Gå til innhold

Keisersnitt vs.vanlig fødsel-hvis valg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde valgt vanlig fødsel. Best for meg og best for barnet.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Jeg har hørt at du har rett på plastisk operasjon etter keisersnitt. Dette kunne kanskje være noe å undersøke dersom du plages av det.

Selv har jeg ingen plager. Magen begynner i en hump over arret, men det hadde sikkert blitt bedre om jeg hadde gått ned noen kilo. Det er altså kiloene som plager meg og ikke arret. Selv om det var akutt keisersnitt pga at fødselen var i gang hadde både jeg og barnet det fint (ihvertfall etter at de satte spinal), så legene hadde god tid og gjorde en fin jobb.

Men jeg skjønner godt at det kan være vanskelig å akseptere slike arr. Spesielt når det er to paralelle streker.

Sjekk med fastlegen din, så vet du hvilke muligheter du har :o)

Takk for tipset, jeg ante ikke at jeg kan ha rett på plastisk kirurgi.

Gjest prust
Skrevet

Takk for tipset, jeg ante ikke at jeg kan ha rett på plastisk kirurgi.

Det ante ikke jeg heller.

Mitt arr går fra navlen og ned, og er ikke pente i det hele tatt. Tverrstripene fra stingene er flere cm brede.

Eneste positive er at det andre snittet ble lagt i samme arr som det første, og kirurgen da fikset litt på det, så det ble en smule penere - men ike så mye...

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Det ante ikke jeg heller.

Mitt arr går fra navlen og ned, og er ikke pente i det hele tatt. Tverrstripene fra stingene er flere cm brede.

Eneste positive er at det andre snittet ble lagt i samme arr som det første, og kirurgen da fikset litt på det, så det ble en smule penere - men ike så mye...

Da er nok du mer plaget enn meg, siden mine arr tross alt er under bikinikanten.

Men jeg er nødt til å holde meg slank, for det øverste snittet er veldig skrått, og straks jeg får mage, henger den som en skrå pose utover arret. Huden er helt stram under arret, men absolutt ikke over...

Så det så temmelig ille ut de første månedene etter siste fødsel, til magen ble mindre...

Skrevet

Min første ble tatt med keisersnitt pga seteleie. De andre to har jeg født vaginalt - uten smertestillende.

Skulle jeg, mot formodning, ha flere barn, så ville jeg valgt vaginal fødsel.

Keisersnittet jeg hadde var en god opplevelse, og noe jeg ønsket selv også pga seteleiet. Men jeg følte meg litt snytt... Far og barn fikk mye tid sammen i begynnelsen, mens jeg ble dopet ned og sydd sammen.

Etterpå var jeg jo rimelig mørbanket i magen, og følte jeg trengte litt hjelp.

De vaginale fødslene var langvarige og slitsomme, men når de var over så var de jo over. Dessuten er det noe spesielt med det å faktisk få barnet lagt på magen med en gang. Kunne legge barnet til brystet med en gang osv.

Keisersnitt høres så forlokkende enkelt ut, men det er jo ikke det. En stor operasjon med risiko for både mor og barn.

Flott at det finnes som mulighet, men ikke mitt førstevalg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...