Gå til innhold

NAV forteller alle hvem som er din fastlege

Gjest si fra du også hvis du ikke synes om dette

Anbefalte innlegg

Skrevet

Neida, dette er ingen aprilspøk. Men her er en mail jeg sendte til datatilsynet i dag, og deres svar. Hvis andre her reagerer på det samme, så hvorfor ikke skriv inn og legg litt press på det dere også?

SYSTEMATISK BRUDD PÅ TAUSHETSPLIKTEN?

Jeg finner det svært underlig at alle og enhver kan logge seg inn på meg og mine barn, og finne ut hvem vi har som fastlege, hvem vi tidligere har hatt, når vi byttet og av hvilken grunn. Dette på NAV's sider om fastlege. Det eneste man trenger å vite er navn, personnummer og postnr. Jeg anser dette som private opplysninger som ingen har noe med.

NB-Hvem som helst kan til og med logge seg inn med ovennevnte opplysninger og ENDRE fastlege for meg/oss!! Hvis noen av en eller annen grunn skulle ha lyst til å skape vanskeligheter. Jeg har ikke personlig opplevd det sistnevnte, men har hørt om andre tilfeller.

Jeg ber Datatilsynet om å sørge for at NAV endrer sine innloggingsrutinger for å sikret personvernet bedre.

NN

SVAR:

Datatilsynet ønsker å se nærmere på saken og derfor vil vi registrere den for saksbehandling. Behandlingstiden er fra fem til ti uker.

Med Vennlig Hilsen

XX Overingeniør, Datatilsynet

Skrevet

Sånn for ordens skyld: jeg satte pris på svaret fra Datatilsynet, det er NAVs rutiner på nettet jeg reagerer på!

Gjest pass godt på det
Skrevet

Er vel mye mer folk kan gjøre mot deg om de har personnummeret ditt...

Aliza1365380759
Skrevet

Hvis noen først får tak i personnummeret mitt og ønsker å lage vanskeligheter for meg tror jeg ikke at fastlegeopplysningene hadde vært det jeg bekymret meg mest for...

Skrevet

Er vel mye mer folk kan gjøre mot deg om de har personnummeret ditt...

tenkte på det samme selv

Gjest enig med deg
Skrevet

Dette strider klart mot personopplysningsloven fra 2001. Siden helseopplysninger går under sensitive opplysninger. Det vil nok bli en forandring på dette når datatilsynet ser på saken.

Onsdag1365380628
Skrevet

Man må jo faktisk logge seg inn med personnummer for å få tilgang til denne tjenesten. Og om noen skulle få fatt i personnummeret mitt hadde jeg nok minst av alt bekymret meg for at noen skulle logge seg inn og se hvilken fastlege jeg har. Det er mye annet jeg skulle vært mer redd for. Ellers synes jeg NAV har en grei ordning med å logge seg inn på fastlegesystemet. Det er enkelt og greit og krever ikke mer en man har i hodet.

Skrevet

Sånn for ordens skyld: jeg satte pris på svaret fra Datatilsynet, det er NAVs rutiner på nettet jeg reagerer på!

''Sånn for ordens skyld: jeg satte pris på svaret fra Datatilsynet, det er NAVs rutiner på nettet jeg reagerer på!''

Vil gi deg skryt for et veldig prisverdig initiativ! :-)

Skrevet

Bare pass på personnummeret ditt, så går det nok bra skal du se :)

Skrevet

"Løsningen" blir jo i så fall at det blir atskillig vanskeligere å bytte fastlege.

Det er alltid en balansegang mellom tilgjengelighet og risiko for misbruk. Bare forsøk å ordne opp i et dødsbo, så oppdager du fort tilfeller der du ønsker ting hadde vært _mindre_ beskyttet.

Fødselsnummeret ditt skal du ikke blafre så veldig med. I hvert fall ikke hvis du har mange fiender. Som andre har nevnt her, man kan gjøre mye mer ugagn enn å bytte faslege for deg, hvis de har nummer og navn og virkelig vil.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...