cathlin Skrevet 2. april 2009 Skrevet 2. april 2009 ''Hva mener du med død materie?'' Det var vel litt upresist formulert av meg. Tenkte mest på all materie i universet som ikke er knyttet til mennesker eller dyr. Animisme er oppfatningen om at _alt_ i naturen har sjel, både døde og levende ting, f.eks. innsjøer, trær eller fjell. Vi erfarer alle det selvfølgelige i at f.eks. et fjell ikke har evne til å gjøre noe som helst, fjell har heller ikke hjerne. Da kan ikke fjell eller andre livløse ting uten liv ha evne til å formulere en mening/hensikt. Derfor kan vi se bort fra den animistiske oppfatningen og knytte eventuell hensikt/mening til det som har hjerne. Ok. Jeg forbinder død med det som er ubevegelig, og tenker dermed ikke at materien er død, fordi fjell beveger seg, isbreer beveger seg, jorda er i bevegelse, atomene beveger seg osv. Men du har sikkert mye rett i din definisjon at hva død er. 0 Siter
Gjest argh Skrevet 2. april 2009 Skrevet 2. april 2009 Jeg vet ikke hvorfor jeg er født, men det ville ikke vært meg imot om jeg ikke var blitt det. 0 Siter
candyqueen_83 Skrevet 2. april 2009 Skrevet 2. april 2009 Tror du alt er over når man dør da? Jeg tror man treffes igjen. I en annen form enn på jorden. Man må jo bli av et sted... Men har ingen formening om hvor eller hvordan det fungerer der.. Hehe 0 Siter
Gjest minnah Skrevet 3. april 2009 Skrevet 3. april 2009 Dans les grands eaux de ma mère je suis née en hiver une nuit de février. Des mois avant en plein printemps il y a eu un feu d'artifice entre mes parents. C'était le soleil de la vie. Et moi, j'étais déjà dedans... Jacques Prevert Dette diktet fant jeg i 18-20 års alderen, skrev det pent på et papir, og limte det inn i Bibielen min :-) Synes det er nydelig - og det passer godt på meg, siden jeg er født i februar :-) Skjønte ikke den siste setningen "Et moi, j'étais déjà dedans" kan du oversette? :-) 0 Siter
Gjest prust Skrevet 3. april 2009 Skrevet 3. april 2009 Skjønte ikke den siste setningen "Et moi, j'étais déjà dedans" kan du oversette? :-) Og jeg, jeg var allerede der! Eller: Og jeg, jeg var allerede inni der! 0 Siter
Gjest prust Skrevet 3. april 2009 Skrevet 3. april 2009 Nydelig dikt Ja, jeg er veldig glad i det :-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.