Gå til innhold

lønnsøkning på jobben

Anbefalte innlegg

Gjest ang lønnsøkning
Skrevet

Jeg er 23 år og har en bachelor i økonomi. Jeg har jobbet i en bedrift i litt over et år og ble forfremmet for noen dager siden (har allerede hatt stillingen som deltids stilling i tillegg til andre arbeidsoppgaver). Jeg hadde NOK 380.000 i lønn og har blitt informert at jeg skal gå opp til NOK 430.000 for april + at jeg vil bli inkludert i den vanlige lønnsøkningen i mai. Jeg må innrømme at jeg ble litt skuffet. En kollega av meg som har jobbet her siden i sommer og som har samme stilling tjener NOK 470.000 og jeg forventet egentlig å få en lønn på rundt 450.000. Kollegaen min er litt eldre (35 år) så jeg skjønner at ansinnitet spiller en rolle men føler det likevel som litt urettferdig. Jeg kan mer enn min kollega (har et bredere kjennskap til det vi driver med), og får stadigvekk høre hvilken ressurs jeg er for firma, altså har jeg kun fått positive tilbakemeldinger.

På den andre siden så tenker jeg at jeg tross alt bare er 23 år og egentlig burde være fornøyd med en såpass bra lønn til tross for min lave alder.

Hav tenker dere?

Gjest mallet
Skrevet

Man blir ikke "informert om" lønnen sin når man skifter stilling i private bedrifter. Man forhandler. Gå til din leder, legg fram argumentene du har lagt fram her, og fortell hva du forventer på en likefram og grei måte. Så er det opp til din leder å beslutte om han/hun vil oppfylle dine forventninger eller ikke.

Gjest ang lønnsøkning
Skrevet

Man blir ikke "informert om" lønnen sin når man skifter stilling i private bedrifter. Man forhandler. Gå til din leder, legg fram argumentene du har lagt fram her, og fortell hva du forventer på en likefram og grei måte. Så er det opp til din leder å beslutte om han/hun vil oppfylle dine forventninger eller ikke.

Veldig godt at du sa akkurat det, for jeg stusset veldig over at jeg bare fikk et brev med min nye lønn og ferdig med det. Da jeg ble tilbudt stillingen fikk jeg beskjed om at jeg skulle likestilles med de andre med samme stilling + at HR-sjefen skulle kalle meg inn til en lønnsforhandling ganske snart. Ble derfor litt paff når jeg så brevet som plutselig lå på kontoret mitt.

Skrevet

Jeg tenker at du har svært god lønn og absolutt ikke noe å klage for. Jeg fatter ikke at du kan være misfornøyd med 50.000 i lønnsøkning nå i disse tider så lenge alle andre får mak 5.000,-

I tillegg skal du ikke sammenligne deg med en som har vært i arbeidslivet så lenge, du er bare ei barnerumpe i sammenligning.

Gjest ang lønnsøkning
Skrevet

Jeg tenker at du har svært god lønn og absolutt ikke noe å klage for. Jeg fatter ikke at du kan være misfornøyd med 50.000 i lønnsøkning nå i disse tider så lenge alle andre får mak 5.000,-

I tillegg skal du ikke sammenligne deg med en som har vært i arbeidslivet så lenge, du er bare ei barnerumpe i sammenligning.

"Jeg tenker at du har svært god lønn og absolutt ikke noe å klage for. Jeg fatter ikke at du kan være misfornøyd med 50.000 i lønnsøkning nå i disse tider så lenge alle andre får mak 5.000,"

Det var jo et relativt dårlig argument. Her snakker vi om en ny stilling, altså en forfremmelse, med mye større ansvar. Det er vel ingen som kun går opp i 5000kr i lønn ved en forfremmelse. Den vanlig 2% lønnsforhøyelsen i mai kan ikke sammenliknes med en lønnsforhøyelse ved en forfremmelse.

"I tillegg skal du ikke sammenligne deg med en som har vært i arbeidslivet så lenge, du er bare ei barnerumpe i sammenligning."

Jeg er en barnerumpe når man sammenlikner alder ja, men ikke jobb.

Skrevet

"Jeg tenker at du har svært god lønn og absolutt ikke noe å klage for. Jeg fatter ikke at du kan være misfornøyd med 50.000 i lønnsøkning nå i disse tider så lenge alle andre får mak 5.000,"

Det var jo et relativt dårlig argument. Her snakker vi om en ny stilling, altså en forfremmelse, med mye større ansvar. Det er vel ingen som kun går opp i 5000kr i lønn ved en forfremmelse. Den vanlig 2% lønnsforhøyelsen i mai kan ikke sammenliknes med en lønnsforhøyelse ved en forfremmelse.

"I tillegg skal du ikke sammenligne deg med en som har vært i arbeidslivet så lenge, du er bare ei barnerumpe i sammenligning."

Beklager å måtte skuffe deg, men vi "gamlinger" får faktisk uttelling av å ha vært ute i arbeidslivet ei stund:-)

Skrevet

50.000 er også svært mye om du skifter stilling og får mer ansvar.

Du har vært svært kort i arbeidslivet og har mye å lære fortsatt. En som har vært i arbeidslivet så mange år mer, kan mye mer enn deg, selv om dere gjør samme jobben. Uten å kjenne arbeidsforholdene så synes jeg faktisk at avstanden kunne ha fært større enn dette mellom dere.

Jeg mener at du har vært svært heldig og det er ikke mange som oppnår noe sånt etter så kort tid i arbeidslivet og derfor synes jeg du er utakknemlig.

Skrevet

Beklager å måtte skuffe deg, men vi "gamlinger" får faktisk uttelling av å ha vært ute i arbeidslivet ei stund:-)

Det kommer hun selv til å mene da hun blir eldre og synes at de unge tjener for mye i forhold til dem.

Skrevet

Kremt...

Jeg tenker at du må stikke fingeren i jorda jeg....

;)

Skrevet

ops! Dette skulle ha stått under hovedinlegget:-)

Skrevet

Aprilsnarr. *haha*

Hehe, jeg tenkte også den tanken.

Skrevet

Aprilsnarr. *haha*

Ja, det kan ikke være noe annet!

Skrevet

Det kommer hun selv til å mene da hun blir eldre og synes at de unge tjener for mye i forhold til dem.

he he

Skrevet

Ikke takk ja til stillingen før du har forhandlet om lønn. Du har fått et stillingstilbud med et lønnstilbud. Si at du ønsker en samtale for å forhandle lønnen før du vil si ja til stillingen.

Gjest ang lønnsøkning
Skrevet

Aprilsnarr. *haha*

Hvorfor skulle det vært aprilsnar?? Er det så utenkelig at en jente på 23 år tjener 430.000? Jeg kjenner flere medelever fra skolen jeg gikk på som tjener bedre enn det.

Da jeg fikk stillingstilbudet ble jeg også lovet at jeg skulle likestilles med de andre i samme stilling - er det da så rart at jeg reagerer litt?

Jeg har mye ansvar i denne jobben, og jeg ofrer faktisk ganske mye, uten at jeg skal inn noe mere på det. Jeg er veldig ung til å ha denne jobben, det er jeg klar over, men ledelsen mener tydeligvis at jeg er god nok til det.

Gjest ang lønnsøkning
Skrevet

Ja, det kan ikke være noe annet!

Se mitt svar til "din dumme dumme ku"

Gjest ang lønnsøkning
Skrevet

Hehe, jeg tenkte også den tanken.

Se mitt svar til "din dumme dumme ku"

Skrevet

Skjønner godt at du skal likestilles med andre som har samme stilling. Ser man på lønnstabeller ser man at man får høyere lønnstrinn jo lengre erfaring man har. Det at du blir liggende 40000 under en som har 10 år mer erfaring ser jeg faktisk på som normalt.

Skrevet

Hvorfor skulle det vært aprilsnar?? Er det så utenkelig at en jente på 23 år tjener 430.000? Jeg kjenner flere medelever fra skolen jeg gikk på som tjener bedre enn det.

Da jeg fikk stillingstilbudet ble jeg også lovet at jeg skulle likestilles med de andre i samme stilling - er det da så rart at jeg reagerer litt?

Jeg har mye ansvar i denne jobben, og jeg ofrer faktisk ganske mye, uten at jeg skal inn noe mere på det. Jeg er veldig ung til å ha denne jobben, det er jeg klar over, men ledelsen mener tydeligvis at jeg er god nok til det.

''Er det så utenkelig at en jente på 23 år tjener 430.000? ''

Ikke utenkelig, men uvanlig og sikkert langt bedre enn de fleste som ikke har lenger utdannelse enn som så, men det er ikke derfor jeg skriver under på innlegget om aprilsnarr.

Det er fordi at jeg synes det er ganske spesielt å være såpass misfornøyd når du etter kun ett års erfaring får et lønnsopprykk som tilsvarer ca 13%, og det i finanskrisetider, og du har fått høre at du _i tillegg_ kommer til å få "vanlig" lønnsopprykk allerede i mai måned, og at du sammenligner deg med en som har adskillig lengre erfaring enn deg selv.

DET synes jeg var litt vel ...eh.. spesielt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...