Gjest unge og alkohol Skrevet 30. mars 2009 Skrevet 30. mars 2009 16 åringen vår skjønner ikke hvorfor vi ikke kan godta at hun drikker alkohol. I det legger hun at hun forstår det er 18 års grense for å kjøpe, men hun sier at det ikke står noen plass at det ikke er lov å drikke alkohol, selv om hun bare er 16? hva svarer man da? Har sagt til henne at hun er for ung og at det kan være skadelig for henne, og at jeg ikke godtar at hun drikker. Har også snakket med henne om at mye galt kan skje i ruset tilstand, som man kan angre på. Får da til svar at hun ønsker drikke alkohol og har full kontroll. Synes dette blir svært vanskelig da hun ikke aksepterer foreldres regler. Har funnet alkohol flere ganger på rommet, og hun blir kjempesint, og sier vi ikke eier respekt for henne ved å gå rundt å snoke. merket allerede ved 13 - 14 års alder at hun drakk alkohol. 0 Siter
Gjest Guroen Skrevet 30. mars 2009 Skrevet 30. mars 2009 De argumentene tenåringen din kommer med for å drikke alkohol er typisk "fjortis-argumenter". Høres ut som du har sagt det du kan for å få henne til å forstå at dette ikke er noe du kan akseptere at hun gjør. Du kan ikke gjøre så mye mer. Hun vil gjøre det allikevel. Det du KAN gjøre er å gjøre det vanskelig for henne. Du kan feks kreve å få en samtale med henne når hun kommer hjem i helgene. Videre kan du stramme inn utetidene dersom hun blir tatt i drikking...noe som igjen vil gjøre det vanskeligere for henne å drikke. Noen foreldre innfører jo også promillekontroll i heimen på tenåringene sine. Dette vil vel noen si er å gå litt vel drastisk til verk. Men det er helt klart at dette forebygger! Ihvertfall dersom påvist promille fører til "straff" som innskrenket utetid og/eller trekk i uke eller månedslønn o.l Dette er uansett t svært vanskelig tema fordi det krever balanse mellom tillit og kontroll. 0 Siter
Gjest håper det ordner seg Skrevet 31. mars 2009 Skrevet 31. mars 2009 Guroen kommer med smarte råd om å innskrenke utetid og frihet og lommepenger. Slike ting svir for en ungdom! Jeg tror ikke unge mennesker i 13-17 år klarer å drikke med vett! (det gjør forsåvidt ikke voksne mennesker heller bestandig), du har all rett til å nekte alkohol så lenge hun er under 18 år. Jeg har også lest et sted at ungdom som drikker hjemme ikke skikker seg bedre ang. fyll ute enn om de ikke skulle få lov til å drikke hjemme så den argumentasjonen holder ikke lenger. Stå på ditt og vis at du holder på reglene. Kast alt du finner på rommet hennes av alkohol og fortell at du ikke stoler på henne når det gjelder dette, derfor går du og ser på rommet. Når hun får tilbake tilliten din så roter du ikke rundt hos henne sier du. Er hun på fest så hent og bring henne hver gang til avtalt klokkeslett, da er det heller ikke lett å gå på forspiel eller drikke på hjemveien. Presiser hele tiden at du er bekymret for henne og derfor reagerer slik. Bli kjent med de nærmeste vennene hennes og snakk med deres foreldre. Har dere likt syn kanskje? Felles skjebne og felles trøst og støtte! 0 Siter
laban Skrevet 31. mars 2009 Skrevet 31. mars 2009 Ved. hva man svarer: Det er ikke lov å kjøpe alkohol for / til noen under 18 eller servere (på utesteder) til noen under 18. Dere tar konsekvensene av disse lovene og forbyr henne derfor å drikke. Selvfølgelig kommer hun til å gjøre det allikevel, men det blir vanskeligere når hun må gjemme drikkevarene godt og passe på å virke relativt edru når hun kommer hjem. Dermed begrenser det seg litt. Tilby gjerne å hente henne når hun skal hjem fra fest, la henne få være ute litt lenger dersom hun sover hjemme (ikke hos venner), lover å ringe ved midnatt osv. På den måten må hun unngå å bli helt kanon. 0 Siter
org Skrevet 31. mars 2009 Skrevet 31. mars 2009 De argumentene tenåringen din kommer med for å drikke alkohol er typisk "fjortis-argumenter". Høres ut som du har sagt det du kan for å få henne til å forstå at dette ikke er noe du kan akseptere at hun gjør. Du kan ikke gjøre så mye mer. Hun vil gjøre det allikevel. Det du KAN gjøre er å gjøre det vanskelig for henne. Du kan feks kreve å få en samtale med henne når hun kommer hjem i helgene. Videre kan du stramme inn utetidene dersom hun blir tatt i drikking...noe som igjen vil gjøre det vanskeligere for henne å drikke. Noen foreldre innfører jo også promillekontroll i heimen på tenåringene sine. Dette vil vel noen si er å gå litt vel drastisk til verk. Men det er helt klart at dette forebygger! Ihvertfall dersom påvist promille fører til "straff" som innskrenket utetid og/eller trekk i uke eller månedslønn o.l Dette er uansett t svært vanskelig tema fordi det krever balanse mellom tillit og kontroll. Her var mye fornuftig. 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 31. mars 2009 Skrevet 31. mars 2009 Du har fått gode råd her allerede, men har du sett disse nettsidene? Der kan det være kjekke tips og fakta å hente. http://www.settegrenser.no/ http://www.rusprat.no/index.html 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 31. mars 2009 Skrevet 31. mars 2009 Tror ikke det er realistisk at hun venter med å drikke alkohol til hun blir 18 på grunn av deres forbud. Nesten alle 16-17-åringer drikker på fest, og det gjorde også jeg da jeg var i den alderen. Har ennå ikke erfaring med tenåringer, og jeg er vel ikke den rette til å gi deg råd. Selv kommer jeg nok til å lukke øynene for litt drikking, så lenge det skjer innen "rimelighetens grenser", og ikke hjemme hos oss. Barna mine vil nok få vite at jeg ikke synes noe om (den eventuelle) drikkingen deres, men at de stanser den fordi jeg ikke liker den, tror jeg ikke. Utarter drikkingen blir selvfølgelig saken en annen. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 31. mars 2009 Skrevet 31. mars 2009 Ved. hva man svarer: Det er ikke lov å kjøpe alkohol for / til noen under 18 eller servere (på utesteder) til noen under 18. Dere tar konsekvensene av disse lovene og forbyr henne derfor å drikke. Selvfølgelig kommer hun til å gjøre det allikevel, men det blir vanskeligere når hun må gjemme drikkevarene godt og passe på å virke relativt edru når hun kommer hjem. Dermed begrenser det seg litt. Tilby gjerne å hente henne når hun skal hjem fra fest, la henne få være ute litt lenger dersom hun sover hjemme (ikke hos venner), lover å ringe ved midnatt osv. På den måten må hun unngå å bli helt kanon. Akkurat slik kommer jeg til å gjøre det når vi får barn i den alderen! Helt enig med deg Det blir håpløst å gi dem forbud, men man kan godt late som man stoler på dem. Det krever at de har en viss kontroll på drikkingen 0 Siter
laban Skrevet 31. mars 2009 Skrevet 31. mars 2009 Akkurat slik kommer jeg til å gjøre det når vi får barn i den alderen! Helt enig med deg Det blir håpløst å gi dem forbud, men man kan godt late som man stoler på dem. Det krever at de har en viss kontroll på drikkingen Jeg har - i motsetning til mange her - en 18-åring. Så jeg vet litt om realitetene :-) Heldigvis er ikke drikking noen hovedhobby i de kretsene hun vanker. Men de siste (sommer)månedene før 18-årsdagen oppdaget lillebroren at det forekom enkelte plastposer under trappa ved inngangsdøra. Nå kan det ligge i kjøleskapet... 0 Siter
Gjest togli Skrevet 31. mars 2009 Skrevet 31. mars 2009 Jeg har - i motsetning til mange her - en 18-åring. Så jeg vet litt om realitetene :-) Heldigvis er ikke drikking noen hovedhobby i de kretsene hun vanker. Men de siste (sommer)månedene før 18-årsdagen oppdaget lillebroren at det forekom enkelte plastposer under trappa ved inngangsdøra. Nå kan det ligge i kjøleskapet... Og jeg er lærer og blir ganske sjokka og skremt over realitetene Heldigvis tror jeg det finnes mange fornuftige ungdommer også. Høres ut som din er ganske fornuftig. Håper mine blir slik også 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.