Gå til innhold

Leie ut leilighet og skatt

Anbefalte innlegg

Gjest Jeg vet ikke
Skrevet

Jeg har en kompis som kjøpte en leilighet i sommer.Han bor ikke der selv men leier ut til en venn.men jeg tror ikke han har opplyst at han leier ut.Strøm og alt annet står på kompisen min sitt navn og ikke han som leier.Jeg vet ikke men kansje han gjør dette pga skatten.Skulle han ha betalt skatt av dette vist han leier ut?

Gjest Elextra
Skrevet

Ja, man skal betale 28% skatt om man leier ut bolig man ikke også bor i selv. Om det blir oppdaget kan han regne med en baksmell (og evt. straffeskatt).

Gjest Jeg vet ikke
Skrevet

Ja, man skal betale 28% skatt om man leier ut bolig man ikke også bor i selv. Om det blir oppdaget kan han regne med en baksmell (og evt. straffeskatt).

Huff da.Skjønner ikke at han tar sjansen på det.

Skrevet

Dersom du leier ut mer enn halvparten av din bolig så er dette skattepliktig. Jeg tror også du kan leie ut hele, men under halve året. (Så da er det skattefritt å leie den ut i f.eks. 5 mnd.)

Skrevet

Dersom du leier ut mer enn halvparten av din bolig så er dette skattepliktig. Jeg tror også du kan leie ut hele, men under halve året. (Så da er det skattefritt å leie den ut i f.eks. 5 mnd.)

''Jeg tror også du kan leie ut hele, men under halve året. (Så da er det skattefritt å leie den ut i f.eks. 5 mnd.)''

Den regelen er fjernet fra og med 2009.

Gjest høstløv
Skrevet

Han skal betale skatt av overskuddet ved å leie ut leiligheten, dvs. han får fratrekk for alle utgiftene, så det er ikke sikkert det er så veldig mye overskudd på husleien å skatte av.

• 2 uker senere...
Skrevet

''Jeg tror også du kan leie ut hele, men under halve året. (Så da er det skattefritt å leie den ut i f.eks. 5 mnd.)''

Den regelen er fjernet fra og med 2009.

Ja, er det ikke typisk. Moder norge må stå på for å f¨å inn så mange skattepenger de bare klarer....

Uansett: Takk for opplysningen. Da har jeg lært noe i dag også:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...