Gå til innhold

Slutte å røyke - for ørtende gang

Anbefalte innlegg

Gjest Elextra
Skrevet

'' Er det fordi de ikke vil fremstå som tapere selv, eller er det misforstått snillisme?''

Ja tidene forandrer seg fort. Røyking har alltid vært noe man har kost seg med, det er først de senere år hvor røyking har blitt en synd. Det grunnet staten som vil begrense sykehusutgiftene. Man skulle tro de tjente nok på avvgiftene til å betale for alle skadene røyken gjør, men det er vanskelig med det lønnsnivået som er i Norge. Røykere er ikke tapere, de er individualister. De følger ikke strømmen sammen med de som bukker og nikker for hva staten ønsker.

''Røykere er ikke tapere, de er individualister. De følger ikke strømmen sammen med de som bukker og nikker for hva staten ønsker.''

Da jeg så smått begynte å røyke som 14-15-åring trodde jeg også at det var kult og at det bidro til å skille meg fra den gemene, streite, hop! :P

• Svar 98
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Glimtipper

19

• morsan

17

• Lillemus

5

• KaVa

5

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest ViViola
Skrevet

'' Er det fordi de ikke vil fremstå som tapere selv, eller er det misforstått snillisme?''

Ja tidene forandrer seg fort. Røyking har alltid vært noe man har kost seg med, det er først de senere år hvor røyking har blitt en synd. Det grunnet staten som vil begrense sykehusutgiftene. Man skulle tro de tjente nok på avvgiftene til å betale for alle skadene røyken gjør, men det er vanskelig med det lønnsnivået som er i Norge. Røykere er ikke tapere, de er individualister. De følger ikke strømmen sammen med de som bukker og nikker for hva staten ønsker.

''Røyking har alltid vært noe man har kost seg med, det er først de senere år hvor røyking har blitt en synd.''

Det er vel ingen som ser på røyking som en synd? Det er usunt, men ingen synd.

''Det grunnet staten som vil begrense sykehusutgiftene. Man skulle tro de tjente nok på avvgiftene til å betale for alle skadene røyken gjør, men det er vanskelig med det lønnsnivået som er i Norge.''

Det der holder ikke vann, men det vet du jo.

''Røykere er ikke tapere, de er individualister.''

Røykere er verken tapere eller vinnere, de er ordinære mennesker. Akkurat slik ikke-røykere er. Individualister finner du i begge "leire".

''De følger ikke strømmen sammen med de som bukker og nikker for hva staten ønsker.''

"Staten" forteller oss at røyking er livsfarlig. Og det har man funnet ut gjennom forskning. Og siden det er livsfarlig og årsaken til utrolig mange lidelser, så sier "staten" at vi bør slutte.

Det er helt opp til deg å la være å slutte, men da får du ha nok baller til å si at det som det er - at du ikke greier.

Gjest Elextra
Skrevet

''Røykere er ikke tapere, de er individualister. De følger ikke strømmen sammen med de som bukker og nikker for hva staten ønsker.''

Det er den merkeligste forsvarstalen for å røyke jeg noen sinne har hørt. Så vi som ikke røyker, er altså nikkedukker for staten? Vel, jeg vil heller være nikkedukke for staten enn for tobakksindustrien, det er i alle fall sikkert.

Når det er sagt: Jeg har intet problem med at folk røyker - det er deres kropp, deres valg.

''Det er den merkeligste forsvarstalen for å røyke jeg noen sinne har hørt''

Det er vel ganske vanlig at (i hvertfall unge) røykere ser på seg selv som litt coolere og mer rampete enn ikke-røykere? Kjenner meg igjen i tankegangen fra mine tidlige røykeår - røykingen skulle liksom bidra litt til å fjerne meg fra "flink-pike-imaget".

Skrevet

Nå røyker jeg selv, men jammen går du langt i uttalelsene dine synes jeg.

Jeg røyker ikke for å trosse staten eller normalen eller hva du vil - det får da være måte på.

Gjest Deilig å være uten
Skrevet

Alt dette vet du godt Glimtipper :)

Kolst...jadda, det får vi ikke så unge. Hmmm...se det du...søstra mi fikk det som 39 åring og noen vi kjenner ligger på pleiehjemmet flere ganger i uke for å bli sugd ren for slim (går med flaske) Hun er 35. (skal love deg at å være rundt kolspasienter på morgenen når de våkner og skal prøve å få i gang kroppen,....det er helt jævlig)

Vi vet ikke når slike ting rammer oss, det kan komme siden, det kan komme tidligere.

Jeg har også prøvd å slutte, flere ganger. Har klart det 5 måneder, 8 måneder...3 måneder.

Men så fikk jeg for meg at dette går bare ikke, min helse vil aldri klare røyking til jeg blir gammel alikavel, da slutter jeg nå FØR helsa svikter. Og da kom det mentale over i riktig spor og da sluttet jeg for siste gang. Det er snart to år siden. Har ingen problemer.

Jeg kjøpte meg treningstøy, treningsapparater etc etc. Alikavel var det ikke mulig å slå summene jeg ville brukt på tobakk.

Jeg har en flott bil nå for mindre sum i måneden enn jeg røykte for.

Ungene mine er kjempefornøyde. Jeg vet jeg ikke lukter ille lenger, jeg vet jeg gjør hva jeg kan for å holde meg frisk for dem.

Det kan være veldig vanskelig å slutte å røyke, eller rettere sakt...å ikke begynne igjen. Men jeg tror helt bastant på at det mentale er nøkkelen. Får du dreisen på den så er det ingen problem med røykeslutt. Inntil da så sliter vi.

Allen Carrs bøker, mental oppbakking!

Lykke til.

Det er kjempeflott å være ikkerøyker når du kommer dit hen at også hjerne er med på det.

Skrevet

''Det er den merkeligste forsvarstalen for å røyke jeg noen sinne har hørt''

Det er vel ganske vanlig at (i hvertfall unge) røykere ser på seg selv som litt coolere og mer rampete enn ikke-røykere? Kjenner meg igjen i tankegangen fra mine tidlige røykeår - røykingen skulle liksom bidra litt til å fjerne meg fra "flink-pike-imaget".

Fikk nesten litt lyst til å synge den "eminente" sangen "Svake men'sker" av Jannicke :-)

"kom ikke her og fortell meg at du begynte fordi det var godt. Nei du begynte for at alle andre gjorde det. Du er svak - og tør ikke si nei etc etc " ;-)

Skrevet

Fikk nesten litt lyst til å synge den "eminente" sangen "Svake men'sker" av Jannicke :-)

"kom ikke her og fortell meg at du begynte fordi det var godt. Nei du begynte for at alle andre gjorde det. Du er svak - og tør ikke si nei etc etc " ;-)

De fleste begynte vel med dette som grunnlag, ellers hadde ingen røyka tror jeg:-) Hvem kan si at de nøt det første trekket med røyk - øvde oss på å si eplekake på innoverpust og hostet verre!! Helt utrolig at jeg noen gang tente meg røyk nr 2, for ikke å snakke om røyk nr. 1000:-)

Gjest Elextra
Skrevet

Haha, husker jeg syntes teksten i den sangen var ultrateit da den kom, selv om rytmen var litt kul.

Og vi som så smått begynte å røyke var jo indvidualister, må vite!! ;P

Skrevet

De fleste begynte vel med dette som grunnlag, ellers hadde ingen røyka tror jeg:-) Hvem kan si at de nøt det første trekket med røyk - øvde oss på å si eplekake på innoverpust og hostet verre!! Helt utrolig at jeg noen gang tente meg røyk nr 2, for ikke å snakke om røyk nr. 1000:-)

Den første røyken jeg røykte, på gymnaset (så gamel er jeg - jeg insisterer på å si "gymnas" i stedet for "videregående" - nå ja, en digresjon). Vi var fire jenter som hang sammen, og skulle forse - en av dem hadde en sånn sigarett-forlenger dings (sånn 10 cm lang plastmunnstykke) - VEEEELDIG stilig. Måtte jo bare prøve, og GUD så tøff jeg var, da. Hostet og harka, javisst - men TØFF - indeed!

Festrøyka i flere år, før jeg fannt ut at pakken jeg kjøpte til festen endret seg fra å være en tipakning som rakk til to fester, til å bli en tyvepakning som man "røykte opp restene av" mellom festene.... Da kutta jeg tvert, og har ikke røyka siden, heldigvis.

Skrevet

Hmmm... interessant hva du velger å legge mest merke til i innlegget mitt.

Skrevet

Ehm... Fordi... Ehm... Jeg LIKER å røyke! Jepp. Det må være grunnen. Jeg liker å ha røyk å se fram til.

Herregud så fattig livet mitt høres ut når jeg sier det.

Ja, din ene gode grunn ble ganske tynn....

Kan du finne noen gode grunner til ikke å røyke kanskje?

Argumentet til min kollega ble at ho så litt ned på de som røyker. Det er oftest folk med laver utdannelse osv. Nå sier ikke jeg at det er slik, men ho er helt overbevist om at det er slik, og det funker for henne:-)

Skrevet

Dette var en tråd for meg, jeg vil også slutte.

Leste litt nede i tråden her om de champix røykesluttpillene. De koster rundt 760kr tror jeg, for 14 dager. De er ikke bare for røykeslutt sin del, for den slutter du med innen ti dager. Jeg vil si at det er like viktig å ta den etter du har stumpet siste røyk, for da slipper du legge så mye på deg. De anbefaler pillen i minst tre mnd for å unngå for mye vektøkning :)

Også skrives det om mantra. Da har jeg hørt, veldig mange ganger faktisk, at ordet ikke *IKKE* ikke oppfattes av hjernen, så derfor har ikke dine mantra lykkes.......... Hjernen hopper over det ordet, så da ser du hva setningen blir.

Min mann har sluttet ved hjelp av pillen og han går på den enda. Jeg er kjempoestolt over ham.

Vi klarer det vi også Glimtipper :) Lykke til fremover!

Skrevet

Ser at du har fått mange fornuftige svar. Her er litt til, fra en som har levd lenge.

Du er lettere utsatt for benskjørhet. Da jeg nærmet med 50 testet jeg og noen litt yngre kolleger vår benstruktur. Jeg røyker ikke, og hadde "benstruktur som en ungdom"; de andre hadde langt dårligere resultat.

Du kan komme tidlig i overgangsalderen.

En av mine kolleger forsøkte å bli gravid etter å ha røkt i 15 (?) år. Hun slet voldsomt i flere år; hadde også minst en abort.

Mine kolleger sliter også mye med hoste; har problem med å bli bra av en lettere forkjøling. De er stort sett mye oftere syke enn meg.

Du merker ikke så mye til alle røykeplager når du er ung; vent til du blir 40-50!

Skrevet

Du har vært kjempeflink! Skryt i vei :)

Det hjelper å høre at andre har klart det. Jeg VIL ikke røyke lengre, men så har jeg tenkt: "Kanskje festrøyking?"... Men du fikk meg til å slå fra meg den tanken nå :) Takk!

Hold deg laaangt unna alt som heter festrøyking hvis du endelig har greid å slutte!

Det er nemlig den "ene festrøyken" som er fella når det gjelden sjansen for at du begynner å røyke fast igjen!

Skrevet

Slutta for 2 år siden, vha Champix-tablettene, gikk helt strålende. Jeg var veldig bekymra for at jeg skulle få veldig lyst på røyk etter at jeg var ferdige med tablettene men det har enda ikke skjedd. Syns røykere lukter helt grusomt, og syns det er pinlig at jeg har stinka sånn:-)

Like etter at jeg hadde slutta var jeg hos tannlegen, og det ble snakk om at jeg hadde stupa røyken. "Det var jo bra, for da slipper du at tennene dine ramler ut ", sa han. Trodde han fleipet, men han sa at røykere mistet tenner mye tidligere enn ikke-røykere, pga man får dårligere blod-tilførsel til tannkjøttet, og det høres jo ganske logisk ut.

Gjest problemene kommer i alle aldersgrupper
Skrevet

Jeg er i slutten av 30 årene. Har en mamma som har alzheimer (røyk kan påskynde dette også) og hjerteproblemer. Hun har røyket i alle år. Jeg ønsker å ha en frisk mamma selvom hun er et eldre menneske.

Jeg har et vennepar hvor mannen er småbarnsfar! og har fått kreft pga. røyken.

Er dette to gode grunner til å avstå fra røyken synes du?

Skrevet

Jeg er i slutten av 30 årene. Har en mamma som har alzheimer (røyk kan påskynde dette også) og hjerteproblemer. Hun har røyket i alle år. Jeg ønsker å ha en frisk mamma selvom hun er et eldre menneske.

Jeg har et vennepar hvor mannen er småbarnsfar! og har fått kreft pga. røyken.

Er dette to gode grunner til å avstå fra røyken synes du?

Ja, to veldig gode grunner.

Takk.

Skrevet

Gratulerer med å ha tatt ditt valg om å slutte å røyke!

Selv har jeg opplevd å miste 3 venner og kollegaer pga røykerelatert sykdom. En 45 år gammel kollega døde av lungekreft, og 4 barn mistet sin far. En annen kollega ble 60 år. Han hadde begynt å glede seg til å gå av med pensjon, og få tilbringe mer tid med barnebarna. Ei venninne, som var alenemor fikk lungeemfysem da hun var 40. Hun ventet på å få nye lunger, med dessverre døde hun før hun nådde frem i køen.

Det er lett å tenke at det skjer ikke meg, men det skjer utrolig mange. Det som er skremmende med lungekreft er at det er ofte for sent når kreften blir oppdaget. For min kollega som døde da han var 45, så ble ikke kreften oppdaget før han fikk vondt i ryggen, og da var kreften allerede spredt seg så mye at det var ikke noe håp.

En annen jeg kjenner fikk for ikke så lende siden hjerteinfarkt, bare 37 år gammel. Han døde, men ble vekket til live igjen. Han lå i koma ei stund, men under over alle under, så våknet han, og er blitt ganske normal igjen. Han er veldig preget over det som skjedde. Han har forrandret livstil etter at dette skjedde, så røyken kuttet han tverdt.

Jeg synes det er skremmende hvilke konsekvenser røyken kan føre til.

Håper du lykkes med røykeslutten! Vet ikke om det jeg har fortalt her er særlig motiverende, det er vel helst deprimerende.

Mange tenker som så at vi har bare et liv og da vil jeg kose meg så lenge jeg lever. Jeg tenker heller som så, at jeg har bare en kropp, og den skal jeg ta vare på så lenge jeg lever. For meg som har opplevd hvor slitsomt og tungt livet kan bli når man er syk, så er det viktigst å ta vare på helsen.

Lykke til med ditt nye røykfrie liv :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...