Gå til innhold

Hvor mye i konfirmasjonsgave?

Anbefalte innlegg

Gjest Kayia
Skrevet

Vi har en avtale i familien om 500kr i gave til nieser og nevøer.

Ikke dumt å ha sånne avtaler. :) Han vi skal i konfirmasjon til er først ut av denne generasjonens søskenbarn, så vi skaper sikkert en viss presedens for resten av gjengen nå. På en annen side er det ennå 10 år til de to siste av søskenbarna konfirmeres, og ennå kan det komme flere til...

Skrevet

Ikke dumt å ha sånne avtaler. :) Han vi skal i konfirmasjon til er først ut av denne generasjonens søskenbarn, så vi skaper sikkert en viss presedens for resten av gjengen nå. På en annen side er det ennå 10 år til de to siste av søskenbarna konfirmeres, og ennå kan det komme flere til...

Jeg synes dere søsken kan prøve ål age en avtale, det er veldig greit :)

Gjest blame
Skrevet

Hyggelig med folk som er så lette å glede! :D

Jeg tenker også rundt 1000,- eller litt over. Jeg luftet dette i lunsjen i dag, og da var det flere som mente at det måtte tas i betraktning at vi bruker flere tusen på å reise dit, så de mente at 500- 750 var nok. Den skjønner ikke jeg helt - det skal jo uansett ikke konfirmanten lide for?

Alle mine 3 søsken fikk 1000 kr i konfirmasjonsgave fra mormor, bortsett fra meg som fikk 500, og så ga de min mor 500 i tillegg (hun var blitt alenemor med meg som eneste hjemmeboende barn) for å betale litt av kostnadene til konf'en.

Selvfølgelig skjønner jeg på en måte tanken bak, MEN jeg hadde da fortsatt en far som var pliktig til å spleise på utgiftene, og ikke hadde vi en voldsom/dyr feiring heller. Den sved litt.

Bare sånn apropos.. Så jeg er enig med deg i det med reiseutgiftene :)

Gjest jamvold
Skrevet

Jeg synes at har man normal økonomi så er 1000,- et must.

500,- er altfor lite! Hva får man i dag for det beløpet liksom? snaut to handleposer på rimi!

Ikke alltid en jeansbukse til en ungdom en gang..

Fattige folk og enslige kan få gi 500,-, men ikke når man er to personer.

Gjest Elextra
Skrevet

Tipper vi ville gitt gave for ca. 1000 kr.

Men det kommer selvsagt helt an på økonomi, har man anstrengt økonomi må det være helt greit å kjøpe en gave til et par hundre.

Gjest Kayia
Skrevet

Alle mine 3 søsken fikk 1000 kr i konfirmasjonsgave fra mormor, bortsett fra meg som fikk 500, og så ga de min mor 500 i tillegg (hun var blitt alenemor med meg som eneste hjemmeboende barn) for å betale litt av kostnadene til konf'en.

Selvfølgelig skjønner jeg på en måte tanken bak, MEN jeg hadde da fortsatt en far som var pliktig til å spleise på utgiftene, og ikke hadde vi en voldsom/dyr feiring heller. Den sved litt.

''Alle mine 3 søsken fikk 1000 kr i konfirmasjonsgave fra mormor, bortsett fra meg som fikk 500, og så ga de min mor 500 i tillegg (hun var blitt alenemor med meg som eneste hjemmeboende barn) for å betale litt av kostnadene til konf'en (...) Den sved litt.'' Det skjønner jeg godt. Sikkert godt ment fra din mormors side, men feil konkludert. Nå ble jeg enda sikrerere på at jeg ikke skal gjøre forskjell på fadderjenta og de andre tanteungene mine.

Takk for svar. :)

Gjest Kayia
Skrevet

Jeg synes at har man normal økonomi så er 1000,- et must.

500,- er altfor lite! Hva får man i dag for det beløpet liksom? snaut to handleposer på rimi!

Ikke alltid en jeansbukse til en ungdom en gang..

Fattige folk og enslige kan få gi 500,-, men ikke når man er to personer.

Folk må gi etter evne syns jeg, men har man en normalt god økonomi tenker jeg som deg. Jeg er 37, og husker det som at jeg faktisk fikk mellom 300 og 500 av mine tanter og onkler i sin tid.

Likevel; da de yngste av søskenbarnene til jrs far ble konfirmert for ikke så alt for lenge siden, var en av tantene nyskilt. Jeg vet at de andre damene i slekta da ga henne klar beskjed om at gave var utenfor prioritet, og hun lå ikke på det gave-nivået hun ville gjort om tilværelsen hadde vært som før - uten at noen reagerte på det.

Gjest Kayia
Skrevet

Men det kommer selvsagt helt an på økonomi, har man anstrengt økonomi må det være helt greit å kjøpe en gave til et par hundre.

Enig, men det er mer den der 'hva er kursen' jeg er ute etter, og tror nok vi lander på 1000,-.

Gjest jajamensan
Skrevet

Hyggelig med folk som er så lette å glede! :D

Jeg tenker også rundt 1000,- eller litt over. Jeg luftet dette i lunsjen i dag, og da var det flere som mente at det måtte tas i betraktning at vi bruker flere tusen på å reise dit, så de mente at 500- 750 var nok. Den skjønner ikke jeg helt - det skal jo uansett ikke konfirmanten lide for?

Er lett å glede jeg ;)

Jeg er helt enig med deg at konfirmanten ikke skal "lide under" at de er så uheldige å bo langt unna. Når mine barn konfirmeres har mine foreldre, søsken og nærmeste familie brukt MANGE tusen på reisen. Hvis dette skulle ha blitt trukket av gaven, hadde konfirmanten "skyldt" hver enkelt mange tusen hver ;)

Ja til likehetsbehandling :)

Gjest jajamensan
Skrevet

Er helt enig med deg ang at gaven godt kan være mye mindre enn tusen.

Det som jeg er tilhenger av, er at søsken /søskenbarn får likt. Om det er 1000 eller 200 er mindre viktig. :)

Gjest jajamensan
Skrevet

''Den sved litt.''

Det skjønner jeg faktisk godt, selv om det neppe var vondt ment. Gaven din skulle vært "uberørt" av dine foreldres sivile status!

Skrevet

Er lett å glede jeg ;)

Jeg er helt enig med deg at konfirmanten ikke skal "lide under" at de er så uheldige å bo langt unna. Når mine barn konfirmeres har mine foreldre, søsken og nærmeste familie brukt MANGE tusen på reisen. Hvis dette skulle ha blitt trukket av gaven, hadde konfirmanten "skyldt" hver enkelt mange tusen hver ;)

Ja til likehetsbehandling :)

''Hvis dette skulle ha blitt trukket av gaven, hadde konfirmanten "skyldt" hver enkelt mange tusen hver ;)''

Det skulle tatt seg ut;-)

Gjest jajamensan
Skrevet

''Hvis dette skulle ha blitt trukket av gaven, hadde konfirmanten "skyldt" hver enkelt mange tusen hver ;)''

Det skulle tatt seg ut;-)

Nemlig! ;)

Gjest blame
Skrevet

''Den sved litt.''

Det skjønner jeg faktisk godt, selv om det neppe var vondt ment. Gaven din skulle vært "uberørt" av dine foreldres sivile status!

Det synes jeg også. De hadde fint hatt råd til begge deler.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...