Gå til innhold

Hvorfor er du født?

Anbefalte innlegg

Gjest thinking to much..?
Skrevet

Hadde en interresant samtale med en fyr her. Diskuterte en del livsfilosofi.

Har noen av dere noengang tenkt over hvorfor dere har blitt født inn i dette livet, hvorfor akkurat den familien, hva er meningen liksom?

Er det noe dere er opptatt av?

Er det slik at vi har en slags funksjon i livet, sett ut ifra hvilket liv vi blir født inn i? Og hva er i såfall din funksjon, tror du?

• Svar 45
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• cathlin

7

• candyqueen_83

4

• ecbole

2

• jasåsånnerdet

1

Skrevet

Det er eit slags eksperiment, tror eg...:)

Les diktet: "Til Jorden" (med vennlig hilsen) av Rolf Jacobsen!

jasåsånnerdet
Skrevet

Aldri filosofert over det. Synes ikke det er spesielt essensielt..

candyqueen_83
Skrevet

Har aldri tenkt over det. Men jeg syns det er trist at vi er født for kun å være her på jorden så kort tid. Jeg ville gjerne vært her i 200 år :o)

Skrevet

Foreldrenes hensikt med å bli familie, kan ikke gi fullverdig svar. For da må også alle foreldre som noen gang har levd, kunne tillegge denne hensikten til sine foreldre igjen. Og da går du tilbake til de første menneskene som noengang har levd. Hva var hensikten/meningen med at disse første skulle bli født? Altså om de var et resultat av evolusjon uten hensikt/mening eller om de var skapt av et vesen med hensikt.

Derfor er det komplett umulig å forestille seg en hensikt/mening med livet uten at denne meningen/hensikten finnes hos et levende vesen som eksisterte før vi selv ble født, ja før mennesker fantes på Jorden. For egenskapen "hensikt/mening" kan ikke tillegges naturen i seg selv ("død" materie gjør ingenting av seg selv), bare levende vesener.

Hvis evolusjon ikke kan forklare livets tilblivelse, er eneste mulige alternativ tilblivelse fra et skapende vesen. I så fall har du bare få livssynsalternativer å velge blandt - klodens mest vanlige valg er gjort i Vesten. I dette valget, altså kristen tro, er hensikten for mennesker å leve med skaperens hensikt: utfrielse fra dragning/bindinger til ondskap og gå til et etterfølgende liv på et sted uten ondskap. Kanskje litt mer spekulativt kan man tenke seg at skaperens hensikt kan ha vært å erstatte den tapte tredjedelen englene som falt i ondskap, med mennesker som har levd et liv i førsøk på å avvise ondskap og i lojalitet til skaperen....

Skrevet

Jeg tror vi er her for å lære og målet er å være kjærlige mot hverandre,tror vi valgte å komme til jorden og vi valgte selv vår familie på et høyere plan.

Alle vi møter på vår vei har noe å lære oss,vi er alle hverandres elever og lærere.

Gjest Aimabel
Skrevet

Har aldri tenkt over det. Men jeg syns det er trist at vi er født for kun å være her på jorden så kort tid. Jeg ville gjerne vært her i 200 år :o)

Kanskje du får komme tilbake på nytt, kanskje flere ganger også? :-) Eller vil du leve 200 år som Candyqueen?

Skrevet

Jeg tror vi er her for å lære og målet er å være kjærlige mot hverandre,tror vi valgte å komme til jorden og vi valgte selv vår familie på et høyere plan.

Alle vi møter på vår vei har noe å lære oss,vi er alle hverandres elever og lærere.

Vakre tanker :-)

Jeg tror også det er sånn.

Skrevet

Jeg har nettopp funnet meningen med mitt liv (ikke sett i familieperspektiv, men utover det), men det får jeg beholde for meg selv av hensyn til anonymitet. Det er litt fint å innbille seg at livet har en mening :-)

candyqueen_83
Skrevet

Kanskje du får komme tilbake på nytt, kanskje flere ganger også? :-) Eller vil du leve 200 år som Candyqueen?

Jeg ville helst "vært meg selv" ja :o) Man skal føde barn, få barnebarn, oldebarn, også ikke få vite hvordan det går med dem? Trist syns jeg..

Gjest Elextra
Skrevet

''Jeg tror vi er her for å lære og målet er å være kjærlige mot hverandre,tror vi valgte å komme til jorden og vi valgte selv vår familie på et høyere plan.''

Mener du da at vi er her for å lære eller for å være kjærlige mot hverandre?

Hva mener du at vi valgte selv vår familie _på et høyere plan_?

Dette skjønte jeg ikke.

Gjest tinzytown
Skrevet

Jeg tror alt skjer av en grunn, det er en mening til at det skjer. Man skal vokse, lære og utvikle seg. Bli ett bedre menneske.

Det er ivertfall sånn jeg ser på det, har stor tro på et liv etter døden og at all motgang jeg får i denne runden vil jeg vokse på og ta med meg videre til neste runde.

Sånn kan man jo fortsette i det uendelige.

Skrevet

''Jeg tror vi er her for å lære og målet er å være kjærlige mot hverandre,tror vi valgte å komme til jorden og vi valgte selv vår familie på et høyere plan.''

Mener du da at vi er her for å lære eller for å være kjærlige mot hverandre?

Hva mener du at vi valgte selv vår familie _på et høyere plan_?

Dette skjønte jeg ikke.

Vi er her for å lære masse bla å lære å behandle hverandre godt,være kjærlige mot hverandre.

Og jeg tror på et liv imellom livene,det er på den andre siden. Tror vårt høyeste selv er bevisst på hva det velger før vi kommer til jorden igjen,tror derfor vi velger selv. Mye er forutbestemt,men vi har også fri vilje.

Skrevet

Vet ikke. Tenker på det nå og da i litt forskjellige vinklinger. Akkurat nå for tiden tenker jeg på at homo sapiens har jo tatt over hele jorda. Det er litt rart. Det har blitt veldig mange av oss. Så jeg vet ikke om jeg skal ta på meg ansvaret å føre mine gener videre, men man får kanskje lyst til det etter hvert.

Skrevet

Jeg har nettopp funnet meningen med mitt liv (ikke sett i familieperspektiv, men utover det), men det får jeg beholde for meg selv av hensyn til anonymitet. Det er litt fint å innbille seg at livet har en mening :-)

Si det, si det! ;-)

Skrevet

Foreldrenes hensikt med å bli familie, kan ikke gi fullverdig svar. For da må også alle foreldre som noen gang har levd, kunne tillegge denne hensikten til sine foreldre igjen. Og da går du tilbake til de første menneskene som noengang har levd. Hva var hensikten/meningen med at disse første skulle bli født? Altså om de var et resultat av evolusjon uten hensikt/mening eller om de var skapt av et vesen med hensikt.

Derfor er det komplett umulig å forestille seg en hensikt/mening med livet uten at denne meningen/hensikten finnes hos et levende vesen som eksisterte før vi selv ble født, ja før mennesker fantes på Jorden. For egenskapen "hensikt/mening" kan ikke tillegges naturen i seg selv ("død" materie gjør ingenting av seg selv), bare levende vesener.

Hvis evolusjon ikke kan forklare livets tilblivelse, er eneste mulige alternativ tilblivelse fra et skapende vesen. I så fall har du bare få livssynsalternativer å velge blandt - klodens mest vanlige valg er gjort i Vesten. I dette valget, altså kristen tro, er hensikten for mennesker å leve med skaperens hensikt: utfrielse fra dragning/bindinger til ondskap og gå til et etterfølgende liv på et sted uten ondskap. Kanskje litt mer spekulativt kan man tenke seg at skaperens hensikt kan ha vært å erstatte den tapte tredjedelen englene som falt i ondskap, med mennesker som har levd et liv i førsøk på å avvise ondskap og i lojalitet til skaperen....

Hva mener du med død materie?

Skrevet

Det syns jeg også er trist. Også får man ikke sett ting i perspektiv når man er her så kort tid.

Gjest Det er et mysterium
Skrevet

Det er ingen mening med at akkurat jeg har blitt født.

Vi er født alle sammen på samme premisser, vi har alle en mulighet til å lever riktig og være gode mennesker.

De færreste har suksess.

Det vil bli igjen et lite antall sjeler som får fortsette et liv etter døden.

Dette er svært spesielle mennesker, som har vist en spesiell godhet i det livet de har fått tildelt her på jorden.

Jeg er og vil aldri komme til å bli et av de menneskene, uansett hvor god og flink jeg er.

Mine barn har kommet hit på samme premisser som meg. De har samme sjangsen som jeg har hatt.

Når jeg dør så forsvinner jeg, det er ikke noe liv etter døden for meg. Slik er det for de fleste av oss.

Underveis så har vi skytsengler, disse kan passe på oss og sørge for at vi har det bra. Det er en høyere makt som ser oss, men alikavel blir vi ikke alle tildelt et liv etter dette.

Jeg prøver å være et best mulig menneske i dette livet, en best mulig mor.

Gjest vingla
Skrevet

Både og. Noen dager( gode dager) tror jeg på at livet har en mening. At det finnes en skjebne og at alle har sine oppgaver, ting å lære på jorden.

Andre dager( dårlige dager) tror at alt er tilfeldig. Vi styres av kaos og tilfeldigheter, men leter desperat etter mening og trygghet for ikke å gå under i angst.

Gjest minnah
Skrevet

Jeg er super kynisk - i mine øyne er menneskene her kun som en utvikling fra enklere livsformer. Evolusjon.

Og grunnen til at vi grubler over meningen med tilværelsen, er fordi hjernen vår er såpass komplisert at vi kan tenke slike tanker.

Vi mennesker stiller flere spørsmål enn det finnes svar, mener jeg. Og forstår godt at mange lener seg til en religion for å finne et slags fotfeste her i verden.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...