Gå til innhold

Arkitekttegnet... (finn.no)

Anbefalte innlegg

Gjest farssan
Skrevet

Ikke var den sååå fin heller...

Litt dyr?

Skrevet

Litt dyr?

Ikke sikkert den er veldig dyr, trapper er dyrt. Men den er helt enkel uten sving eller noe så den koster adskillig mer enn det materialene er verdt, for å si det sånn. :o)

Skrevet

Den trappa der er snublende (...) lik den mor og far hadde hjemme, sånn nedfellbar fra luke i taket.

Og den var _ikke_ aldeles arkitekttegnet.

Skrevet

:)

Ikke alle arkitekttegnede hus som fremstår som det heller - jeg synes dette heller så ut som et påbygget ferdighus fra 80-tallet: https://www.finn.no/finn/realestate/object?finnkode=16610647&sid=xz9icdtgSMg912072

Hvordan skal det se ut for å fremstå som arkitetkttegnet synes du?

Arkitekttegnet betyr jo bare det, at det er tegnet av en arkitekt, antagelig etter spesifikasjoner fra oppdragsgiveren. Til forskjell fra ferdighus som bare i mindre grad kan tilpasses de enkeltes ønsker. Dette huset var fra 1961 og bærer preg av byggemoten i den perioden både utvendig og med den åpne bueløsningen i stuen. At det er arkitekttegnet betyr antagelig at romløsningene er tilpasset til tomten, f.eks. med de store vinduene vendt mot utsikten. Feks. synes jeg spisestuen så flott ut med de store vinduene fra gulv til tak.

Skrevet

Den er da sikkert tegnet av en arkitekt, så de har nok sine ord i behold. Personlig synes jeg den var mye finere enn trappen det linkes til under her og hadde det vært en trapp plassert sentralt i huset hadde jeg nok betalt de ekstra kronene.

Skrevet

Arkitekttegnet betyr jo bare det, at det er tegnet av en arkitekt, antagelig etter spesifikasjoner fra oppdragsgiveren. Til forskjell fra ferdighus som bare i mindre grad kan tilpasses de enkeltes ønsker. Dette huset var fra 1961 og bærer preg av byggemoten i den perioden både utvendig og med den åpne bueløsningen i stuen. At det er arkitekttegnet betyr antagelig at romløsningene er tilpasset til tomten, f.eks. med de store vinduene vendt mot utsikten. Feks. synes jeg spisestuen så flott ut med de store vinduene fra gulv til tak.

*Humrer* Når jeg leser at noe er arkitekttegnet ser jeg alltid for meg noe som er temmelig utenom det vanlige, mye glass og firkanter, ikke som et "vanlig" hus og noe som er helt utenfor min smak som regel. Og med en del tildels meget upraktiske løsninger der arkitekten har tenkt stil og lekkert fremfor praktisk.

Men sannsynligvis har jeg ganske feil. :o)

Skrevet

*Humrer* Når jeg leser at noe er arkitekttegnet ser jeg alltid for meg noe som er temmelig utenom det vanlige, mye glass og firkanter, ikke som et "vanlig" hus og noe som er helt utenfor min smak som regel. Og med en del tildels meget upraktiske løsninger der arkitekten har tenkt stil og lekkert fremfor praktisk.

Du er nok ikke alene om å ha den oppfatningen :-)

Min erfaring er at arkitekter tenker først og fremst på at løsningene skal være praktiske og tilpasset til situasjonen/stedet og så på at det skal se fint ut. Hvis jeg skulle bygg

For ordens skyld: Jeg er ikke arkitekt:-)

Skrevet

...men selv "ferdighus" har da engang blitt tegnet av en arkitekt selvom det går 40 av dem på dusinet....

Gjest Elextra
Skrevet

Ja, skjønner hva du mener, og tenkte lignende tanker etter å ha sett på flere hus som var angitt som arkitekttegnede på finn.no. I utgangspunktet tenkte jeg at arkitekttegnede hus skulle fremstå som mer originale.

Gjest lilatu_28
Skrevet

Omtrent like dumt som "designlysestaker" og "designfat". Alt er menneskeskapt er da designet om enn ikke alltid med estetikken i høysete. (Selv om de i visse religiøse kretser er en utbredt oppfatning at også ikke-menneskeskapte ting er designet. ;-) )

Min bestefar var advokat og tegnet i sin tid en brygge til hytta. Min mor har hatt mye moro med å skryte av sin enestående "advokattegnede brygge".

Skrevet

...men selv "ferdighus" har da engang blitt tegnet av en arkitekt selvom det går 40 av dem på dusinet....

Jeg glemte å legge til at "arkitekttegnet" selvfølgelig betyr at den/det er den/det eneste i sitt slag. ;o)

Skrevet

Den er da sikkert tegnet av en arkitekt, så de har nok sine ord i behold. Personlig synes jeg den var mye finere enn trappen det linkes til under her og hadde det vært en trapp plassert sentralt i huset hadde jeg nok betalt de ekstra kronene.

Jeg lurer på hvem det er som har en sentralt plassert hemstrapp i et hus. Men hvis dem som har det i tillegg er veldig opptatt av detaljer, så antar jeg at de kjøper en helt ny trapp og ikke en brukt trapp på finn.no.

Dem som trenger en hemstrapp til annekset på hytta og som attpåtil vil spare penger ved å kjøpe brukt, nøyer seg trolig med den til 1500 kroner,

tror

Skrevet

Jeg lurer på hvem det er som har en sentralt plassert hemstrapp i et hus. Men hvis dem som har det i tillegg er veldig opptatt av detaljer, så antar jeg at de kjøper en helt ny trapp og ikke en brukt trapp på finn.no.

Dem som trenger en hemstrapp til annekset på hytta og som attpåtil vil spare penger ved å kjøpe brukt, nøyer seg trolig med den til 1500 kroner,

tror

''Dem som trenger en hemstrapp til annekset på hytta og som attpåtil vil spare penger ved å kjøpe brukt, nøyer seg trolig med den til 1500 kroner,''

*Nikker* Du har helt rett. Og hvem har hems i et vanlig hus? Hems hører hjemme på hytta.

Synes hyttebyggende

Skrevet

''Dem som trenger en hemstrapp til annekset på hytta og som attpåtil vil spare penger ved å kjøpe brukt, nøyer seg trolig med den til 1500 kroner,''

*Nikker* Du har helt rett. Og hvem har hems i et vanlig hus? Hems hører hjemme på hytta.

Synes hyttebyggende

''Og hvem har hems i et vanlig hus? Hems hører hjemme på hytta.''

Kommer an på hemsen, det. Det er mange som har hems som f eks dekker halvparten av stua og så er det ekstra høyt tak på resten, men da har de vel vanlig trapp opp (og ikke minst full takhøyde på hemsen).

http://image62.webshots.com/162/3/5/38/546330538rTQkAb_fs.jpg

Skrevet

''Og hvem har hems i et vanlig hus? Hems hører hjemme på hytta.''

Kommer an på hemsen, det. Det er mange som har hems som f eks dekker halvparten av stua og så er det ekstra høyt tak på resten, men da har de vel vanlig trapp opp (og ikke minst full takhøyde på hemsen).

http://image62.webshots.com/162/3/5/38/546330538rTQkAb_fs.jpg

Joda, det finnes jo bolighus med hems, men når jeg hører ordet "hems" tenker jeg hytte eller liten hybel med høyt under taket. :o)

Gjest Elextra
Skrevet

''...men selv "ferdighus" har da engang blitt tegnet av en arkitekt selvom det går 40 av dem på dusinet....''

Nei, mange ferdighus er nok tegnet av ingeniører, selv om det selvfølgelig også finnes ferdighus tegnet av arkitekter.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...