Gå til innhold

Tilhenger på bil - noen som kjenner reglene her?

Anbefalte innlegg

Gjest rille
Skrevet

Jeg er ute etter en varetilhenger og leste i vognkortet at bilen kan trekke en tilhenger opptil 1300 kg(med brems). Jeg ringte biltilsynet i dag for å forhøre meg om jeg har lov til å kjøre en så tung henger uten å ha "tilhengerførerkort". Vedkommende søkte opp min bil og da fikk jeg beskjed om at jeg kan trekke en tilhenger på max 1285 kg.

Jeg har snakket med diverse venner/kollegaer og alle sier forskjellig - et par mener at jeg kun kan kjøre en henger med max 750, mens andre sier at jeg kan kjøre opptil 1300 kg.

Jeg har vanlig førerkort opptil 3,5 tonn.

Noen som kjenner reglene for hva jeg har lov til å trekk med meg?

Gjest høstløv
Skrevet

Bil og tilhenger med last = max 3500 kg.

Skrevet

Utgangspunktet er det 750 kg som gjelder, men du kan dra tyngre henger hvis totalvekten ikke overstiger 3500 kg og at hengeren ikke er tyngre enn det bilen har lov til å dra.

Det skal ikke være enkelt:-)

Skrevet

Utgangspunktet er det 750 kg som gjelder, men du kan dra tyngre henger hvis totalvekten ikke overstiger 3500 kg og at hengeren ikke er tyngre enn det bilen har lov til å dra.

Det skal ikke være enkelt:-)

Jeg la ut en link, men dette er jo forvirrende.

Gjest rille
Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1238704399' post='4125135]

http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+forerkort/Hva+har+jeg+lov+a+kjore/Personbil+%28klasse+B%29

Takk for hjelpen folkens.

Ikke lett å skjønne seg på dette...Tolker det slik at jeg kan kjøre så lenge jeg ikke overskrider 3500 kg/hengerens totalvekt/hva bilen har lov til å trekke.

Merkelig regel dette her "Med klasse B kan du etter bilen kan trekke tilhenger med tillatt totalvekt høyst 750 kg.

Det kan også være tillatt å trekke tilhengerover 750 kg med klasse B dersom

tilhengerens tillatte totalvekt ikke overskrider bilens egenvekt med fører (75 kg), og

den tillatte totalvekten for bil og tilhenger til sammen ikke overskrider 3500 kg".

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1238706424' post='4125173]

Jeg la ut en link, men dette er jo forvirrende.

Phøø, det var ikke forvirrende, bare litt vanskelig for trøndere.

Skrevet

Phøø, det var ikke forvirrende, bare litt vanskelig for trøndere.

Frekkas.

Hvis jeg har en bil på ca 2000 kg, og bilen har lov til å trekke 1900 kg. Kan jeg trekke ei campingvogn, så lenge totalvekta er under 3500 kg, med kun klasse B? Mannen kjørte opp til BE pga dette i fjor (vi har max 3500 kg/B) - var dette en unødvendig oppkjøring?

I hvilket henseende MÅ man ha BE? Er det kun ved kjøring av tung henger over 750 kg (IKKE campingvogn)? *meg noe forvirret*

Gjest rille
Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1238769331' post='4125510]

Frekkas.

Hvis jeg har en bil på ca 2000 kg, og bilen har lov til å trekke 1900 kg. Kan jeg trekke ei campingvogn, så lenge totalvekta er under 3500 kg, med kun klasse B? Mannen kjørte opp til BE pga dette i fjor (vi har max 3500 kg/B) - var dette en unødvendig oppkjøring?

I hvilket henseende MÅ man ha BE? Er det kun ved kjøring av tung henger over 750 kg (IKKE campingvogn)? *meg noe forvirret*

Som ikke trønder så er jeg ikke sikker på hvordan regelen faktisk er, men slik jeg tolker den så kan mannen din kjøre campingvognen så lenge hengeren & bilen ikke veier mer enn 3500 kg totalt :) Men det er alltid kjekt å ha...

Skrevet

Frekkas.

Henger-regelverket er så innviklet at ingen kan det. Ikke prøv engang å skjønne regelverket for hestehenger. Om du har en shetlandsponni på 200 kg eller 2 digre hester på tilsammen halvannet tonn spiller ingen rolle - det er maxvekta som teller uansett.

Skrevet

Frekkas.

Morn Lotte med dotten.

Oppkjøringen til mannen din kan ha vært unødvendig, eller det blir vel aldri det.

Han hadde på sitt vanlige B førerkort lov til å dra tyngre henger enn 750 kg, fordi totalvekten ikke skal overstige 3500 kg. Så hvis bilen din har lov til å dra f.eks. 1500, kg og bilen veier 2000 kg med fører, så kan han dra henger opp til 1500 kg. I dette tilfelle til sammen 3500 kg. Det er viktig å merke seg at vi hele tiden snakker om totalvekt.

Men, vi har ei biltralle hvor totalvekten er 2.000 kg., den hengeren har dere ikke lov til å dra tom en gang, selv om den veier bare 450 kg tom. Da må dere ha utvidet førerkort. Det er fordi de går etter totalvekt og ikke etter hva du faktisk har av vekt bak på bilen.

Det som forvirrer her er de 750 kg. Men det gjelder hvis du kjører en bil med totalvekt på 3.500 kg, da har du kun lov til å ha en henger på maks 750 kg totalvekt (det er ikke rare hengeren).

Hengerreglene er svært forvirrende og du får faktisk litt forskjellige svar om du ringer biltilsynet også.

Ble dette mer forvirrende eller var det litt klarere?

Jeg har C1E, så jeg slipper å tenke og forholde meg alt dette:-)

Skrevet

Morn Lotte med dotten.

Oppkjøringen til mannen din kan ha vært unødvendig, eller det blir vel aldri det.

Han hadde på sitt vanlige B førerkort lov til å dra tyngre henger enn 750 kg, fordi totalvekten ikke skal overstige 3500 kg. Så hvis bilen din har lov til å dra f.eks. 1500, kg og bilen veier 2000 kg med fører, så kan han dra henger opp til 1500 kg. I dette tilfelle til sammen 3500 kg. Det er viktig å merke seg at vi hele tiden snakker om totalvekt.

Men, vi har ei biltralle hvor totalvekten er 2.000 kg., den hengeren har dere ikke lov til å dra tom en gang, selv om den veier bare 450 kg tom. Da må dere ha utvidet førerkort. Det er fordi de går etter totalvekt og ikke etter hva du faktisk har av vekt bak på bilen.

Det som forvirrer her er de 750 kg. Men det gjelder hvis du kjører en bil med totalvekt på 3.500 kg, da har du kun lov til å ha en henger på maks 750 kg totalvekt (det er ikke rare hengeren).

Hengerreglene er svært forvirrende og du får faktisk litt forskjellige svar om du ringer biltilsynet også.

Ble dette mer forvirrende eller var det litt klarere?

Jeg har C1E, så jeg slipper å tenke og forholde meg alt dette:-)

Dott? *finner ikke* ;-)

Du, dette ble bare mer forvirrende. Jeg håper du ikke er lærer ;-)

Det koster flesk å kjøre opp til C1E...!? Du kan få være kjørelæreren min... Du tar i mot ymse bestikkelser, gjør du ikke? ;-D

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1239104675' post='4128036]

Dott? *finner ikke* ;-)

Du, dette ble bare mer forvirrende. Jeg håper du ikke er lærer ;-)

Det koster flesk å kjøre opp til C1E...!? Du kan få være kjørelæreren min... Du tar i mot ymse bestikkelser, gjør du ikke? ;-D

Det er ikke forvirrende. Det du trenger å tenke på er at totalvekten ikke overstiger 3500 kg på bil og henger til sammen.Tar du hensyn til det, så holde du deg innenfor regelverket.

C1E er svindyrt, jeg tror det koster ca. 25 lapper. Først må du ta på C1, når du har fått det førerkortet kan du begynne på henger førerkortet. Det er selvsagt ikke mulig å slå dette sammen og spare noen kroner.

Selvsagt kan jeg gi deg noen kjøretimer på C1E, jeg har henger og stor bil som det er gode seter i:-)))) Så bestikkelser tas i mot, betaling etter hver time.

Skrevet

Det er ikke forvirrende. Det du trenger å tenke på er at totalvekten ikke overstiger 3500 kg på bil og henger til sammen.Tar du hensyn til det, så holde du deg innenfor regelverket.

C1E er svindyrt, jeg tror det koster ca. 25 lapper. Først må du ta på C1, når du har fått det førerkortet kan du begynne på henger førerkortet. Det er selvsagt ikke mulig å slå dette sammen og spare noen kroner.

Selvsagt kan jeg gi deg noen kjøretimer på C1E, jeg har henger og stor bil som det er gode seter i:-)))) Så bestikkelser tas i mot, betaling etter hver time.

''Det er ikke forvirrende. Det du trenger å tenke på er at totalvekten ikke overstiger 3500 kg på bil og henger til sammen.Tar du hensyn til det, så holde du deg innenfor regelverket.''

So far, so good, men:

B = 3500 kg, av disse så er henger max 750 kg, ev.t "campingvognregelen". Kan noen i klartekst fortelle meg hvem og hva som omfattes denne regelen, som er et unntak fra 750-kgs-henger-regelen....?

Må jeg, eller må jeg ikke ha BE for å kjøre? Gjelder denne regelen bare i Norge?

Jeg overholder totalvekten, og er innenfor grensa på bilens max dravekt.

Jeg forventer selvsagt valuta for pengene i opplæringen .-)

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1239115513' post='4128090]

''Det er ikke forvirrende. Det du trenger å tenke på er at totalvekten ikke overstiger 3500 kg på bil og henger til sammen.Tar du hensyn til det, så holde du deg innenfor regelverket.''

So far, so good, men:

B = 3500 kg, av disse så er henger max 750 kg, ev.t "campingvognregelen". Kan noen i klartekst fortelle meg hvem og hva som omfattes denne regelen, som er et unntak fra 750-kgs-henger-regelen....?

Må jeg, eller må jeg ikke ha BE for å kjøre? Gjelder denne regelen bare i Norge?

Jeg overholder totalvekten, og er innenfor grensa på bilens max dravekt.

Jeg forventer selvsagt valuta for pengene i opplæringen .-)

Med B førerkort har du lov til å kjøre henger med totalvekt 750 kg, fordi bare bilen alene kan veie 3500 kg. Med andre ord, selv om du har en så tung bil, så kan du ha en bitteliten henger bak med totalvekt maks 750 kg.

Men skal du dra tyngre henger, så skal ikke totalvekten bli over 3500 på henger og bil til sammen.

Det betyr at du kan dra campingvogn, hvis den sammen med bilen ikke veier mer enn 3500 kg (totalvekt)

Var dette klart?

Selvsvagt får du valuta for pengene, kvalitet er mitt varemerke:-)

Skrevet

Med B førerkort har du lov til å kjøre henger med totalvekt 750 kg, fordi bare bilen alene kan veie 3500 kg. Med andre ord, selv om du har en så tung bil, så kan du ha en bitteliten henger bak med totalvekt maks 750 kg.

Men skal du dra tyngre henger, så skal ikke totalvekten bli over 3500 på henger og bil til sammen.

Det betyr at du kan dra campingvogn, hvis den sammen med bilen ikke veier mer enn 3500 kg (totalvekt)

Var dette klart?

Selvsvagt får du valuta for pengene, kvalitet er mitt varemerke:-)

Dette var klarere.

Når trenger man BE, da? Kan man med BE overstige 3500 kg samlet totalvekt?

Jeg liker kvalitet .-)

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1239125705' post='4128140]

Dette var klarere.

Når trenger man BE, da? Kan man med BE overstige 3500 kg samlet totalvekt?

Jeg liker kvalitet .-)

Med BE kan du overstige 3500 kg. Ikke med bilen, der er begrensningen fortsatt 3500 kg, men du har lov til å dra så tung henger som du ønsker. Begrensningen er atså hva bilen har lov til å dra........see?

Denne leksjonen her er verdt litt den også, så du skylder meg litt.

Alt jeg gjør, gjør jeg som om det var siste gangen:-)

Skrevet

Med BE kan du overstige 3500 kg. Ikke med bilen, der er begrensningen fortsatt 3500 kg, men du har lov til å dra så tung henger som du ønsker. Begrensningen er atså hva bilen har lov til å dra........see?

Denne leksjonen her er verdt litt den også, så du skylder meg litt.

Alt jeg gjør, gjør jeg som om det var siste gangen:-)

''Denne leksjonen her er verdt litt den også, så du skylder meg litt.''

Jeg regner med det, ja! Heldigvis for deg så er jeg til å stole på, så jeg gjør opp all skyld så kjapt det lar seg gjøre ;-)

''Alt jeg gjør, gjør jeg som om det var siste gangen:-)''

Grundig arbeid er best, hehe!

Forklaringa di var god, mange takk :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...