Gå til innhold

KOLS

Gjest vet ingenting om dette

Anbefalte innlegg

Gjest vet ingenting om dette
Skrevet

Er Kols kronisk, eller kan man bli frisk eller bedre? Eller gårdet kun den veien høna sparker, når diagosen først er stilt?

Hvis man som røyker aldri har kjent plager, har lyktes å slutte, kan man da få Kols senere i livet?

Gjest bikku
Skrevet

Ja, det er kronisk. Du kan holde det i sjakk med riktig livsstil, men kan ikke kontrollere utviklingen eller bli kvitt det.

Selv om man ikke har hatt plager som røyker, eller etter at røykinga er avslutta, så kan lungene være skadd, og KOLS kan utvikles. Det er derfor myndighetene har gått ut med en heftig infokampanje med ungdom som målgruppe.

Skrevet

Det er kronisk, og en helt fryktelig sykdom.

Senest natt til i går opplevde jeg en på jobb som fikk et voldsomt anfall av pusteproblemer pga KOLS'en sin.

Det var nesten helt umulig for ham å puste. Å få oksygen lindret litt.

Så om du røyker så slutt!!!!! Du vil ikke ha det slik når du blir eldre!

Gjest Forferdelig sykdom
Skrevet

Søk på internet på "kols" så kommer opp mye informasjon.

Dette er en kronisk sykdom. Det er lungeblærene som har blitt ødelagt og disse kan ikke leges igjen.

Det er alikavel mulig å leve greit med kols, men første bud er å stoppe å røyke.

Videre røyking forverre tilstanden, stopp av røyking og ved å ta vare på seg selv å kan tilstanden "stagnere" og du kan ha en god hverddag.

Første bud er som sakt å slutte å røyke siden dette fortsetter å ødelegge lungene.

Andre bud er å få hjelp av kyndige til å lære seg å leve med Kols. Det er måter å puste på, det er hjelpemidler (som "skjerf" som varmer opp luften før du puster den i deg på kalde vinterdager) det er trening som bruker og trener makskapasitet av lungene og vedlikeholder på dette stadiet.

Ikke røykere kan også få Kols men det er sjeldnere. Røykesluttere kan også få Kols, men mulighetene synker betraktelig hvis røykeslutt.

Jeg har nære med Kols og har sett hva slags forferdelig sykdom fremskreden Kols er. Jeg anbefaler selvsakt alle røykere til å slutte å røyke. Selv er jeg røykfri på andre året nå. Skulle ønske jeg hadde klart å slutte før, eller aller best ikke begynt.

http://verden.abcsok.no/index.html?q=Kols&lr=lang_no

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...