesykdommer

motiv 5: Du slipper å våkne opp og lukte røyk av håret ditt. (dersom du ikke dusjer hver kveld, da)

(Og jeg vet at dette er SÅ enkelt for meg å si, som ikke røyker, kun med en fortid som heftig festrøyker....)

Skrevet

Lavere stressnivå - det er et mareritt å f.eks. reise sammen med noen som røyker. Det er ulovlig å røyke omtrent overalt, så man bruker masse tid på å finne et sted det er tillatt slik at de kan få røykt fra seg f.eks. før ombordstigning i fly. Det er nok å passe på i slike situasjoner om man ikke skal stirre etter røyking forbudt-skilt i tillegg.

Bedre økonomi - det er fullstendig meningsløst å bruke så mye penger på noe destruktivt.

(Visstnok) en ny opplevelse av lukt og smak, men det har du vel erfaring med.

En sjanse til å vise junior at voksne kan ta konsekvensen av det de sier man bør gjøre / ikke gjøre.

Slutt på å starte dagen med merkelige harkeøvelser. Jeg vet ikke hvordan du har det, men jeg var på ferie sammen med fire røykende jenter en gang, og det var en selsom opplevelse å høre dem rundt frokostbordet. Alle påsto selvsagt at de var forkjølet, allergiske osv. akkurat da, men jeg tenkte nå mitt allikevel.

Røyk framskynder aldringssymptomer i ansiktet - lepper, hud, tenner osv.

Skrevet

Hadde du møtt min kolsrammede svigerfar, som må ta pause midt i trappa, som har blitt sendt på sykehuset akutt flere ganger og som ikke orker å gjøre noe av det han tidligere elsket å gjøre, hadde nok motivasjonen kommet....

Men siden du ikke møter han:

Motiv 1: PENGER! Putt det du ellers ville brukt på røyk i en krukke, og bruk dem til en helgetur en eller annen plass du ønsker å dra.

motiv 2: Du blir penere! Huden blir friskere, tennene blir mindre gule og du slipper å lukte røyk.

motiv 3: Du er et forbilde for ungene dine. Vis at du er sterk nok til å bryte med røyken!

motiv 4: minske faren for kreft/kols/hjertesykdommer

motiv 5: Du slipper å våkne opp og lukte røyk av håret ditt. (dersom du ikke dusjer hver kveld, da)

(Og jeg vet at dette er SÅ enkelt for meg å si, som ikke røyker, kun med en fortid som heftig festrøyker....)

''Hadde du møtt min kolsrammede svigerfar, som må ta pause midt i trappa, som har blitt sendt på sykehuset akutt flere ganger og som ikke orker å gjøre noe av det han tidligere elsket å gjøre, hadde nok motivasjonen kommet....''

Det ER en motivasjon. Definitivt. Jeg er livredd for å dø sakte av oksygenmangel. Men av en eller annen grunn innbiller jeg meg at jeg kan vente to år til før jeg slutter... Det har jeg gjort de siste fire årene.

Men jeg gjør så mye annet som er positivt for helsen min akkurat nå og jeg VIL så gjerne slutte/være normal. Nå går det greit, men om tre uker når noen tilbyr meg en røyk?

Det viktigste akkurat nå er at jeg ikke vil skuffe samboeren min. Han ville egentlig ikke være sammen med en røyker overhodet, så det er godt og vel to år siden jeg LOVTE han å slutte...

Skrevet

Har du prøvd autogen trening? (eller het det noe annet?) Ligg behagelig, lukk øynene, slapp av 100% i alle lemmer og kroppsdeler og si til deg selv:

Jeg er røykfri, jeg er røykfri, jeg er røykfri, røyk er æsj, røyk er æsj...

Hvis du vil ha flere barn, husk at det er større sjanse for å bli gravid hvis du er røykfri. Og mindre risiko for å abortere.

Og, ikke minst, fortsett å tenk på mann og barn, som gjerne vil ha en frisk, sunn og røykfri Glimtipper!

Og når det gjelder KOLS, så kan de som er disponert for det, få KOLS i ganske ung alder (40+), og det er en fryktelig sykdom. Langsom kvelning!

Skriv opp de 10 viktigste grunnene til å slutte, og finn dem frem hvis du holder på å gi opp. Gi det selv ett røykfritt år, i det minste, før du gir opp.

Skrevet

Lavere stressnivå - det er et mareritt å f.eks. reise sammen med noen som røyker. Det er ulovlig å røyke omtrent overalt, så man bruker masse tid på å finne et sted det er tillatt slik at de kan få røykt fra seg f.eks. før ombordstigning i fly. Det er nok å passe på i slike situasjoner om man ikke skal stirre etter røyking forbudt-skilt i tillegg.

Bedre økonomi - det er fullstendig meningsløst å bruke så mye penger på noe destruktivt.

En sjanse til å vise junior at voksne kan ta konsekvensen av det de sier man bør gjøre / ikke gjøre.

Slutt på å starte dagen med merkelige harkeøvelser. Jeg vet ikke hvordan du har det, men jeg var på ferie sammen med fire røykende jenter en gang, og det var en selsom opplevelse å høre dem rundt frokostbordet. Alle påsto selvsagt at de var forkjølet, allergiske osv. akkurat da, men jeg tenkte nå mitt allikevel.

''Lavere stressnivå - det er et mareritt å f.eks. reise sammen med noen som røyker. Det er ulovlig å røyke omtrent overalt, så man bruker masse tid på å finne et sted det er tillatt slik at de kan få røykt fra seg f.eks. før ombordstigning i fly. Det er nok å passe på i slike situasjoner om man ikke skal stirre etter røyking forbudt-skilt i tillegg.''

Jeg tror ikke jeg stresser noe særlig med det, siden jeg er en rimelig avslappet person. Men det kan godt være jeg stresser andre ved å stikke avgårde for en røyk. Det er litt dumt :/

''Bedre økonomi - det er fullstendig meningsløst å bruke så mye penger på noe destruktivt.''

Helt enig. Vi har faktisk ikke råd til å kaste bort penger akkurat nå, da jeg er tilnærmet hjemmeværende, vi har en sinnsykt dyr leilighet og vi må spare masse penger om vi en dag vil gifte oss eller få et barn til.

Det er en god motivasjon :)

''(Visstnok) en ny opplevelse av lukt og smak, men det har du vel erfaring med.''

Jeg har aldri merket forskjellen.

''En sjanse til å vise junior at voksne kan ta konsekvensen av det de sier man bør gjøre / ikke gjøre.''

Godt poeng! Jeg som er så opptatt av sunt kosthold...

''Slutt på å starte dagen med merkelige harkeøvelser. Jeg vet ikke hvordan du har det, men jeg var på ferie sammen med fire røykende jenter en gang, og det var en selsom opplevelse å høre dem rundt frokostbordet. Alle påsto selvsagt at de var forkjølet, allergiske osv. akkurat da, men jeg tenkte nå mitt allikevel.''

Hehe, jeg harker ikke. Jeg har kanskje ikke røyket lenge nok eller røyket mange nok sigaretter om dagen.

''Røyk framskynder aldringssymptomer i ansiktet - lepper, hud, tenner osv.''

Ja, det er sant. Jeg er ikke fryktelig forfengelig, da. Men det er jo en hyggelig tanke :)

Takk for hjelpen!

Skrevet

Røykere lukter kjempevondt!

Jeg kan snuse opp en røyker på flere hundre meters avstand, og holder ofte ubevisst pusten hvis jeg passerer en på gata. Det setter seg i klær og hår.

Penger! Spar det du bruker på røyk et par måneder, og kjøp deg noe fint!

Skrevet

Du er ung ennå, men når man kommer i den alderen jeg er i, ser man ofte ganske stor forskjell på dem som har røykt i 20-25 år og dem som ikke har det. Plutselig gjør aldringsprosessen et kjempebyks. Hvilket man jo også ser på programmer som "10 år yngre".

Skrevet

Har du prøvd autogen trening? (eller het det noe annet?) Ligg behagelig, lukk øynene, slapp av 100% i alle lemmer og kroppsdeler og si til deg selv:

Jeg er røykfri, jeg er røykfri, jeg er røykfri, røyk er æsj, røyk er æsj...

Hvis du vil ha flere barn, husk at det er større sjanse for å bli gravid hvis du er røykfri. Og mindre risiko for å abortere.

Og, ikke minst, fortsett å tenk på mann og barn, som gjerne vil ha en frisk, sunn og røykfri Glimtipper!

Og når det gjelder KOLS, så kan de som er disponert for det, få KOLS i ganske ung alder (40+), og det er en fryktelig sykdom. Langsom kvelning!

Skriv opp de 10 viktigste grunnene til å slutte, og finn dem frem hvis du holder på å gi opp. Gi det selv ett røykfritt år, i det minste, før du gir opp.

''Har du prøvd autogen trening? (eller het det noe annet?) Ligg behagelig, lukk øynene, slapp av 100% i alle lemmer og kroppsdeler og si til deg selv:

Jeg er røykfri, jeg er røykfri, jeg er røykfri, røyk er æsj, røyk er æsj...''

Ja, jeg prøver på det. Jeg sier: "Jeg vil da ikke ha røyk nå, jeg er ikke-røyker." Men det fungerer ikke så godt, selv om jeg biter tennene sammen og holder ut.

Det er barnslig og idiotisk, men alt virker litt mer meningsløst uten røyk. Når går denne følelsen over? :( Den gikk fort over når jeg ble gravid og sluttet på dagen, men da var jeg jo gravid. Hele hverdagen min forandret seg.

''Hvis du vil ha flere barn, husk at det er større sjanse for å bli gravid hvis du er røykfri. Og mindre risiko for å abortere.''

Fint poeng, men det er mulig jeg forblir ettbarnsmamma. Uansett hadde jeg naturligvis sluttet på dagen om jeg ble gravid :)

''Og, ikke minst, fortsett å tenk på mann og barn, som gjerne vil ha en frisk, sunn og røykfri Glimtipper!''

Ja, jeg tenker masse på det. De er hva som overbeviser meg akkurat nå. Og kanskje det er nok motivasjon til å komme over den verste kneika?

''Og når det gjelder KOLS, så kan de som er disponert for det, få KOLS i ganske ung alder (40+), og det er en fryktelig sykdom. Langsom kvelning!''

Yuck. Jeg vet. Jeg er livredd for det.

''Skriv opp de 10 viktigste grunnene til å slutte, og finn dem frem hvis du holder på å gi opp. Gi det selv ett røykfritt år, i det minste, før du gir opp.''

Hm... Kjente at det hjalp litt med ti gode grunner. Min første var: "Jeg kan begynne å jogge igjen og trene kondisjon mer effektivt." Teit grunn, kanskje, men det er MIN grunn - som bare er for meg.

Det hjalp også å tenke at jeg "gir det ett år". Det føles ikke så endelig da, selv om det forhåpentligvis vil være det allikevel.

Skrevet

Jeg kommer ikke til å komme med noen motivasjon nå, men heller et tips. Ta en tur til fastlegen. Han kan skrive ut noen tabletter som hjelper til med dette.

Jeg har ei innrøyka dame her på jobben som klarte å slutte med disse. Og ho er fortsatt røykefri nå ca. 2 år etter.

Ho har også fortalt at ho hoster mye mindre, og at ho nå orker å gjøre ting som er kondiskrevende. Det klarte ho ikke før.

Ok. Litt motivasjon. Du vil bli et strålende forbilde for ditt/dine barn. DET er en flott ting:-)

Skrevet

''(Visstnok) en ny opplevelse av lukt og smak, men det har du vel erfaring med.''

En mann som var fast ansatt på et sted jeg hadde ekstrajobb som ungdom påsto at han bare var nødt til å begynne å røyke igjen etter å ha holdt opp noen månedenr, for brunosten smakte så fælt når man er ikke-røyker..... Jadda...;-)

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg kan snuse opp en røyker på flere hundre meters avstand, og holder ofte ubevisst pusten hvis jeg passerer en på gata. Det setter seg i klær og hår.

''Røykere lukter kjempevondt! ''

Helt enig. Har kolleger som ikke røyker så mye, og som "opplyser" om at de ikke kan lukte røyk fordi det er så og så lenge siden de har røyket etc. Æsj! Lukta sitter i, uansett hva de sier.

Skrevet

''Røykere lukter kjempevondt! Jeg kan snuse opp en røyker på flere hundre meters avstand, og holder ofte ubevisst pusten hvis jeg passerer en på gata. Det setter seg i klær og hår.''

Ja, enig i det.

''Penger! Spar det du bruker på røyk et par måneder, og kjøp deg noe fint!''

Sambo har lovet meg en gave etter en uke og en måned. Det gleder jeg meg til! (barnslig ang. gaver :P).

Gjest klimakteriet
Skrevet

På grunn av røyking kom jeg i overgangsalderen i en alder av 38. Min ikke-røykende søster er nå 45 og har fortsatt regelmessig menstruasjon.

Skrevet

Du er ung ennå, men når man kommer i den alderen jeg er i, ser man ofte ganske stor forskjell på dem som har røykt i 20-25 år og dem som ikke har det. Plutselig gjør aldringsprosessen et kjempebyks. Hvilket man jo også ser på programmer som "10 år yngre".

Ja, det er sant. Jeg bare forestiller meg at innen DA har jeg jo sluttet... På et eller annet magisk vis som ikke krever at jeg slutter NÅ ;)

Skrevet

Jeg kommer ikke til å komme med noen motivasjon nå, men heller et tips. Ta en tur til fastlegen. Han kan skrive ut noen tabletter som hjelper til med dette.

Jeg har ei innrøyka dame her på jobben som klarte å slutte med disse. Og ho er fortsatt røykefri nå ca. 2 år etter.

Ho har også fortalt at ho hoster mye mindre, og at ho nå orker å gjøre ting som er kondiskrevende. Det klarte ho ikke før.

Ok. Litt motivasjon. Du vil bli et strålende forbilde for ditt/dine barn. DET er en flott ting:-)

''Jeg kommer ikke til å komme med noen motivasjon nå, men heller et tips. Ta en tur til fastlegen. Han kan skrive ut noen tabletter som hjelper til med dette.''

Jeg har ikke behov for tabletter, tror jeg :) De er så dyre, i tillegg til at det ikke er det å slutte som er vanskelig. Det er det å ikke begynne igjen om seks måneder, ett år eller to år :)

Skrevet

På grunn av røyking kom jeg i overgangsalderen i en alder av 38. Min ikke-røykende søster er nå 45 og har fortsatt regelmessig menstruasjon.

Er overgangsalderen så fælt? :)

Gjest Elextra
Skrevet

Når du slutter å røyke vil du nesten UMIDDELBART merke at kondisen blir bedre. Du vil kunne gå opp trapper uten å bli anpusten.

Når du er forkjølet er det mye lettere å bli frisk.

Og nå som det går mot vår er det ekstra fint å merke at luktesansen blir mye bedre. Det vil du merke - man skjønner ikke at luktesansen har vært dårlig før den er tilbake! :-).

Sluttet selv for MANGE år siden, og noe av det jeg syntes var best ved å slutte var å slippe å tenke på røyk i så mange situasjoner. Slippe å tenke på om jeg hadde røyk med meg/hjemme, om det var mulighet for å ta en røyk etter en bedre middag (f.eks. sammen med ikke-røykere) etc. Jeg følte meg mer FRI etter å ha sluttet helt :-).

Skrevet

Er overgangsalderen så fælt? :)

Det vet jeg heldigvis ingen ting om ennå, men jeg tror gleden av å slippe menstruasjonen fort kan forsvinne i irritasjonen over slikt som tørr skjede, forandringer i hud og hår, hetetokter osv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...