Gå til innhold

Hvorfor er du født?

Anbefalte innlegg

Skrevet

''Hva mener du med død materie?''

Det var vel litt upresist formulert av meg. Tenkte mest på all materie i universet som ikke er knyttet til mennesker eller dyr.

Animisme er oppfatningen om at _alt_ i naturen har sjel, både døde og levende ting, f.eks. innsjøer, trær eller fjell. Vi erfarer alle det selvfølgelige i at f.eks. et fjell ikke har evne til å gjøre noe som helst, fjell har heller ikke hjerne. Da kan ikke fjell eller andre livløse ting uten liv ha evne til å formulere en mening/hensikt. Derfor kan vi se bort fra den animistiske oppfatningen og knytte eventuell hensikt/mening til det som har hjerne.

Ok. Jeg forbinder død med det som er ubevegelig, og tenker dermed ikke at materien er død, fordi fjell beveger seg, isbreer beveger seg, jorda er i bevegelse, atomene beveger seg osv. Men du har sikkert mye rett i din definisjon at hva død er.

• Svar 45
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• cathlin

7

• candyqueen_83

4

• ecbole

2

• jasåsånnerdet

1

Skrevet

Jeg vet ikke hvorfor jeg er født, men det ville ikke vært meg imot om jeg ikke var blitt det.

candyqueen_83
Skrevet

Tror du alt er over når man dør da? Jeg tror man treffes igjen. I en annen form enn på jorden.

Man må jo bli av et sted... Men har ingen formening om hvor eller hvordan det fungerer der.. Hehe

Gjest minnah
Skrevet

Dans les grands eaux de ma mère

je suis née en hiver

une nuit de février.

Des mois avant

en plein printemps

il y a eu

un feu d'artifice entre mes parents.

C'était le soleil de la vie.

Et moi, j'étais déjà dedans...

Jacques Prevert

Dette diktet fant jeg i 18-20 års alderen, skrev det pent på et papir, og limte det inn i Bibielen min :-) Synes det er nydelig - og det passer godt på meg, siden jeg er født i februar :-)

Skjønte ikke den siste setningen "Et moi, j'étais déjà dedans"

kan du oversette? :-)

Gjest prust
Skrevet

Skjønte ikke den siste setningen "Et moi, j'étais déjà dedans"

kan du oversette? :-)

Og jeg, jeg var allerede der!

Eller: Og jeg, jeg var allerede inni der!

Gjest prust
Skrevet

Nydelig dikt :)

Ja, jeg er veldig glad i det :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...