Gå til innhold

Gode desserter?

Anbefalte innlegg

Gjest Skattekort
Skrevet

Skulle gjerne hatt noen oppskrifter paa forholdsvis enkle, men gode desserter. Gjerne noe som involverer frukt, men intet must!

Bor i utlandet, saa svaert norske ting som feks multer er utelukket for tiden :)

Paa forhaand takk!

Skrevet

Takk, det var en av dem jeg tenkte paa. Men da har jeg lyst til aa lage eplemost selv, syltetoeyet her til lands er ikke bra, veldig soett og lite frukt.

Er vel bare aa koke epler i litt vann og sukker....?

Jada. Her er en oppskrift der eplemos-produksjonen er inkludert:

http://www.tine.no/page?id=28&key=7064&cat=712

Skrevet

Perfekt, takk!

De soekkrike bypikene saa ogsaa gode ut. Selv om seterroemme er litt out of reach akkurat naa.

Forresten - hvis du har tilgang på (frosne) bringebær, er det kjempegodt med vaniljeis og varme bringebær (ta dem et øyeblikk i mikrobølgeovn og hell over rett før servering).

Gjest Skattekort
Skrevet

Forresten - hvis du har tilgang på (frosne) bringebær, er det kjempegodt med vaniljeis og varme bringebær (ta dem et øyeblikk i mikrobølgeovn og hell over rett før servering).

Skal skjekke om det finnes her. I Norge pleier jeg aa gjoere det samme med frosne bjoernebaer, ogsaa kjempegodt!

Hmm.. ble dessertsulten av dette!

Gjest Elextra
Skrevet

Denne er uhyre enkel og kjempegod:

Ulike biter søt frukt og bær deles og has i en ildfast form (f.eks. kiwi, bringebær, blåbær, jordbær). Riv masse hvit sjokolade som has over.

Sett øverst i veldig varm ovn, til sjokoladen blir litt smeltet og litt brun (mens frukten fortsatt er fast). Et par minutter er nok.

Server umiddelbart med god vaniljeis - Yummie! :)

Skrevet

Skal skjekke om det finnes her. I Norge pleier jeg aa gjoere det samme med frosne bjoernebaer, ogsaa kjempegodt!

Hmm.. ble dessertsulten av dette!

Fromasj med bær...:

1 pk creme fraiche

1 pk kremfløte

1 200 gr kremost, naturell

1 pk gele.

Bær

Pisk kremen stiv. Rør oppi ost og creme fraiche. Varme geleen, bruk halvparten av vannet som stå på oppskriften. Hell geleen i en tynn stråle oppi krem-blandingen.

Legg i rund form, dander bær på toppen. Knallgodt!! :))

Dette funker også som ostekake, med kjeksbunn evt nøttebunn. Du kan også ha gele på toppen om du vil :)

Lykke til.

Skrevet

Denne er uhyre enkel og kjempegod:

Ulike biter søt frukt og bær deles og has i en ildfast form (f.eks. kiwi, bringebær, blåbær, jordbær). Riv masse hvit sjokolade som has over.

Sett øverst i veldig varm ovn, til sjokoladen blir litt smeltet og litt brun (mens frukten fortsatt er fast). Et par minutter er nok.

Server umiddelbart med god vaniljeis - Yummie! :)

Jeg har en som ligner litt...

Masse frukt, av den typen du liker, legges i ildfast form.

Lag så en deig av følgende: En kopp sukker, en kopp mel, en kopp smør og litt kanel (veldig greit med ting på rim, da huskes det ;)) Også knas dette sammen, og smuldres over bærene. Inn i ovnen til deigen er gylden. Og vips, der har du smuldrepai som er knallgod. Server med is eller vaniljesaus.

Gjest Elextra
Skrevet

Lag så en deig av følgende: En kopp sukker, en kopp mel, en kopp smør og litt kanel (veldig greit med ting på rim, da huskes det ;)) Også knas dette sammen, og smuldres over bærene. Inn i ovnen til deigen er gylden. Og vips, der har du smuldrepai som er knallgod. Server med is eller vaniljesaus.

Høres kjempegodt ut :)

Gjest togli
Skrevet

Det beste jeg noengang har smakt er ripsbær og bananbiter sammen. På toppen har du vaniljesaus *NAM*

Ellers er det veldig godt med biter av diverse frukt (f.eks. epler, pærer, banan, appelsin etc - mest banan!) blandet. Ha over et stort beger melonyoghurt og bland forsiktig sammen. På toppen kan man strø over raspa sjokolade. Kjempegodt :)

Gjest togli
Skrevet

Fruktsalat med Galliano! :-)

Hva er Galliano?

Skrevet

Fuktsalat med vaniljesaus. Skjær opp frukt. Ha gjerne hakka nøtter + rosiner i også.

Det er min favoritt:-)

Semuljegrøt med sukker og kanel - servert lunken.

Alle bærgrøter med fløte/melk. Favoritten er nok jordbær.

Skrevet

Å ja, det er godt! Jeg bruker epler og drysser mandler over. Serveres lunken med en kremkladd til... herlig!

Gjest prust
Skrevet

Tilslørte bondepiker er min favoritt!!!!

Du trenger:

*søte kavringer

*sukker

*eplemos/eplesyltetøy

*krem

Knus kavringen (legg dem i en pose og kvevl over til alt blir små smuler) - ha i tørr panne, med sukker, og stek dem brune.

Legg lagvis kavring - eplemos - krem osv. Krem øverst + strø litt kavring på toppen.

Serveres med fløte/melk/fløtemelk til :-)

(noen vil ha vaniljesaus til - men det liker ikke jeg)

Skrevet

Himmelsk lapskaus synes jeg er godt.

Bruk f.eks.

Banan, eple, appelsin, kiwi, pære, mango, papaya, melon, druer, bringebær, rips.

Skjær frukten opp i små biter. Bærene beholdes hele. Druene deles i 2.

Serveres med pisket kremfløte med vanlijekrem blandet inn.

Kjempegodt :D

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...